Gå til innhold

Sier du at du har forkjølelse eller influensa?

Anbefalte innlegg

Når du er forkjøla kaller du det nettopp det eller bruker du influensa? Er så mange rundt meg som ofte har det jeg ville kalt vanlig forkjølelse men de har alltid influensa. Virker man sykere med det? Ønsker man mer sympati? Jeg har ligget hele påsken men kaller det likevel forkjølelse…mens andre er hjemme et par dager med litt snue og har da slitt med influensa. Hvorfor vil folk høres sykere ut enn de er??

Anonymkode: 5d3ad...395

Fortsetter under...

kjenner så mange som har «influensa for 2. gang i år», 8. året på rad. 
Men så hadde jeg en kompis som trodde covid og influensa var det samme, så. 

jeg hadde influensa i 1994 og nå i høst. Resten av tida har jeg vært forkjøla 😂

Anonymkode: 085a1...671

Helt klart forkjølet. Aldri hatt influensa . Svigermor har «influensa» 2-3 ganger i mnd. Om noen av ungene har forkjølelse og litt feber er det influensa . Irritere meg mere enn det burde.🙈

Anonymkode: ad4b8...5f9

Annonse

Jeg har hatt influensa nesten hvert år. Skal liksom ikke være mulig. Men med 40 i feber i flere dager, sammen med kjempevond hals og hode og høy puls, og hoste i et par uker etterpå, så er det ingen tvil i min bok.

jeg vaksinerer meg også hvert år, og har merket at det har blitt mildere, men får en runde så og si hvert år.

I tillegg har jeg gjerne 2-3 kraftige forkjølelser i året. De skiller seg fra influensa ved at jeg ikke får feber, og får mye mer snørr.. også de ender opp med mye hoste i etterpå.

Nei, jeg har ikke astma, hosten er tørrhoste og blir helt borte etter et par skikkelig slitsomme uker, og astmamedisin hjelper ikke. Cosylan hjelper, så tar det når det er på sitt verste.

Unngikk både influensa og forkjølelse i perioden mars 2020 - september 2021. ALDRI gått så lenge uten å være skikkelig forkjøla og/eller influensa før. Cosylan-flaska kunne støve med i skapet. ELSKET det! Det skyldtes selvsagt lockdown og hjemmekontor.

Etter at samfunnet åpnet igjen har jeg gradvis fått flere ting igjen.

Jeg har også alle corona-vaksinene. Har likevel hatt corona to ganger (verifisert med tester, hadde 40 i feber i mange dager og var veldig dårlig, og slapp i flere uker etterpå).

Noen av oss er velsignet med et BÆSJETE immunforsvar. Og før du antar ting om meg: jeg har aldri røyket, jeg drikker ikke, jeg spiser sunt og variert med masse grønnsaker, sjekker vitaminnivå jevnlig og alt er bra, men tar litt d-vitamin for sikkerhets skyld. Trener også et par ganger i uka. Rolig men bra trening.

Da er det jo alltid ekstra Kos med de som tror at en overdriver og faker. Som «bruker» egenmeldingsdager mens jeg får så mye slim i halsen (som renner ned fra nesa) at jeg brekker meg og spyr igjen og igjen. 

ville MYE HELLER vært på jobb enn å måte bruke egenmelding/sykemelding på influensa og kraftige forkjølelser. Hater dem som pesten. Å hoste gjennom hele natta.

Vært hos flere ØNH som sier at sånn er det bare, at jeg har et aktivt immunforsvar… fattig trøst

Anonymkode: 77ac9...2e8

Jeg har hatt influensa to ganger de siste seks årene, og da har jeg omtrent vært bevisstløs… alt annet er forkjølelse, evt «forkjølelse med feber» 😊 

De som sier de har influensa når de er forkjølelsesdårlige har aldri hatt influensa. Samme med de som har «halsbetennelse» hver gang de har vondt i halsen. 

Anonymkode: f1db4...d47

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har hatt influensa nesten hvert år. Skal liksom ikke være mulig. Men med 40 i feber i flere dager, sammen med kjempevond hals og hode og høy puls, og hoste i et par uker etterpå, så er det ingen tvil i min bok.

jeg vaksinerer meg også hvert år, og har merket at det har blitt mildere, men får en runde så og si hvert år.

I tillegg har jeg gjerne 2-3 kraftige forkjølelser i året. De skiller seg fra influensa ved at jeg ikke får feber, og får mye mer snørr.. også de ender opp med mye hoste i etterpå.

Nei, jeg har ikke astma, hosten er tørrhoste og blir helt borte etter et par skikkelig slitsomme uker, og astmamedisin hjelper ikke. Cosylan hjelper, så tar det når det er på sitt verste.

Unngikk både influensa og forkjølelse i perioden mars 2020 - september 2021. ALDRI gått så lenge uten å være skikkelig forkjøla og/eller influensa før. Cosylan-flaska kunne støve med i skapet. ELSKET det! Det skyldtes selvsagt lockdown og hjemmekontor.

Jeg har også alle corona-vaksinene. Har likevel hatt corona to ganger (verifisert med tester, hadde 40 i feber i mange dager og var veldig dårlig, og slapp i flere uker etterpå).

Noen av oss er velsignet med et BÆSJETE immunforsvar. Og før du antar ting om meg: jeg har aldri røyket, jeg drikker ikke, jeg spiser sunt og variert med masse grønnsaker, sjekker vitaminnivå jevnlig og alt er bra, men tar litt d-vitamin for sikkerhets skyld. Trener også et par ganger i uka. Rolig men bra trening.

Da er det jo alltid ekstra Kos med de som tror at en overdriver og faker. Som «bruker» egenmeldingsdager mens jeg får så mye slim i halsen (som renner ned fra nesa) at jeg brekker meg og spyr igjen og igjen. 

ville MYE HELLER vært på jobb enn å måte bruke egenmelding/sykemelding på influensa og kraftige forkjølelser. Hater dem som pesten. Å hoste gjennom hele natta.

Vært hos flere ØNH som sier at sånn er det bare, at jeg har et aktivt immunforsvar… fattig trøst

Da gjelder dette tydeligvis ikke deg da.

Anonymkode: f1db4...d47

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke influensa du har hvert år altså. Det er kraftig forkjølelse. Ingen har influensa hvert år. Selv om du føler deg veldig syk så er det ikke det hvert år. 

Anonymkode: 8403f...578

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

kjenner så mange som har «influensa for 2. gang i år», 8. året på rad. 
Men så hadde jeg en kompis som trodde covid og influensa var det samme, så. 

jeg hadde influensa i 1994 og nå i høst. Resten av tida har jeg vært forkjøla 😂

Influensa og covid er veldig likt. Mange som ikke har skjønt det og tror at covid er så voldsomt mye verre enn influensa. Det er helt feil.

https://www.apotek1.no/lungesykdommer/koronavirus-eller-influensa

Eneste som skiller de er tungpusthet. Kan oppstå med covid. Ellers ganske likt.

Så kompisen fin er ikke helt på bærtur….

Anonymkode: 2a780...8ab

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Går du til legen hver gang og sjekker?

Anonymkode: 5d3ad...395

Ikke meg du spør, men man trenger ikke gå til legen for å sjekke. Jeg har ingen problemer med å skille influensa og forkjølelse. I voksen alder har jeg hatt influensa to ganger. Forkjølelse har jeg hatt mange flere ganger. Hos meg er symptomene forskjellig selv om forkjølelse kan komme i mange grader og variere fra mild til ordentlig kraftig. Det går forøvrig an å ha influensa flere ganger i løpet av et år da det er forskjellige typer og man blir redusert etter å allerde ha hatt en infeksjon. Det er derimot ikke vanlig at dette gjentar seg. Da vil jeg anta at det for de fleste er en kraftig forkjølelse som de tar for å være influensa

Anonymkode: 11dc9...749

Forkjølet.

Skikkelig influensa har jeg kun hatt 2 ganger i hele mitt liv. En gang som barn og en gang som voksen.

Jeg irriterer meg på folk som overdriver så utrolig og kaller forkjølelse for influensa.
Forkjølelse er ikke influensa..

Anonymkode: 3e63a...f90

Annonse

Statistikken tilsier at vi i Norge får influensa en gang hvert tiende år, men det er et gjennomsnitt. Noen får det mye oftere og andre har aldri hatt det. Begge deler er helt normalt og det er ingen grunn til å mistro noen.

Heldigvis finnes det hurtigtester for influensa også nå, så snart slipper vi å gå rundt og mistenke at folk som sier de har influensa "egentlig bare er forkjøla". 

Anonymkode: 6ae1c...4ce

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Influensa og covid er veldig likt. Mange som ikke har skjønt det og tror at covid er så voldsomt mye verre enn influensa. Det er helt feil.

https://www.apotek1.no/lungesykdommer/koronavirus-eller-influensa

Eneste som skiller de er tungpusthet. Kan oppstå med covid. Ellers ganske likt.

Så kompisen fin er ikke helt på bærtur….

Anonymkode: 2a780...8ab

Jo, litt på bærtur er han når han i 2024 tror at covid og influensa er det samme. At det har samme sykdomsforløp er jeg helt med på. Men det er ikke det samme. 

Det er sjelden jeg har influensa. Jeg vet bare at jeg har hatt det en gang og det er over 30 år siden. Covid har jeg sansynlig vis heller ikke hatt, men jeg er som regel forkjølet en eller to ganger i året. Heldig vis får jeg det som regel lett og trenger ikke være borte fra jobb eller liknende.

Anonymkode: 26427...2f6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Noen har influensa før influensasesongen har startet. Hvert år. Noen er det bare mer synd på enn andre. Tror det har noe med intellektet å gjøre. 

Anonymkode: e1b50...292

Det er så mange reisende at man kan få influensa hele året. Sjansene er selvsagt veldig liten andre deler av året, men den er ikke null. 

Anonymkode: 11dc9...749

Hatt influensa 2 ganger i mitt 50 år lange liv. Helt jævlig begge gangene! 

Ellers har jeg vært forkjølet i varierende grad. Ille nok det altså, men kan ikke sammenlignes.  Hatt covid 2 ganger også, men jeg var heldig og fikk det mildt, så merket det nesten ikke. 

Sier jeg er forkjøla om jeg er det. 

Anonymkode: c1540...1a1

Av og til blir jeg sylte forkjøla, såpass at det kun er senga, eller i beste fall sofaen, som er aktuelle oppholdssteder. Småforkjøla blir man vel gjerne en gang eller to i året. Influensa har jeg hatt en gang i mitt vel 50 år lange liv, og da var jeg dårlig, da. Høy feber, sov nesten hele døgnet og spiste nesten ingenting på 14 dager. Tok flere uker å komme seg helt igjen etterpå.

Anonymkode: c806d...419

Forkjølet med mindre jeg får påvist influensa hos legen. Mange som ikke skjønner at man kan få (høy) feber og bli skikkelig dårlig av en kraftig forkjølelse også så ikke alltid så lett å vite forskjell bare basert på egne symptomer.

Anonymkode: 87a1e...2b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...