Gå til innhold

Litt bekymra for 9. Klassingen (ang vekt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er nok ferdig utvokst. Hun har blitt så stillesittende de siste åra som har resultert i gradvis vektoppgang. Slutta på fotball da hun begynte på ungdomsskulen og har ingen aktiviteter. Tida hennes går til lekser, snakke i telefon med venner, se TV og og litt jobb. Hun har ein del mage og dobbelthake. Det virker ikke som hun tenker over vekta selv. Tips til hva jeg kan gjøre? Jeg går en del tur selv, men sjelden hun vil være med. 

Anonymkode: 4c34e...e33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ha usunn mat tilgjengelig. Det å gå en tur i ny og ne er ikke nok for ikke å legge på seg. Det er dere voksne som handler så ikke kjøp inn ting som ikke er sunt. 

Datteren min har og lagt på seg litt nå, etter hun flytta hjemmefra. Heldigvis har hun sett det selv og begrenser inntaket. Hun har alltid trent mye da; både aktiviteter og nå på treningsstudio. Kanskje dere kan melde dere inn der sammen? 

Anonymkode: c1ff3...3d7

Skrevet

Det går ann å snakke om det med fokus på helse. Det er ikke godt for kroppen å bevege seg så lite. Snakk med henne om at en minimum aktivitet må hun ha, og spør hva du lan gjøre for å bistå :) Treningsenter? Svømming? Paddel? Andre ting hun kunne likt? 

Og kjøp inn lettere produkter, sunt, kalorifattig. Kutt opp grønnsaker i kjøleskapet (f.eks gullerøtter i vann) :) 

Anonymkode: 682a0...eda

Skrevet

Har du druer på benken og potetgull i skapet velger tenåringen potetgull.

Har du bare druer spiser tenåringen druer.

Anonymkode: 6c497...01e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har du druer på benken og potetgull i skapet velger tenåringen potetgull.

Har du bare druer spiser tenåringen druer.

Anonymkode: 6c497...01e

Ja, det er sant 👍 vi har ikke chips og snop tilgjengelig anna enn i helg. Men hun kjøper selv og. 

Skrevet

Jeg vokste oppn på 70- og 80-tallet, helt uten godterier eller junkfood. Foreldrene mine kjøpte brus og litt godter til jul og etterhvert også påske, bortsett fra dette fantes det aldri så mye som et chipsflak i huset. 

Jeg spiste meg veldig overvektig på hjemmebakte brødskiver og middagsmat. Jeg spiste store porsjoner, og gjerne 3-4 brødskiver til mange måltid i løpet av dagen. Det var altså ikke snop og godteri som var årsaken til fedme, men "god matlyst".

Så vær obs på porsjonsstørrelser, og antall brødmåltider. Uansett om dere har et veldig sunt kosthold, er det likevel mulig å spise seg overvektig. I tillegg er det selvsagt viktig å ha godter kun på lørdag, f eks. Aktivitet har faktisk ikke fullt så mye å si for vekta, som mange tror. Matinntak er faktisk opp mot 100% årsaken til overvekt.

Anonymkode: 2483b...96e

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg vokste oppn på 70- og 80-tallet, helt uten godterier eller junkfood. Foreldrene mine kjøpte brus og litt godter til jul og etterhvert også påske, bortsett fra dette fantes det aldri så mye som et chipsflak i huset. 

Jeg spiste meg veldig overvektig på hjemmebakte brødskiver og middagsmat. Jeg spiste store porsjoner, og gjerne 3-4 brødskiver til mange måltid i løpet av dagen. Det var altså ikke snop og godteri som var årsaken til fedme, men "god matlyst".

Så vær obs på porsjonsstørrelser, og antall brødmåltider. Uansett om dere har et veldig sunt kosthold, er det likevel mulig å spise seg overvektig. I tillegg er det selvsagt viktig å ha godter kun på lørdag, f eks. Aktivitet har faktisk ikke fullt så mye å si for vekta, som mange tror. Matinntak er faktisk opp mot 100% årsaken til overvekt.

Anonymkode: 2483b...96e

Det er helt sant at mat trumfer aktivitet. Men det er mye lettere å overspise med en stillesittende livsstil. Er man aktiv reguleres bedre sulten og metthetsfølelsen, og man øker hvileforbrenningen. Aktivitet er også ekstremt viktig for psykisk helse, mens kombinasjon av stort matinntak og stillesitting har negativ effekt på psyken. 
Hjelp henne til gode akktivitetsvaner, det har myyyyyyye å si! Og som 96e sier; porsjonsstørrelser samt ikke snacks i hus.
Ville ikke tatt praten om «helse» med en sårbar ungdom nå. Hun er ikke dum. 

Anonymkode: 321a2...98b

Skrevet

Av svarene her virker det som den gjengse oppfatning er at overvekt kommer av «usunn mat». Det stemmer jo absolutt ikke, kun at man spiser mer kalorier enn man brenner. Om det så er på middag, brødskiver, druer, ost eller potetgull. 

Ofte spiser stillesittende tenåringer mye fordi de kjeder seg. De liker å ha noe å spise samtidig som de ser på telefon og tv. Må kanskje bevisstgjøres for henne? 

Anonymkode: 1d8bb...c8b

Skrevet

Både kaloriinntak og treningsvaner læres primært hjemme. Hun er stillesittende og Det høres ikke ut som dere foreldre trener heller. Det kan være en ide å finne en aktivitet dere kan gjøre regelmessig sammen. Feks treningsstudio, jogge, padel osv. 

Anonymkode: 37718...66b

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Både kaloriinntak og treningsvaner læres primært hjemme. Hun er stillesittende og Det høres ikke ut som dere foreldre trener heller. Det kan være en ide å finne en aktivitet dere kan gjøre regelmessig sammen. Feks treningsstudio, jogge, padel osv. 

Vi har ikke treningsstudio her vi bor. Jeg går på tur flere ganger i uka og har i tillegg tredemølle hjemme som jeg bruker. Dattera har hypermobile ledd og har mye vondt i kne som ikke akkurat hjelper. Hun har fått øvelse å gjøre fra fysio, tenker at det å gå ned i vekt og kanskje kan hjelpe? HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Vi har ikke treningsstudio her vi bor. Jeg går på tur flere ganger i uka og har i tillegg tredemølle hjemme som jeg bruker. Dattera har hypermobile ledd og har mye vondt i kne som ikke akkurat hjelper. Hun har fått øvelse å gjøre fra fysio, tenker at det å gå ned i vekt og kanskje kan hjelpe? HI

Dere trenger ikke nødvendigvis treningsstudio. Hvis hun har fått treningsplan fra fysio kan dere jo gjøre det sammen. 

ved hypermobil ledd er det ofte styrketrening sant balansetrening som hjelper. Lag en plan sammen om feks tre økter i uka. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...