Gå til innhold

Hvilke rettigheter har man egentlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så kort oppsummert som jeg klarer: sønn på 21 år med asperger/autisme, snart ferdig i lære, fått jobb og det er på tide å flytte ut etter hvert. Har bodd borte en gang tidligere i 8 måneder pga skole, ble utbrent og deprimert, klarte ikke å ta skikkelig vare på seg selv. Er svært intelligent og dyktig på sitt felt, håndterer jobb og egen økonomi uten problemer, men må ha støtte og hjelp til å håndtere ting som hygiene, kosthold og orden/renslighet med tanke på leilighet. Kan i verste fall gå i flere uker uten å dusje, vaske bad, støvsuge og spise noe annet enn boller, pizza ol. Han har kunnskap om og evner til å gjennomføre dette, men klarer det ikke uten å få konkrete beskjeder. Jeg må f.eks. bestemt si "i dag må du dusje", "spis et eple" eller "nå lukter den genseren, så du må ta på en ren". Det er helt fascinerende, for jeg vet at han har veldig høy iq, men dette er rett og slett umulig for ham å få til selv.

Nå lurer jeg på om han har rett på noen form for hjelp til å klare seg selv? Hvor skal jeg begynne? Hva kan det eventuelt søkes om?

Anonymkode: 9a20c...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det høres ut som om han kunne trenge en støttekontakt eller lignende som kunne kommet innom en gang i blant til slike ting.

Hør med kommunen

Anonymkode: 05630...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har sikkert prøvd å lage et system? Feks kalender med alarmer og påminnelser, slik at han gjør slikt på rutine og etter system og ikke noe han må komme på selv. 

Har sett de veldig smarte som sliter med sånn bli mye bedre når de får et strukturert skjema de kan følge.

Anonymkode: 64920...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min med samme diagnose er ikke like gammel, men vi har ukelister. Han trenger å være forberedt på det meste og ha rutine. Derfor dusjer han hver kveld før leggetid (som er gitte klokkeslett). Lister for middager hver dag så han vet hva han skal spise. Alle klær legges til vask daglig og vaskes på tirsdager og fredager. Badet vaskes mandag, kjøkken tirsdag osv. 

Rutiner er veldig viktig for min. Alt må gå i samme runde konstant for at han skal fungere. Og skal han finne seg en partner en gang, så er det viktig at dette er på plass.

Anonymkode: 0c7c4...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne kan også få dekket støttekontakt, regner med en støttekontakt kan brukes til flere ting enn "meningsfull fritid" som det egentlig er beregnet til.

Jeg ville snakket med noen som har erfaring jeg, f.eks fra autismeforeningen. Dere er garantert ikke de første med denne problemstillingen.

Anonymkode: da684...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med kommunen og be om veiledning. Siden sønnen din er voksen og ikke umyndiggjort må han ønske hjelp selv. 

Anonymkode: 80d58...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ulike muligheter. Bemannet bolig, praktisk bistand i hjemmet, BPA osv. Jeg tror det er lurt at dere tar et møte med kommunen og hører hva de har å foreslå. Støttekontakt tenker jeg blir litt på siden. Det er først og fremst til fritidsaktiviteter og ikke for å minne han på å klippe tånegler og skifte sokker. Det er også vanligvis bare et par timer i uka og her i kommunen følger de skoleruta selv om personen som har vedtak om støttekontakt sluttet på skolen for mange år siden. 

Anonymkode: 51b97...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Da høres det ut som kommunen er et greit sted å begynne. 

HI

Anonymkode: 9a20c...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...