Gå til innhold

Bolig i utlandet? Hvorfor vil man ha hus der alle andre har hus?

Anbefalte innlegg

https://dinside.dagbladet.no/reise/nye-tall-kraftig-okning/81136570 Hvorfor skal man på død og liv bosette seg der alle andre vil bo? Hva med å finne steder litt utenfor den verste strømmen av turister? Hvorfor vil man ha eiendommer som er satt opp kun for turistmassene ? Tenker man overhodet ikke på lokalbefolkningen?

Anonymkode: 5717c...b7c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fordi det er lettvint. Fordi man vil bo med likesinnede. Fordi man vil bo der det skjer ting. Nei. 

Anonymkode: 133de...d49

Er det dine egne grunner? Det med likesinnede er det jeg forstår minst. Man vil ha noe i utlandet, men vil bo ved likesinnede ? Hva er det med det? Hi

Dette er jo ikke folk som reiser for å oppleve spansk mat og leve med lokalbefolkningen.

Det er folk som ønsker seg sol og varme, men spisested som serverer mat fra hjemlandet, tryggheten i at naboen kommer fra hjemlandet osv. 

Anonymkode: 57ac4...109

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Er det dine egne grunner? Det med likesinnede er det jeg forstår minst. Man vil ha noe i utlandet, men vil bo ved likesinnede ? Hva er det med det? Hi

Nei, det er ikke mine grunner. Jeg har ikke bolig i utlandet. Men det er jo ikke så vanskelig å tenke seg til at dette må være grunnen. Ofte vil man vel ha bolig i utlandet pga klimaet. 

Anonymkode: 133de...d49

Fordelen med å bo et sted det bor flere utlendinger,- ikke bare nordmenn, er at det er letter å få hjelp til en del praktiske ting man trenger om man eier bolig i utlandet.

I tillegg til at de fleste ønsker kort(gåavstand) til en strand, dagligvarebutikk og restauranter så kommer behov for advokater og banker samt verksted og andre service intitusjoner som har folk som prater de fleste språk slik at man får hjelp når det trengs til f.eks:

Beregning av skatter og avgifter i landet man har hus og hvordan dette skal behandles på den norske skattemelding.

Nødvendige forsikringer,- ikke alt kan eller skal forsikres gjennom norsk selskap (det varierer litt ut fra landet)

Opprette bankkonto og skaffe seg personnummer for utlendinger som bor/eier eiendom i aktuelt land (Her er det forskjeller på hvordan dette praktiseres).

Hvor går man ved vannlekkasje og hjelp til dette

Hvor skaffer man hjelp når noe skjer med det elektriske

Har man bil, hvor og når skal den ha EU-kontroll, hva når noe ryker osv

Vaktmester/hushjelptjenester (om huset står lange perioder tomt kan det være behov for alt fra bytter av batteri i alarmer før neste besøk, det må vaskes over det meste før man kan begynne og bruke en del av rommene etc) for å sjekke tilstander og gjøre klart hus til man ankommer

Og sist, men ikke minst, det er praktisk og enkelt og komme seg til/fra via en norsk flyplass til landet man har feriehus, og videre fra flyplassen der til huset. Man vil ikke bruke timer på den siste biten, og man vil ikke betale alt for mye og man ønsker at det finnes et godt tilbud med både taxi, utleiebiler, kollektiv mm mellom fly og hus. 

Disse punktene gjør at det for mange er mest praktisk å velge en "utlendingsplass", for andre gjør det det nødvendig.

Så kan man finne noen små "perler" mellom typiske turiststeder/utenlandske steder. Ta mellom Alicante og Torrevieja f.eks, men ofte er både kollektiv og taxi tjenester mye dårligere der, og man har ikke gangavstand til badbare strender, og skal man handle dagligvarer trenger man bil da det fort er en liten 10km til nærmeste supermarked. Disse har jo ikke "turistbutikkene" som "har alt" og er åpne 24/7.... ALt blir med ett mye mer tungvindt og det er noe de færreste ønsker når man skal feriere. Vi har bodd på flere slike steder,- leid av folk som har bodd "utenfor der alle andre nordmenn bor", og har hatt noen fantastiske opplevelser, men også veldig mange ikke like bra grunnet praktiske utfordringer med bading (ikke basseng og man må kjøre for å komme til strand man kan bade, selv om det har vært like ved sjøen /klipper), butikker (INGEN i gangbar/sykkelavstand), restauranter ikke-eksisterende (det er ikke spisesteder overalt i en typisk spansk landsby! De fleste har kun noen få kafeer som stenger lenge før middagstid og har maks chips og toast til lunsj, kanskje et par-tre retter "tapas" som man trenger MANGE av for å bli mett)

Men som noen ønsker hytte uten vann og strøm med det merarbeid dette medfører, så setter jo mange også pris på hus i lokale miljø selv om det medfører ovennevnte utfordringer for noen, så er det en sjarm for andre 

Hver sine behov og ønsker tenker jeg, og mangfold er bra :) 

Anonymkode: 44fb3...8ed

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

De vil ha sol og varme, men de vil jo ikke måtte trenge å snakke et annet språk eller menge seg med "utlendinger".

Anonymkode: 301dd...e9b

Hvis jeg skulle flyttet til utlandet, noe jeg også har gjort en gang, så ville jeg bodd der lokalbefolkningen bor.  Men om jeg skulle kjøpt meg en feriebolig i utlandet, ville jeg ha funnet meg en plass hvor det meste lå til rette for det. Akkurat som det blir forklart lenger oppe her. En plass hvor huset eller leiligheten min kan bli kanskje har en viss overvåking, at det er det som trengs av fasiliteter som gjør det lett for meg å ferier der.  Det betyr butikker, restauranter, severdigheter, strand og det meste annet som jeg vil ha når jeg har ferie. Jeg hadde ikke kjøpt meg feriebolig i utlandet for å bli en av de innfødte. Kan selvfølgelig gjerne bli kjent med noen lokale, men det hadde ikke vært det viktigste med en feriebolig.  

Anonymkode: 005ca...2f0

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

At man syns det er allright ha å nordmenn i nærheten, og at det er kort vei til stranden. 

Anonymkode: 2a6bf...d21

Nå har jeg vært turist på de verste turistfellene. Var på Gran Canaria nå. Sjeldent jeg hørte andre snakke norsk. Var én familie på hotellet. 

Har vært på Rhodos og Kreta. God plass til alle, sjeldent jeg hørte norsk. 

Anonymkode: 2a6bf...d21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...