Gå til innhold

KRLE typisk lese og puggefag?

Anbefalte innlegg

Nå går minste siste året på ungdomsskolen og da han begynte sa de fleste at KRLE er et lett fag som de fleste flyr igjennom. I år og særlig etter jul har de hatt prøver i de forskjellige religiøse retningene og det ER mye pugging. Min har 6 i faget, men det kommer virkelig ikke uten å jobbe for det.

Anonymkode: 1da17...082

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446572-krle-typisk-lese-og-puggefag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er klart det ligger jobbing bak en sekser, det er ikke sånn at beste karakter skal komme flytende på en fjøl...

Men det er ikke så mye å forstå i faget, det er mest pugging. Leser du godt nok og lærer deg stoffet er det ikke vanskelig å få en god karakter. Men du må kunne diskutere litt også da, er en del etiske dilemmaer o.l. som du skal ha litt egne meninger om. Elever som er litt "vet ikke jeg", får heller ikke 6 i faget.

En skoleflink elev som tar ting lett kan uten problemer få 4 eller 5 uten de største anstrengelsene da.

Anonymkode: d5cb8...5d0

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Alt har blitt puggefag og alt skla presteres og vurderes. Skolen er ødelagt. 

Anonymkode: da07e...e93

Nei, tvert imot. Det er langt mer fokus på drøfting, refleksjoner og se sammenhenger nå enn tidligere. Jeg underviser i region og etikk på vgs, og å bare kunne reprodusere fakta vil maks kunne gi en 3-er. 

Anonymkode: 9ca1d...a05

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Alt har blitt puggefag og alt skla presteres og vurderes. Skolen er ødelagt. 

Det er ihvertfall ikke sant, hvorfor mener du det?

Synes du matte også er et puggefag? Hva med mat og helse, kunst og håndverk, kroppsøving, musikk? Mange både praktiske fag og fag du faktisk må forstå ting for å klare svare riktig på prøver.

For meg er naturfag et puggefag, jeg har alltid likt realfag og tenker at man bare må lære seg det også går det greit. Men datteren min er helt annerledes skrudd sammen. Men hvorfor det spør hun, kan aldri bare akseptere at ting er som de er og du må bare lære dem, hun må forstå mekanikken bak, alt. Så hun sliter med matte og naturfag på en måte som er helt fremmed for meg.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og hva tenker du skole skal være? Sosialt chille-sted? 

Anonymkode: 54f3d...018

Jeg er enig i at det burde være mindre fokus på prestasjon og vurdering og mer fokus på læring med mulighet for å prøve nye ting, feile og lære av det. Slik jeg oppfatter det er det ikke for mye pugg. Det må til, men det er et problem at alt skal vurderes.

Anonymkode: 3d26c...21d

KRLE og samfunnsfag er typisk refleksjonsfag! MEN for å reflektere må du ha fagkunnskap å reflektere rundt. Du må kunne se ting i sammenheng, sette ting opp mot hverandre, vurdere, undre deg og ha egne tanker. Så disse fagene krever at du kan og vet mht hendelser, personer osv, i tillegg til å reflektere og drøfte. 

Anonymkode: b9b1c...ab1

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Det er ihvertfall ikke sant, hvorfor mener du det?

Synes du matte også er et puggefag? Hva med mat og helse, kunst og håndverk, kroppsøving, musikk? Mange både praktiske fag og fag du faktisk må forstå ting for å klare svare riktig på prøver.

For meg er naturfag et puggefag, jeg har alltid likt realfag og tenker at man bare må lære seg det også går det greit. Men datteren min er helt annerledes skrudd sammen. Men hvorfor det spør hun, kan aldri bare akseptere at ting er som de er og du må bare lære dem, hun må forstå mekanikken bak, alt. Så hun sliter med matte og naturfag på en måte som er helt fremmed for meg.

Man kan ikke reflektere uten overflatekunnskap og heller ikke bedrive dybdelæring. Overflatekunnskap må bare læres og pugges, og danner grunnlaget for videre kunnskap. Bakgrunnen i min påstand ligger i følgende symptomer

- Elever er urolige og utagerer i klasserommet. Det tyder på at det som skjer der ikke fenger.
- Elever flykter til yrkesfag på videregående, de er møkk lei den skolen de har vært igjennom i 10 år, vi har fjernet nesten alt av praktiske og estetiske fag. Vi har innført en tverrfaglighet som gjør at om du er lesesvak så risikerer du å tape i alle fag. Også matematematikk som nå inneholder veldig mye tekst. Om du har laget et praktisk verk må du tekstlig beskrive det i form av logg, rapport eller et annet tekstlig verk. 

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Man kan ikke reflektere uten overflatekunnskap og heller ikke bedrive dybdelæring. Overflatekunnskap må bare læres og pugges, og danner grunnlaget for videre kunnskap. Bakgrunnen i min påstand ligger i følgende symptomer

- Elever er urolige og utagerer i klasserommet. Det tyder på at det som skjer der ikke fenger.
- Elever flykter til yrkesfag på videregående, de er møkk lei den skolen de har vært igjennom i 10 år, vi har fjernet nesten alt av praktiske og estetiske fag. Vi har innført en tverrfaglighet som gjør at om du er lesesvak så risikerer du å tape i alle fag. Også matematematikk som nå inneholder veldig mye tekst. Om du har laget et praktisk verk må du tekstlig beskrive det i form av logg, rapport eller et annet tekstlig verk. 

Du glemmer en viktig ting som må tas med i beregningen. Fagene er ikke mer teoretiske eller kjedelige nå enn tidligere, tvert imot, men mobiltelefoner, nettbrett og sosiale medier har tynnslitt konsentrasjonsevnen til ungdommer slik at det er umulig for lærere å fenge og holde på oppmerksomheten og motivasjonen deres når de er vant til å bli bombardert med en massiv mengde inntrykk i ett kjør. Det er mye forskning som viser dette, så det er ikke noe jeg finner på. Problemet er først og fremst at vi har en generasjon som er så vant til å bli underholdt, at de ikke takler at alt ikke alltid er like spennende og morsomt, som f.eks. noen deler av diverse skolefag. 

Anonymkode: 9ca1d...a05

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...