Gå til innhold

Dere som er ufør...

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har vært mye trøtt og sliten i mitt liv, men har snaut vært borte fra jobb.  Jeg tror jeg har brukt 2 egenmeldinger siste 12 årene. Men nå er jeg sykemeldt som følge av utmattelse etter kreftsykdom / behandling  Og jeg skal love at det har ingen ting med å være sliten å gjøre, ikke noe med å være trøtt å gjøre, men en vanvittig utmattelse som jeg tror man må oppleve for å skjønne det.  Heldigvis for meg, så har de fleste ett eller annet forhold til kreft, så det er ganske mye forståelse å få, fordi mange kjenner noen eller kjenner noen som kjenner noen...  Det er ikke alltid man kan trene seg frisk heller, noen ganger må  man starte med å hvile seg frisk for man kan begynne å trene seg frisk. 

Så ja, det hender rett som det er at jeg bruker tiden når ungene er på skolen til å hvile sånn at jeg har litt krefter til å være tilstede når de kommer hjem fra skolen.  Jeg sover vanligvis ikke, for jeg er ikke trøtt, "bare" utmattet. Noen ganger kan jeg sovne, spesielt om jeg har sovet dårlig om natta. 

Anonymkode: 21b24...d43

Det er som du sier, de som "bare" har vært slitne på en helt normal måte aner ikke hva fatigue/sliten pga sykdom er.

Når man ikke har kjent det på kroppen selv er det lett å kritisere og mene, uten å egentlig ha erfart.

Selv er jeg ufør etter et hjerneslag, og den slitenheten som skyldes hjernetrøtthet og fatigue etter hjerneskade er overhodet ikke det samme som å være sliten pga stress, jobb og barn. Det kan ikke sammenlighes i det hele tatt.

Anonymkode: e3239...f4c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er som du sier, de som "bare" har vært slitne på en helt normal måte aner ikke hva fatigue/sliten pga sykdom er.

Når man ikke har kjent det på kroppen selv er det lett å kritisere og mene, uten å egentlig ha erfart.

Selv er jeg ufør etter et hjerneslag, og den slitenheten som skyldes hjernetrøtthet og fatigue etter hjerneskade er overhodet ikke det samme som å være sliten pga stress, jobb og barn. Det kan ikke sammenlighes i det hele tatt.

Men hvordan kan du vite med sikkerhet at det du opplever som total utmattelse, ikke bare er vanlige plager som andre lever greit med? Det er jo ikke noen målinger som gir oss et fasitsvar? Slitenhet er jo en subjektiv følelse. Hvor mye tåles før man klager? Kanskje har f eks jeg i full jobb like mye smerter eller slitenhet som uføre som klager? Det kan man aldri vite!

Anonymkode: 490b6...62d

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men hvordan kan du vite med sikkerhet at det du opplever som total utmattelse, ikke bare er vanlige plager som andre lever greit med? Det er jo ikke noen målinger som gir oss et fasitsvar? Slitenhet er jo en subjektiv følelse. Hvor mye tåles før man klager? Kanskje har f eks jeg i full jobb like mye smerter eller slitenhet som uføre som klager? Det kan man aldri vite!

De aller, aller fleste som er uføre har jo vært i både jobb og opplevd vanlig sykdom og slitenhet før de ble uføre. Da kan de vel trygt uttale seg om forskjellen?

Anonymkode: d210f...9f2

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De aller, aller fleste som er uføre har jo vært i både jobb og opplevd vanlig sykdom og slitenhet før de ble uføre. Da kan de vel trygt uttale seg om forskjellen?

Anonymkode: d210f...9f2

Nettopp! Det er stor forskjell på å være sliten og total utmattelse. Det er ikke en subjektiv følelse.  Men jeg tror man må oppleve den type utmattelse selv for å skjønne det. Man er kanskje ikke en gang sliten, kun utmattet. I min jobb var Covid-årene en stor påkjenning og jeg var mye sliten og følte meg tidvis ganske utmattet også. Men jeg har sagt mange ganger til med selv i det siste at "Du trodde du var utmattet du, men det var ikke i nærheten av det jeg er nå".  Når det er sagt, betyr ikke det at det å være sliten ikke er tungt og slitsomt.  Og faktisk skal man ta det på alvor også, og i alle fall lytte til kroppen for da kan man kanskje ende opp med å "bare" være (veldig) sliten, men slippe unna utmattelsen. 

Anonymkode: 21b24...d43

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Fordi jeg var over 40 år da jeg fikk hjerneslag. 

Fordi jeg hadde tre tette barn og en lederstilling da jeg ble syk.

Fordi jeg har vært så sliten at jeg lurte på om det var trygt å kjøre bil, så jeg knapt klarte gå i en rett linje, før jeg ble syk.

Jeg har vært på randen til utbrent tidligere, og vet at en total utmattelse kan slå beina under deg. Men det er likevel ikke det samme som fatigue pga sykdom. Det er to forskjellige ting.

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

De fleste har jo vært friske en gang. De vet forskjell på å være sliten og trett og å være syklig utmattet. 

Det er nesten så jeg ikke tror at denne diskusjonen utspinner seg! 

Anonymkode: 7bbda...3f0

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...