Gå til innhold

Dere som er ufør...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg prøver å ikke sove så mye på dagtid, rett og slett fordi jeg sover så utrolig dårlig på natten. Jeg hviler derimot mye, og har ofte dager hvor jeg ikke er utenfor huset i perioden hvor mann og barn er på skole/jobb. Sånn at jeg har litt energi til å bidra med lekser, middag og eventuelt kjøring til aktiviteter.

Anonymkode: 7ba8a...cf7

Jeg gjør det.. sliter endel med søvn om nettene.. men har etter vert bestemt meg for å prøve ut trening senter. Men må få styr på søvnproblemene mine først😅 men deiligt å få sovet litt når barnet er i bgh som ligger 5 min vekke fra huset

Anonymkode: 534c1...cf0

Annonse

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Legger dere dere og sover etter ungene har gått på skolen? Det gjør somregel jeg. Trenger det

Anonymkode: cf201...ceb

Kommer vel helt an på hvorfor man er ufør. Skjønner at folk med feks ME sover, men jeg som er ufør etter en ulykke har ikke behov for å sove mer enn andre.

Anonymkode: 8f243...2d9

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Legger dere dere og sover etter ungene har gått på skolen? Det gjør somregel jeg. Trenger det

Anonymkode: cf201...ceb

Ja, helt utslitt . Kan sove helt til kl 15, med alarm. Men prøver så godt jeg kan å ikke sove mer enn en time på dagen. 

Anonymkode: 44398...a79

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, helt utslitt . Kan sove helt til kl 15, med alarm. Men prøver så godt jeg kan å ikke sove mer enn en time på dagen. 

Legger til at jeg vil legge meg kl 21. Sover ca 7- 8 timer, men våkner aldri uthvilt. Merker ikke at jeg har sovet engang. 🥺

Annonse

Jeg er ikke ufør, ingen helseplager og i 100 % stilling. Men altså....jeg er dautrøtt på morgenen, og jeg kunne glatt ha sovet til kl 1500 om jeg ikke følte at jeg måtte stå opp. Om jeg sover på dagen, omså bare et kvarter,  får jeg problemer med nattesøvnen. Om jeg ikke ha noe arbeid å gjøre hele dagen, sliter jeg med nattesøvn... Altså: det uføre tillegger en "sykelig situasjon" er faktisk ofte helt normalt, også for oss friske. Så kan man jo spørre seg: er man ufør fordi man tror at man er mer trøtt og sliten/utmattet enn andre? Kunne man faktisk likevel ha greid å jobbe, hvis man kunne innse at mange av de "problemene" man har som ufør faktisk er normalen? Er jeg faktisk like "syk" som andre som får uføretrygd?

Anonymkode: 490b6...62d

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke ufør, ingen helseplager og i 100 % stilling. Men altså....jeg er dautrøtt på morgenen, og jeg kunne glatt ha sovet til kl 1500 om jeg ikke følte at jeg måtte stå opp. Om jeg sover på dagen, omså bare et kvarter,  får jeg problemer med nattesøvnen. Om jeg ikke ha noe arbeid å gjøre hele dagen, sliter jeg med nattesøvn... Altså: det uføre tillegger en "sykelig situasjon" er faktisk ofte helt normalt, også for oss friske. Så kan man jo spørre seg: er man ufør fordi man tror at man er mer trøtt og sliten/utmattet enn andre? Kunne man faktisk likevel ha greid å jobbe, hvis man kunne innse at mange av de "problemene" man har som ufør faktisk er normalen? Er jeg faktisk like "syk" som andre som får uføretrygd?

Du måtte virkelig inn i tråden for å få spydd ut av deg litt gørr, gratulerer med å være en dritt.

Anonymkode: 86e5f...240

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du tror ikke folk blir ufør fordi de er trøtte? Si at du ikke tror det??

Anonymkode: 7bbda...3f0

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hva i alle verden er det du vil oppnå  med dette? Er du misunnelig på uføre? Jeg sover IKKE til kl 15 fordi jeg kan. Det er omvendt. Jeg er så syk at jeg må sove, derfor kan jeg ikke jobbe. 

Jeg var i en alvorlig trafikkulykke. Har sterke smerter hele døgnet. Har migreneanfall 3 ganger daglig i snart 20 år. Jeg er så sliten av å aldri ha en god dag samme hvor mye jeg prøver.

Jeg har fått andre diagnoser og plager etter ulykken. Ikke prøv deg å gi meg mer dårlig samvittighet enn det jeg allerede har. Ikke bagatelliser mine lidelser og sykdommer.

Har du hatt et migreneanfall før?

I alle disse årene har jeg ikke slappet av eller kost meg hjemme én eneste dag hjemme. Det er en stor sorg å ikke kunne være i arbeid , aldri være med venner eller familie. Jeg orker så vidt å dusje. Eller leve. 

Så nei, du er ikke like syk som en ufør. 

For å ha sagt det, du må være veldig syk for å få ufør. I gamle dager, for 30 år siden, var det lettere. Nå må man igjennom arbeidsutprøving, mye utredning, rehabiliteringsopphold osv. 

Nei, mine plager er ikke som normalen. 

Jeg er ikke litt trøtt. Jeg har fatigue.  Hjerneskade, hjernerystelse som aldri går over, store traumer som har satt seg i kroppen. Nakkeskade, kjeveskade.

Nei, du har ikke det samme.

Hvis du er misunnelig på de 20 tuden jeg får i mnd, som det meste går til medisiner, fysioterapi  og spesialister, så får det være. 

Jeg håper du aldri opplever å være i lik situasjon som meg. 

Jeg er ikke ufør (enda), men går på aap og har en 50% fast stilling jeg prøver å følge opp. Akkurat nå er jeg sykemeldt fra jobb, så 100% hjemme. 

Jeg sover i perioder mye. Da kan jeg sove 7-8 timer på natta, våkne og spise frokost og scrolle litt før jeg sover igjen. Blir ofte 4-5 timer. Så er jeg våken 2-3 timer før jeg sover igjen. Dette er i de dårligere periodene mine. 

Jeg har bl.a kronisk, tilbakevendende depresjon og i de verste periodene har jeg bare lyst til å rømme fra alt av tanker og følelser. Hadde jeg vært dum og egoistisk, hadde jeg hørt på "styggen på ryggen" og dopet meg eller tatt livet mitt. Men da velger jeg å sove i stedet. 

Ellers har jeg hatt kronisk migrene, men det kontrolleres 100% med botox. På toppen er det en hyggelig kompanjong som heter fibromyalgi. Han velger dessverre helt selv når, hvor og hvor kraftig han kommer på besøk. 

Så svaret er vel at det varierer. Men jeg sover på dagtid hver dag, som regel etter middag. 

Anonymkode: e7269...5cd

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du måtte virkelig inn i tråden for å få spydd ut av deg litt gørr, gratulerer med å være en dritt.

Anonymkode: 86e5f...240

Jøss! Enkelte uføre blir jo helt rabiate når noen påpeker at det er normalt å være trøttnog sliten, også for de som er på jobb åtte timer om dagen. Slapp av, det er ingen som skal ta fra deg trygda di. Men det ER normalt å være slite og trøtt.

Anonymkode: 53734...80b

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jøss! Enkelte uføre blir jo helt rabiate når noen påpeker at det er normalt å være trøttnog sliten, også for de som er på jobb åtte timer om dagen. Slapp av, det er ingen som skal ta fra deg trygda di. Men det ER normalt å være slite og trøtt.

Ingen har sagt at det er unormalt og sykt å være trøtt. Det er nå den slitenheten går ut over evnen til å leve normalt man kan kalle det sykdom. Man blir også sliten og trøtt av å ha smerter hele tiden. 

Jeg er heldigvis frisk og i 100 % jobb, men har mennesker nær meg som sliter med både smerter og søvn i den grad at de ikke klarer å fungere i et normalt liv. De bruker tiden vi andre, heldige, er på jobb til å samle krefter slik at de kanskje klarer å fungere sammen med barna noen timer om ettermiddagen. 

Ingen i hele vide verden mener at man skal bli ufør fordi man har en travel hverdag 🤣

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ingen har sagt at det er unormalt og sykt å være trøtt. Det er nå den slitenheten går ut over evnen til å leve normalt man kan kalle det sykdom. Man blir også sliten og trøtt av å ha smerter hele tiden. 

Jeg er heldigvis frisk og i 100 % jobb, men har mennesker nær meg som sliter med både smerter og søvn i den grad at de ikke klarer å fungere i et normalt liv. De bruker tiden vi andre, heldige, er på jobb til å samle krefter slik at de kanskje klarer å fungere sammen med barna noen timer om ettermiddagen. 

Ingen i hele vide verden mener at man skal bli ufør fordi man har en travel hverdag 🤣

Det er da helt legitimt å stille spørsmål ved om hvorvidt det å føle seg sliten og trøtt sykeliggjøres? Man trenger ikke gå fullstendig i angrepsposisjon fordi noen stiller spørsmål. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det kan godt tenkes. Er mange som er i arbeid som aldri burde ha vært det, som mangler selvinnsikt og leker martyr. Det er slitsomt for alle rundt, kunder, klienter, medarbeidere. Vi må forholde oss til mennesker som ikke orker/klarer det de skal gjøre, gjør feil, eller er utrivelige å møte. Det at du "klikker helt" i en tråd som denne, er et elsempel. 

Anonymkode: ae55d...74a

Jeg er delvis ufør. Jobber ca 40 %. Det er utrolig viktig for meg å jobbe det jeg klarer, og presser meg mye for å beholde den arbeidsevnen jeg har igjen. 

Stress trigger min sykdom og det er en vanskelig balanse. Og symptomene er uforutsigbare.
Jeg skammer meg over å være ufør, men det er også en slags «unnskyldning» for meg selv til å ikke få til ting. En slags forsvarsmekanisme når jeg ikke klarer ting og også litt når jeg trenger en unnskyldning når jeg er litt lat. 

F.eks. I dag er jeg veldig sliten. Har mye smerter. Men jeg vet jeg klarer å sette på vaskemaskinen og at en rolig gåtur på 10 minutter vil gjøre at jeg har et større psykisk overskudd etterpå. 
Likevel så unnskylder jeg meg med at jeg ikke orker pga sykdommen. Blir liggende å være passiv og se på tik tok. Så føler jeg meg mer dritt og behovet for å ligge blir enda større. 

Dette er helt menneskelig både for friske og oss med kroniske sykdommer at vi velger det som er lettest for oss. 

Når det er sagt er det absolutt dager jeg ikke har noen valg og jeg er sjanseløs og sengeliggende. 
Men jeg tror ikke vi som er uføre og har kronisk sykdom skal være så redde for å si at vi også som alle andre også kan velge minste motstands vei av og til. 

Anonymkode: 4b30e...fed

Jeg har vært mye trøtt og sliten i mitt liv, men har snaut vært borte fra jobb.  Jeg tror jeg har brukt 2 egenmeldinger siste 12 årene. Men nå er jeg sykemeldt som følge av utmattelse etter kreftsykdom / behandling  Og jeg skal love at det har ingen ting med å være sliten å gjøre, ikke noe med å være trøtt å gjøre, men en vanvittig utmattelse som jeg tror man må oppleve for å skjønne det.  Heldigvis for meg, så har de fleste ett eller annet forhold til kreft, så det er ganske mye forståelse å få, fordi mange kjenner noen eller kjenner noen som kjenner noen...  Det er ikke alltid man kan trene seg frisk heller, noen ganger må  man starte med å hvile seg frisk for man kan begynne å trene seg frisk. 

Så ja, det hender rett som det er at jeg bruker tiden når ungene er på skolen til å hvile sånn at jeg har litt krefter til å være tilstede når de kommer hjem fra skolen.  Jeg sover vanligvis ikke, for jeg er ikke trøtt, "bare" utmattet. Noen ganger kan jeg sovne, spesielt om jeg har sovet dårlig om natta. 

Anonymkode: 21b24...d43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...