Gå til innhold

ADHD utredning. Litt spørsmål.

Anbefalte innlegg

Har forstått det slik at ADHD-utredning kan ta veldig lang tid.

Får barnet behandling (medisinsk, samtaler, hjelp til oss voksne rundt barnet om hvordan best hjelpe) underveis i utredningen, eller blir dette igangsatt først i etterkant?

Jeg har så vondt av barnet mitt. Hun strever skikkelig. 
Tidligere har jeg lest på nett om tegn. Lånte en bok om ADHD på biblioteket. Her gikk de mer i dybden på hvordan det følges for barnet, og det var så vondt å lese. 
Akkurat nå ønsket jeg at hun skal få det en million ganger bedre med en gang.

Anonymkode: c7691...413

Fortsetter under...

Det kommer i etterkant. Man må jo vite sikkert hva diagnosen er før man kan behandle den. Hvis barnet sliter med adferd og foreldre trenger veiledning, så kan barnevernet hjelpe med det uavhengig av diagnose. BUP kan også sende bekymringsmelding til barnevernet for at foreldre skal få den hjelpen og støtten de trenger. De kan også henvise til BFT i kommunen før diagnose er satt.

Anonymkode: 7c904...c10

Behandling kommer i etterkant. Hvis det er en relativt ukomplisert utredning, altså at alle de hundrevis av skjemaene (føles det som) dere foresatte må fylle ut helt i starten ikke indikerer differensialdiagnoser, så burde utredningen ta omtrent tre måneder. Etter fastsatt diagnose, vil dere bli spurt om dere ønsker å prøve medisiner, og eventuelt vil dere få anbefaling rundt om PPT bør være med i bildet med tanke på tilpasset opplæring. Dere vil kanskje få tilbud om kurs om ADHD, men neppe mer enn det. Så er det takk og farvel. BUP utreder omtrent bare, de behandler minimalt. 

Ellers vil jeg gjerne rose deg for at du setter deg inn i diagnosen for å forstå datteren din bedre. Psykoaudokasjon er veldig viktig, og vil komme henne til gode fordi du da kan forstå henne bedre og tilrettelegge. Vær også oppmerksom på at ADHD i svært stor grad er arvelig, så om hun får diagnosen, er det stor sjanse for at enten du eller far, eller begge, også har den. Jeg har to barn som har ADHD, og siden jeg kjenner meg godt igjen i dem, spesielt da de ble tenåringer, fikk jeg både utredning og diagnosen selv også. Det hadde jeg aldri gjettet før jeg begynte å sette meg skikkelig inn i hva ADHD faktisk er og hvordan det gjerne kan arte seg ganske annerledes hos jenter og kvinner enn hos gutter og menn. Ellers anbefaler jeg virkelig å prøve ut medisiner, det er lett å bare slutte hvis de ikke virker (de fleste har kort virketid), men man må gjerne være litt tålmodig og prøve litt forskjellig før man klarer å finne den mest optimale medisinen og dosen. Jeg fikk et helt nytt liv etter medisinoppstart, og begge barna mine fikk det mye bedre på skolen da de fikk rett medisin og dose. Lykke til!

Anonymkode: e2b9b...f04

Annonse

Veldig ulikt, min eldste fikk diagnose på 6 uker, var da 15 år og begynte på medisiner nesten umiddelbart. En ukomplisert adhd. Lillebror tok det to år med, men han klarte ikke gå på skole og hadde blitt utsatt for en del negative hendelser der så han tok det mye lenger tid siden det må utelukkes traumer/ ptsd, var 12 år når diagnose ble satt. En blir fryktelig utålmodig når ungene strever. Begge mine lever veldig fint med ADHDen. Har god effekt på medisiner og fungerer godt sosialt, faglig og i idrett.

Anonymkode: 434a0...f56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...