Gå til innhold

Hvordan finner man ut om man har mykt eller hardt vann i forhold til dosering av vaskemidler når man skal vaske klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan finner man ut om man har mykt eller hardt vann i forhold til dosering av vaskemidler når man skal vaske klær? Jeg bruker flytende vaskemiddel blenda sensitiv og bakpå flasken så står det at man skal dosere ut i fra om man har mykt, middels hardt eller hardt vann (har man f.eks hardt vann skal man bruke mer vaskemiddel). Men hvordan finner man ut hvilken type vann man har egentlig?

Anonymkode: 2b4b3...0c1

Fortsetter under...

Skrevet

Det står kanskje på kommunens nettsider.

Skrevet

I Norge har man lite hardt vann, men det forekommer i enkelte grunnvannskilder og for det meste i områder med kalkrike bergarter. I Nordland, Troms og Finnmark og i en del av østlandsområdet finnes kalkrik berggrunn, og grunnvannet i slike områder kan være hardt og alkalisk.

Du merker veldig tydelig om det er kalk i vannet. Det blir avleiringer. 

Skrevet

Vask deg på hendene med håndsåpe. Skummer det godt? Mykt vann. Skummer det dårlig? Hardt vann.

Jevnt over nokså mykt vann i Norge.

Anonymkode: f2a0d...665

Skrevet

Om du ikke har merket at vannet flekker til alt fra dusj til vask har du ikke hardt vann. De fleste i Norge har mykt vann.

Anonymkode: 12002...8ae

Skrevet

Beste testen er grønnsåpe. Den klumper seg i vann om det er hardt vann. 

Anonymkode: 3b37e...a7e

Annonse

Skrevet

Det finnes også teststrimler som man kan måle hardheten med. Det fulgte med kaffemaskinen vår slik at vi kunne stille inn riktig hardhet. Vi har helt mykt vann, slik jeg også trodde.

Jeg har bodd i utlandet hvor det var hardt/kalkrikt vann. Det merket man fort ved at det ble hvite flekker i dusj, vannkoker osv.

Anonymkode: 79a88...7a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...