Gå til innhold

Hvorfor er det Putins feil?

Anbefalte innlegg

I følge denne artikkelen så vil det ikke bli noen lønnsvekst i år og det er Putins feil?

Jeg forstår ikke, det står noe om TBU tall og at det også er Putins feil. Noen som skjønner noe og kan forklare noen som ikke er så veldig smart? 😕 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q1zm8E/loennsoppgjoeret-i-gang-peker-paa-putin

Og før dere spør, ja, jeg er dum. 😢 Ellers hadde jeg ikke spurt så dumt.

Anonymkode: 2d869...cd0

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446552-hvorfor-er-det-putins-feil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Putins angrep på Ukraina har påvirket den europeiske økonomien kraftig. Pga av sanksjonene mot dem har gassprisene økt voldsomt, og med det øker også produksjonskostnader og råvarepriser. Da blir også ferdige produkter dyrere. Prisveksten har gitt oss økt rentenivå og man er bekymret for at for stor lønnsvekst vil drive prisene ytterligere oppover. 

Optatium skrev (3 minutter siden):

Putins angrep på Ukraina har påvirket den europeiske økonomien kraftig. Pga av sanksjonene mot dem har gassprisene økt voldsomt, og med det øker også produksjonskostnader og råvarepriser. Da blir også ferdige produkter dyrere. Prisveksten har gitt oss økt rentenivå og man er bekymret for at for stor lønnsvekst vil drive prisene ytterligere oppover. 

Jeg tror jeg skjønner. Takk for svaret ditt!

Anonymkode: 2d869...cd0

Optatium skrev (10 timer siden):

Tja. Jeg tenker det er en importert, konstruert situasjon. Det hadde ikke behøvd å bli slik. Hvem er det som tjener på at renta er skyhøy? Kun banksjefene og de det drypper på. 
Og prisveksten… Jeg tror mange utnytter det og setter opp prisene på produktene sine og skylder på strømpriser etc. Hvordan har det seg at gulrøttene på Smøla f.eks har doblet seg i pris pga Putin? Noe skurrer. 

Anonymkode: c6294...fcc

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Tja. Jeg tenker det er en importert, konstruert situasjon. Det hadde ikke behøvd å bli slik. Hvem er det som tjener på at renta er skyhøy? Kun banksjefene og de det drypper på. 
Og prisveksten… Jeg tror mange utnytter det og setter opp prisene på produktene sine og skylder på strømpriser etc. Hvordan har det seg at gulrøttene på Smøla f.eks har doblet seg i pris pga Putin? Noe skurrer. 

Vel, så lenge vi importerer det meste vi bruker, må vi importere prisene på disse varene også. 

Gulrøttene fra Smøla er sannsynligvis avhengig av kunstgjødsel, insektsmidler, maskiner til gulrotopptaking, og strøm og utstyr til kjølelager før de kan leveres til butikk. Og lønn til dem som gjør jobben. 

Anonymkode: 76505...3f8

Akkurat strømmen kan forklares, men alt det andre? Og hvorfor skal vi egentlig akseptere at vi forbrukere skal betale så himla mye for strømmen når vi bor i Norge, vind, vannkraft og oljelandet, der strømmen burde være nær gratis?

Poenget var at vi kan ikke skylde på Putin for alt.

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Gjødsel nlir førere, frø blir dyrere, lønninger blir dyrere, husleien til butikkene blir dyrere, traktoren blir dyrere, diesel blir dyrere osv. (Om de har doblet seg i pris siden invadjonen tviler jeg imidlertid på, hvis det ikke var et tilbud opprinnelig)

Anonymkode: 355d7...ead

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...