Gå til innhold

Hva skjer når ungdommer begår alvorlige lovbrudd?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Mye bedre å dulle med de videre med «tiltak» som preller av 🙄 not

Anonymkode: e004e...aa5

Om det preller av på 1 av 10, så er «dullingen» funksjonell. 

Anonymkode: 7a306...0d0

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Ja! La barn og ungdommer som har hatt motgang hele livet møte enda mer motgang og tvang… 

Det er ikke bare barn som har hatt motgang hele livet som gjør kriminelle ting.

Anonymkode: 53417...bb1

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det er ikke bare barn som har hatt motgang hele livet som gjør kriminelle ting.

Anonymkode: 53417...bb1

Nei, men det er vel det vi diskuterer her?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, men det er vel det vi diskuterer her?

Nei her diskuterer vi kriminelle ungdommer uansett om de har hatt motgang eller ikke. Faktisk så tror jeg klare grenser og steng disiplin hadde vært redningen for de. 

Anonymkode: ff3dd...469

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Sønnen til mitt søskenbarn skjer det ingenting med. Han satt fyr på huset på natta så moren måtte rømme med et mindre søsken. Han slår familiemedlemmer, han er med i gjeng, selger dop, bruker dop, stjeler biler og klær. Absolutt ingenting skjer!!!! Har virkelig fått opp øynene de siste to årene. Han her er 14 år. Stjeler bilen til moren, hun har nøklene hos naboene nå. Stjeler naboens bil, kjører i rusa tilstand. Ingenting skjer. En ny bekymringsmelding til barnevern, kanskje et møte, så over. 

Anonymkode: 592aa...bc5

I slike tilfeller kan vel mor i verste fall si fra seg omsorgsrollen for barnet, slik at barnevernet MÅ gripe inn. Når mindre barn er involvert så må man tenke en helhet. Det kan høres ut som at det i dette tilfellet virkelig bør vurderes. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei her diskuterer vi kriminelle ungdommer uansett om de har hatt motgang eller ikke. Faktisk så tror jeg klare grenser og steng disiplin hadde vært redningen for de. 

Anonymkode: ff3dd...469

De fleste ungdommer som ikke har hatt en røff start på livet voldtar ikke. Egentlig er det vel sånn at de fleste ungdommer ikke voldtar. Men kriminaliteten der også øker og de som har en vanskelig familiesituasjon er overrepresentert. Det er jo åpenbart at klare grenser og disiplin er et behov, men om man skal snu på reglene over natten, så vil det børe mot sin hensikt. Jeg har også tro på terapi. Ungdommer voldtar ikke og bedriver ikke vold om det ikke er noe mer som ligger bak. Rehabilitering funker. Det ser vi generelt blant fengslede i Norge. Og det fungerer på de fleste ungdommer også. Militær disiplin har vært utprøvd i bla. USA, og da uten de resultatene de håpet på.

Annonse

Politiet skal melde bekymring til barneverntjenesten hvis barn og ungdom begår kriminalitet, og barneverntjenesten vurdererer deretter hva som er passe tiltak. Som regel vil første steg være et frivillig hjelpetiltak, ofte MST eller andre omfattende tiltak. Hvis det ikke lykkes, vil plassering på behandlingsinstitusjon være et naturlig neste steg. Plasseringen innebærer som regel tvang, og må godkjennes i nemnd før den iverksettes. 

Til deg med søskenbarnets sønn, dette høres altfor dårlig ut. Jeg kan nesten ikke tro at det stemmer at gutten begår gjentatte alvorlige hendelser uten at noen gjør noe. I så tilfelle bør det sendes klage til Statsforvalter. 

Konsekvensen for unge lovbrytere bør uansett ha som formål å endre ungdommens fungering, gjennom å gi god støtte både hjemme, på skolen og ute i samfunnet. Det er dyrt for den enkelte, for familien og for samfunnet hvis man kun iverksetter straff uten tanke på å øke sannsynligheten for at det negative mønsteret brytes. Heldigvis lar de fleste ungdommer seg berøre av bekymringssamtale med politiet, men det er noen få som lærer at ingen kan bestemme over meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...