Gå til innhold

Barn som våkner tidlig i helgene.

Anbefalte innlegg

4. og 7. Klassingene er vanskelige å få opp i uka når de skal på skolen. I helgene våkner de stort sett før 07 selv om de ikkje er i seng før mellom 21.30 og 22.00. PlayStation åpner ikke opp før 08.00, men likevel våkner de. så frustrerende. 🤔

Anonymkode: 474ed...90d

Fortsetter under...

Sånn er det bare en stund, inntil de blir tenåringer og ikke vil stå opp frivillig. Men da er du så vant til å stå opp tidlig at du fortsetter med det. Da blir det egentid om morgenen i helgene- deilig det og

Anonymkode: c6f9e...e6f

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Sånn er det bare en stund, inntil de blir tenåringer og ikke vil stå opp frivillig. Men da er du så vant til å stå opp tidlig at du fortsetter med det. Da blir det egentid om morgenen i helgene- deilig det og

Anonymkode: c6f9e...e6f

Et ekte B-menneske blir aldri vant til å stå opp tidlig. Min yngste er nå 11 år og jeg nyter å ligge til 9-10-11 i helgene. 

Når det gjelder barn som våkner tidlig i helgene og på fridager kunne jeg tenke meg å forske på det🤣alle mine fire barn har vært slik. Måtte mases opp på hverdager, men kom det en fridag midt i uken så var det sikkert som banken at de våknet grytidlig. Selv om jeg ikke hadde sagt noe om fri (når de var så små at de ikke fulgte med selv). 

Men barn i 4 og 7 klasse trenger ikke å vekke deg når de våkner. Gi de beskjed om at de skal være helt stille til kl 8, de kan lese eller leke, men å vekke deg er forbudt. 

Anonymkode: aca64...1d3

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor er det et problem?

Anonymkode: 09d8a...627

Fordi de er så høylytte og vekker resten av huset inkludert storesøster på 14 som vil sove når hun har mulighet 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fordi de er så høylytte og vekker resten av huset inkludert storesøster på 14 som vil sove når hun har mulighet 

Så si at de skal være stille så de andre får sove da

Anonymkode: 09d8a...627

Annonse

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

4. og 7. Klassingene er vanskelige å få opp i uka når de skal på skolen. I helgene våkner de stort sett før 07 selv om de ikkje er i seng før mellom 21.30 og 22.00. PlayStation åpner ikke opp før 08.00, men likevel våkner de. så frustrerende. 🤔

De har jo da fått minst 9 timer med søvn, det er ikke sikkert de trenger så mye mer søvn enn det. Men det er jo veldig typisk, tror de fleste med barn kjenner igjen det at ungene må vekkes i ukedagene, men spretter opp tidlig av seg sjøl når det er fri 😅

Anonymkode: 384f8...167

Mine på 13 og 15 våkner senest 10 i helgene. De har alltid våknet tidlig. Da de gikk i barnehagen, våknet de mellom 5 og 6, småskolen mellom 6 og 7. var ikke før de begynte på ungdomsskolen at de sov lenger enn til 8. men de har ikke fått lov å bråke så de vakker andre da. De må være rolige.

Anonymkode: 9eb13...1dc

Skjønner deg veldig godt. Min yngste er vanskelig å få opp kl 7 hverdager, men fyker opp klokka 7 på lørdager. Er irriterende. Legger seg 8 skoledager, får han nesten ikke ut av senga 7 om morgenen. Sovner 22 i helgene og spretter opp 7. 

Men, da han nærmet seg 8 endret det seg. Nå sover han til 8.30-9.30. Er en drøm. Håper han blir en tenåring som snur døgnet og sover til 14!😂

Anonymkode: f532d...c90

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

En 7 klassing som legger seg 21.30 i helgen? Du kan jo ikke regne med at et så stort barn sover veldig lenge om morningen med leggetid så tidlig.

Anonymkode: a236d...f41

Har vært på leirskule og var sliten og har i tillegg diagnoser som gjør at han er som en 3. Klassing mentalt. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har vært på leirskule og var sliten og har i tillegg diagnoser som gjør at han er som en 3. Klassing mentalt. 

Det er jo kanskje viktig info ifm at du synes han står opp tidlig…..

Men da vil jeg si at det er enda rarere at du synes han står opp tidlig.

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo kanskje viktig info ifm at du synes han står opp tidlig…..

Men da vil jeg si at det er enda rarere at du synes han står opp tidlig.

Ja, men like tidlig alle helger. Men er vel slik det er 🤷

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du får be dem lage frokost til deg mens de venter på å bruke PS! 

Anonymkode: a946e...332

Så store barn trenger vanligvis ikke voksentilsyn om morgenen, og de kan fortelles at de skal være stille om morgenen. Hvorfor får de ikke spille forresten?

Ser jo at du har lagt til nå i ettertid at 7.klassingen er som en 3.klassing mentalt pga noen diagnoser, men selv en 3.klassing skjønner at man ikke bråker og er høylytt en lørdagsmorgen når andre i huset vil sove. 

Kan dere ikke lage en plan for hva som skjer om morgenen? Når man våkner lister man seg ut i stuen og sitter rolig i sofaen til de andre står opp f.eks, om det er tv, gaming, kortspill eller lese en bok spiller ikke så stor rolle, men de bør skjønne at de skal være rolige. Er de sultne kan dere gjøre istand en asjett om kvelden som står i kjøleskapet, oppskjært frukt, yoghurt og musli, ett eller annet de synes er en fin for-frokost en helgedagsmorgen.

Anonymkode: fa544...336

Hvorfor være så rigid på Playstation før klokka åtte? La dem game eller sitte med skjerm til du våkner, så skal jeg love deg at de er stille lengst mulig for å unngå at du våkner og ber dem skru av! 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Min 4. klassing har ganske lik leggetid hele uka. Jeg tror (av erfaring for egen del også) det er avgjørende å ikke snu døgnrytmen i helgen for å få resultater.

hun legger seg 20 hver eneste dag. Får ligge å lese litt på senga. Våkner alltid mellom 5 og 6, også i helgene. Vi MÅ gå kl 7 på ukedagene, så det er avgjørende for oss at barna våkner tidlig. I helgene har de skjermtid på iPaden fram til 8.00 og vet de må holde seg på rommene fram til da. Det de har tilgjengelig på dem er NRK Super og Netflix, og et tegneprogram. :)

Funker FJELL for oss.

Men vi foreldre legger oss heller ikke mye senere i helgene. Aldri senere enn 22.30. Våkner 7 i helgene (og har da en time sammen uforstyrret ;)) og 6 på hverdagene. 

Mandagene var SÅ mye mer dritt før jeg fikk barn da jeg pleide å sove til 9 i helgene og alltid var kjempetrøtt mandag morgen.

å tilstrebe gode rutiner og døgnrytme har mange fordeler 

Anonymkode: 6a800...d4c

Hvis de legger seg før 22 er ikke å stå opp 7 tidlig. 

Her legger 11,12 og 14 åringene seg en gang mellom 21 og 01. De bestemmer selv til en viss grad. Fredagene er de ofte sliten og velger å legge seg tidlig. Da våkner de jo deretter. Vi har ikke skjermregler, så de må gjerne game når de står opp. Regelen er at det skal være rolig mellom 22 og 10.

Anonymkode: 6ec68...69d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis de legger seg før 22 er ikke å stå opp 7 tidlig. 

Her legger 11,12 og 14 åringene seg en gang mellom 21 og 01. De bestemmer selv til en viss grad. Fredagene er de ofte sliten og velger å legge seg tidlig. Da våkner de jo deretter. Vi har ikke skjermregler, så de må gjerne game når de står opp. Regelen er at det skal være rolig mellom 22 og 10.

Anonymkode: 6ec68...69d

Grunnen til at vi har skjermfri så tidlig er pga at det ender stor sett i slossing mellom guttene og når han ene ikke har fått ADHD medisin som virker så fungerer ikke det å ha fri spilletilgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...