Gå til innhold

Tenåringen min (gutt) spiser så himla mye, hva spiser din sultne gutt ila dagen (hva slags måltider)

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Min er 19 år, da, men han spiser omtrent dette:

Frokost: 6 skiver + 4 egg

Lunsj: 7-8 skiver, eventuelt færre skiver, men en skål med havregryn og melk, eller en bolle salat el.

Middag: 2 store porsjoner, f.eks. 5-6 poteter, 1 gulrot, en halv brokkoli, 7-8 kjøttkaker, saus ol., eller 4-5 store, fylte tacolefser ol.

Kvelds: eventuelle middagsrester, et par skiver eller knekkebrød, eller havregrøt el.

Innimellom dette eller til et av måltidene, blir det frukt, bær, litt nøtter, snacks ol.

Anonymkode: 80f09...41a

Det var mye mat ja😲 Min tåler ikke egg og "liker ikke" havregrøt og er jo veldig dumt for det er jo både sunt, enkelt og billig ./

Anonymkode: 2a969...6da

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Min fyller 16  først i november, er 1.85cm, aner ikke hva han veier lengre😅 Så du må nok regne med at matbudsjettet bli å øke enda litt mer. For 52 kilo er ikke mye på 1.72 høy.

Anonymkode: 60478...856

Nei, jeg ser for meg at jeg må lage større porsjoner med middag for å fryse ned så det ikke blir så mye "jobb" med å lage middag to ganger ila dagen.

Nei, han er virkelig tynn som en spiker og det har han alltid vært, så jeg er jo kjempeglad for at han spiser så "mye" som han gjør nå. Det har bare gått så innmari fort, så for meg er det virkelig mye mat altså, minst tre ganger mer enn hva han gjorde for ett år siden

Det er kjempegodt å slippe å tenke på og bekymre meg over at han ikke får i seg nok mat lenger, jeg elsker det når han ber om mer middag og når jeg ser at det nesten ikke er noen rester igjen:)

Han spiser for lite tidlig på dagen. Min spiser 4 skiver til frokost. 8 skiver i løpet av skoledagen, + frukt. Middag er vel tre poteter og seks kjøttkaker og så en god porsjon av tilbehør.  Kveldsmat, tre/fire skiver og kanskje havregryn med banan og eple. Eller han kan varme seg en grandis, han spiser hele. Vet han ofte kjøper seg boller, sjokolade etc før trening. Han trener fem dager i uken. Er litt for tynn fortsatt. Har vokst opp med brødre som spiste ett brød hver i døgnet + gigantiske middager og gjerne to så syns vel min spiser sånn passe mengde.

Anonymkode: ccabd...43b

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg ser for meg at jeg må lage større porsjoner med middag for å fryse ned så det ikke blir så mye "jobb" med å lage middag to ganger ila dagen.

Nei, han er virkelig tynn som en spiker og det har han alltid vært, så jeg er jo kjempeglad for at han spiser så "mye" som han gjør nå. Det har bare gått så innmari fort, så for meg er det virkelig mye mat altså, minst tre ganger mer enn hva han gjorde for ett år siden

Det er kjempegodt å slippe å tenke på og bekymre meg over at han ikke får i seg nok mat lenger, jeg elsker det når han ber om mer middag og når jeg ser at det nesten ikke er noen rester igjen:)

De spiser veldig mye når de har sånne veksthopp, da er de sultne hele tiden. Heldigvis har mine to gutter spist mat.

For jeg ser nå at de av kompisene til f.eks eldste som slapp unna med å spise enorme mengder skoleboller, potetgull og McDonald's i den fasen este opp i vekt når de var utvokst og ikke trengte så mye mat lenger. Da hadde de laget vaner det var vanskelig å endre igjen 🙈

Eldste her startet som tømrerlærling i høst, og da økte plutselig sulten veldig igjen. Da hadde han hatt en vgs periode med ganske normalt inntak siden han var ferdig utvokst. Men 8 timer med fysisk arbeid er noe ganske annet enn skole, så plutselig var vi oppe i 5-6 skiver pluss frukt til lunsj igjen og en skrubbsulten ung kar ved middagsbordet.

Anonymkode: 54dc8...4cc

Mye egg. Både eggerøre, omelett og kokte/stekte egg. 

Prepp-måltider med grønnsaker, kylling og ris. Lager stor porsjon og spiser de mellom måltider. Smoothie med peanøttsmør, banan, bær, kesam. Gjerne pålegg som makrell i tomat eller egg, det metter en del. 

Anonymkode: eae6a...bcd

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Mye egg. Både eggerøre, omelett og kokte/stekte egg. 

Prepp-måltider med grønnsaker, kylling og ris. Lager stor porsjon og spiser de mellom måltider. Smoothie med peanøttsmør, banan, bær, kesam. Gjerne pålegg som makrell i tomat eller egg, det metter en del. 

Han kan dessverre ikke spise egg, ikke peanøttsmør heller. Proteinene må være fra kjøtt;/

men jeg er ikke redd for at han får i seg for lite altså, han spiser nok:)

Annonse

Han kan dessverre ikke spise egg, ikke peanøttsmør heller. Proteinene må være fra kjøtt;/

men jeg er ikke redd for at han får i seg for lite altså, han spiser nok:)

Ja, den er lei. Men de prepp-måltidene er gull altså, han lager de selv. Steker opp kylling (rimelig alternativ er kyllingkjøttdeig, det blir det nok mye av når han flytter for seg selv) blanding frosne grønnsaker (du får store til rimelig pris) og ris (kjøper sekk på utenlandssjappa) 

Bare å varme opp når man er sulten. Lager tilsvarende med pasta og kyllingkjøttdeig, bruker av og til creme fraîche for å lage litt kremete saus til. 

Det er ikke mye. Min 15-åring skal ha 4000 kalorier, beskjed fra trenerne og ernæringsfysiolog … Han spiser grøt eller 3 egg, pålegg, juice ol til frokost ..to sandwich til lunsj, en middagsporsjon av pasta ol m kjøttboller eller fiskeburger som han lager selv etter skolen, og en vanlig middagsporsjon på kvelden. Pluss nøtter, müsli, frukt osv som mellommåltid avhengig av dagsplan og treningstider .. Svindyrt, og minst dobbelt så mye som jeg spiser 😅

Anonymkode: b9b39...30b

Etter tre tenåringssønner er det ingen ting som forbauser meg mer. Den yngste er 16 nå, og det har gått usannsynlige mengder brødskiver, middager, bananer, yoghurt, frokostblandinger....

Anonymkode: ac09a...a9a

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg kjøper grovt brød (sånn skikkelig grovt). melk drikker han og frukt er det selvfølelig fri tilgang til.

Han rekker ikke, som jeg skrev, å spise mer enn to skiver til lunsj

Men da spiser han mer i friminutt. Det er vel ikke så innmari vanskelig??

Anonymkode: 942f2...fa7

Min 19 åring spiser 3 grove brødskiver til frokost 4 til lunsj. Stor porsjon middag gjerne 2. så middagsrester evt 2 egg med 3 brødskiver til kvelds. Tynn som en strekk , men aktiv skolehverdag

Anonymkode: 99bb9...dd4

Min NI-åring(gruer meg til han blir tenåring😂) spiser:

Frokost: 2 brødskiver og en skål havregrøt. 

Lunsj: 4 brødskiver, frukt og et par never nøtter.

Etter skolen: noe kjapt, hva som helst. Kan være frokostblanding, yoghurt med havregryn, middagsrester el.l. 

Middag: Det vi har, gjerne 2 porsjoner(samme str som oss voksne).

"Dessert": div frukt og bær, vanligvis pære, kiwi og jordbær. 

Kveldsmat: 2 knekkebrød med kokt egg, pluss oppsskjært agurk, paprika og gulrot ved siden av.

Drikker vann eller melk til samtlige måltider. 

Anonymkode: ba04e...274

Min NI-åring(gruer meg til han blir tenåring😂) spiser:

Frokost: 2 brødskiver og en skål havregrøt. 

Lunsj: 4 brødskiver, frukt og et par never nøtter.

Etter skolen: noe kjapt, hva som helst. Kan være frokostblanding, yoghurt med havregryn, middagsrester el.l. 

Middag: Det vi har, gjerne 2 porsjoner(samme str som oss voksne).

"Dessert": div frukt og bær, vanligvis pære, kiwi og jordbær. 

Kveldsmat: 2 knekkebrød med kokt egg, pluss oppsskjært agurk, paprika og gulrot ved siden av.

Drikker vann eller melk til samtlige måltider. 

Anonymkode: ba04e...274

Det er fascinerende hvor høy forbrenning de har når de vokser som ugress 

De sier at gutter har to perioder i livet hvor de vokser veldig mye på kort tid. Første gangen er fra 0 til 1 år, også er det året hvor skjeggevekst og stemmeskifte kommer.

Mine to gutter hadde den fasen i 8. og 9.klasse, og de var litt sene. Mange hadde det allerede på slutten av barneskolen.

Det året er vannvittig, klærne du kjøpte til skolestart er for små til jul, og klærne du kjøpte til jul er for små til sommeren. Og det er klær i voksenstørrelse, så det er dyrt 🙈 Eldste måtte ha nye klær 4 ganger i løpet av et skoleår! Plutselig var han 185 cm høy liksom, en vår i barneavdelingen, neste vår str M i herreavdelingen. Det krever litt mat, og det gjør faktisk litt vondt, skjellett, muskler, sener, hud og allverdens vokser i en rasende fart, og ikke alltid helt i takt, så det strekker og verker litt.

Anonymkode: 54dc8...4cc

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Min spiser ca 4 knekkebrød til frokost, to skiver til lunsj (rekker ikke mer) og er skrubbsulten når han kommer hjem fra skolen (kl to) så da får han en stor middag. så spiser han brød eller liknende ca kl fem. På kvelden ( rundt åtte), er han skrubbsulten igjen og får ett nytt stort varmt måltid.

Sønnen min er tynn som en spiker, men trener mye og vokser i rekordfart (tre cm på to uker, måtte måle ham flere ganger for å se om det virkelig stemte.

Jeg klager ikke altså, men jeg har aldri laget eller kjøpt så mye mat før🙈😅

Hvor mye spiser din gutt og hva spiser han til de forskjellige måltidene?

Det der er ikke mye. Min spiste fire skiver eller havregrøt til frokost, fikk med seg fem pitabrød med kjøttboller og grønnsaker på skolen, tok minst fire skiver når han kom hjem, to porsjoner middag og om det var rester gikk de til kvelds sammen med 6-8 skiver grovbrød og noen egg.

Anonymkode: 5b76b...811

Så mye de spiser. Min 16-åring spiser 2 skiver til frokost, to skiver til lunsj, to porsjoner til middag og yoghurt til kveldsmat. Trener 3 ganger i uka, er 170 høy og muskuløs.

Anonymkode: 85cd5...6de

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Så mye de spiser. Min 16-åring spiser 2 skiver til frokost, to skiver til lunsj, to porsjoner til middag og yoghurt til kveldsmat. Trener 3 ganger i uka, er 170 høy og muskuløs.

Din er i såfall småspist, men trener ikke mye da.

Anonymkode: 942f2...fa7

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Sånn holdt min på og, selv om han trente 3 ganger i uka og hadde gym 3 ganger i uka. Plutselig over natta begynte han å spise omtrent hver 3.time

Anonymkode: b9d3e...7c8

Jeg synes heller ikke dette høres himla mye ut. Min på 13 spiser 3-4 skiver til frokost, det samme på skolen. Så er det 4-6 skiver pluss frukt når han kommer hjem, to store posjoner middag og 4-6 skiver til kvelds. De dagene han trener spiser han en banan eller to i bilen på vei hjem i tillegg. Tror det er normal mengde. Tynn som en strek og lang. 

Anonymkode: 5b6cf...ac6

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Størrelsen og mengde trening har nok litt å si. Min 19-åring, som jeg svarte om tidligere i tråden, er 1.98 m og trener 1-2 timer hver dag og har en jobb der han er fysisk aktiv.

Anonymkode: 80f09...41a

Haha, det er forskjell på unger. Min 16 åring (gutt) er 1.92 høy, slank og trener. Han spiser knekkebrød til frokost hvis han rekker å stå opp i tide, ingen ting til lunsj (kanskje en yoghurt, sjokolademelk eller smoothie). Når han kommer hjem fra skolen spiser han enten nudler, speilegg, omelett o.l. Etter trening spiser han middag (vi har middag i 19-20 tiden). Da spiser han tre- fem porsjoner hvis det er noe han liker godt og 0-1 porsjon hvis det er noe han ikke liker så godt.

Han er ganske tynn, men veldig sterk i kroppen. Jeg synes han spiser alt for lite, men det har han alltid gjort. Han mangler ingen ting og er våken, aktiv og sterk i kroppen. Han sier selv at han ikke føler sult og at han merker at han må spise ved at han blir svimmel og irritabel.

Anonymkode: b4d5f...01d

Jeg er dame, men når jeg var tenåring kunne jeg fint spise 6+ skiver til lunsj. Skjønner godt at din gutt er skrubbsulten etter to! Det du beskriver er normalt til litt lite for en gutt. Pass på med ekstra youghurt, frukt og grønnsaker. Og nok pålegg! Er det en skive med ost på er ikke det nok, altså. Men det er faktisk ikke en god unnskyldning å "ikke rekke", da kan han bare skylde på seg selv. Han burde ha mer enn nok tid til å spise mer mat enn det!

Anonymkode: 0f9f5...9b2

Min snart 15-åring spiser en stor porsjon havregrøt med eple og kanel til frokost og varm mat på skolen.

Når han kommer hjem, spiser han enten 2-3 egg og 3-4 skiver rugbrød med vanlig pålegg eller en stor porsjon frokostblanding/havregryn og frukt. Til middag spiser han alt fra 1 til 3 porsjoner, det varierer veldig. En frukt eller to til dessert og smoothie en gang i uka ca. Vi spiser middag først i 19.30-tiden pga trening, så vi spiser ikke kveldsmat

Han er nesten 1.90 og solid i kroppen; jeg vet ikke hvor mye han veier, men han er normalvektig uten å være tynn. Trener fotball 3-4 ganger i uka + kamper i helgene. 

Anonymkode: c8496...e7b

Han spiser veldig lite til frokost og lunsj for en tenåringsgutt i vekst og aktivitet.

spiser jo som en stillesittende dame som skal ned i vekt.

er ikke mye mat eller energi i knekkebrød.

Mine barn (9 og 6 så mye mindre enn din og spiser selvsagt mye mindre) som også er slanke og aktive får frokostblanding (weetabix eller all brans) med helmelk til frokost og en skje syltetøy oppi. Til lunsj spiser de STORE matpakker med 3 polarbrød med masse pålegg på, i tillegg til en ostepinne og en del frukt eller en müslibar. 

Du må gi sønnen din mer energitett mat til frokost og lunsj, ta tykkere med smør på brødskiva også :) 

Å spise varmmat sent på kvelden er ikke så bra for fordøyelsen og søvnen. Bedre å ha energitett mat tidlig på dagen enn sent

Anonymkode: 32411...d4a

Da min sønn var i verste "spisealder" så spiste han langt mer enn din, HI. Det viktigste er å legge til rette for næringstett mat tidligere på dagen. At han ikke "rekker" å spise mer på skolen, det må dere ta en seriøs prat om. 

Frokost her var gjerne egg, i ulike varianter, grovt brød, og/eller havregrøt. 

Lunsj: Ofte varm lunsj, f.eks. medbrakte middagsrester, eller et "berg" med grove skiver med alskens pålegg. Frukt i tillegg. 

Noe kjapt når han kom fra skolen, havregryn og melk, toast, pasta. 

Minimum to store porsjoner middag. 

Et knekkebrød eller to litt godt utpå kvelden. 

Det gikk ufattelige mengder mat! Søsteren som er ett år yngre spiste også mye. Begge trener 6-8 økter i uka, pluss konkurranser/kamper. 

Anonymkode: 8b87d...b25

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Han spiser veldig lite til frokost og lunsj for en tenåringsgutt i vekst og aktivitet.

spiser jo som en stillesittende dame som skal ned i vekt.

er ikke mye mat eller energi i knekkebrød.

Mine barn (9 og 6 så mye mindre enn din og spiser selvsagt mye mindre) som også er slanke og aktive får frokostblanding (weetabix eller all brans) med helmelk til frokost og en skje syltetøy oppi. Til lunsj spiser de STORE matpakker med 3 polarbrød med masse pålegg på, i tillegg til en ostepinne og en del frukt eller en müslibar. 

Du må gi sønnen din mer energitett mat til frokost og lunsj, ta tykkere med smør på brødskiva også :) 

Å spise varmmat sent på kvelden er ikke så bra for fordøyelsen og søvnen. Bedre å ha energitett mat tidlig på dagen enn sent

Anonymkode: 32411...d4a

Jeg blander meg ikke opp i hva han spiser til verken frokost eller lunsj altså, det styrer han selv og han har tilgang til å spise mer om han vil det :)

Det å spise varmmat på kvelden i forhold til forbrenning og søvn er veldig individuelt. Det at frokost er det viktigste måltidet har man gått bort i fra, så lenge man er opplagt og får i seg de kaloriene man trenger ila dagen, så er alt helt i orden. Kanskje ikke helt bra for blodsukkeret om man spiser alt i ett måltid da😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...