Gå til innhold

Mye utfordringer og går opp i vekt av det

Anbefalte innlegg

Det skjer litt mye i livet mitt nå. Jeg er selv blitt kronisk syk og ufør. Dattera mi sliter veldig på skolen og trenger masse ekstra. Har også ett barn til. På toppen av dette er forholdet til mannen blitt helt uholdbart, vi snakker ikke samme språk lenger og vi bare irriterer hverandre, og jeg er orker ikke å dra på ham som dødvekt mer. Men jeg har jo ikke energi til et brudd, hussalg, finne nye boliger, flytte, takle bruddet selv, og verst av alt; påføre barna å måtte dele livet sitt i to.

Resultater av alt dette er at jeg spiser, og spiser og raser opp i vekt. Så nå er det også blitt et problem... og akkurat nå føles det som det som er enklest å ta tak i. Jeg forstår at det egentlig bare er et symptom på det andre, at det er min trøst og det som roer meg. Men jeg vil slutte å spise så mye snop og få vekta ned igjen. Burde sikkert ordnet opp i forholdet først, men jeg greier det ikke, og vil ikke være en hval når jeg står der alene. Det hjelper ikke på helsa heller. 

Hvordan begynner jeg og hvordan motivere meg selv? Når jeg kjenner på kjiphet finner jeg sjokolade eller chips..  

Anonymkode: d181a...b23

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hvordan begynner jeg og hvordan motivere meg selv? Når jeg kjenner på kjiphet finner jeg sjokolade eller chips..  

Anonymkode: d181a...b23

Mitt beste tips er å være mye utendørs. Det er lengre til kjøleskapet da, og ikke så lett å ta turen bort for å se hva det inneholder. Man beveger seg mer og blir mer sulten og alt smaker bedre når man er sulten, også sunn og kjedelig mat.

Vær bevisst på at du bruker mat som trøst, og finn nye måter å ha omsorg for deg selv; langt bad, dusj, god body lotion, te, kaffe, blomster til deg selv, sove lenge.

Drikk mye vann og varme drikker. 

Anonymkode: dfb47...8c9

Du må finne en annen måte å takle på, ikke trøstespise.

Ta det fra ei som var i din situasjon for snart 15 år siden. Jeg ble syk, ufør og alt ble vanskelig. Jeg ble lei meg, sint, og alle andre negative følelser. Jeg hadde alltid vært slank, trodde ikke jeg hadde det i meg å bli overvektig. Men plutselig fikk jeg en veldig rolig livsstil pga sykdom, og jeg fikk veldig mye fritid til å spise (når alle andre var på jobb) og jeg trøstespiste.

Resultatet er at jeg gikk fra 65 til 95 kg (jeg er 174 cm høy).

Nå er livet lettere, jeg trenger ikke trøstespise på samme måte. Men jeg har jo ødelagt kroppen min. Det er så mye som skjer i kroppen når du blir overvektig, og det er så vanskelig å gjøre det om igjen. 95% av de som går ned i vekt går opp igjen, og det er ikke bare viljestyrke det går på altså, det er mange fysiske mekanismer i dette.

Så igjen, finn andre måter å håndtere det vanskelige på.

Legg en plan. Først og fremst må du slutte å kjøpe det du ikke skal ha. Om du ikke klarer la være gå til kjøleskapet må det du finner der være gode alternativer. Et lite tips fra meg, YT proteinyoghurt med eplebiter. Oppskjærte grønnsaker, cherrytomater, bær, finn tingene du liker.

Så må du tenke alternativer. Hva skal du gjøre når du føler deg motløs og trist? Gå en tur rundt huset? Strikke en genser? Fargelegge? Diamond-paint? 

Lykke til.

Anonymkode: 2422e...74e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...