Gå til innhold

Hva faen, ramadan

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

En og en halv million kommer ikke ut av ingenting.

Det er allerede lys i byen. Det finnes budsjett som sikrer det. Det er ikke satt opp noen nye lys på steder der det ikke er lys, det er bare satt opp ekstra symbolske lys som skal vise at politikerne har gjort noe som skal bevise at de bryr seg om de borgere som har ramadan som høytid, uten å vise omsorg gjennom å sikre den eller grå og kjedelige hverdagen (sykehus, barnehage, krisesenter, osv).

Du har ikke gitt noen argumenter som skal forklare hvorfor det er nødvendig å bruke en og en halv million på dette. Inkludert blir folk gjennom å være en del av samfunnet, ikke ved å bli utsatt for fattigdom og lidelse og så bli hånet ved at de som sitter ved makten gjør et eller annet symbolsk som betyr lite fra eller til for din del, slik at de som sitter ved makten skal kunne klappe seg på skulderen og si, "se, så snille vi er", i mens samfunnet råtner på rot.

Anonymkode: e87ae...1ec

Og plutselig var ikke argumentet diskriminering, men sløsing av offentlige midler. Underlig det der.

Min kommune har brukt maaaaange millioner på å krangle om hvor bybanen skal gå. 1,5 mill til lys til glede for meg (human etiker) og mine muslimske venner hadde ikke vært noe problem. 

Anonymkode: a9c9b...101

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Bortsett fra julelys. Da skal det hete ‘mørketidslys’. Vi vil jo ikke krenke noen. Men ramadanlys, det kan vi ha😵‍💫 

Jeg er vokst opp i Iran og jeg blir kvalm av at religionen islam skal feires på noen slags måte i det offentlige rom. 

Anonymkode: 34dd7...45e

Grunnen til at min by kaller belysningen for vinterlys er at den henger oppe hele vinteren og ikke bare i julen. Men om man ønsker å la seg krenke er det jo ingen grenser for hva man kan finne problematisk. 

Anonymkode: 43194...0db

Anonym bruker skrev (På 13.3.2024 den 22.18):

Egentlig så er det litt ironisk at man feier dette med lys.....når muslimer først kan spise når det er 'mørkt'. 

Og igjen hvorfor er det ingen muslimske land som feirer ramadan med lys i gatene? Dette skal jo ikke være en mnd med fest, men en måned hvor man skal kjenne på kroppen hvordan det er å være fattig. 

Vi kan si mye stygt om hvordan Norge ble kristnet, men nå er det 900-1000 år siden og det har bidratt til at vi i dag har det bra i Norge. I land hvor islam har vært hoved religion har ikke folk det like bra, vel om du ikke er mann og høyt oppe i systemet. For selv om kirken har hatt mye makt i Norge så har vi lært at vi kan stille spørsmål ved det som sies og gjøres i kristendommen uten å bli hengt. Kristendommen har måtte tilpasse seg samfunnet. Hvem ringer presten sin i dag og sier at man har hatt sex uten å være gift? imamer får slike spørsmål hele tiden og svarer ut i fra de tenker er best i forhold til hvordan det var i hjemlandet og islam. 

Anonymkode: acb3e...14a

Tror du virkelig at det er kristendommen som har gjort Norge til et godt land? Vi var ganske langt fremme før kristendommen kom, vi hadde mer likestilling før kristendommen. 

Anonymkode: 7cebc...67c

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Grunnen til at min by kaller belysningen for vinterlys er at den henger oppe hele vinteren og ikke bare i julen. Men om man ønsker å la seg krenke er det jo ingen grenser for hva man kan finne problematisk. 

Da burde jo bare Oslo kommune latt julelysene/vinterlysene fra desember blitt hengende til over ramadan/frem til sommeren, hvis det er lys folk vil ha. To fluer i én smekk, penger og arbeid spart. De kristne får lys, muslimer får lys, og alle andre som liker lys får lys.

Anonymkode: 7dd07...c64

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Kan vi helst gjøre noe de ønsker vi skal gjøre for dem? Hva hvis noen brente opp en og en halv million av din kommunes budsjett på noen lys, bare for din skyld, og så fortalte at nei, kommunen har ikke råd til lege så dere får dra til nabokommunen, tre kommuner bort, for de pengene ble brukt på å lage noe hyggelig for deg?

Hvorfor skal "noe hyggelig for dem" være ekskluderende og ikke inkluderende (være hyggelig for alle)?

Hvis kommunen skulle skrelle vekk alt som ikke er akutt livsnødvendig ville det bli et trist samfunn å leve i. Slutt på støtte til kjøring av skiløyper, ingen støtte til dagtilbud for eldre, ingen kunst i det offentlige rom, valg av billigste løsninger for utseendet på offentlige bygg, uansett hvor stygge de måtte bli, ingen støtte til kulturlivet osv.

Oslo har foresten den største legedekning i landet. Hadde de ikke hatt penger til det ville de nok heller ikke prioritert dette tiltaket.

Anonymkode: 576b3...af8

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Da burde jo bare Oslo kommune latt julelysene/vinterlysene fra desember blitt hengende til over ramadan/frem til sommeren, hvis det er lys folk vil ha. To fluer i én smekk, penger og arbeid spart. De kristne får lys, muslimer får lys, og alle andre som liker lys får lys.

Anonymkode: 7dd07...c64

Kanskje de burde det, men det har de altså ikke gjort. Er det noen sak, egentlig? Er det ikke viktigere ting i verden å fokusere på og bør man ikke legge godviljen til sånt rent generelt?

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvor har du hentet dette tallet? 

Og vet du hvor mye kommunen bruker på julebelysning langs Karl Johan? 

Anonymkode: 1ef9c...be8

Fikk fortsatt ikke noe svar på hvor du har hentet tallet halvannen million. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Oslo kommune har klaget over at de ikke har råd til fyrverki nyttårsaften med en prislapp på 0,5 mill men 1,5 mill til lys under ramadan har de råd til. 

Men disse lysene kan helt sikkert brukes flere ganger?

Fyrverkeri er ikke inkluderende, spør de som har hund eller katt. 

Veldig mange ønsker ikke fyrverkeri. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror du virkelig at det er kristendommen som har gjort Norge til et godt land? Vi var ganske langt fremme før kristendommen kom, vi hadde mer likestilling før kristendommen. 

Anonymkode: 7cebc...67c

Nå sa jeg heller ikke det, men at vi i løpet av de siste 100-200 årene har begynt å stille spørsmål og stille kriken ansvarlig. 

Vi er ikke der at kvinnen er mannen sin eiendom eller at det trengs to kvinner i stede for kun en mann om det er snakk om å vitne. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Fikk fortsatt ikke noe svar på hvor du har hentet tallet halvannen million. 

Her har du prisen på lysene og strøm, men ikke hva det koster å henge de opp.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/nQ36EQ/i-kveld-starter-ramadan-for-foerste-gang-blir-oslo-sentrum-pyntet

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Fyrverkeriet var faktisk veldig inkluderende. Folk møtte opp på ulike utsiktsplasser og snakket med de som stod ved siden av. Man ønsket alle der et godt nytt år. Man kunne delta selv om man ikke hadde penger. Nå er det ikke noe felles samlingssteder, folk skyter opp over alt. 

Katter blir sjeldent bekymret for fyrverkeri og hundeeiere slipper nå ikke unna dette selv om Oslo kommune dropper å skyte opp. 

Annonse

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Fyrverkeriet var faktisk veldig inkluderende. Folk møtte opp på ulike utsiktsplasser og snakket med de som stod ved siden av. Man ønsket alle der et godt nytt år. Man kunne delta selv om man ikke hadde penger. Nå er det ikke noe felles samlingssteder, folk skyter opp over alt. 

Katter blir sjeldent bekymret for fyrverkeri og hundeeiere slipper nå ikke unna dette selv om Oslo kommune dropper å skyte opp. 

Ja, inkluderende for alle som ikke har traumer som trigges av bla. høye smell. 

Har du noen gang sittet inne i mørket, lukket øynene og bare hørt på fyrverkeriet? Da får man et mikroinnblikk i hvordan nyttårsaften med ditt inkluderende fyrverkeri oppleves for veldig mange mennesker i Norge. Vi uten slike traumer vet at smellene ikke er farlige, men lukk øynene, lytt og forestill deg at du ikke vet hva smellene er. Da høres det ut som bombing og det gjenopplever drøssevis hvert år fordi andre syns det er så fint og inkluderende. 

Lys er vel mindre invasivt enn smell...

Anonymkode: 9e45a...85e

Hele denne diskusjonen var jo merkelig. Er det fordi det er en synlig feiring at du reagerer? Kommunen bidrar til mange slags feiringer. Organisasjoner, inkludert religiøse organisasjoner, kan søke om midler til diverse og kommunen kan selv sette opp budsjett til dette. I mitt fylke settes det f.eks. av en pengepott der organisasjoner kan søke om midler for å lage arrangement til russen. Mange kommuner bidrar allerede til religiøse høytider ved å lage felles offentlige arrangement. Jeg vil tro mange religioner er representert over de som får bidrag eller et ferdig planlagt/arrangert arrangement fra kommunen. 

Anonymkode: 07f52...73f

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Og plutselig var ikke argumentet diskriminering, men sløsing av offentlige midler. Underlig det der.

Anonymkode: a9c9b...101

Ikke jeg som laget premisset. Jeg har svart på premisset, "det er greit å bruke en og en halv million på lys for det er hyggelig for alle". Jeg har stilt spørsmål. Jeg har så mange spørsmål...

Østerdølen skrev (27 minutter siden):

Problemet er tydeligvis verken pengebruk eller diskriminering.Problemet ligger i at det tilrettelegges for islam.Hvorfor ikke bare være ærlig på det,enn å forsøke å lage argumenter for å dekke over hva som egentlig gnager på sjela.

Nei, problemet er at noen politikere har bestemt seg for å bruke dette for å late som om de er så gode og snille mot de som har ramadan som høytid. Men de er jo ikke det hvis de bare bruker penger på noen lys men ikke gjør noe for folk. Altså er det ikke viktig å hjelpe mennesker men det å fremstå som snill. Det er det som "gnager på sjela", det at folk her inne lar seg lure til å gå med på slike meningsløse idiotiske prosjekter og samtidig lar folk lide, for de har jo vært snille mot de med noen lys på lys, da trenger de ikke faktisk gjøre en innsats ellers.

Ikke jeg som laget premisset. Jeg har svart på premisset, "det er greit å bruke en og en halv million på lys for det er hyggelig for alle". Jeg har stilt spørsmål. Jeg har så mange spørsmål...

Nei, problemet er at noen politikere har bestemt seg for å bruke dette for å late som om de er så gode og snille mot de som har ramadan som høytid. Men de er jo ikke det hvis de bare bruker penger på noen lys men ikke gjør noe for folk. Altså er det ikke viktig å hjelpe mennesker men det å fremstå som snill. Det er det som "gnager på sjela", det at folk her inne lar seg lure til å gå med på slike meningsløse idiotiske prosjekter og samtidig lar folk lide, for de har jo vært snille mot de med noen lys på lys, da trenger de ikke faktisk gjøre en innsats ellers.

Hvorfor påstår du at dette er gjort bare for å fremstå som snill? Hvorfor kan det ikke være et genuint ønske om å inkludere? 

Jeg føler at du lar dine egne fordommer farge andre sin intensjon. Det finnes mennesker som oppriktig ønsker det beste for andre. At man bevilger penger til et prosjekt betyr ikke at man ignorerer andre ting som trenger oppmerksomhet og midler. 1,5 mill er småpenger i det store bildet, og det kan være en god investering i å prise mangfoldet. 

Psykisk helse er viktig. En god oppvekst med myke verdier er også viktig. Derfor bevilger kommunen penger til malekurs for barn, blomster i parkene osv. selv om noen medisiner er for dyre for beslutningsforum. Det er adskilte budsjetter av en grunn.  Hvorfor er det akkurat lys på ramadan som trigger deg? Er det f.eks. mer greit å bruke penger på blomster i offentlige bed?  

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor påstår du at dette er gjort bare for å fremstå som snill? Hvorfor kan det ikke være et genuint ønske om å inkludere?

Fordi en da hadde begynt med å kontakte de som feirer denne høytiden og tilpasse de en og en halv millionene på noe som var tilrettelagt - av dem og for dem. I stedet har politikerne satt ut noen symboler med lys i for å vise at de har gjort noe. Ja, de har hengt opp noen symboler med noen lys i, men det er også alt.

Tenk deg om politikerne la ned enda flere fødestuer, krisesentre, fjernet tiltak for kvinnehelse, men hengte opp noen feminist-symboler med lys i, da hadde de jo gjort noe for kvinner, ikke sant? Det ville være et feministisk tiltak. Et tiltak som skapte inkludering for kvinner. Litt lys, og så kan en tråkke på videre, rent politisk. For vi trenger vel ikke kommunisere med de det gjelder, tilrettelegge for de, vi trenger bare henge opp noen lys så er alt i skjønneste orden, hmm?

Derfor påstår jeg at dette er gjort for å fremstå som snill og from slik at Høyre vinner stemmer.

Jeg føler at du lar dine egne fordommer farge andre sin intensjon.

Føl akkurat hva du vil. Det raker meg ikke. Her jeg står føles jorden flat ut. Det betyr ikke at jorden er flat, det betyr at mine følelser kan lure meg. Men det er lov å føle akkurat hva en vil føle.

Det finnes mennesker som oppriktig ønsker det beste for andre.

Og det finnes mennesker som er kyniske og later som om de ønsker det beste for andre, fremstiller seg selv som gode og snille, men som bare er ute etter likes, clout, eller som politikere, stemmer. Politikere som innfører noe symbolsk (lysene er symboler, de er ikke handlinger for å på noen måte hjelpe de som feirer ramadan) for å vise frem hvor snille de er - er ikke ute etter å hjelpe, de er ute etter å vise hvor snille politikere de er, slik at folk stemmer på dem.

At man bevilger penger til et prosjekt betyr ikke at man ignorerer andre ting som trenger oppmerksomhet og midler. 1,5 mill er småpenger i det store bildet, og det kan være en god investering i å prise mangfoldet. 

Jo, det betyr faktisk at det blir en og en halv million mindre i kommunekassen. Dette kommer fra kultur-budsjettet. Det samme budsjett går blant annet til ungdomsklubber. Gjett hva som i størst grad forebygger at ungdom faller utenfor, et fellesskap på ungdomsklubber eller noen symbolske lys som politikerne har satt opp for å vinne stemmer?

Psykisk helse er viktig.

Handler denne tråden om psykisk helse?

En god oppvekst med myke verdier er også viktig.

Handler denne tråden om en god oppvekst? Eller myke verdier?

Derfor bevilger kommunen penger til malekurs for barn, blomster i parkene osv. selv om noen medisiner er for dyre for beslutningsforum. 

Handler denne tråden om malekurs for barn eller blomster i parkene?

Hvorfor er det akkurat lys på ramadan som trigger deg?

Jeg holder meg til tema for tråden. Hvorfor kaller du det "å trigge"?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fordi en da hadde begynt med å kontakte de som feirer denne høytiden og tilpasse de en og en halv millionene på noe som var tilrettelagt - av dem og for dem. I stedet har politikerne satt ut noen symboler med lys i for å vise at de har gjort noe. Ja, de har hengt opp noen symboler med noen lys i, men det er også alt.

Tenk deg om politikerne la ned enda flere fødestuer, krisesentre, fjernet tiltak for kvinnehelse, men hengte opp noen feminist-symboler med lys i, da hadde de jo gjort noe for kvinner, ikke sant? Det ville være et feministisk tiltak. Et tiltak som skapte inkludering for kvinner. Litt lys, og så kan en tråkke på videre, rent politisk. For vi trenger vel ikke kommunisere med de det gjelder, tilrettelegge for de, vi trenger bare henge opp noen lys så er alt i skjønneste orden, hmm?

Derfor påstår jeg at dette er gjort for å fremstå som snill og from slik at Høyre vinner stemmer.

Føl akkurat hva du vil. Det raker meg ikke. Her jeg står føles jorden flat ut. Det betyr ikke at jorden er flat, det betyr at mine følelser kan lure meg. Men det er lov å føle akkurat hva en vil føle.

Og det finnes mennesker som er kyniske og later som om de ønsker det beste for andre, fremstiller seg selv som gode og snille, men som bare er ute etter likes, clout, eller som politikere, stemmer. Politikere som innfører noe symbolsk (lysene er symboler, de er ikke handlinger for å på noen måte hjelpe de som feirer ramadan) for å vise frem hvor snille de er - er ikke ute etter å hjelpe, de er ute etter å vise hvor snille politikere de er, slik at folk stemmer på dem.

Jo, det betyr faktisk at det blir en og en halv million mindre i kommunekassen. Dette kommer fra kultur-budsjettet. Det samme budsjett går blant annet til ungdomsklubber. Gjett hva som i størst grad forebygger at ungdom faller utenfor, et fellesskap på ungdomsklubber eller noen symbolske lys som politikerne har satt opp for å vinne stemmer?

Her lyser det ‘på seg selv kjenner man andre’. Jeg velger å gå gjennom livet med troen på det gode i mennesket og at de aller fleste vil andre vel. At du har en annen filosofi gjør nok at vi aldri kan se likt på denne saken. 

Heldigvis betyr verken min eller din mening noe som helst, og i mens kan vi som ønsker det glede oss over hyggelig belysning. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Handler denne tråden om psykisk helse?

Handler denne tråden om en god oppvekst? Eller myke verdier?

Handler denne tråden om malekurs for barn eller blomster i parkene?

Jeg holder meg til tema for tråden. Hvorfor kaller du det "å trigge"?

Handler denne tråden om diskriminering? 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Feil, flertall ønsker forbud mot privat oppskyting om kommunen sender opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...