Gå til innhold

Flere med helseangst - frykt for å gå til lege?

Anbefalte innlegg

Jeg blir så sliten 🥹

Jeg er så redd for å være alvorlig syk. Og jeg tar meg stadig til å tenke at jeg lever til barna er over 18.

Men jeg går ikke til lege. Jeg klarer det ikke. Har bestilt flere ganger, men avbestiller. Jeg er livredd for å få beskjed om at det ikke er mer å gjøre. 

Det er det samme med tannlege - jeg utsetter det også. 

Jeg vet at dette er helt irrasjonelt. Og at det faktisk kan bli en selvoppfyllende profeti nettopp fordi jeg ikke følger opp helsen min. Er 45 nå og burde nok gå til jevnlige helsesjekker. Så det er ikke nødvendig P påpeke dette for meg, det gjør bare angsten enda mer uhåndterlig.

Bare lurer på om andre har det som meg, og om noen kanskje har fått hjelp og kan gi meg noen råd til hvem jeg kan oppsøke.. 

Anonymkode: 0c967...e86

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg blir så sliten 🥹

Jeg er så redd for å være alvorlig syk. Og jeg tar meg stadig til å tenke at jeg lever til barna er over 18.

Men jeg går ikke til lege. Jeg klarer det ikke. Har bestilt flere ganger, men avbestiller. Jeg er livredd for å få beskjed om at det ikke er mer å gjøre. 

Jeg vet at dette er helt irrasjonelt. Og at det faktisk kan bli en selvoppfyllende profeti nettopp fordi jeg ikke følger opp helsen min. Er 45 nå og burde nok gå til jevnlige helsesjekker. Så det er ikke nødvendig P påpeke dette for meg, det gjør bare angsten enda mer uhåndterlig.

Bare lurer på om andre har det som meg, og om noen kanskje har fått hjelp og kan gi meg noen råd til hvem jeg kan oppsøke.. 

Jeg tar meg stadig i å håpe på at jeg lever til barna er over 18 skulle det stå

HI

Det er få av oss som opplever å bli alvorlig syke. 
Har du helseplager eller symptomer som burde vært sjekket av lege? 

Hvis ikke så er det ikke nødvendig å dra til lege. Fyll på med næringsrik mat, få deg litt mosjon av og til, prøv å gjøre ting i livet som gjør deg godt. Slapp av. Det er det beste du kan gjøre for helsen din. 

Anonymkode: d8e8d...78d

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det er få av oss som opplever å bli alvorlig syke. 
Har du helseplager eller symptomer som burde vært sjekket av lege? 

Hvis ikke så er det ikke nødvendig å dra til lege. Fyll på med næringsrik mat, få deg litt mosjon av og til, prøv å gjøre ting i livet som gjør deg godt. Slapp av. Det er det beste du kan gjøre for helsen din. 

Anonymkode: d8e8d...78d

Takk for svar 💕

Jeg har vondt i muskler, stiv og støl. Trøtt og sliten, men det blir bedre av trening. Det er liksom som om jeg bare føler at jeg har kreft, også hører man jo om disse som har følt på de samme vondtene som meg, også viser det seg at de har uhelbredelig kreft. 

Jeg har lest bøkene til Wilhelmsen, og har vært på foredrag med han. Han setter så godt ord på det, og jeg kan le litt av meg selv. Men frykten er der like fullt. 

HI

Årlige helsesjekker har de gått bort ifra for lenge siden, man går bare til lege om man har helseplager.

Men du er ikke alene om å ha helseangst, det er like vanlig som flyskrekk. Noen løser det ved å gå til lege for hver minste lille ting og gi legen sin grå hår fordi de tror de har dødelig kreft bare de har vondt i en finger, og noen løser det ved å stikke hodet i sanden og aldri gå til lege, som du.

Det finnes hjelp, men da må du til lege og henvises da, og det blir kanskje vanskelig for deg?

Det er en psykiater som jobber med dette som har skrevet bøker og reiser rundt og holder foredrag, kanskje du kam begynne der?

Anonymkode: a7945...d7c

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar 💕

Jeg har vondt i muskler, stiv og støl. Trøtt og sliten, men det blir bedre av trening. Det er liksom som om jeg bare føler at jeg har kreft, også hører man jo om disse som har følt på de samme vondtene som meg, også viser det seg at de har uhelbredelig kreft. 

Jeg har lest bøkene til Wilhelmsen, og har vært på foredrag med han. Han setter så godt ord på det, og jeg kan le litt av meg selv. Men frykten er der like fullt. 

HI

Du høres ut som om at du er en blanding av hypokonder og  deprimert, da er det ikke så rart om du har vondt i muskler, er stiv pg støl, trøtt og sliten. Kjenner man godt nok etter, så kan man finne symptomer på det meste.
Første bud mener jeg er å ta kontalt med fastlegen og sjekke om du faktisk er deprimert, depresjon kan gi en de verste katastrofetanker, samtitig som man blir helt utmattet av det.

Anonymkode: e46a8...451

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Årlige helsesjekker har de gått bort ifra for lenge siden, man går bare til lege om man har helseplager.

Men du er ikke alene om å ha helseangst, det er like vanlig som flyskrekk. Noen løser det ved å gå til lege for hver minste lille ting og gi legen sin grå hår fordi de tror de har dødelig kreft bare de har vondt i en finger, og noen løser det ved å stikke hodet i sanden og aldri gå til lege, som du.

Det finnes hjelp, men da må du til lege og henvises da, og det blir kanskje vanskelig for deg?

Det er en psykiater som jobber med dette som har skrevet bøker og reiser rundt og holder foredrag, kanskje du kam begynne der?

Takk for svar ♥️

Jeg kjenner godt til Wilhelmsen. Han er dyktig! Men jeg tror nok jeg hadde måttet gå til privat konsultasjon med han om det skulle hjelpe meg 😊

HI

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du høres ut som om at du er en blanding av hypokonder og  deprimert, da er det ikke så rart om du har vondt i muskler, er stiv pg støl, trøtt og sliten. Kjenner man godt nok etter, så kan man finne symptomer på det meste.
Første bud mener jeg er å ta kontalt med fastlegen og sjekke om du faktisk er deprimert, depresjon kan gi en de verste katastrofetanker, samtitig som man blir helt utmattet av det.

Anonymkode: e46a8...451

Det kan være at det er en depresjon som trigger helseangsten. Jeg har egentlig hatt det i ulike grader hele livet. Var liiivredd for at jeg hadde AIDS og at jeg var gravid når jeg var typ 10 🤨

I lange perioder har det vært borte, men så kommer det tilbake igjen. Jeg vet ikke helt konkret hva som har trigget det nå, men jeg har igrunn hatt en opplevelse av at ting er meningsløse i en tid.. 

Også skammer jeg meg over å ikke å klare å ta vare på helsen min. Når det gjelder barn, mann, foreldre og venner er jeg pådriver for at de skal oppsøke hjelp om de trenger det.. men klarer det ikje selv. 

HI

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Gud hjelpe ... Jaggu mye rart enkelte har "angst" for. 

Jeg fatter ikke hvordan folk overlevde for 50-100 år siden, før "angst" var oppfunnet. 

Anonymkode: 737af...f1f

Da hadde folk "nerver" i stedet, før "angst" var funnet opp.

Anonymkode: 50ce9...313

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Takk for svar ♥️

Jeg kjenner godt til Wilhelmsen. Han er dyktig! Men jeg tror nok jeg hadde måttet gå til privat konsultasjon med han om det skulle hjelpe meg 😊

HI

Prøv da vel, det koster deg ingenting å prøve. Og det er mye bedre enn å si at det ikke hjelper om du ikke går privst konsultasjon. Ta tak!

Anonymkode: 8a499...114

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da hadde folk "nerver" i stedet, før "angst" var funnet opp.

Anonymkode: 50ce9...313

Likevel ekstremt få som ble totalt handlingslammet. Stusselig mye persilleblader p.t 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg blir så sliten 🥹

Har du prøvd psykolog? Evt Eyr eller Kry eller liknende nettbaserte tjenester? 

Anonymkode: dc1ef...0dd

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Likevel ekstremt få som ble totalt handlingslammet. Stusselig mye persilleblader p.t 

Har du dokumentasjon?

En jeg kjenner hadde samme holdninger som deg når det kommer til angst. Han taklet det meste i livet. Var oppå hesten i alle situasjoner, og så ned på de som ikke hadde alt på stell.

Dessverre slo handlingslammelsen hans inn da et av barna hans ble rammet av angst. Han klarte rett og slett ikke møte ungdommen på en god måte.. 

Så handlingslammet kan alle bli, hvis de står ovenfor situasjoner de ikke har redskaper til å takle. 

HI

Har du prøvd psykolog? Evt Eyr eller Kry eller liknende nettbaserte tjenester? 

Anonymkode: dc1ef...0dd

Ja, har vært hos psykolog da jeg var yngre. Må nok oppsøke hjelp igjen nå når angsten har kommet tilbake. Dessverre er det vanskelig å finne frem til en psykolog som har en metodikk som passer. Samtaleterapi er bortkastet for meg. Tror kognitiv terapi vil være mer effektivt, men vet ikke hva som funker best på helseangst. 

HI

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Åja. Trodde det sto at du var 45

Anonymkode: 90db3...f4b

Hva tenker du er øverste alder for å få barn? At man er 45 betyr ikke at man har voksne barn altså. De kan være både 15 og 2. Eller 25. 

Anonymkode: 753fe...0c0

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Åja. Trodde det sto at du var 45

Anonymkode: 90db3...f4b

Jeg var 35 da jeg fikk datteren min, altså har jeg en 10 åring når jeg blir 45.

Naboen fikk barn når hun var 42 år, så hun hadde en 3 åring da hun var 45.

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg blir så sliten 🥹

Avbestiller stadig selv, men det er ikke fordi jeg har helseangst (går til lege når jeg bør eller må), men fordi timen frem i tid alltid ender med å kræsje med noe annet viktig.

Det er for øvrig idiotisk at det kun er en eller to plager/symptomer man kan ta opp per gang hos legen pga tidspress. Dersom mange symptomer oppstår på en gang, så vil det med en slik policy ta ørten legetimer før en lege har hele bildet og det utgjør en risiko for at sammenhenger overses. 

Anonymkode: 2cb4a...864

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Takk for svar ♥️

HI

Kan du ikke det da?

Kan du ikke det da?

Det er en lang vei å gå. Man må først ha vært gjennom et lokalt behandlingsopplegg som ikke fører frem. Så jeg tar gjerne imot tips om andre metoder/tilbud for å kanskje etterhvert kvalifisere for hypokonderklinikken. 

Det er et virvar av tilbud og legene har lite oversikt over hvilke psykologer som egner seg til hvilke lidelser. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...