Gå til innhold

Hvilken type/merke er best å steke maten i og ha på brødskive når man har veldig høyt kolestrol og er overvektig?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (På 12.3.2024 den 13.56):

Jeg bruker veldig sjelden noe under pålegg, men av og til gjør jeg det, og da er det ok å ha noe som er ikke av det verste å bruke. Jeg ovnssteker veldig mye, tørrsteker gjør jeg og, men det er ikke alltid det passer, og da ønsker jeg å ha noe som er ok å bruke.

Hi

Anonymkode: 067bd...9c0

Hvis du omtrent aldri steker noe, så ville jeg ha brukt meierismør de få gangene det er snakk om. Da er det neppe i 5 gram stekefett at hunden ligger begravet! 

Anonymkode: a33de...e3e

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvis du omtrent aldri steker noe, så ville jeg ha brukt meierismør de få gangene det er snakk om. Da er det neppe i 5 gram stekefett at hunden ligger begravet! 

Det ligger nok ikke begravet der, det har du rett i. Men selv om jeg ikke bruker det daglig, så ønsker jeg uansett å ta bedre valg på de tingene jeg kan. Jeg har allerede endret på flere ting, og  kommer til å fortsette med det.

Hi

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det ligger nok ikke begravet der, det har du rett i. Men selv om jeg ikke bruker det daglig, så ønsker jeg uansett å ta bedre valg på de tingene jeg kan. Jeg har allerede endret på flere ting, og  kommer til å fortsette med det.

Hi

Grete Roede opererte med «renset parafin til steking» i de første bøkene sine. 

Uansett hvilken olje du bruker så er kaloriene det samme. Olje/fett har 9 kalorier per gram fett uansett hvilket du velger. Så ønsker du å redusere kaloriinntaket bør du ikke bruke olje. Airfryer er helt genialt og steker mat helt perfekt uten noe form for olje/smør. 

Anonymkode: a59f8...7cc

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Uansett hvilken olje du bruker så er kaloriene det samme. Olje/fett har 9 kalorier per gram fett uansett hvilket du velger. Så ønsker du å redusere kaloriinntaket bør du ikke bruke olje. Airfryer er helt genialt og steker mat helt perfekt uten noe form for olje/smør. 

Anonymkode: a59f8...7cc

Jeg vet det er mye kalorier i begge deler, bruker ikke mye av det, men jeg ønsker alikevel å finne den av de som er best egnet siden jeg har høyt kolestrol.

Hi

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det høres heftig ut 😂

Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det høres heftig ut 😂

Hi

Når du har høyt kolesterol, er det best å velge matlagingsmetoder som ikke krever mye fett. Steking i olivenolje eller rapsolje er gode alternativer, da disse oljene inneholder sunne umettede fettsyrer som kan bidra til å senke det dårlige kolesterolet (LDL) og øke det gode kolesterolet (HDL). Det er også lurt å begrense bruken av smør og smult, som er høyere i mettet fett og kan øke kolesterolet ditt.

Anonymkode: a466b...6b9

Anonym bruker skrev (På 14.3.2024 den 20.10):

Når du har høyt kolesterol, er det best å velge matlagingsmetoder som ikke krever mye fett. Steking i olivenolje eller rapsolje er gode alternativer, da disse oljene inneholder sunne umettede fettsyrer som kan bidra til å senke det dårlige kolesterolet (LDL) og øke det gode kolesterolet (HDL). Det er også lurt å begrense bruken av smør og smult, som er høyere i mettet fett og kan øke kolesterolet ditt.

Anonymkode: a466b...6b9

Tusen takk for svar 😊

Hi

Vil anbefale faste, det hjelper for både høyt kolesterol og overvekt. Begynn gjerne med 16-8. altså faste 16 timer i strekk hvert døgn, for eksempel fra etter middag.

når du har blitt vant til det kan du prøve 20-4, altså 20 timers faste. Etterhvert kan du prøve å ha en hel dag vannfaste innimellom. 

prøv også å øke mengden grønnsaker du spiser og mengden fiber (grove kornprodukter). :)

Anonymkode: 78e90...c1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...