Gå til innhold

Hvorfor provoseres folk av betegnelser som autentisk og ekte?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå lever Hellas av og er avhengig av turismen og disse reisemålene er viktige for grekerne. De ønsker turister, men de ønsker turister som kommer for å legge igjen penger lokalt og ikke til store kjeder. Det Apollo gjør er å tilby reisemål hvor de som kommer får oppleve den greske hverdagen og hvor de ikke møter på naboen. Hi

Anonymkode: 9aead...cd4

Men hvem er provosert av dette?

Anonymkode: 32923...54c

Fortsetter under...

Av samme årsak som man blir provosert når menn snakker om jomfruer? Det er ikke jomfrudommen i seg selv som er så provoserende, men det å ta den.

Oppsøker man autentiske steder, så er de jo ikke autentiske lengre…

…med mindre det er ens egen hage eller bakgård da. Der snakker vi autentisk!

Anonymkode: 4e10c...38b

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Av samme årsak som man blir provosert når menn snakker om jomfruer? Det er ikke jomfrudommen i seg selv som er så provoserende, men det å ta den.

Oppsøker man autentiske steder, så er de jo ikke autentiske lengre…

…med mindre det er ens egen hage eller bakgård da. Der snakker vi autentisk!

Vet du ikke helt hva autentisk betyr?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men hvem er provosert av dette?

Her inne har vi hatt gjentatte tråder om dette har jeg lest og det har blitt harselert med ordene mange ganger. Sier man at man ønsker seg bort fra tråkket så er man snobbete som fy. Gjerne i tråder man begrunner sine egne reisevalg. Hi

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her inne har vi hatt gjentatte tråder om dette har jeg lest og det har blitt harselert med ordene mange ganger. Sier man at man ønsker seg bort fra tråkket så er man snobbete som fy. Gjerne i tråder man begrunner sine egne reisevalg. Hi

Mens jeg aldri har lest her at folk som vil på tur utenfor tråkket har blitt kalt snobbete pga det.

De som har blitt kaldt snobbete er de som prater nedlatende og ufint om andres valg.

Det er forskjell på å begrunne sitt valg og å prate nedlatende om andres...

Anonymkode: f28c6...8a4

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Basert på statistikk så gjør ikke naboen det. De fleste reiser fortsatt til de større destinasjonene. Dette er jo bare fakta med tanke på antall solgte reiser og tilbudet som er. Selvsagt kan to naboer tenke likt , men oddsen er større for å møte naboen på Kreta. Vi reiste selv til en ukjent øy i Hellas 2 år på rad og det første året hørte vi ikke annen norsk enn den vi snakket selv. Året etter kom vi i snakk med et par som hadde opplevd akkurat det samme som oss året før. Vi kunne ikke ha forventet å ikke høre norsk på Rhodos eller på Kreta. Hi

Folk har nok bare veldig ulikt syn på hva «autentisk» er. Hvis jeg skulle oppleve noe «autentisk» hadde første poeng vært å ikke bestille via Apollo eller andre store reisebyråer.

Anonymkode: 43eed...6c1

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vet du ikke helt hva autentisk betyr?

Jo, det er noe som er upåvirket. For hver gang noen går inn på et sted de ikke hører hjemme, blir autentiteten brutt.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jo, det er noe som er upåvirket. For hver gang noen går inn på et sted de ikke hører hjemme, blir autentiteten brutt.

I denne sammenhengen betyr det at noe ikke er påvirket av masseturismen og at stedet har klart å bevare det preget det alltid har hatt. Stedet har med andre ord ikke endret seg på grunn av store turistmaskiner eller overturisme. Hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I denne sammenhengen betyr det at noe ikke er påvirket av masseturismen og at stedet har klart å bevare det preget det alltid har hatt. Stedet har med andre ord ikke endret seg på grunn av store turistmaskiner eller overturisme. Hi

Et sted hvor det går vanlige charterturer til, er selvfølgelig påvirket av turismen.

Anonymkode: 2ad03...e19

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Et sted hvor det går vanlige charterturer til, er selvfølgelig påvirket av turismen.

Anonymkode: 2ad03...e19

Det er stor forskjell på turisme og masseturisme.  Hellas er avhengige av turisme, men ønsker at folk sprer seg mer når de besøker landet. Ingen ønsker at noen skal stoppe med å besøke landet. Alle trenger bare ikke klumpe seg sammen på Kreta eller på Santorini. Hi

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Prøv igjen?

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Mens jeg aldri har lest her at folk som vil på tur utenfor tråkket har blitt kalt snobbete pga det.

De som har blitt kaldt snobbete er de som prater nedlatende og ufint om andres valg.

Det er forskjell på å begrunne sitt valg og å prate nedlatende om andres...

Anonymkode: f28c6...8a4

Jeg har lest begge deler 🫣 

Men de fleste er ganske rimelige i uttrykket, det er kun ett fåtall som drar det over i opprørt og aggressiv tone, av det jeg har sett. Det gjelder uavhengig emne i grunn, alt fra bruk av ordet autentisk til valg av ny kjole eller fredagstacoen 🤭

Anonymkode: 52e4b...e55

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Tenker du skjeve tårn i Piza eller maleriene til Michelangelo blir mindre autenstiske fordi mange har reist dit og sett det? Henger ikke helt med på resonnementet her 🤔

Annonse

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Du tenker at Peloponnes ikke er påvirket av masseturisme…?

Anonymkode: 43eed...6c1

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Ikke enda, nei. Men det er sånn det begynner…

Er dette så vanskelig å forstå?

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Tenker du skjeve tårn i Piza eller maleriene til Michelangelo blir mindre autenstiske fordi mange har reist dit og sett det? Henger ikke helt med på resonnementet her 🤔

Selvfølgelig.

Og, jeg vet. Skal komme meg vekk fra dette forumet. Det er jo som å løpe med hodet først inn i en mur, hver gang. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ikke enda, nei. Men det er sånn det begynner…

Er dette så vanskelig å forstå?

Vi snakker om hva som er nå. Hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi snakker om hva som er nå. Hi

Nei, det gjør vi ikke. Vi snakker om hvorfor mennesker blir så provosert av betegnelser.

Ikke vår feil at du ikke greier å følge med på hva du skriver i din egen tråd.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig.

Og, jeg vet. Skal komme meg vekk fra dette forumet. Det er jo som å løpe med hodet først inn i en mur, hver gang. 

Det synes jeg var en voldsom reaksjon over at noen ikke følger resonnementet ditt. Usikker på hva du forventa av ett forum. 

Jeg ser ikke helt hva som blir mindre autentisk ved bildene til Michelangelo ved at turister ser de på ett museum. Mens David derimot er en replika, da blir det jo mer for syn og stemningens skyld. 

Jeg har hørt Maihaugen bli omtalt som autentisk og ekte norsk. Det er jo bare dumt. Steder som blir omtalt slik er som regel turistkulisser, som Maihaugen, eller steder som har havnet i bakevja av utviklingen drr svært få ønsker å bo.

Anonymkode: 3f31e...750

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har hørt Maihaugen bli omtalt som autentisk og ekte norsk. Det er jo bare dumt. Steder som blir omtalt slik er som regel turistkulisser, som Maihaugen, eller steder som har havnet i bakevja av utviklingen drr svært få ønsker å bo.

Bakevja? Virkelig ? Veldig veldig mange ønsker seg dit turismen ikke er overutviklet. Enten det er i Hellas, Italia eller i Vietnam. Hi

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Bakevja? Virkelig ? Veldig veldig mange ønsker seg dit turismen ikke er overutviklet. Enten det er i Hellas, Italia eller i Vietnam. Hi

Jeg skrev at få ønsket å bo der, ikke at ingen ville dra på besøk dit.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skrev at få ønsket å bo der, ikke at ingen ville dra på besøk dit.

Nå ja… det er mange små steder som er godt befolket og samtidig er ypperlige reisemål. Se feks på regionen Umbria i Italia. Hi

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nå ja… det er mange små steder som er godt befolket og samtidig er ypperlige reisemål. Se feks på regionen Umbria i Italia. Hi

Du regner hele Umbria for å være autentisk og  ekte.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du regner hele Umbria for å være autentisk og  ekte.

https://www.opplevitalia.no/regioner/umbria/ en hel region er sjelden EN ting , men mange byer i Umbria har det autentiske og ekte og er relativt uberørt av overturisme. Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...