Gå til innhold

Har du noen gang blitt behandlet dårligere av helsevesenet fordi du er kvinne?

Anbefalte innlegg

Det har gått opp for meg den senere tida at jeg har blitt utsatt for dette, og det gjør meg sint. For å ta et eksempel: Da jeg hadde født så måtte jeg sys to pyntesting. Dette skjedde uten bedøvelse og da jeg sa at det gjorde vondt fikk jeg beskjed om at det var helt vanlig å ikke bedøve for det var bare noen få stikk. Da mannen steriliserte seg så var det ikke snakk om at han ikke skulle bedøves godt så han ikke kjente at de sydde. Jeg har også fått satt inn spiral, og jeg har blitt tatt celleprøve inni livmoren uten noen form for bedøvelse og det var skikkelig vondt. 

For et par, tre år siden hadde jeg en lang periode med veldig uregelmessig puls, mye ekstraslag og episoder der pulsen raset opp i mot 200 slag i minuttet mens jeg sov eller satt stille. Jeg gikk til min fastlege som mente at jeg bare burde slutte å kjenne etter hvordan hjertet slo. Jeg måtte mase meg til både EKG og døgnregistrering. Mannen min fikk i fjor problemer med ekstraslag og gikk til samme lege. Han ble umiddelbart tatt EKG på og kom ut av legekontoret med døgnregistrering allerede påbegynt. Han fikk ingen beskjed om å slutte å kjenne etter. Jeg er ikke en som løper ned dørene hos legen med småtterier. Er der kanskje en gang i året. 

Har du noen slike erfaringer?

Anonymkode: 7049a...e0f

Fortsetter under...

Nei, vil ikke si det.

Mannen måtte sy to sting i hånden og han fikk velge da. Et stikk med bedøvelse og så to stikk for å sy, eller to stikk uten bedøvelse, han måtte altså bare tåle et stikk ekstra uten bedøvelse. Han valgte å droppe det.

Å bedøve inni der for å sette spiral eller ta celleprøve er ganske så umulig, men gynekologen min har sagt at om jeg er av de som synes det er smertefullt kan jeg ta to paracet en time før jeg kommer.

Anonymkode: 7def7...b8e

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Nei, vil ikke si det.

Mannen måtte sy to sting i hånden og han fikk velge da. Et stikk med bedøvelse og så to stikk for å sy, eller to stikk uten bedøvelse, han måtte altså bare tåle et stikk ekstra uten bedøvelse. Han valgte å droppe det.

Å bedøve inni der for å sette spiral eller ta celleprøve er ganske så umulig, men gynekologen min har sagt at om jeg er av de som synes det er smertefullt kan jeg ta to paracet en time før jeg kommer.

Det står mange steder at man skal/kan få bedøvelse før det settes inn hormonspiral. Det er på ingen måte umulig. Det gjøres jo når det skal tas større prøver av livmorhalsen. Jeg tok ikke vanlig celleprøve, men en prøve inne i livmorhulen. Da må man gjennom hele livmorhalsen og det var veldig vondt og jeg blødde masse etterpå. 

Anonymkode: 7049a...e0f

Da jeg hadde født eldstemann, hadde jeg veldig vondt i stingene i ettertid, så jeg fikk en time på sykehuset for kontroll av undrrlivet. Det første jeg ble møtt med da jeg kom på timen var: Ammer du?

Jeg sa at jeg ammet delvis, og fikk da skikkelig påpakk og kjeft - dette  var altså en time for å kontrollere at stingene grodde riktig. Men før de sjekket det, måtte jeg sitte å forsvare hvorfor jeg ikke fullammet. 

Anonymkode: 86e55...878

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Da jeg hadde født eldstemann, hadde jeg veldig vondt i stingene i ettertid, så jeg fikk en time på sykehuset for kontroll av undrrlivet. Det første jeg ble møtt med da jeg kom på timen var: Ammer du?

Jeg sa at jeg ammet delvis, og fikk da skikkelig påpakk og kjeft - dette  var altså en time for å kontrollere at stingene grodde riktig. Men før de sjekket det, måtte jeg sitte å forsvare hvorfor jeg ikke fullammet. 

For noe sludder 😂

Anonymkode: 5f461...fa0

Annonse

Nei, det har jeg ikke. Jeg har blitt godt ivaretatt både under risikosvangerskap, fødsel, barseltid og ved andre henvendelser. 

Vær positiv, høflig og vis godvilje selv, så blir du behandlet med respekt i retur. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du?

Ingen leger bryr seg om om du ammer eller ikke. Så det du hevder er faktisk ikke sant. Eventuelt har du misforstått noe kraftig. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ingen leger bryr seg om om du ammer eller ikke. Så det du hevder er faktisk ikke sant. Eventuelt har du misforstått noe kraftig. 

Ehhh, dette er det dummeste jeg har hørt. Anklager meg for løgn. Nei, det var faktisk akkurat dette som skjedde. Jeg satt der sikkert ti minutter og måtte forsvare meg før de i det hele tatt snakket om grunnen til at jeg var der. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ehhh, dette er det dummeste jeg har hørt. Anklager meg for løgn. Nei, det var faktisk akkurat dette som skjedde. Jeg satt der sikkert ti minutter og måtte forsvare meg før de i det hele tatt snakket om grunnen til at jeg var der. 

Men hvorfor i all verden svarte du på det? Det hadde jo ingenting med hvorfor du var der å gjøre. Så nei, beklager, jeg tror deg rett og slett ikke. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor i all verden svarte du på det? Det hadde jo ingenting med hvorfor du var der å gjøre. Så nei, beklager, jeg tror deg rett og slett ikke. 

Jeg spurte hva dette hadde med underlivet å gjøre, og de bare malte på. 

Men det er ok om du ikke tror meg, du er fullstendig ubetydelig. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, vil ikke si det.

Men han ble spurt. Det er faktisk forskjellen på menn og kvinner. Menn får velge selv, kvinner blir valgene tatt for av helsevesenet. Kvinner har ikke samme valgmuligheter som menn fordi kvinner ikke oppfattes som like oppegående og selvstendige som menn.

Anonymkode: 789ed...fc3

Annonse

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Altså, leger er helsepersonell. De er normalt mer opptatt av helsespørsmål enn mange andre. Amming er et ganske vanlig helsespørsmål å være opptatt av. Det er veldig rart du mener det er utenkelig at en lege på gyn kan bry seg om amming. 

Anonymkode: 20f48...6b1

Jeg ble dårlig behandlet når jeg søkte hjelp for vaginisme. - en tilstand som blant annet fører til smerter ved penetrering. Fokus var mer på hvordan min stakkars mann opplevde det enn hvordan jeg hadde det. En absurd opplevelse

Anonymkode: 408e4...56b

Men han ble spurt. Det er faktisk forskjellen på menn og kvinner. Menn får velge selv, kvinner blir valgene tatt for av helsevesenet. Kvinner har ikke samme valgmuligheter som menn fordi kvinner ikke oppfattes som like oppegående og selvstendige som menn.

Anonymkode: 789ed...fc3

Nettop.

Jeg har hatt to kompliserte svangerskap og fødsler og har fått svært varierende behandling. Jeg har blitt nektet smertestillende av jordmødre etter at legen har sagt at jeg skulle ha, jeg har måttet krangle meg til epidural som jeg måtte ha på grunn av blodtrykket fordi de nektet å tro på at progresjonen i fødselen var raskere enn snittet, jeg har måttet velge mellom å se det prematurfødte barnet mitt og få livsnødvendig oppfølging av lege selv, jeg har fått beskjed om at det «skal gjøre litt vondt» da jeg prøvde å formidle at noe var galt med operasjonssåret (ingen så på det på fem dager og de syns heller ikke det var verdt å kikke på det da). Underbehandlingen etter hastekeisersnitt er kanskje det mest sjokkerende. Observasjonsposten sine rutiner ivaretok meg veldig godt, men når barnet var ute og jeg omsider kom på føden ble jeg behandlet likt som friske fødende på tross av alvorlig sykdom og store komplikasjoner. 

Anonymkode: abd67...cc7

Jeg fikk gallestein i slutten av graviditeten, dro til min daværende fastlege og fikk beskjed om at det sikkert bare var muskelkramper....ingen undersøkelser ble gjort, jeg ble bare sendt hjem. 

Etter fødselen når jeg lå på gulvet i smerter og ikke klarte å gjøre noe så fikk jeg også beskjed om at dette sikkert bare var sammentrekninger, ingen undersøkelser ble gjort. Først etter 4-5 anfall med gallestein ble jeg sendt videre for sjekk og til slutt fjerning av galleblæren. 

I etterkant så ser jeg jo at dette kunne gått veldig ille fordi legen tenkte jeg var hysterisk kvinnfolk, menn sendte han videre mye kjappere. 

Anonymkode: 1d24c...922

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ble dårlig behandlet når jeg søkte hjelp for vaginisme. - en tilstand som blant annet fører til smerter ved penetrering. Fokus var mer på hvordan min stakkars mann opplevde det enn hvordan jeg hadde det. En absurd opplevelse

Det har jeg også opplevd faktisk! Jeg var veldig ung og kjæresten min var nok en medvirkende årsak til at jeg utviklet det jeg tror var vaginisme. Jeg beskrev problemet og var nok også selv mest fokusert på at det var synd i ham, legen var enig og fikk beskjed om at jeg bare måtte slappe av.

Mange år senere fikk jeg en ny kjæreste og skjønte at eksen var egoistisk og klønete i senga.

Det har jeg også opplevd faktisk! Jeg var veldig ung og kjæresten min var nok en medvirkende årsak til at jeg utviklet det jeg tror var vaginisme. Jeg beskrev problemet og var nok også selv mest fokusert på at det var synd i ham, legen var enig og fikk beskjed om at jeg bare måtte slappe av.

Mange år senere fikk jeg en ny kjæreste og skjønte at eksen var egoistisk og klønete i senga.

Det er ganske hårreisende. Jeg nevnte ikke min mann i det hele tatt. Mitt fokus var på at jeg ikke ville leve slik.

Det har jo ikke bare vært et problem under sex. Det har ført til at de ikke har klart å gjøre gynekologiske undersøkelser på meg eller celleprøve. Det førte til at jeg måtte føde ved keisersnitt.

Men gynekologen la altså fokus på at det måtte være utfordrende for min mann.. 

Når du begynner et sitat med "Ehhh", tror ikke jeg du er gammel nok til å amme. Dette er nok bare tull og tøys. 

Anonymkode: 9e1de...0f9

Når du begynner et sitat med "Ehhh", tror ikke jeg du er gammel nok til å amme. Dette er nok bare tull og tøys. 

Anonymkode: 9e1de...0f9

Jesus. Ja, du snakker som du har vett til.

Jeg spurte hva dette hadde med underlivet å gjøre, og de bare malte på. 

Men det er ok om du ikke tror meg, du er fullstendig ubetydelig. 

Amming gjør at livmoren trekker seg raskere sammen blant annet, så det var jo sikkert derfor de spurte. Jeg fikk også veldig vondt i underlivet siden jeg fullammer og livmoren trakk seg raskere sammen og det ga smerter. 

Anonymkode: f6b8d...5fb

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Amming gjør at livmoren trekker seg raskere sammen blant annet, så det var jo sikkert derfor de spurte. Jeg fikk også veldig vondt i underlivet siden jeg fullammer og livmoren trakk seg raskere sammen og det ga smerter. 

En annen ting er at andre kvinner sikkert hadde blitt sure om de IKKE hadde spurt, og klaget over at de aaaaaldri fikk noe hjelp med ammingen…

Jeg tror absolutt at kvinner kan diskrimineres i helsevesenet, men jeg tror også kvinner, og gravide og nybakte mødre spesielt, er en gruppe det er SÆRDELES vanskelig å tilfredsstille. Det blir galt uansett hva man gjør/ikke gjør og sier/ikke sier.

Anonymkode: d543b...ddf

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det har ingenting med sting og det å være for stramt sydd å gjøre. 

I tillegg begrunnet de spørsmålene og kjeftingen med at man skal fullamme og at delamming ikke var bra for barnet. De begynte å snakke om at jeg måtte kutte ut erstatning helt. De var rett og slett ufine og veldig pågående med ting som ikke hadde noe å gjøre med grunnen til at jeg var der å gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...