Gå til innhold

Hvor vanlig er det at bhg ansatte ikke har kontroll på hvor barna?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De er underbemannet i de fleste barnehager. Legg det på toppen av at bemanningen de er pålagt å ha/får betalt for er altfor lav i tillegg så blir det fort litt kaos.

Ungen min stakk av da han var 4 år, kom seg hele veien hjem. Jeg snakket med ham om farene ved det osv før jeg ringte barnehagen. Da hadde det gått minst 30 min fra han stakk av. De visste ikke da at det manglet et barn.

Anonymkode: d9b4d...9b1

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

De er underbemannet i de fleste barnehager. Legg det på toppen av at bemanningen de er pålagt å ha/får betalt for er altfor lav i tillegg så blir det fort litt kaos.

Ungen min stakk av da han var 4 år, kom seg hele veien hjem. Jeg snakket med ham om farene ved det osv før jeg ringte barnehagen. Da hadde det gått minst 30 min fra han stakk av. De visste ikke da at det manglet et barn.

Anonymkode: d9b4d...9b1

Du ringte ikke barnehagen umiddelbart? Herlighet. 

Anonymkode: 88b2e...966

Det er ikke så vanlig.  

Hos oss teller vi barna hvert 10. minutt når vi er ute. Så vi har ganske så bra oversikt.  

Så klart kan de komme seg et stykke på 10 minutter, men det er dessverre en risk man må ta. Ofte er det tre voksne ute på 24 barn, sier seg selv at man ikke kan ha øynene på alle til enhver tid da. 

Anonymkode: 04664...3c0

Slett ikke uvanlig. Mange barnehager har store uteområder med kriker og kroker man kan gjemme seg i. Det ville jo være en kjempekjedelig plass å være ute om alt var flatt og oversiktlig. Det er umulig å vite hvor alle er til enhver tid. Unger flytter også på seg, så om Per var i sandkassa for 30 sek siden så kan han være bak haugen nå. Stort sett vet vi sånn omtrent hvor ungene er. Noen ganger må vi leite litt, og et par ganger har vi avslørt rømningsplaner. En gang opplevde vi en unge som stakk av. Da var det en forelder som ikke hadde lukket porten og vips så var han ute. Heldigvis så vi han på sykkelstien da han var 2-300 meter unna. 

Anonymkode: 141ea...55c

Annonse

Har hendt flere ganger når jeg har hentet at de ansatte ikke har visst hvor barnet mitt er. Jeg tenker det må være deilig for ungene å kunne stikke seg unna litt, det er et fantastisk uteområde med mange trær og kupert terreng på alle sider av barnehagen.  Den er godt inngjerdet, og jeg har aldri hørt om noen som har klart å stikke av derfra gjennom årene.

Anonymkode: f7de3...0a8

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Har hendt flere ganger når jeg har hentet at de ansatte ikke har visst hvor barnet mitt er. Jeg tenker det må være deilig for ungene å kunne stikke seg unna litt, det er et fantastisk uteområde med mange trær og kupert terreng på alle sider av barnehagen.  Den er godt inngjerdet, og jeg har aldri hørt om noen som har klart å stikke av derfra gjennom årene.

Dette gjelder både barnehage og sfo…. Vi opplevde at de ikke fant min da 1 klassing, som jeg skulle hente på sfo. De ansatte hadde stått i klynge å snakket og drukket kaffe ute og hadde ikke kontroll. 
Dette ble det dermed slutt på etter dette.. vi har en farlig vei fra skole til hjem,( vi hadde gått veien noen ganger, må krysse trafikkert vei 4 ganger), men han hadde sett på andre barn og bare gått. 

Anonymkode: c58d5...4a2

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så glad jeg ble for å lese dette! Jeg blir helt skremt over at noen forventer at de ansatte skal ha 100 % kontroll på alle ungene til enhver tid. De helt små må selvsagt fotfølges, men fra to år og oppover så må de jammen få lov til å utforske litt på egenhånd innen de trygge rammene et uteområde i en barnehage er.

Å telle alle barna hvert 10 minutt høres helt hysterisk ut. 

I barnehagen var det ganske god kontroll, men på Sfo var det håpløst. De hadde ikke kontroll og det hendte stadig at de ikke viste hvor ungene var. En gang tok det over 3 timer uten at de merket at de savnet et barn.

Anonymkode: ee262...ea7

Flere ganger har jeg tatt med ungen hjem uten å si fra til personalet. De savna han aldri. 

Sto en gang med en flokk unger bak barnehagen. Hang med de der i 35 minutter før det kom en voksen. Fikk avverget en unge fra å dra ned buksa og vise penisen og hjalp en annen ned fra ett tre. 

bemanninga i barnehager er en vits 

Anonymkode: aab70...8fb

Fra 15.30 ,er det ofte bare 1 voksen igjen på 15 barn. Barna er ofte fra 2,5-6 år. Den voksne skal telle barn, snakke med foreldre som kommer, ordne opp i konflikter, hjelpe barna på do, trøste, noen trenger et fang, lukke jakker, knytte sko, og telle barn igjen. Så nei, det er ikke alltid vi vet akkurat hvor Ole og Kari er når de blir hentet. Store uteområder, med trær, skoger , hauger, bakker, forskjellige skur, og de kan ofte gå rundt hele barnehagen. 

Anonymkode: 1e699...9ab

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Flere ganger har jeg tatt med ungen hjem uten å si fra til personalet. De savna han aldri. 

Sto en gang med en flokk unger bak barnehagen. Hang med de der i 35 minutter før det kom en voksen. Fikk avverget en unge fra å dra ned buksa og vise penisen og hjalp en annen ned fra ett tre. 

bemanninga i barnehager er en vits 

Du er jo en ganske stor vits du også,  om du henter barnet uten å si ifra.  

En eller annen har sikkert sett deg, men det skaper jo en usikkerhet. Personalet må løpe rundt og forhøre seg om noen har sett barnet, eller om noen har sett at du har hentet.  

Hvorfor velger du å gjøre det på den måten? 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er så idiotisk og råttent gjort, kan ikke fatte at et voksent menneske gjør noe sånt med vilje.

Anonymkode: 7fe2b...e25

Man bør ha ganske god kontroll på hvor barna er. De skal selvfølgelig ikke komme seg ut av barnehagen på egenhånd, men det forekommer dessverre og dårlig bemanning kan være en grunn. Hvor god oversikt man har over barna kommer jo selvfølgelig litt an på alder også. 4-5 åringer kan bevege seg rundt på uteområdet og det er ikke mulig å ha full kontroll over alle til enhver tid, mens de yngste bør alltid være under oppsyn.

Anonymkode: 4e1d6...b99

kruttgutta4 skrev (2 timer siden):

Du er jo en ganske stor vits du også,  om du henter barnet uten å si ifra.  

En eller annen har sikkert sett deg, men det skaper jo en usikkerhet. Personalet må løpe rundt og forhøre seg om noen har sett barnet, eller om noen har sett at du har hentet.  

Hvorfor velger du å gjøre det på den måten? 

Nå hører det mye mer til den historien enn hva jeg velger å skrive her, rett og slett fordi det er altfor mye å skrive ned. 

Jeg måtte løpe rundt og finne personal hver gang, og de var ikke lette å finne 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nå hører det mye mer til den historien enn hva jeg velger å skrive her, rett og slett fordi det er altfor mye å skrive ned. 

Selvfølgelig så hører det mer til historien når du får kritikk :roll:

Det burde faktisk være nesten umulig for barn å bare stikke fra barnehagen. Gjerdene rundt de fleste barnehager er jo bare til pynt, barn over 3 kan lett klatre over og stikke. Hvis  man da har barn med (fremtidige) diagnoser og ikke teller barna med jevne mellomrom er det bare et spørsmål om tid før et barn blir kidnappet eller dør i trafikken el.l.

I andre land er det vanlig med høye gjerder rundt barnehager. 

Hvordan kan man mene det er hysterisk å telle hvert tiende minutt? Hvor lenge er det greit for en 3-4 år å løpe gatelangs før noen oppdager at han/hun er borte? Mindre enn 10 minutter vil jeg si. 

Anonymkode: 1becf...413

Selvfølgelig så hører det mer til historien når du får kritikk :roll:

Haha, nei kritikken driter jeg i. Men det er ikke alltid svart/hvitt. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Haha, nei kritikken driter jeg i. Men det er ikke alltid svart/hvitt. 

Det finnes ingen unnskyldning for å oppføre seg sånn.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det finnes ingen unnskyldning for å oppføre seg sånn.

Hva gjør det for deg at jeg har tatt de valgene? Blir du krenka? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva gjør det for deg at jeg har tatt de valgene? Blir du krenka? 

Hvis det å si at du er en idiot gjør at du tror jeg er krenka, så lever jeg fint med det.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det å si at du er en idiot gjør at du tror jeg er krenka, så lever jeg fint med det.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du er frekk og sier at det ikke finnes noe unnskyldning. Hvem skal jeg unnskylde til!? Deg? Hvorfor det? Du jobba ikke der. 

Det burde faktisk være nesten umulig for barn å bare stikke fra barnehagen. Gjerdene rundt de fleste barnehager er jo bare til pynt, barn over 3 kan lett klatre over og stikke. Hvis  man da har barn med (fremtidige) diagnoser og ikke teller barna med jevne mellomrom er det bare et spørsmål om tid før et barn blir kidnappet eller dør i trafikken el.l.

I andre land er det vanlig med høye gjerder rundt barnehager. 

Hvordan kan man mene det er hysterisk å telle hvert tiende minutt? Hvor lenge er det greit for en 3-4 år å løpe gatelangs før noen oppdager at han/hun er borte? Mindre enn 10 minutter vil jeg si. 

Anonymkode: 1becf...413

Heldigvis er vi ikke der som mange land er, enda. 

Jeg har jobbet mange år i ulike naturbarnehager, felles for dem var ingen gjerder. Jeg har i disse barnehagene bla jobbet med barn med ulike diagnoser. Det går helt fint altså. "Diagnosebarna" jeg har jobbet med har måttet ha 100% tilsyn og det har jeg selvfølgelig holdt. De andre barna har man kontroll på i 99% av tilfellene. 

Klart én og annen klarer å stikke seg unna, men i de fleste tilfeller man ikke finner et barn, har det gjemt seg et sted. For moro, ikke for å stikke av. Eller glemt seg bort i lek eller tanker og vandret litt lenger enn tenkt. 

I løpet av mine 19 år i barnehage, har jeg opplevd ett barn som har forsøkt å stikke av flere ganger enn én. 

Anonymkode: 3d756...7ab

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Og alt du gjorde for å rette opp i dette var å hente ditt eget barn uten å si fra. For så å levere hn neste dag og håpe at det ikke skjedde noe ikke, for å gi beskjed er dumt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...