Gå til innhold

Innstilt som nr.2, noen som har vært i samme situasjon?

Anbefalte innlegg

Søkte på en jobb jeg hadde veldig lyst på, og fikk beskjed om at jeg ble innstilt som nummer 2. Innmari kjipt for jeg hadde virkelig lyst på denne jobben!

Dere som også har vært der, fikk dere jobben likevel? Er det mer vanlig enn man kanskje tror at nummer 1 takker nei? Fikk du vite hva som skilte mellom deg og nummer 1?

Skulle gjerne visst hva som skilte oss, og hva jeg mangler og evt kan jobbe med eller tilegne meg kunnskap om til denne stillingen om det blir en ny mulighet en annen gang. Men tror ikke jeg vil «mase» om det nå, han som ringte å ga beskjed var så rask på telefonen at jeg fikk ikke summa meg til å spørre der og da..

Anonymkode: d7bd4...de1

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Søkte på en jobb jeg hadde veldig lyst på, og fikk beskjed om at jeg ble innstilt som nummer 2. Innmari kjipt for jeg hadde virkelig lyst på denne jobben!

Dere som også har vært der, fikk dere jobben likevel? Er det mer vanlig enn man kanskje tror at nummer 1 takker nei? Fikk du vite hva som skilte mellom deg og nummer 1?

Skulle gjerne visst hva som skilte oss, og hva jeg mangler og evt kan jobbe med eller tilegne meg kunnskap om til denne stillingen om det blir en ny mulighet en annen gang. Men tror ikke jeg vil «mase» om det nå, han som ringte å ga beskjed var så rask på telefonen at jeg fikk ikke summa meg til å spørre der og da..

Ja, kjenner til flere ganger nr.2 fikk jobben - hovedsakelig fordi nr.1 takket nei pga siste lønnstilbud. 
Be om å få beskjed hvis nr.1 blir ansatt, og be om kort samtale om hvilke vurderinger arbeidsgiver gjorde som ga nr.1 et fortrinn framfor deg. Vær ærlig at du ønsker dette pga personlig utvikling f eks

Anonymkode: f72a8...c29

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det skjer relativt ofte, men det varierer sikkert fra yrke til yrke. Jeg var innstilt som nr 4 og fikk jobben🙈🙈

Anonymkode: be769...f1b

Vil man ha jobben da? Når man var 4 valg?

Anonymkode: dd0f2...4a5

Annonse

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Vil man ha jobben da? Når man var 4 valg?

Anonymkode: dd0f2...4a5

Det er klart at det er merkelig om tre stk før deg på lista har takket nei til stillingen. Da må det være noe spesielt som har dukket opp......

Endret av Sommerkroppen 2029
Sommerkroppen 2029 skrev (47 minutter siden):

Det er klart at det er merkelig om tre stk før deg på lista har takket nei til stillingen. Da må det være noe spesielt som har dukket opp......

Trenger ikke være noe «galt» med jobben fordet . Jeg var innstilt som nr 3 i min første ordentlige jobb - endte opp med å bli der i over 20 år 😊

Anonymkode: fac36...6dc

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Trenger ikke være noe «galt» med jobben fordet . Jeg var innstilt som nr 3 i min første ordentlige jobb - endte opp med å bli der i over 20 år 😊

Anonymkode: fac36...6dc

Det er ikke nødvendigvis noe galt. Men om det er tre stk som plutselig har takket nei til en jobb de har søkt på, og som har vært igjennom kanskje to intervju-runder, så er det jo litt merkelig synes jeg. 

Sommerkroppen 2029 skrev (53 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis noe galt. Men om det er tre stk som plutselig har takket nei til en jobb de har søkt på, og som har vært igjennom kanskje to intervju-runder, så er det jo litt merkelig synes jeg. 

Kan jo være så enkelt som at de har fått tilbud andre steder, eller ikke var fornøyd med lønna 

Anonymkode: 99154...a02

Jeg var innstilt som nr to og ble oppringt etter ca 2 uker med spørsmål om jeg var interessert i tilsvarende jobb i en annen avdeling. Det var de villige til å opprette en ny stilling for meg fordi de ønske både han som var innstilt som nr 1 og meg.

Anonymkode: d1012...7ad

Satt i tilsettingsutvalget i min forrige jobb. Om ein enda på å innstille fleire kandidatar, så var det ofte veldig lite som skilte på desse. Var det store skilnader, så gjekk ein heller tilbake til søknadsbunken eller lyste ut på nytt. Så det kan vere ørsmå ting som skiller, ville iallfall ikkje kjent så veldig på at ein er valg nr 2, 3 og 4 dersom ein skulle ende opp med å få jobben. 

Tenker heilt klart du kan spørre om dette dersom du ikkje får jobben, fint å begrunne spørsmålet med at du lurer på korleis du kan utvikle deg så du kanskje når opp neste gong.

Anonymkode: 27588...7bf

Annonse

Sommerkroppen 2029 skrev (6 timer siden):

Slett ikke rart. Mange ansettelsesprosesser tar lang tid og skjer på et smalt og spesialisert marked.

Anonymkode: 0a694...4ff

Takk for svar alle!

Jeg spurte hva som skilte meg og kandidaten som ble innstilt som nummer 1. Det var rett og slett at han kom fra en lik stilling i samme type bransje, så han hadde allerede erfaring med akkurat de spesifikke oppgavene og da tippet det over på han selv om jeg var godt kvalifisert og hadde gjort et veldig godt inntrykk på intervjuene. 

Kandidaten som fikk jobbtilbud er tidlig i 20 årene, så jeg tror sjangsen er svært liten for at han sier nei takk til dette tilbudet. De har nok ikke samme lønnskrav etc som noen som er rundt 30 og har mange flere år i arbeidslivet. Da hadde det kanskje vært en sjangs for at kadidaten takket nei, men nå tror jeg løpet er kjørt. 

Kjenner det er så innmari kjipt, hadde så lyst på jobben og de utlyser svært sjeldent noe akkurat der jeg ønsker å jobbe. Skikkelig nederlag! 

HI

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Slett ikke rart. Mange ansettelsesprosesser tar lang tid og skjer på et smalt og spesialisert marked.

Anonymkode: 0a694...4ff

Vel jeg hadde nok tenkt meg to ganger om før jeg takket ja dersom jeg visste at tre kandidater foran meg i køen hadde takket nei til stillingen. 

Sommerkroppen 2029 skrev (23 minutter siden):

Vel jeg hadde nok tenkt meg to ganger om før jeg takket ja dersom jeg visste at tre kandidater foran meg i køen hadde takket nei til stillingen. 

Mellomledere i kommunen er det vanskelig å få tak på. En takket nei pga lønn, de to andre vet jeg ikke. Jeg var innstilt som nr fire fordi jeg ikke har ledererfaring, og kaster meg over muligheten som jeg fikk. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Mellomledere i kommunen er det vanskelig å få tak på. En takket nei pga lønn, de to andre vet jeg ikke. Jeg var innstilt som nr fire fordi jeg ikke har ledererfaring, og kaster meg over muligheten som jeg fikk. 

Ja dette er et typisk eksempel der jeg ville vært skeptisk. Da fikk de altså ikke den kandidaten de ønsket, ei heller en med riktig erfaring. 

Sommerkroppen 2029 skrev (59 minutter siden):

Ja dette er et typisk eksempel der jeg ville vært skeptisk. Da fikk de altså ikke den kandidaten de ønsket, ei heller en med riktig erfaring. 

Så lenge kandidaten er innstilt er det en kandidat de ønsker.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så lenge kandidaten er innstilt er det en kandidat de ønsker.

Nettopp. Vi innstiller bare de kandidatene vi faktisk ønsker til jobben. Av og til er det bare en som blir innstilt, andre ganger Kanskje fem stykker. 

Og jeg har opplevd flere ganger, til min store frustrasjon, kandidater jeg har innstilt som nummer 1 som takker nei fordi de åpenbart bare har brukt prosessen som pressmiddel for å få høyere lønn i den stillingen de har fra før. Utrolig frustrerende å bruke tid og krefter på sånne personer. Og så har de jo en viss svarfrist også som trekker ut tiden før vi kan gå videre til den neste som er innstilt etter at første takker nei. Så da øker faren for at hen har funnet seg noe annet i mellomtiden.

Det er ofte vanskelig å skille mellom de beste kandidatene. Jeg hadde et tilfelle der de to beste fremsto helt likeverdige både på utdanning, arbeidserfaring og de viktige personlige egenskapene vi trengte for stillingen. Da valgte vi den som i intervjuene hadde en så lun personlighet at til tross for at hen fremsto synlig nervøs klarte hen å skape en skikkelig god stemning blant alle oss tilstede under intervjuet. 

Er du innstilt er du god nok, selv om det selvsagt er surt når drømmejobben glipper.

Anonymkode: 29cd2...b75

Jeg har vært innstilt som nummer to MANGE ganger. Aldri fått jobben 😅

En gang jeg var innstilt som nummer 1 fikk jeg heller ikke jobben, for det ble bestemt at ingen skulle ansettes likevel (økonomisk beslutning i styret)

Anonymkode: d1ef4...634

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært innstilt som nummer to MANGE ganger. Aldri fått jobben 😅

En gang jeg var innstilt som nummer 1 fikk jeg heller ikke jobben, for det ble bestemt at ingen skulle ansettes likevel (økonomisk beslutning i styret)

Anonymkode: d1ef4...634

Jeg har også vært innstilt som nummer 1 uten å få jobben. Jeg hadde fått tilsendt kontrakten med alle betingelsene, men de måtte vente til hovedkontoret i en annen by hadde godkjent før de underskrev. Før de rakk å få klarsignal mistet selskapet en viktig kontrakt og det ble umiddelbart stopp i alle ansettelser. Selv om de virkelig trengte å oppbemanne på denne avdelingen fikk de ikke lov. Noen år etter ble selskapet stykket opp. Avdelingen jeg skulle startet i ble solgt, mens andre avdelinger ble lagt ned. 

På generelt grunnlag hadde jeg ikke blitt urolig om jeg var innstilt som nummer fire og fikk jobben. I mange bransjer er det mange søkere pr. stilling. Da får de gjerne søkere som har søkt flere steder (gjerne forskjellige steder i landet) og søkere som benytter anledningen til å forhandle lønn der de er). Her er det mulig at flere takker nei til det endelige tilbudet uten at det er noe i veien med verken arbeidsplassen eller tilbudet.

Jeg vet heller ikke om noen steder der de innstiller personer de ikke vil ha. Har de ingen aktuelle kandidater utlyser de heller igjen. Å ansette noen er en viktig oppgave og feilansettelser kan bli veldig kostbart for bedriften. 

Anonymkode: 34d72...9f2

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har også vært innstilt som nummer 1 uten å få jobben. Jeg hadde fått tilsendt kontrakten med alle betingelsene, men de måtte vente til hovedkontoret i en annen by hadde godkjent før de underskrev. Før de rakk å få klarsignal mistet selskapet en viktig kontrakt og det ble umiddelbart stopp i alle ansettelser. Selv om de virkelig trengte å oppbemanne på denne avdelingen fikk de ikke lov. Noen år etter ble selskapet stykket opp. Avdelingen jeg skulle startet i ble solgt, mens andre avdelinger ble lagt ned. 

På generelt grunnlag hadde jeg ikke blitt urolig om jeg var innstilt som nummer fire og fikk jobben. I mange bransjer er det mange søkere pr. stilling. Da får de gjerne søkere som har søkt flere steder (gjerne forskjellige steder i landet) og søkere som benytter anledningen til å forhandle lønn der de er). Her er det mulig at flere takker nei til det endelige tilbudet uten at det er noe i veien med verken arbeidsplassen eller tilbudet.

Jeg vet heller ikke om noen steder der de innstiller personer de ikke vil ha. Har de ingen aktuelle kandidater utlyser de heller igjen. Å ansette noen er en viktig oppgave og feilansettelser kan bli veldig kostbart for bedriften. 

Anonymkode: 34d72...9f2

Det hender i det offentlige at de innstiller noen de egentlig ikke er interessert i, men det er sikkert ikke så vanlig. Jeg kjenner bare et tilfelle, da hadde de en intern søker som de ville ha og som hadde fungert i stillingen en periode allerede, men de måtte innstille tre stykker og ta dem inn til intervju på grunn av formaliteter. Der vet jeg at de hadde utlyst stillingen på nytt om ikke førstevalget hadde sakt ja. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nettopp. Vi innstiller bare de kandidatene vi faktisk ønsker til jobben. Av og til er det bare en som blir innstilt, andre ganger Kanskje fem stykker. 

Og jeg har opplevd flere ganger, til min store frustrasjon, kandidater jeg har innstilt som nummer 1 som takker nei fordi de åpenbart bare har brukt prosessen som pressmiddel for å få høyere lønn i den stillingen de har fra før. Utrolig frustrerende å bruke tid og krefter på sånne personer. Og så har de jo en viss svarfrist også som trekker ut tiden før vi kan gå videre til den neste som er innstilt etter at første takker nei. Så da øker faren for at hen har funnet seg noe annet i mellomtiden.

Det er ofte vanskelig å skille mellom de beste kandidatene. Jeg hadde et tilfelle der de to beste fremsto helt likeverdige både på utdanning, arbeidserfaring og de viktige personlige egenskapene vi trengte for stillingen. Da valgte vi den som i intervjuene hadde en så lun personlighet at til tross for at hen fremsto synlig nervøs klarte hen å skape en skikkelig god stemning blant alle oss tilstede under intervjuet. 

Er du innstilt er du god nok, selv om det selvsagt er surt når drømmejobben glipper.

Anonymkode: 29cd2...b75

Som leder håper jeg at du og andre ledere innser at slikt skjer fordi det er utrolig frustrerende å ikke ha en adekvat lønnsutvikling uten å hoppe fra jobb til jobb. Å sitte med feltets beste resultater, høy kompetanse og lang erfaring for så å se at nyutdannede jyplinger får bedre lønn er ekstremt demotiverende og grep som det du beskriver er en av få en arbeidstaker da har.

Anonymkode: c6f2d...c54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...