Gå til innhold

Fordeling av penger etter skatteoppgjøret..

Anbefalte innlegg

Til vanlig pleier vi å få tilbake rundt en tusenlapp hver oss, og tenker egentlig ikke så mye over de pengene, det er tross alt ikke så mye.

Slik er det ikke i år, mannen var så glad etter at vi fikk skatteoppgjøret, han fikk igjen ca 7.000.
Begynte å snakke om hva han skulle bruke pengene på.
Jeg sa litt forsiktig at når det er så mye bør vi kanskje tenke på felles, ikke mine.

Han var IKKE enig, skattepenger tilhører den enkelte, og han skal bruke dem på guttetur, jeg har ikke noe jeg skal ha sagt.

Helt greit det, men han har ikke tenkt seg om.
Siden vi er gift lignes vi sammen, hadde han tenkt seg om hadde han vist jeg jeg kom til å få igjen veldig mye i år og da vil han også få igjen.

Jeg personlig tenker jeg at får man igjen over 5.000 bør det gå til felles.

Så, hvor lang tid bør jeg vente til jeg forteller han at jeg fikk igjen 35.000, og med en mann med den holdningen, hvordan hadde dere tenkt på fordelingen av de pengene?

For å dekke opp skoleferien og barna ikke trenger å være så mye alene hjemme pleier vi å ta 4 ukers ferie hver oss hvor vi har 2 uker sammen. Vurderer å bruke de på egen ferie sammen med ungene og meg en av de uken han jobber og jeg har ferie. Muligens dra til Kroatia..

Anonymkode: 6ea12...66e

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Til vanlig pleier vi å få tilbake rundt en tusenlapp hver oss, og tenker egentlig ikke så mye over de pengene, det er tross alt ikke så mye.

Slik er det ikke i år, mannen var så glad etter at vi fikk skatteoppgjøret, han fikk igjen ca 7.000.
Begynte å snakke om hva han skulle bruke pengene på.
Jeg sa litt forsiktig at når det er så mye bør vi kanskje tenke på felles, ikke mine.

Han var IKKE enig, skattepenger tilhører den enkelte, og han skal bruke dem på guttetur, jeg har ikke noe jeg skal ha sagt.

Helt greit det, men han har ikke tenkt seg om.
Siden vi er gift lignes vi sammen, hadde han tenkt seg om hadde han vist jeg jeg kom til å få igjen veldig mye i år og da vil han også få igjen.

Jeg personlig tenker jeg at får man igjen over 5.000 bør det gå til felles.

Så, hvor lang tid bør jeg vente til jeg forteller han at jeg fikk igjen 35.000, og med en mann med den holdningen, hvordan hadde dere tenkt på fordelingen av de pengene?

For å dekke opp skoleferien og barna ikke trenger å være så mye alene hjemme pleier vi å ta 4 ukers ferie hver oss hvor vi har 2 uker sammen. Vurderer å bruke de på egen ferie sammen med ungene og meg en av de uken han jobber og jeg har ferie. Muligens dra til Kroatia..

Skattepenger er personlig,så de pengene bruker du selv slik du ønsker. Så kan han bruke pengene sine på en liten guttetur til Strømstad, mens du kan kose deg to uker i utlandet. 

Han har jo lagt opp til dette selv med den der egotrippen sin, da. Bruk pengene på deg selv og ungene med god samvittighet. 

Vi deler på alt, det ville aldri ha falt meg inn å grabbe til meg alle skattepengene selv. I forfjor fikk jeg baksmell på 17 000, og mannen fikk igjen 19 000. Det var en selvfølge for ham at det ene oppgjøret betalte for det andre. 

Hos oss er alt felles, hvis en får igjen går det inn i fellespotten. Om noen får baksmell bidrar begge til å betale den. Nå har det ikke vær særlig store summer hverken den ene eller andre veien for oss da, men prinsippet er det samme. Vi er et team.

Men med en mann som din hadde jeg også beholdt mine tilgodehavende penger selv, altså. Ikke sikkert jeg hadde sagt noe heller.

Hos oss er også skattepengene personlig. Jeg pleier sette opp skatten hvert år så jeg betaler litt for mye hver måned og får igjen mellom 4 og 8.000 en plass. Det er mine sparepenger, gubben har alltid unnet meg dem.

Men om du får igjen 35.000 kr har du jo betalt 3.000 kr for mye hver eneste måned da, og det er vel et lite innhogg i familieøkonomien gjennom hele året?

Uansett, når mannen har bestemt at for mye innbetalt skatt er ens personlige sparepenger ville jeg bare bestilt tur uken du er alene med ungene. Hadde ikke sagt et knyst før turen var kjøpt og betalt.

Anonymkode: d50b8...c10

Annonse

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hos oss er også skattepengene personlig. Jeg pleier sette opp skatten hvert år så jeg betaler litt for mye hver måned og får igjen mellom 4 og 8.000 en plass. Det er mine sparepenger, gubben har alltid unnet meg dem.

Men om du får igjen 35.000 kr har du jo betalt 3.000 kr for mye hver eneste måned da, og det er vel et lite innhogg i familieøkonomien gjennom hele året?

Uansett, når mannen har bestemt at for mye innbetalt skatt er ens personlige sparepenger ville jeg bare bestilt tur uken du er alene med ungene. Hadde ikke sagt et knyst før turen var kjøpt og betalt.

Vi har semifelles økonomi.
Det vil si vi har hver vårt kontoer og en felleskonto hvor vi begge setter inn penger på hver måned.
Felleskontoen skal dekke alle regninger, fellesutgifter og husholdning.
Det som er igjen er hvert vårt.

Grunnen til at jeg fikk så mye igjen er siden jeg begynte i ny jobb på slutten av året i 2022, og da fikk jeg feriepengene utbetalt. Når man får feriepenger utbetalt året før så skatter man av dem. Normalt sett betaler man ikke skatt av feriepengene. Det vil si at man vanligvis betaler skatt i 10,5 måneder, en måned uten skatt når feriepengene kommer, og halv skatt i desember. Når man får feriepengene året før vil man året etter betale skatt i en større det av året enn det man skal i tillegg til å stå oppført med en lavere inntekt. Altså vil man få igjen skatt for året etter man skiftet jobb.

HI

Vi er gift og har delt økonomi. Skatt til gode er felles, akkurat som lønn og annet. 

Hvis dere skal ha dette separat, sørg i hvert fall for at rentene på huslånet fordeles i skattemelding, skjer at en står som medlåntaker og den andre får hele fradraget. 

Men siden han er så klar på fordelingen, da ba han om det 🤭🤭 Kos deg på ferie. 

Anonymkode: 125f9...0e9

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi er gift og har delt økonomi. Skatt til gode er felles, akkurat som lønn og annet. 

Hvis dere skal ha dette separat, sørg i hvert fall for at rentene på huslånet fordeles i skattemelding, skjer at en står som medlåntaker og den andre får hele fradraget. 

Men siden han er så klar på fordelingen, da ba han om det 🤭🤭 Kos deg på ferie. 

Anonymkode: 125f9...0e9

Lånet står likt på oss begge og har alltid blitt fordelt likt.
Det nye av året er også at det automatisk blir det selv når en bare er medlånetaker.

HI

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

… og jeg vil tro det er derfor hi mener at skatt til gode skal tilkomme ekteparet i fellesskap.

Men så ville mannen hennes det annerledes 🤣

Hi, PLEEEAAASE oppdater oss på hvordan han reagerer!

Anonymkode: fc087...690

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi har felles økonomi og jeg har aldri tenkt på skattepengene som mine. 

Du er jo som han hvis du velger å bruke pengene på noe bare du bestemmer. 

Anonymkode: 48c7a...005

Hvorfor skal hun ikke gjøre som han?

Anonymkode: ffc77...965

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, hi bør sikkert være snill og søt konemor og la ham bruke pengene på seg selv, mens han selvsagt skal være med å bestemme hva hennes penger skal brukes på? Så søtt og kledelig oppofrende for en konemor ♥️

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Den store forskjellen er at han vil bruke sine på seg alene, jeg vil bruke min på meg OG barna, det vil si den største delen av familien..

Den store forskjellen er at han vil bruke sine på seg alene, jeg vil bruke min på meg OG barna, det vil si den største delen av familien..

Dra på tur og kos dere.

Dere ønsker vel et langt liv sammen og fint å bli enige om langsiktige løsninger sammen. 

Trist hvis det blir sånn at man for eksempel bevisst begynner å trekke mer i skatt fordi all inntekt går inn i felles økonomi unntatt skattepenger. 

Østerdølen skrev (1 time siden):

Skattepenger er personlig,så de pengene bruker du selv slik du ønsker. Så kan han bruke pengene sine på en liten guttetur til Strømstad, mens du kan kose deg to uker i utlandet. 

Skattepenger er jo ikke personlig. Det kommer jo helt an på hvem hud, biler, formue og lån er satt på. Og så skattes man jo sammen. 

Anonymkode: da32a...df5

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Dere ønsker vel et langt liv sammen og fint å bli enige om langsiktige løsninger sammen. 

Trist hvis det blir sånn at man for eksempel bevisst begynner å trekke mer i skatt fordi all inntekt går inn i felles økonomi unntatt skattepenger. 

Nettopp, da kan man jo spekulere i det.

Anonymkode: da32a...df5

Østerdølen skrev (1 time siden):

Det kommer an på hvordan rentene er fordelt på selvangivelsen.. hvis det er fordelt 50/50 så kan det være personlig, dersom en i forholdet får skrive av større renteutgifter på felles lån er det ikke personlig. 

Det kommer jo også an på om man har felles økonomi i det daglige. Dersom den ene betaler inn for mye skatt, og man har felles økonomi så trekkes jo det fra de månedlige fellesinntektene. Og da må det som blir betalt for mye gå tilbake til fellesen. Hvis ikke er det jo en effektiv måte å sluse penger ut fra felles og inn til privat forbruk.. 

Anonymkode: 5bbe2...c9b

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det kommer an på hvordan rentene er fordelt på selvangivelsen.. hvis det er fordelt 50/50 så kan det være personlig, dersom en i forholdet får skrive av større renteutgifter på felles lån er det ikke personlig. 

Det kommer jo også an på om man har felles økonomi i det daglige. Dersom den ene betaler inn for mye skatt, og man har felles økonomi så trekkes jo det fra de månedlige fellesinntektene. Og da må det som blir betalt for mye gå tilbake til fellesen. Hvis ikke er det jo en effektiv måte å sluse penger ut fra felles og inn til privat forbruk.. 

Men nå er det vel ingenting som tyder på at hi har spekulert i ekstra høyt skattetrekk for å lure unna penger til seg selv?

Vi har lik formue, og fradrag deles likt mellom oss. Har også nesten lik inntekt, og betaler det samme inn på felleskontoen i måneden.

Fortalte han i kveld hvor mye jeg får igjen og hva jeg vurderer å bruke dem til. Han smilte bare stort og svarte at han syns det var en veldig god idé og ba oss kose oss.

HI

Vi har lik formue, og fradrag deles likt mellom oss. Har også nesten lik inntekt, og betaler det samme inn på felleskontoen i måneden.

Fortalte han i kveld hvor mye jeg får igjen og hva jeg vurderer å bruke dem til. Han smilte bare stort og svarte at han syns det var en veldig god idé og ba oss kose oss.

HI

♥️

HI

Hvis det er så likt, hvordan kan du da f nesten 30.000 mer tilbake enn han?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...