Gå til innhold

Kognitivt sliten - innsats på jobb vs. egenmelding?

Anbefalte innlegg

Om man har en jobb der alle timer føres mot kunde eller prosjekter og har kognotiv-intensive jobb - hva bør man gjøre når man er skikkelig sliten?

Om man f.eks over tid ikke har hatt mulighet for nok restitusjon fordi man har hatt en veldig hektisk tid på jobb og/eller på det private planet f.eks. har kronisk syke familiemedlemmer der behandling gjerne er fysisk krevende også for en selv - f.eks. lang reisevei om man bor et stykke fra sykehuset osv.. Hvordan gjør dere det da med egenmelding vs. jobb? 

Jeg fører ikke timer mot kunder om jeg føler at jeg jobber kognitivt senere. Man skal gjerne ha store kognitive modeller og årsaksbilder i hodet og da merker man fort om man er kognitivt sliten. Da trekker jeg fra. Jeg tar heller ikke  egenmelding (jeg er jo ikke syk) og da blir det av og til mye tid som må tas igjen når jeg er opplagt. Dette går igjen utover familien med at det er mye der jeg ikke rekker. Jeg har venner som også har krevende jobber, men der arbeidsmengden varierer. Er det lite å gjøre, kan de slappe av i arbeidstiden. Her er det aldri mangel på ting å gjøre. Det er alltid full trykk og alltid en forvetning fra kunder eller prosjekt om at man leverer.

Hva synes dere man bør gjøre om man er fysisk veldig sliten og dermed redusert kognitivt, jobb og føring av timer? Kan man f.eks. bruke egenmelding?

Anonymkode: 7ab21...7b0

Fortsetter under...

Vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet skikkelig, men jeg forsøker et svar likevel. I min jobb hjelper det ikke å være borte. Det stresset jeg da føler på og havet av alt som må tas igjen, gjør at jeg sjelden er borte. Jeg møter i stedet utfordringen med delegering. Både på privaten ig på jobb. Jeg spør om hjelp, setter bort oppgaver, prioriterer hva som faktisk ikke kan vente. I tillegg trener jeg. Dess mer sliten jeg er, dess viktigere er det med en time out (og for meg er det trening). 

Anonymkode: 97467...14d

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet skikkelig, men jeg forsøker et svar likevel. I min jobb hjelper det ikke å være borte. Det stresset jeg da føler på og havet av alt som må tas igjen, gjør at jeg sjelden er borte. Jeg møter i stedet utfordringen med delegering. Både på privaten ig på jobb. Jeg spør om hjelp, setter bort oppgaver, prioriterer hva som faktisk ikke kan vente. I tillegg trener jeg. Dess mer sliten jeg er, dess viktigere er det med en time out (og for meg er det trening). 

Takk for svar. Jeg må nok bli flinkere til å prioritere trening. 

Dette er ikke oppgaver som kan delegeres. Tar man egenmelding er oppgavene fortsatt der, men man har en forståelse for hvorfor det "mangler" timer mot kunde eller prosjekt. Tar man ikke egenmelding, men f.eks bare fører en halv dag mot prosjektet eller kunden (selv om man jobbet hele dagen, fordi man følte at man bare hadde halv kapasitet), så må man jobbe disse timene inn igjen senere. Da kan det gå ut over tid med familien og det kan ta lenger tid før man blir restituert. Det er nok mange som bare fører alle timer de fysisk var på jobb, men jeg synes ikke det er riktig for meg. 

Du kan bli sykmeldt. La oss si du blir 50% sykmeldt. Da drar du på jobb i dine 8 timer,- men du er produktiv bare i 4. Det er strengt tatt slik sykemeldinger er ment. Selv om man har redusert arbeidsevne er det ikke slik at man ikke klarer være på jobb 8t(nå spørs det jo veldig på hva man er sykmeldt for opp mot yrke man har!), man produserer bare mindre enn før.

Jeg har kronisk sykdom og for 3 år siden slet jeg veldig på grunn av denne med både mage og tørre øyne så brukte mye tid å drypping (type gel som gjør at det tar opp til 10 min før man ser klart) samt på do. Jeg fikk 40% sykmelding og det var deilig. Mye press forsvant og jeg fikk gjort det jeg skulle over litt lenger tid, Arbeidsgiver fikk inn timene mine (lønn) via sykepengedekning og det jeg fakturerte så følge de ikke "tapte" på meg samtidig som at kundene heller ikke behøvde betale mer fordi jeg var "ekstra treg" i en lengre periode.  Jeg jobber også på kontor og fører timer. I praksis så førte jeg i første omgang timer som vanlig,- hvor dryppe- og dopauser ikke ble loggført start/slutt og altså ble belastet kunde, men ved endt arbeidsdag så endret jeg det fakturerbare grunnlaget til 60% av faktisk brukt tid. For min del passet det veldig bra og en kjapp kontroll i ettertid viste at utfakturerte timer på kunder ble tilsvarende det jeg fakturere til disse på samme/liknende oppgaver når jeg er frisk. Og de ikke-produktive timene fikk jo arbeidsgiver sykepenger for.

Anonymkode: fc4cf...b4d

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Takk for svar. Jeg må nok bli flinkere til å prioritere trening. 

Dette er ikke oppgaver som kan delegeres. Tar man egenmelding er oppgavene fortsatt der, men man har en forståelse for hvorfor det "mangler" timer mot kunde eller prosjekt. Tar man ikke egenmelding, men f.eks bare fører en halv dag mot prosjektet eller kunden (selv om man jobbet hele dagen, fordi man følte at man bare hadde halv kapasitet), så må man jobbe disse timene inn igjen senere. Da kan det gå ut over tid med familien og det kan ta lenger tid før man blir restituert. Det er nok mange som bare fører alle timer de fysisk var på jobb, men jeg synes ikke det er riktig for meg. 

Jeg hadde ikke ført halvparten av timene fordi jeg var halvparten tilstede. Men kanskje noe av problemet ditt ligger i at du ikke bruker tiden du har godt nok? Hva med å sette opp to timer effektiv jobbing; så en lunsj med en liten rusletur eller time out. Så noen timer til med effektiv jobbing, kaffepause og litt prat. Å henge seg opp i (mener det ikke vondt) alt man har å gjøre, men ikke gjøre det, er en naturlig, men dårlig strategi. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde ikke ført halvparten av timene fordi jeg var halvparten tilstede. Men kanskje noe av problemet ditt ligger i at du ikke bruker tiden du har godt nok? Hva med å sette opp to timer effektiv jobbing; så en lunsj med en liten rusletur eller time out. Så noen timer til med effektiv jobbing, kaffepause og litt prat. Å henge seg opp i (mener det ikke vondt) alt man har å gjøre, men ikke gjøre det, er en naturlig, men dårlig strategi. 

Takk for svar. 

Det jeg mener er ikke at jeg tenker på alt jeg har å gjør eller ikke jobber effektiv nok. Greien er at jobben er ganske krevende med tanke på mentale modeller. De er ganske store og omfattende. Når jeg er sliten tar det lenger til å bygge opp modellene og få det fulle bildet på alt som må hensyntas og ha oversikt over. Kanskje oppdager jeg da etter en liten stund at jeg har glemt å ivareta en detalj. Selv om det er en veldig begrenset/sjelden mulighet bør alt være med for best mulig kvalitet/robusthet på resultatet. Da må jeg gjerne gå tilbake noen steg og litt av tiden var bortkastet. Når jeg ikke er sliten får jeg raskere opp de mentale modellene og jeg overser ikke noen detaljer.

Annonse

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Du kan bli sykmeldt. La oss si du blir 50% sykmeldt. Da drar du på jobb i dine 8 timer,- men du er produktiv bare i 4. Det er strengt tatt slik sykemeldinger er ment. Selv om man har redusert arbeidsevne er det ikke slik at man ikke klarer være på jobb 8t(nå spørs det jo veldig på hva man er sykmeldt for opp mot yrke man har!), man produserer bare mindre enn før.

Jeg har kronisk sykdom og for 3 år siden slet jeg veldig på grunn av denne med både mage og tørre øyne så brukte mye tid å drypping (type gel som gjør at det tar opp til 10 min før man ser klart) samt på do. Jeg fikk 40% sykmelding og det var deilig. Mye press forsvant og jeg fikk gjort det jeg skulle over litt lenger tid, Arbeidsgiver fikk inn timene mine (lønn) via sykepengedekning og det jeg fakturerte så følge de ikke "tapte" på meg samtidig som at kundene heller ikke behøvde betale mer fordi jeg var "ekstra treg" i en lengre periode.  Jeg jobber også på kontor og fører timer. I praksis så førte jeg i første omgang timer som vanlig,- hvor dryppe- og dopauser ikke ble loggført start/slutt og altså ble belastet kunde, men ved endt arbeidsdag så endret jeg det fakturerbare grunnlaget til 60% av faktisk brukt tid. For min del passet det veldig bra og en kjapp kontroll i ettertid viste at utfakturerte timer på kunder ble tilsvarende det jeg fakturere til disse på samme/liknende oppgaver når jeg er frisk. Og de ikke-produktive timene fikk jo arbeidsgiver sykepenger for.

Anonymkode: fc4cf...b4d

Takk for svar og for at du deler av din erfaring. Arbeidsgiver har ikke tapt noe, for jeg jobber det inn igjen. Det er fritiden som taper.

Jeg føler sykemelding er litt voldsomt, det er heller ikke så ofte/langvarig behov og jeg har ikke noe jeg kan sykemeldes for. Tror ikke det finnes noe som går på det å være trøtt eller sliten uten medisinsk årsak. Ideelt sett skulle jeg ønske jeg kunne ta en dag eller to med egenmelding de periodene jeg skulle trenge det. Jeg bruker knapt egenmelding så jeg har omtrent alle dagene tilgjengelig, men jeg føler meg liksom ikke syk, bare sliten. Men som du sier, det er kanskje greit å tenke på det som redusert arbeidsevne og bruke en egenmelding eller to når jeg er mest sliten.

Jeg mener du er gal som jobber inn tid der du føler du ikke er effektiv. Dette må både arbeidsgiver og kunder ta høyde for. Ingen jobber effektivt 100% av tiden. Slutt å drep deg selv med jobb!!! Før timer for all tiden du er på jobb, og fordel ineffektiv tid over alle kundene. Det er helt normalt, hvem tror du betaler kaffepausene til folk? 

Anonymkode: 5563a...9a4

Jeg har vært der, fakturerbare timer og en personlig situasjon som gjør deg litt ut av drift. Vet ikke hvor mange søndager jeg har tatt igjen det tapte før jeg endelig tok kontroll. Hvis du har en god leder, ville jeg tatt en prat med lederen. Kanskje du kan få litt tilpasning slik at det her ikke spinner til noe enda større. De er mer tjent med å gi deg litt rom fremfor at du brenner deg ut, for det legger du litt opp til når du tar igjen alt ved å bruke av det som burde vært egentid. 

Rent praktisk kan det være lurt å fjerne alle digresjoner når du først sitter med en oppgave. Lukk døren om mulig, skru av lyd på telefon og varsel på Mail. Forsøk å legge til rette for at du kun holder på med den ene tingen av gangen. Når du er ferdig, ta innover deg at du er ferdig. Ikke hopp til neste oppgave. Ta pause. Du blir ikke mer effektiv av å tyne deg selv, tvert i mot. 

Når du er mentalt sliten, så må du bruke kroppen og gjøre noe som avleder hodet når du har pause. Om det er å male en vegg eller løpe en tur, hva enn som får deg i en periode til å glemme det rundt. Helst noe praktisk eller fysisk, du klarer ikke sove av mentalt sliten. Du må ha pause for hjernen din, ikke kroppen. 

Minimer nyheter, sosiale medier og bekjente som tar energi. Får uansett ikke gjort noe med det, selv om det virker trivielt, spiser det også kapasiteten din. 

Det var vel oppsummert litt hva jeg har lært, på den harde måten 😅

Anonymkode: 5522f...8f4

Jeg fører alle timer mot kunde selv om jeg har noen dager innimellom som er lite produktive.Tenker det jevner seg ut, enkelte dager er det høyt tempo og ingen pauser og jeg er mer produktiv enn en normal dag. Syns det er synd at du setter så høye krav til deg selv og ikke tillater deg å ha dager hvor du leverer litt under normalen. Det er ikke rart det blir litt for mye for deg! 

Anonymkode: e9fd6...779

Du bør vurdere om dette er en type jobb som vil fungere for deg framover. Det er ikke sunt å være så sliten av arbeidsoppgavene, uke for uke. Periodevis sykemelding eller hvile vil ikke løse problemet. 

Anonymkode: b8857...069

Annonse

Ble nysgjerrige på hva en kognitiv jobb er og kognitive eller mentale modeller?

Jeg har krevende jobb hvor tiden min faktureres ulike kunder, ofte med tidspress. Har lært meg å takle stress, tror det er viktig. Ingen kan være på topp hele tiden. Jobber aldri hjemme slik at hjemme er fri og avkobling. 

Anonymkode: c7877...1e3

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Du bør vurdere om dette er en type jobb som vil fungere for deg framover. Det er ikke sunt å være så sliten av arbeidsoppgavene, uke for uke. Periodevis sykemelding eller hvile vil ikke løse problemet. 

Dette er en jobb jeg har hatt lenge og som jeg trives veldig godt med. Det er ikke arbeidsoppgavene jeg blir sliten av. Det hender jeg f.eks. har en omsorgsbelastning som gjør at jeg ikke får restituert godt nok - f.eks. fordi jeg ikke rekker å legge med tidsnok eller må opp veldig tidlig og ofte er det relativt uplanlagt. 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ble nysgjerrige på hva en kognitiv jobb er og kognitive eller mentale modeller?

Jeg har krevende jobb hvor tiden min faktureres ulike kunder, ofte med tidspress. Har lært meg å takle stress, tror det er viktig. Ingen kan være på topp hele tiden. Jobber aldri hjemme slik at hjemme er fri og avkobling. 

Anonymkode: c7877...1e3

Jeg stresser heldigvis ikke, men jeg føler på en dårlig samvittighet overfor kunder når jeg ikke går lagt ned en vanlig arbeidsdag om det er flere på rad eller kombineres med fravær som kurs eller syke barn. 

Med kognitiv jobb mener jeg en jobb der jeg må tenke mye. Der løsningen ikke er gitt og der det kan være mange veier til målet, men det noen vil være bedre enn andre, mens andre som kanskje så lovende ut ved første øyekast/tanke ikke har mulighet for å føre frem pga små detaljer frem i tid eller mulige feilvalg av andre osv.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg fører alle timer mot kunde selv om jeg har noen dager innimellom som er lite produktive.Tenker det jevner seg ut, enkelte dager er det høyt tempo og ingen pauser og jeg er mer produktiv enn en normal dag. Syns det er synd at du setter så høye krav til deg selv og ikke tillater deg å ha dager hvor du leverer litt under normalen. Det er ikke rart det blir litt for mye for deg! 

Anonymkode: e9fd6...779

Ja, jeg burde nok gjort slik du gjør. Normalen, et år sett under ett, er nok at jeg jobber normalt eller har ekstra produktive dager. Problemet er gjerne at de lite produktive dagene kommer i perioder/klumper seg litt sammen. Og man jobber gjerne ikke mot de samme kundene akkurat da eller det passer dårlig fordi det har vært en hendelse eller tidsfrist på jobb som krever ekstra innsats akkurat da.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg stresser heldigvis ikke, men jeg føler på en dårlig samvittighet overfor kunder når jeg ikke går lagt ned en vanlig arbeidsdag om det er flere på rad eller kombineres med fravær som kurs eller syke barn. 

Med kognitiv jobb mener jeg en jobb der jeg må tenke mye. Der løsningen ikke er gitt og der det kan være mange veier til målet, men det noen vil være bedre enn andre, mens andre som kanskje så lovende ut ved første øyekast/tanke ikke har mulighet for å føre frem pga små detaljer frem i tid eller mulige feilvalg av andre osv.

Alle jobber som krever høyere utdanning er kognitiv krevende. Du beskriver en vanlig arbeidshverdag til mange. 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Alle jobber som krever høyere utdanning er kognitiv krevende. Du beskriver en vanlig arbeidshverdag til mange. 

Ja. Dette var bare et svar til en som lurte på hva jeg mente med kognitivt og mentale modeller. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det stemmer nok, men mange yrker har endret seg betydelig siste årene. De enkle oppgavene er automatisert, mens de litt tyngre som krever vurdering da er en større del av arbeidsdagen. 

For all del, jeg er ikke nødvendigvis negativ til å fjerne manuelle oppgaver, men det krever kanskje at vi tenker litt annerledes rundt hvordan vi jobber også. Jeg har samme yrke som min bestefar, men jobben jeg gjør i dag er noe helt annet. Jeg tror det kan forklare hvorfor en del opplever å bli oftere utslitt mentalt av jobb i dag, sammen med tidsklemma og to voksne i jobb. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer nok, men mange yrker har endret seg betydelig siste årene. De enkle oppgavene er automatisert, mens de litt tyngre som krever vurdering da er en større del av arbeidsdagen. 

For all del, jeg er ikke nødvendigvis negativ til å fjerne manuelle oppgaver, men det krever kanskje at vi tenker litt annerledes rundt hvordan vi jobber også. Jeg har samme yrke som min bestefar, men jobben jeg gjør i dag er noe helt annet. Jeg tror det kan forklare hvorfor en del opplever å bli oftere utslitt mentalt av jobb i dag, sammen med tidsklemma og to voksne i jobb. 

Jepp, quiet quitting har en god grunn… har prøvd det selv - ingen forskjell på lønnsutvikling, altså like dårlig lønnsutvikling 😆, men bedre hverdag 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...