Gå til innhold

Du som jobber med mennesker og jobber langvakter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lange vakter har dere og hvordan takler du å jobbe så mange timer i strekk?

Er det travle vakter? Utageringer? Må dere være «på» hele tiden eller kan dere personale trekke dere vekk innimellom? 
og hvordan har dere pauseavvikling? 2x30 min? En pause på 60 min? Flere? 
og får dere slappet ordentlig av i pausene? 

Anonymkode: 7d2ab...787

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg jobber på en spesialskole. Eller - skole og ressurssenter - som det fint kalles. 

Jeg jobber hovedsakelig med autisme og alvorlig psykisk utviklingshemmede.

Skolen er åpen vra 07-1700. Morgen-sfo, skole, ettermiddags-sfo. Man jobber vanlig arbeidstid. 

Det er utageringrr både i lyd, klor, slag, spark, spytting, lugging, biting osv. Tom noen som griser med avføringen sin. Dette er veldig individuelt. Noen har mye utagiring i mange former. Andre han noe utagering i få former, andre utagerer ikke i det hele tatt. 

Ofte så er utageringen mest intensiv i det de begynner på skolen, men man jobber effektivt og systematisk for å legge til rette og lære de andre verktøy for å uttrykke sine behov og følelser. Og i de aller fleste tilfellene er utviklingen veldig positiv! 

Man samarbeider med kollegene sine, og om det blir for heavy, tar man ett personalbytte. De elevene med mest utagereing, har to personal på seg. En som er hoved-personal og som tar seg av kommunikasjon, jobb osv. Og "nr 2" som vi kaller det, som kun skal fungere som ekstra armer og hjelp ved behov. 

Vi har en pause på 30 min pr dag. Men har ikke samme elev hele dagen. 

Det er en fantastisk givende jobb, men ikke til å legge under en stol at enkelte dager blir man ekstra sliten. Men når dårlige vaner blir plukket vekk og man ser at de gode vanene kommer, da er all strevet verdt det ❤️❤️

Anonymkode: 09259...db1

Skrevet

Er daglig leder i serveringsbransjen. Rekker ikke så mye pauser da jeg jobber alene. Men det skjer ikke noe hele tiden, så jeg rekker å gjøre kontorarbeid mellom slagene og tar en bit av maten her og der. Så får jeg slappet av litt. Og så har jeg fri hver mandag og halve fredag for å hente meg inn

Anonymkode: 335ba...f3e

Skrevet

Jobber 8 timer daglig, inkludert 1/2 time ulønnet pause. Er på gulvet hele tiden med kunder og mye mas. Ingen plass å trekke seg vekk nei.

jobber mandag-lørdag hver 3 uke

Anonymkode: 9773b...f30

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Hvor lange vakter har dere og hvordan takler du å jobbe så mange timer i strekk? Har jobbet flere dager i strekk, men da er det som regel veldig lite å gjøre og deler av tiden er det hjemmevakt. Jeg blir sliten av det uansett, fordi jeg alltid er litt "på". Klarer ikke slappe skikkelig av når jeg vet at jeg på sekundet må være klar til å slippe alt og rykke ut. Du risikerer også at det er fullt kjør og du må jobbe nesten sammenhengende.

19-24 timer er de lengste vaktene jeg vanligvis går. Det kan være veldig travelt med noe som skjer hele tiden, og samtidighetskonflikter store deler av vakta. Da er det ikke mulighet for å trekke seg bort, og heller ikke alltid mulighet for pauser. Så man risikerer å jobbe gjennom alle timene uten noe særlig pause.

Jeg takler inntil 12-14 timer ganske godt, dårligere hvis det er natt. Avhenger også av hvor mange vakter man har på rad/på kort tid, og hvordan uken før og etter er. Har jobbet helger på 19+14+12 timer og så tilbake på 8-16 tirs-fredag, og det er hardt. To 19-timere på en uke er også for hardt for meg, særlig hvis det er en vanlig arbeidsdag i etterkant.

Anonymkode: 7d2ab...787

Anonymkode: 50319...12b

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jobber 8 timer daglig, inkludert 1/2 time ulønnet pause. Er på gulvet hele tiden med kunder og mye mas. Ingen plass å trekke seg vekk nei.

Det er jo ikke langvakter… 

Anonymkode: 81456...38c

Annonse

Skrevet

Er leder, og hos oss jobber ansatte 14 timers vakter. 30 min pause ca kl 11, 60 pause ca 14:30 og 30 min pause ca  18. 

Anonymkode: 0359f...109

Skrevet

Har jobbet 12 timers langvakter på ulike bofellesskap. Ene plassen var det brukere som krever 2:1 bemanning og stor fare for utagering.Der måtte en være på hele tiden. Om en var heldig og jobbet med en kollega som var godt kjent, kunne en trekke seg noe tilbake, men måtte likevel være klar til å trå til. Der jeg er nå er det roligere og vi har vel 2 pauser av ca 1/2 time og 1 pause av ca 1 time i løpet av dagen. Må likevel være tilgjengelig om bruker har behov, men det skjer stort sett aldri. 

Anonymkode: 927b9...818

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.3.2024 den 20.54):

Altså en helt vanlig arbeidsdag?

Anonymkode: 1d8c8...bfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...