Gå til innhold

Er det noen som har oppskrift på å lage superenkel og god fiskegrateng?

Anbefalte innlegg

Og da mener jeg superenkel, uten masse forskjellige ingredienser og mye tilberedning. Jeg er ikke så god kokk, heller ikke så glad i å lage mat, men jeg skulle gjerne kunne lagd en enkel fiskegrateng, gjerne som jeg kan fryse ned resten av. Utenom å spise laks, så er jeg heller ikke så veldig kjent med de ulike fisketypene, så spesifiser gjerne hvilken fisk, det må være konkret 😆

Har du noen andre veldig enkle og gode fiskeoppskrifter så tar jeg gjerne i mot det og.

Jeg blir kjempeglad for alle tips og oppskrifter 😊

Anonymkode: 1fca1...cdb

Fortsetter under...

Vi bor i Nord-Norge og har lett tilgang til å fiske, både i sjø, vann og elv. Har defor masse råvarer av alle slag. Når vi har hatt kokt fisk, torsk eller sei, eller kveite og steinbit også, renser jeg og fryser de ferdigkokte restene. Når jeg har samlet opp en god porsjon, kanskje 1 kg eller 2, lager jeg fiskegrateng som er super mat å ha i fryseren!

Kok makaroni, og skyll godt i kaldt vann, la renne av. Lag hvit saus av margarin, hvetemel, melk, smak til med salt, pepper og muskatnøtt. La koke noen minutter. La avkjøle litt. Skill egg, og bland inn eggeplommer. Rør sammen fisk og makaroni med sausen. Stivpisk eggehviter som vendes inn i blandingen til slutt. 

Ha over i ildfast form, strø brødrasp over. Denne kan du lage av gammelt brød som du rister i ovn. Jeg samler gammelt brød, hiver i fryseren, og når jeg har nok rister jeg det i langpanne i ovnen, smuler det opp og oppbevares på tett glass. 

Om du lager mye fiskegrateng (som er lurt å gjøre når du først er i gang), fordeler du resten i aluminiumsformer (jeg kjøper disse med papplokk på Europris) og fryser. Brødrasp bør du ha på først når du skal steke, sånn at de gratengene du fryser, skal det ikke være rasp på.

Stekes på 225 grader i ca 40-45 min.

Anonymkode: 11343...9f1

...OG....andre fiskeretter vi bruker er alt av kokt, bakt og stekt fisk: seibiff med løk og sky, kokt torsk med bacon og gulrotstuing, mølja, boknafisk, lettsalta auar (uer), stekt kveite, en veldig god kveiteform fra Matprat, stekt laks, enten i fløte- eller rømmesaus, eller laks og pasta. Laksepakker med laks og div grønnsaker stekt i aluminiumsfoliepakker....

Denne er veldig enkel å lage, bare se på videoen.

https://meny.no/oppskrifter/Fisk/Torsk/Hjemmelaget-fiskegrateng-med-makaroni/

Jeg bruker torskefilet, og på toppen bruker jeg griljermel som er kjøpt ferdig på butikken.

Ellers anbefaler jeg nettsiden Matstart om du er lite øvet på kjøkkenet. Min datter bruker den og det er overraskende mye godt der og alt er forklart veldig prikk til prikk enkelt for barn. Etterhvert som du blir litt mer trent kan du avansere til MatPrat, mange av de samme oppskriftene på en litt mer voksen måte ;)

Ellers er det ikke så vanskelig å lage mat når man har en oppskrift å følge, bare gjør som det står så går det som en lek.

Vi hadde denne til middag i dag, var ikke vanskelig i det hele tatt, og smaker mye bedre enn Toro...

https://detgladekjokken.no/oppskrift/hjemmelaget-meksikansk-gryterett/

Anonymkode: 61e95...9a0

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Vi bor i Nord-Norge og har lett tilgang til å fiske, både i sjø, vann og elv. Har defor masse råvarer av alle slag. Når vi har hatt kokt fisk, torsk eller sei, eller kveite og steinbit også, renser jeg og fryser de ferdigkokte restene. Når jeg har samlet opp en god porsjon, kanskje 1 kg eller 2, lager jeg fiskegrateng som er super mat å ha i fryseren!

Kok makaroni, og skyll godt i kaldt vann, la renne av. Lag hvit saus av margarin, hvetemel, melk, smak til med salt, pepper og muskatnøtt. La koke noen minutter. La avkjøle litt. Skill egg, og bland inn eggeplommer. Rør sammen fisk og makaroni med sausen. Stivpisk eggehviter som vendes inn i blandingen til slutt. 

Ha over i ildfast form, strø brødrasp over. Denne kan du lage av gammelt brød som du rister i ovn. Jeg samler gammelt brød, hiver i fryseren, og når jeg har nok rister jeg det i langpanne i ovnen, smuler det opp og oppbevares på tett glass. 

Om du lager mye fiskegrateng (som er lurt å gjøre når du først er i gang), fordeler du resten i aluminiumsformer (jeg kjøper disse med papplokk på Europris) og fryser. Brødrasp bør du ha på først når du skal steke, sånn at de gratengene du fryser, skal det ikke være rasp på.

Stekes på 225 grader i ca 40-45 min.

Tusen takk, kan du gi litt mer eksakte mål? 😊 Bor i sør, så desverre ikke så bra utvalg her.

Fiskegrateng som fryses skal ikke stekes noe som helst først?

Hi

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Denne er veldig enkel å lage, bare se på videoen.

https://meny.no/oppskrifter/Fisk/Torsk/Hjemmelaget-fiskegrateng-med-makaroni/

Jeg bruker torskefilet, og på toppen bruker jeg griljermel som er kjøpt ferdig på butikken.

Ellers anbefaler jeg nettsiden Matstart om du er lite øvet på kjøkkenet. Min datter bruker den og det er overraskende mye godt der og alt er forklart veldig prikk til prikk enkelt for barn. Etterhvert som du blir litt mer trent kan du avansere til MatPrat, mange av de samme oppskriftene på en litt mer voksen måte ;)

Ellers er det ikke så vanskelig å lage mat når man har en oppskrift å følge, bare gjør som det står så går det som en lek.

Vi hadde denne til middag i dag, var ikke vanskelig i det hele tatt, og smaker mye bedre enn Toro...

https://detgladekjokken.no/oppskrift/hjemmelaget-meksikansk-gryterett/

Anonymkode: 61e95...9a0

Tusen takk, den fiskegratengen ser kanskje overkommelig ut til og med for meg 😊 Skal sjekke ut Matstart 😊

Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Tusen takk, kan du gi litt mer eksakte mål? 😊 Bor i sør, så desverre ikke så bra utvalg her.

Hi

Det med mål blir litt verre, jeg lager "på slump" etter hvor mye fisk jeg har. Men søk opp fiskegrateng, da får du gjerne mål til en enkel grateng, så dobler du bare opp til riktig mengde fisk. Gratengen stekes først når den skal serveres. 

Glemte å nevne plukkfisk som også er aldeles nydelig å lage av rester SV kokt fisk og poteter: poteter, fisk og løk stekes i stekepanne, og da kan du velge å servere en hvit saus ved siden av, eller blande i panna. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hi

Matstart sin fiskegrateng er enkel å lage selv for meg som er elendig på kjøkkenet,det står trinn for trinn hva du skal gjøre. Det er også nøyaktige mål på alt du skal bruke av mat. Jeg syns den er god selv om jeg egentlig ikke er glad i fisk. Jeg pleier også raspe inn gulerot ettersom jeg har ett barn som ikke spiser gulerot ellers. I fiskegratengen kjenner du ikke smaken av gulerot hvis du rasper det inn.

Anonymkode: 4639f...a36

Jeg bor langt fra havet og bruker seiblokk fra frysedisken i fiskegrateng. En blokk er 400 g, og holder til en grateng til fire personer (to voksneogto barn). Jeg tiner blokken på forhånd, deler den opp og trekker den fort i en stor kjele før jeg blander den med alt det andre. Det er litt mer styr enn om man har ferdigkokt fisk  men det går greit.

Anonymkode: a5078...ef0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...