Gå til innhold

Bruker jenter i bunad bunadsko? (Konfirmant)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hva tenker man når man bruker titusenvis av kroner på et plagg, for så å slumme det ned med feil type sko?

Anonymkode: 44941...f07

Latterlig svar! Handler jo ikke om å bruke billigst mulig sko, men å bruke noen sko som faktisk er gode å med. Jeg er blitt for gammel til å gidde å bruke sko som ikke er gode å gå med,så bruker kun komfortable sko. Jeg kunne lett ha brukt flere tusen på bunadsko om de var gode å gå med,men de bunadskoene som kjøpte ifjor var ikke gode å gå med selv om de var dyre.

Anonymkode: 15ca3...7cb

Anonym bruker skrev (1 time siden):

snakk om å skli veldig ut her

er det noe jeg gruer meg mest til er unger som skal vokse opp nå i dag når folk er så stygge mot hverandre å ikke kalrer å skjønne det at folk er forskjellige

ikke tåler folk litt kritikk så må man slenge drit til tilbake huff

det er faktisk veldig mange som har lese skrive vansker noe man ikke kan noe for

jeg kommer i det minse å lære mine små litt oppdragelse å at folk er forskjellige, man mobber ikke andre eller ser ned på folk

så nå tror jeg takker for meg gidder ikke være her når folk ikke kan oppfære seg

Anonymkode: c3e95...ccb

Å ikke klare å sette punktum i en så lang tekst, har ingenting med dysleksi å gjøre. Resten av teksten forøvrig har ikke noe med dysleksi å gjøre den heller.  Folk oppfører seg, men man må klare å få kritikk uten å si at andre ser ned på eller mobber. 

Anonymkode: 3cad6...a7a

Bunadsskoene mine er de aller beste skoene jeg har. De er over 30 år gamle og har blitt halvsålet et par ganger. I en ti-årsperiode var de svært mye brukt. Nå er overlæret så tynt og slitt at jeg frykter de ryker hver gang jeg bruker dem. 

Dette er Braathen-sko, og jeg er usikker på om de produseres lengre. 

Til bunad kunne det ikke falle meg inn å bruke noe annet enn bunadssko. Datteren min har bunadsstøvletter og sønnen har samme type sko som meg. 

Anonymkode: b80a4...5c6

Brukte 80000 på ny bunad til både meg og datteren i fjor, men ingen av oss fant bunadssko vi klarte å gå med. Prøvde alt husfliden hadde å by på. Blant annet Klaveness. De passet rett og slett ikke til føttene våre. Så da ble det andre støvletter isteden. De er pene da, selv om de ikke er bunadssko, og dyre, om det var et poeng… Men hadde jeg hatt behov for joggesko til bunad hadde jeg sannelig brukt det også.

Anonymkode: 6fb34...12a

Hva tenker man når man bruker titusenvis av kroner på et plagg, for så å slumme det ned med feil type sko?

Vi vet jo at dannethet er ujevnt fordelt utover befolkningen. Crocs og joggesko til bunad… da har man virkelig nådd bunnen.

Anonymkode: 5ec0b...47d

Annonse

Bunadsko. 

Kjøp noen skikkelige noen, ikke de billige. Jeg hadde slike billige og syns de har vært en plage i alle år. De ble heldigvis morkene i det facke skinnet etter over tyve år så jeg har måtte kjøpe meg nye. Det er som å komme til himmelen. Kjøpte Klaveness sin støvel. De var gode ifra dag en og ikke fått ett eneste gnagsår. Begge ungene har også disse og ikke ett eneste gnagsår der heller. Yngste fikk disse i coronaåret og har hver 17mai siden gått hele nyen rundt med venner siden, for det året samlet tre venner seg for å gå rundt og synge forran husene til sone venner. Dette var så gøy at de har fortsatt. Så de går mer nå enn de gjorde når de gikk i tog. De blir bare bedre og bedre siden de er i skinn.

Fikk ett par lave bunadsko av en veninne. Moren som døde hadde ett par som var for lite for hu, så hun lurte på om vi ville ha de. Jeg takket ja, for selv om de er godt brukt og en str større enn hva vi bruker så kan det være greit med en backup. Veninna til dattra har lånt de en gang, hun lånte bunaden min også. Hun var så happay, for det var de beste skoa hu hadde brukt noen gang. De er også Klaveness, men de er veldig gamle. 
Så bruk penger på noen skikkelig gode skinnsko for de er faktisk verdt sine penger. Ikke bare slipper du gnagsår om du går de litt inn før første lange dag i de, men de vil også vare nesten evig. 

Anonymkode: 5d53e...f9e

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

selv om dem holder lenge betyr ikke det at di er gode å gå med, ikke bruker man sånne sko så ofte heller

å som jeg sa sko syns ikke under kjolen unasett, det er ikke skoene man ser på når folk har på seg bunad

jeg vet bare om dem som bruker crocs fordi dem selv har sagt at di gjør det

Anonymkode: c3e95...ccb

Fortell deg selv mange nok ganger at det ikke syns at man bruker crocs under bunaden så blir det sikkert sant…

Selvsagt går man ikke med crocs til bunad, selvsagt viser det, er ikke slik at man står pinn i ro med «kjolen» nedi bakken når man har på bunad, og selvsagt legger folk merke til slikt. Bunad er et stasplagg, og da bruker man ikke crocs om man er ved sine fulle fem. Ei heller sneakers om man ikke er en fem år gammel jente som skal gå langt i 17. mai tog. 

Anonymkode: 2f1c2...486

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Brukte 80000 på ny bunad til både meg og datteren i fjor, men ingen av oss fant bunadssko vi klarte å gå med. Prøvde alt husfliden hadde å by på. Blant annet Klaveness. De passet rett og slett ikke til føttene våre. Så da ble det andre støvletter isteden. De er pene da, selv om de ikke er bunadssko, og dyre, om det var et poeng… Men hadde jeg hatt behov for joggesko til bunad hadde jeg sannelig brukt det også.

Jeg kjøpte også Klaveness men syns ikke de var gode å gå med,så de ble gitt bort. Det første gang jeg har hørt noen andre enn meg som ikke likte å gå med disse skoene,bra det ikke bare er meg.

Fortell deg selv mange nok ganger at det ikke syns at man bruker crocs under bunaden så blir det sikkert sant…

Selvsagt går man ikke med crocs til bunad, selvsagt viser det, er ikke slik at man står pinn i ro med «kjolen» nedi bakken når man har på bunad, og selvsagt legger folk merke til slikt. Bunad er et stasplagg, og da bruker man ikke crocs om man er ved sine fulle fem. Ei heller sneakers om man ikke er en fem år gammel jente som skal gå langt i 17. mai tog. 

Anonymkode: 2f1c2...486

Jeg hadde lett brukt joggesko til bunad,gode sko på 17.mai er det viktigste. Å sønnen min har hatt joggesko på 17.mai siden 1.klasse.

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg hadde lett brukt joggesko til bunad,gode sko på 17.mai er det viktigste. Å sønnen min har hatt joggesko på 17.mai siden 1.klasse.

Å sønnen, nei ... OG sønnen min har hatt bunadssko hver 17. mai, og alle andre ganger bunad har vært et naturlig valg,  siden han lærte å gå, det vil da si 18 år. 

Den dagen jeg bruker joggesko til bunad  håper jeg virkelig at noen tar affære og får meg lagt inn, for da er det noe svært alvorlig galt fatt. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Latterlig svar! Handler jo ikke om å bruke billigst mulig sko, men å bruke noen sko som faktisk er gode å med. Jeg er blitt for gammel til å gidde å bruke sko som ikke er gode å gå med,så bruker kun komfortable sko. Jeg kunne lett ha brukt flere tusen på bunadsko om de var gode å gå med,men de bunadskoene som kjøpte ifjor var ikke gode å gå med selv om de var dyre.

Og så har du veldig mange som har dyre bunadssko som er gode å gå med. Jeg har hatt mine Klaveness bunadsko i 14 år nå, og de er veldig gode å gå med som gjør det helt uproblematisk å bruke de hele 17.mai uten å få noe vondt i beina.

Anonymkode: 99b2f...9aa

Dette er vel det største problemet den norske befolkning har; man skal aldri og ikke under noen omstendighet utsettes for noe form for ubehag. Man skal slippe dress og slips, eller bunadsko og pentøy, og vil man ikke pynte seg i bursdag får det være greit så lenge man kommer, og både pysjbukse og joggebukse er greit på skolen for man må jo bevege seg. 
Igjen sitter en befolkning lammet og nummen, uten evne til å sette pris på det man har, ute av stand til å skille mellom høytid og fest, og på randen av fet i-lands depresjon. Problemet er ikke bunadssko, problemet er holdningen til ubehag eller å gjøre noe fordi det er sånn, ikke av fri og fantastisk vilje. 

Anonymkode: 6ad9f...80f

Annonse

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Dette er vel det største problemet den norske befolkning har; man skal aldri og ikke under noen omstendighet utsettes for noe form for ubehag. Man skal slippe dress og slips, eller bunadsko og pentøy, og vil man ikke pynte seg i bursdag får det være greit så lenge man kommer, og både pysjbukse og joggebukse er greit på skolen for man må jo bevege seg. 
Igjen sitter en befolkning lammet og nummen, uten evne til å sette pris på det man har, ute av stand til å skille mellom høytid og fest, og på randen av fet i-lands depresjon. Problemet er ikke bunadssko, problemet er holdningen til ubehag eller å gjøre noe fordi det er sånn, ikke av fri og fantastisk vilje. 

Amen! 

Men sånn helt seriøst - kan noen ta bilde og legge ut her hvis de ser mennesker med bunad og crocs sammen? Please! 

Pass på å skjerme ansikt og all mulighet for gjenkjennelse. Men for guds skyld ta et bilde. Jeg har aldri i hele mitt liv sett den kombinasjonen 😄 

Anonymkode: a907c...8f4

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men sånn helt seriøst - kan noen ta bilde og legge ut her hvis de ser mennesker med bunad og crocs sammen? Please! 

Pass på å skjerme ansikt og all mulighet for gjenkjennelse. Men for guds skyld ta et bilde. Jeg har aldri i hele mitt liv sett den kombinasjonen 😄 

Ikke jeg heller, og jeg tviler veldig på at det er så normalt, selv om det kanskje har skjedd.

Har en venninne som et år hadde joggesko til bunaden på 17.mai, hun hadde operert en tå og fikk bare på seg brede joggesko, og gikk med krykker, Tror ikke noen reagerte på det gitt.

Men stort sett har folk bunadsko, alle jeg kjenner bruker forskjellige typer bunadsko. Jeg har en form på foten som ikke passer de som selges på Husfliden, heter de Klaverness eller noe sånt, så jeg har et par bunadsko i skinn fra et annet merke. Det selges bunadsko i alle skobutikker i landet tror jeg, det finnes garantert noe for enhver fot. Jeg har en ekstra såle i mine, og de er kjempegode å gå i.

Anonymkode: cb6b2...c1a

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei sånn er det ikke her! Jeg bruker sommersko på 17.mai og han bruker pene joggesko,men å ikke gå med finklær er ikke aktuelt på 17.mai! I bursdager,på julaften,1.juledag og nyttårsaften er det ikke aktuelt å ikke bruke finklær her hvertfall. Men gode sko når de skal gå mye på 17.mai er viktig så velger vi komfortable sko.

Men har en vennine som er veldig sånn at sønnen alltid må få velge selv hvilken klær han skal gå med,så på bildet fra 17.mai så står sønnen hennes i Angry bird joggedress! Noe så flaut!

Men er det så ofte at du legger merket til hvilke sko folk har til bunaden da? Det får hvertfall ikke jeg med meg,jeg beundrer heller alle de flotte bunadene.

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Men er det så ofte at du legger merket til hvilke sko folk har til bunaden da? Det får hvertfall ikke jeg med meg,jeg beundrer heller alle de flotte bunadene.

Ja jeg legger alltid merke til skoene også. Det er en del av antrekket. Elsker de flotte støvlettene! 

Skoene er en stor del av antrekket, så selvsagt legger man merke til dem. 

Det skal godt gjøres å ikke legge merke til crocs da.

Anonymkode: 10733...f2d

Jeg ser ikke hvilke bunadssko folk har, men har man ikke nettopp bunadssko til bunad, så legger jeg selvfølgelig merke til det. 

Om det gjør noe at man ikke har bunadssko? Nei, slett ikke, men er det bare fordi man ikke gidder, at skoene er ørlite ubehagelige eller annet sånt fjas, så tenker jeg at det må føles pinlig. Man flasher bunad til 40-100 000, men vasser rundt i joggesko eller crocs? Da faller man glatt igjennom, gitt. 

Helsemessige årsaker? Helt greit! Selvsagt!

Anonym bruker skrev (På 7.3.2024 den 17.09):

Jeg ser ikke hvilke bunadssko folk har, men har man ikke nettopp bunadssko til bunad, så legger jeg selvfølgelig merke til det. 

Om det gjør noe at man ikke har bunadssko? Nei, slett ikke, men er det bare fordi man ikke gidder, at skoene er ørlite ubehagelige eller annet sånt fjas, så tenker jeg at det må føles pinlig. Man flasher bunad til 40-100 000, men vasser rundt i joggesko eller crocs? Da faller man glatt igjennom, gitt. 

Helsemessige årsaker? Helt greit! Selvsagt!

Men du kan jo ikke nødvendigvis se på folk om de har helsemessige behov for annet skotøy enn bunadssko til bunad da, skal man samtidig gå rundt med en plakat med årsaken til skovalg? Hvorfor ikke bare godta at man har forskjellige grunner til å velge sko, noen er forståelige for deg, andre grunner er ikke det, men det er faktisk opp til hver enkelt å gjøre valg for seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...