Anonym bruker Skrevet 5. mars 2024 #26 Del Skrevet 5. mars 2024 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Takk for svar. Var det jeg tenkte. Men da går jeg heller over til å spise litt og usunt enn å spise meg feit på sunn kaloririk mat. Ikke spist potetgull og sjokolade og enda legger jeg på meg. Mens på relativt usunt kosthold inkludert utskeielser var vekta stabil. Anonymkode: bbd3d...ff8 Den kjedelige sannheten? Vekt og helse er ikke nødvendigvis det samme. Vil du leve lenger og være friskere? Da bør du prioritere mat som er bra for kroppen din. Ikke vær så redd for fett. Spis nok proteiner. Fyll opp med frukt og grønt. Drikk nok vann. Beveg deg. Ha tålmodighet. Pass på at du ikke blir lurt av hva du tror er et sunt kosthold. Jeg har gått nes 25 kilo siste tre årene. Det har tatt lang tid, men er også forhåpentligvis en varig endring. Anonymkode: 06841...e2b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446296-du-som-har-klart-det-umulige-vekt/page/2/#findComment-150074494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2024 #27 Del Skrevet 5. mars 2024 Du vil at noen deler "oposkriften" for vektnedgang uten å gjøre jobben selv med å finne ut hva som fungerer for deg og hvorfor. Sorry men så enkelt er det ikke, vil du gi opp så gjør du det, eller jobber gjennom dine mentale utfordringer for å få et bedre liv. Anonymkode: dcd80...033 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446296-du-som-har-klart-det-umulige-vekt/page/2/#findComment-150074496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2024 #28 Del Skrevet 5. mars 2024 Nugatti er byttet ut med kokt skinke på frokostskivene. Til mellommåltid spiser jeg oppkuttet frukt/grønt så ikke sulten "tar" meg til middag. Spiser nå heller en litt mindre porsjon. Til kvelds, hvis jeg kjesker utover ei skive, spiser jeg nøtter eller frukt istedet for sjokolade eller det jeg finner i skapet. Passer på aldri å gå kjempesulten. Spiser lørdagsgodt kun på lørdag, men drikker brus fra fredagsmiddag til det er tomt (kjøper én firepakning fordelt på familien inkludert besøk). Gir vektnedgang for meg med mitt utgangspunkt. Det er nok bedre enn ditt mtp kostholdet du beskriver. Mitt var ikke superusunt i utgangspunktet, men likevel gjør bare små grep susen. Er ikke redd for hverken mengder, kalorier eller fett, men jeg er redd for prosessert mat og usunt sukker. Teller heller ikke kalorier eller følger noen diett. Tar litt sunnere valg. Og kombinerer med litt bevegelse. Sjokolade og chips har "tomme" kalorier. Dvs, du legger på deg om du spiser for mye, men du går du heller ikke opp/ned og du holder deg "ikke sulten", så lenge du putter i deg litt og litt. Dette gir ingen helsegevinster og du får ingen langvarig energi. Dvs, man kan slanke seg på junk og søtt, men kroppen lider. Når du spiser vanlig mat holdes blodsukkeret mer stabilt, energinivået blir jevnere og det kan spille positivt inn på psykisk helse. Gi det litt mer tid så skal du se det hjelper likevel. Anonymkode: ba524...4de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446296-du-som-har-klart-det-umulige-vekt/page/2/#findComment-150074499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2024 #29 Del Skrevet 5. mars 2024 Har nå gått ned 20 kg på 4 mnd. Det jeg spiser er: -yoplait 0% med musli -to knekkebrød med pålegg -middag Drikker mye vann og litt lightbrus. Skeier ut med litt snacks på lørdag. Anonymkode: d5086...9c9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446296-du-som-har-klart-det-umulige-vekt/page/2/#findComment-150074503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2024 #30 Del Skrevet 5. mars 2024 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Har nå gått ned 20 kg på 4 mnd. Det jeg spiser er: -yoplait 0% med musli -to knekkebrød med pålegg -middag Drikker mye vann og litt lightbrus. Skeier ut med litt snacks på lørdag. Anonymkode: d5086...9c9 Akkurat samme oppskrift her. Prøver i tillegg å ikke spise så mye ultraprossesert mat for der har næringen forsvunnet i prosessen mens kaloriene består, og når man spiser litt lite er det viktig at maten har mye næring Spiser f.eks Frokost: En 0,0% yoplait med 4korn og små eplebiter på, knasker resten av eplet og drikker vann. Lunsj: 2 knekkebrød med kokt skinke, agurk og tomatskiver. Middag: spiser det resten av familien spiser, i går var det stekt sei, kokte poteter, råkost og en ss smeltet smør. Ganske energitett middag, men ganske sunn også. Prøver å unngå kveldsmat, men hender det blir litt frukt. Tar en multivitamin og tran i tillegg. Anonymkode: e7b37...ec7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446296-du-som-har-klart-det-umulige-vekt/page/2/#findComment-150074516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2024 #31 Del Skrevet 5. mars 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er det ingen som faktisk har klart å gå ned i vekt og kan fortelle noe om det, i stedet for å påpeke alt jeg skriver i hi? Jo jeg spiser sunnere, selv om maten jeg spiser helt klart er mer kalorier i. Nei, ikke sunt med mye olje og dressing, men jeg spiser sunt sammenlignet med mit tidligere usunne kosthold. Ingen av dere vet mengden, og bare fordi jeg skriver fetaost med olje så tror alle at jeg spiser en hel boks per måltid? Dressing betyr ikke at salaten bader i dressing. Jeg fordeler 5 dråper utover salaten. Jeg vet at jeg spiser mye kalorier selv om maten er sunnere. Mulig lavt stoffskifte også har betydning, har ikke lest meg opp etter at jeg fikk det påvist. Men det enkle spørsmålet mitt var: Du som har klart det, hva har du gjort? Kanskje eksempler på hva du likte å spise, hva som hjalp deg om du fikk søtsug El.l Anonymkode: bbd3d...ff8 Periodisk faste! De to siste årene har jeg gått ned 20 kg med periodisk faste. Første måltid ca kl 1600, det er middag. Så relativt fritt hva jeg spiser frem til ca kl 2200. Selvsagt ikke kaker og sjokolade hver dag, men kan skeie ut med kake på kafé en vanlig tirsdagsettermiddag. Lørdag og søndag er "fri": da er frokost, vin, sjokolade og kaker lov! Når du kommer inn i "regimet" er dette den enkleste måten å gå ned i vekt på. Bieffekter er mer energi, muskel- og leddsmerter er borte, og huden er blitt fantastisk! Anonymkode: c037f...93a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446296-du-som-har-klart-det-umulige-vekt/page/2/#findComment-150074521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2024 #32 Del Skrevet 5. mars 2024 Jeg klarer heller ikke gå bed i vekt på å telle kalorier. Det er for mye jeg strever med psykisk at jeg ikke får til å gjøre det til en varig endring. Det som har vært effektivt for meg er å ha fokus på det kroppen trenger og ha lenger nattefaste. Jeg har kuttet ut å spise på kvelden og morgenen. Og får overraskende mer overskudd av det. Likevel følger jeg ikke den såkalte 16:8 dietten slavisk, men det blir en variant av det de fleste dager Jeg prøver å få i meg de 5 anbefalte frukt / grønnsaker om dagen og velger mye protein til. Kokt egg og bønner/ linser blir det mye av. Spiser knekkebrød med mye fiber. Fettet jeg spiser kommer stort sett fra avokado eller makrell i tomat eller annen fet fisk. Med fokus på at det jeg spiser i løpet av 7-8 timer om dager skal dekke behovene mine for næringsstoffer best mulig så blir det et kosthold som gir meg mye mer energi og lysten for godteri blir redusert. Dette gjør at jeg endelig går ned i vekt i et rolig tempo uten at det er noe stress. Å drikke nok vann er også viktig. Anonymkode: 40a9b...f0b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446296-du-som-har-klart-det-umulige-vekt/page/2/#findComment-150074533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2024 #33 Del Skrevet 5. mars 2024 Det du egentlig burde spørre om, er hvem gikk ned mye i vekt for 8-10 år siden og har holdt vekta siden? Et-to år er ingenting. Noen greier å tvinge seg til å leve på sultegrensa livet ut for utseendets skyld, men det er ekstremt få. De fleste opplever at det går en stund, kanskje noen måneder, kanskje et år eller to, men på et eller annet tidspunkt er det som om kroppen "tar over" og man begynner å spise mer. Problemet er da at forbrenningen er satt ned, slik at man legger på seg fortere på samme kosthold man hadde før "livstilsendringen". Hvem gidder å leve resten av livet på to sure knekkebrød til lunsj og være sulten store deler av døgnet bestandig? For å ta seg litt bedre ut? Helse handler om utrolig mye mer enn vekt, og å gå hver dag og føle at man feiler med noe man burde lykkes med, er totalt ødeleggende for selvverdet. Dropp alle slankekurer, er mitt råd. Aksepter kroppen din som den er, spis så sunt du får til, vær så aktiv du klarer. Spis litt mindre potetgull. Kos deg. Nyt livet. Fokuser på det gode ved kroppen din. Og så skulle det ikke forundre meg om motivasjonen til å trene og spise sunt, blir sterkere etter hvert. Anonymkode: e77f2...fda Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446296-du-som-har-klart-det-umulige-vekt/page/2/#findComment-150074543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2024 #34 Del Skrevet 5. mars 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det du egentlig burde spørre om, er hvem gikk ned mye i vekt for 8-10 år siden og har holdt vekta siden? Et-to år er ingenting. Noen greier å tvinge seg til å leve på sultegrensa livet ut for utseendets skyld, men det er ekstremt få. De fleste opplever at det går en stund, kanskje noen måneder, kanskje et år eller to, men på et eller annet tidspunkt er det som om kroppen "tar over" og man begynner å spise mer. Problemet er da at forbrenningen er satt ned, slik at man legger på seg fortere på samme kosthold man hadde før "livstilsendringen". Hvem gidder å leve resten av livet på to sure knekkebrød til lunsj og være sulten store deler av døgnet bestandig? For å ta seg litt bedre ut? Helse handler om utrolig mye mer enn vekt, og å gå hver dag og føle at man feiler med noe man burde lykkes med, er totalt ødeleggende for selvverdet. Dropp alle slankekurer, er mitt råd. Aksepter kroppen din som den er, spis så sunt du får til, vær så aktiv du klarer. Spis litt mindre potetgull. Kos deg. Nyt livet. Fokuser på det gode ved kroppen din. Og så skulle det ikke forundre meg om motivasjonen til å trene og spise sunt, blir sterkere etter hvert. Anonymkode: e77f2...fda Meg med yoghurt og knekkebrød. Jeg går ikke rundt og er sulten. Det er som regel ikke pga at man er sulten at man stapper innpå med godteri og snacks, det sitter i hodet. Og etterhvert som man spiser sunnere og kanskje er mer i aktivitet vil lysten på usunn mat bli mindre. Ja, jeg skeier ut innimellom, men føler ikke at jeg forsaker noe ved ikke å spise wienerbrød og boller Anonymkode: d5086...9c9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446296-du-som-har-klart-det-umulige-vekt/page/2/#findComment-150074562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2024 #35 Del Skrevet 5. mars 2024 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Meg med yoghurt og knekkebrød. Jeg går ikke rundt og er sulten. Det er som regel ikke pga at man er sulten at man stapper innpå med godteri og snacks, det sitter i hodet. Og etterhvert som man spiser sunnere og kanskje er mer i aktivitet vil lysten på usunn mat bli mindre. Ja, jeg skeier ut innimellom, men føler ikke at jeg forsaker noe ved ikke å spise wienerbrød og boller Anonymkode: d5086...9c9 Jo, mange går rundt og stapper inn godteri og snack nettopp fordi de er sultne og ikke spiser nok vanlig mat. Men det gjelder selvfølgelig ikke alle. Flott at du har funnet en løsning som funker for deg. Og jeg er enig at med tiden blir lysten på usunn mat mindre, håper det vil skje for HI også. Slankekurer er ikke løsningen. Anonymkode: e77f2...fda Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446296-du-som-har-klart-det-umulige-vekt/page/2/#findComment-150074567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå