Gå til innhold

Du som har klart det umulige (vekt)

Anbefalte innlegg

Hvordan? Jeg har lagt om kostholdet, og trener iblant (dårlig helse så bare gåturer på 30-60 min).

Jeg klarer ikke registrert kalorier, så jeg tenkte å spise sunnere i håp om å gå ned i vekt. Men nå har jeg gått opp! 😔

Det er sikkert så enkelt som at jeg spiser mer kalorier enn før, men da går jeg heller tilbake til å spise baguett, potetgull og sjokolade!!! Da var vekta stabil. Blir så lei meg. Og nei, den ekstra vekta er ikke muskler pga "trening".

Jeg spiser 3 faste måltider. Frokost er 2 stekte egg med salat og dressing. Lunsj er en stor salat(vegetar). Salat, agurk, paprika, fetaost(med olje), tomat. Middag er hva som helst, men som tilbehør har jeg salat eller grønnsaker. Spiser ikke pasta, ris osv for tiden. 

Går heller tilbake til å være usunn og tynnere, enn sunnere og feit 😩

Hvordan greie dette uten å telle kalorier? Registrere kalorier er vel mer riktig å si.

Anonymkode: bbd3d...ff8

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446296-du-som-har-klart-det-umulige-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som de over skriver. Til sammenlikning spiser jeg 1 sukkerfri yoghurt til frokost, 2 tynne (35 kcal pr stk) knekkebrød med enkelt pålegg som 1/2 avokado + noen tomater og en appelsin til lunsj og middagen består av 1 liten potet, litt kjøtt/fisk og mye grønnsaker til middag. Og det er det, ingenting annet ila en dag. Spiser lite de aller fleste dager for å kunne skeie ut en sjelden gang. 

Jeg har vært stor siden ungene ble født for 5+ år siden (BMI ca 35), etter omlegging av kosten er jeg nå normalvektig med BMI på 23. Har nå holdt på så lenge med dette kostholdet at det ikke utfordrer meg no særlig å holde på det. Er jo selvfølgelig kjipt at det skal «koste» såpass for en slankere kropp-men det koster noe for de aller aller fleste. 

Anonymkode: 1e7cd...599

Jeg tror du spiser for mye av feil ting.

Jeg skal ned mange kilo, og mitt kosthold er som følgende nå. Ingen mat før 1130. Da er det enten to knekkebrød eller to grove skiver med kokt skinke, tomat og agurk. Noen ganger tar jeg litt gulost eller italiensk salat på. Til middag spiser jeg en firedeling på tallerken. 1/3 proteiner, 1/3 karbohydrater og 2/3 grønnsaker. Forsøker å spise svært lite saus, dressing, oljer osv. Helst så rent som mulig.

Anonymkode: c021e...8e1

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du kan ikke spise tre middager i døgnet om du vil ned i vekt.

Olje, dressing, fetaost osv har veldig mye kalorier. Hva steker du eggene i? Utrolig mye kalorier i både olje og smør.

Anonymkode: e7b37...ec7

En salat med bare grønnsaker er jo ikke middag akkurat da.

Anonymkode: ec32f...b9c

Olje og smør inneholder veldig mange kalorier, så det bør du være oppmerksom på. Det kan være lurt å telle kalorier på de vanligste måltidene dine, altså de du spiser regelmessig, bare for å få en viss oversikt. Du må ikke fortsette med det på alt og hele tiden, bare lære litt grunnleggende. Så bør inntaket ditt ligge på maksimalt 1600 kalorier pr dag, kanskje litt under også, men ikke på under 1200 kalorier. 

Anonymkode: d7082...947

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Hvordan? Jeg har lagt om kostholdet, og trener iblant (dårlig helse så bare gåturer på 30-60 min).

Jeg klarer ikke registrert kalorier, så jeg tenkte å spise sunnere i håp om å gå ned i vekt. Men nå har jeg gått opp! 😔

Det er sikkert så enkelt som at jeg spiser mer kalorier enn før, men da går jeg heller tilbake til å spise baguett, potetgull og sjokolade!!! Da var vekta stabil. Blir så lei meg. Og nei, den ekstra vekta er ikke muskler pga "trening".

Jeg spiser 3 faste måltider. Frokost er 2 stekte egg med salat og dressing. Lunsj er en stor salat(vegetar). Salat, agurk, paprika, fetaost(med olje), tomat. Middag er hva som helst, men som tilbehør har jeg salat eller grønnsaker. Spiser ikke pasta, ris osv for tiden. 

Går heller tilbake til å være usunn og tynnere, enn sunnere og feit 😩

Hvordan greie dette uten å telle kalorier? Registrere kalorier er vel mer riktig å si.

Spiser du lavkarbo?

Hvor mye smør/olje steker du maten i? Hvor mye fetaost med olje bruker du? Hvor mye dressing bruker du? Hva og hvor mye er den hva som helst middagen, er det stekt i olje/smør? Bruker du saus til middag?

Og jo, du klarer å registrere kalorier hvis du vil. Når du har gjort det en liten stund, så får du en god ide om hvor mye kalorier det er i forskjellig mat, eller hvor mange kalorier faste måltider du buker inneholder. Jeg gjør dette selv,og vet sånn ca hvor mye enkelte av mine faste måltider inneholder,

Takk for svar. Var det jeg tenkte. Men da går jeg heller over til å spise litt og usunt enn å spise meg feit på sunn kaloririk mat. Ikke spist potetgull og sjokolade og enda legger jeg på meg. Mens på relativt usunt kosthold inkludert utskeielser var vekta stabil.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så bør inntaket ditt ligge på maksimalt 1600 kalorier pr dag, kanskje litt under også, men ikke på under 1200 kalorier. 

Ut i fra det hi forteller, så er ikke dette noe du kan fastslå i det hele tatt.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Var det jeg tenkte. Men da går jeg heller over til å spise litt og usunt enn å spise meg feit på sunn kaloririk mat. Ikke spist potetgull og sjokolade og enda legger jeg på meg. Mens på relativt usunt kosthold inkludert utskeielser var vekta stabil.

Det er en grei unnskyldning da.....

Annonse

Spiser du lavkarbo?

Hvor mye smør/olje steker du maten i? Hvor mye fetaost med olje bruker du? Hvor mye dressing bruker du? Hva og hvor mye er den hva som helst middagen, er det stekt i olje/smør? Bruker du saus til middag?

Og jo, du klarer å registrere kalorier hvis du vil. Når du har gjort det en liten stund, så får du en god ide om hvor mye kalorier det er i forskjellig mat, eller hvor mange kalorier faste måltider du buker inneholder. Jeg gjør dette selv,og vet sånn ca hvor mye enkelte av mine faste måltider inneholder,

Jeg klarer det fysiske ved å registrere. Og jeg forstår hvordan det gjøres. Men jeg klarer det ikke pga mentale utfordringer. Har prøvd, men det går ikke. Klarer ikke fullføre en dag med registrering engang. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ut i fra det hi forteller, så er ikke dette noe du kan fastslå i det hele tatt.

Det er generelle anbefalinger for kvinner som vil ned i vekt. Går man for høyt opp, vil en ikke gå ned i vekt, og går en for langt ned vil man miste for mye energi og sende kroppen i sparemodus. 

HI: Jeg vet ikke hvor mye fetaost du spiser, men en pakke med fetasnack, altså 100 g inkludert oljen, er på omtrent 330 kalorier. Det i seg selv er nok kalorier til å dekke et måltid. 

Spis litt kjedeligere så går det fint. 

To knekkebrød med kokt skinke, agurk og paprika til frokost. Ingen smør.

En 0,0 % yoplait yoghurt med havregryn og blåbær til lunsj.

En porsjon middag

Drikk bare vann.

Jeg klarer det fysiske ved å registrere. Og jeg forstår hvordan det gjøres. Men jeg klarer det ikke pga mentale utfordringer. Har prøvd, men det går ikke. Klarer ikke fullføre en dag med registrering engang. 

Men du vet jo om du bruker en 1 ss smør å steke i, eller om du bruker 10 ss. Om du er forsiktig med dressing eller om du lasser på. Om du bruker halve boksen med olje, eller om du bare drypper litt over. Alle de her tingene vet du uten at du må telle de. Ut i fra det du skriver så ser det ut til at å få kontroll på smør, olje og dressingbruk kanskje er noe av det viktigste, og det kan du finne ut av uten å måtte registrere alt du spiser hver eneste dag. Det samme med størrelse på porsjoner.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men du spiste jo ikke sunt. Du saborterte det hele med å pøse på med fett og mer fett. Enten vet du ikke hva som er sunt eller så lager du deg fiasko for å slippe å endre deg. 

Ok du kan ikke logge en hel dag. Logg ett måltid da. Så du lærer noe om hva som er lurt og ikke å spise. 

Anonymkode: cec59...0ab

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke si at den maten er sunn. Du lurer deg selv

Anonymkode: 6e0a1...076

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er generelle anbefalinger for kvinner som vil ned i vekt. Går man for høyt opp, vil en ikke gå ned i vekt, og går en for langt ned vil man miste for mye energi og sende kroppen i sparemodus. 

HI: Jeg vet ikke hvor mye fetaost du spiser, men en pakke med fetasnack, altså 100 g inkludert oljen, er på omtrent 330 kalorier. Det i seg selv er nok kalorier til å dekke et måltid. 

1 pk fordeles på 3 salater

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du mener vel 1/4 + 1/4 + 2/4. ellers blir det 4/3 og da har du mat utenfor fatet 🤣. Du har fått gode råd allerede. Lykke til 

Anonymkode: 508bf...0ad

Hvem er det du snakker til? Lurt å sitere i stedet for å svare 2 forskjellige i ett og samme svar.

Du tror du har lagt om til et sunnere kosthold, men fakta er ar du spiser altfor energitett og for mye.

Gjør det litt enklere, bare ta litt sunnere valg uten å legge helt om

Potetgull og sjokolade vet du ikke er sunt, så det trenger du ikke i hverdagen 

Så velger du grovt isteden for fint, litt mer frukt og grønt, og litt mindre porsjoner. 

Da vil du gå ned i vekt uten å snu helt opp ned på kostholdet og samtidig velge helt feil.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du tror du har lagt om til et sunnere kosthold, men fakta er ar du spiser altfor energitett og for mye.

Gjør det litt enklere, bare ta litt sunnere valg uten å legge helt om

Potetgull og sjokolade vet du ikke er sunt, så det trenger du ikke i hverdagen 

Så velger du grovt isteden for fint, litt mer frukt og grønt, og litt mindre porsjoner. 

Da vil du gå ned i vekt uten å snu helt opp ned på kostholdet og samtidig velge helt feil.

Dette vet jeg jo, og skriver jo i hi.

Er det ingen som faktisk har klart å gå ned i vekt og kan fortelle noe om det, i stedet for å påpeke alt jeg skriver i hi? Jo jeg spiser sunnere, selv om maten jeg spiser helt klart er mer kalorier i. Nei, ikke sunt med mye olje og dressing, men jeg spiser sunt sammenlignet med mit tidligere usunne kosthold. 

Ingen av dere vet mengden, og bare fordi jeg skriver fetaost med olje så tror alle at jeg spiser en hel boks per måltid? Dressing betyr ikke at salaten bader i dressing. Jeg fordeler 5 dråper utover salaten. 

Jeg vet at jeg spiser mye kalorier selv om maten er sunnere. Mulig lavt stoffskifte også har betydning, har ikke lest meg opp etter at jeg fikk det påvist. 

Men det enkle spørsmålet mitt var:

Du som har klart det, hva har du gjort?

Kanskje eksempler på hva du likte å spise, hva som hjalp deg om du fikk søtsug El.l

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...