Gå til innhold

Sykmeldt i ferie og sosiale media

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

I know. Jeg lager turnus for en gjeng med damer og mer enn én gang forteller de meg at «ja men da blir jeg sykemeldt da». Dessverre er jeg ikke leder så jeg får ikke gjort noe med det. Jeg vet allerede nå hvem som kommer til å bli sykemeldt i sommer. 

Anonymkode: 8664c...08f

Sier de virkelig det høyt? 😮 

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fryktelig frustrerende, for da er det vel du også som får den morsomme jobben å ringe til noen som kan ta vakten på strak arm. Det er en uredelig måte å rappe ferie og fridager fra kollegaer. 

Anonymkode: 7f4ff...ebd

Helt korrekt! I fjor sommer brukte jeg 5 timer hver dag i 3 uker på å dekke opp ledige vakter… og det er innmari dyrt for arbeidsgiver 

Jeg kjenner en som jobber i vikarbyrå. Det hendte vikarene ringte inn for å høre hvor mange egenmeldingsdager de hadde igjen. De så det som ekstra feriedager som det var viktig å få brukt opp...

Anonymkode: 3c6ee...462

Anonym bruker skrev (På 3.3.2024 den 17.04):

Og det er hun vel like klar over som deg?

Hvorfor gir det noen grunn til å betvile min psyke at jeg klarer å bære noen esker? Det finnes ingen sammenheng

Anonymkode: 61828...e36

Men om du var på fest en kveld,  kafebesøk neste dag, shopping tredje dag og i skibakken fjerde dag med påfølgende afterski, da hadde det vært noe annet.  

Hi skriver ikke om ei som bærer noen esker en dag, hun skriver om ei som har tidenes vinterferie, med vond rygg. Det blir helt noe annet. 

Anonymkode: 79f49...846

Anonym bruker skrev (På 3.3.2024 den 16.22):

Men hvorfor legge mye ut i sosiale medier når man er sykemeldt? Kan/bør man ikke gjøre det man ønsker/klarer uten å dokumentere det for hele verden?

Anonymkode: af557...a21

Vil snu på det. Hvorfor må man leve under radaren når man er syk? Jeg har en sjelden sykdom. En som kan slå meg ut tre måneder i strekk og så frisk 6 måneder. Svært ustabil lidelse. Jeg jobber 60% og har en svært fleksibel arbeidsgiver som tillater mye hjemmekontor samt at jeg styrer arbeidsdagen selv. Uten dette ville jeg muligens vært tvunget over på trygd. Poenget er, at jeg i gode perioder prøver å trene jevnlig samt delta på alt jeg kan med ungene fordi jeg aldri vet når jeg blir sengeliggende. Jeg har selvsagt bedre dager innimellom i de dårlige periodene. Om jeg hadde vært på trygd hadde jeg nok som du sier måttet «leve i skjul» på de gode dagene, nettopp fordi folk ser en side (da selvsagt den gode, fordi det er da jeg orker å gå ut) Folk er så ivrig på å mene noe om hva andre klarer og burde klare. 

HI, tilfellet du snakker om er besynderlig. En ukes sykemelding, da burde hun faktisk holde seg hjemme. Her lukter det skulk lang vei, og hun er rimelig blåst som ikke tenker over dette. 

Anonymkode: ec7a7...776

Annonse

Med tanke på dere andre som måtte dekke opp dette sykefraværet og de som kanskje fikk inndratt avspasering eller måtte gjøre om på sin ferie så burde arbeidsgiver bestride denne sykemeldingen. Det er ikke bra for arbeidsmiljøet at noen kommer unna med sånt som dette. Om vedkommende var syk av andre årsaker enn hun har sagt så vil jo hun få medhold av NAV. De har jo innsikt i diagnose. 

Anonymkode: 03868...2d1

mamma til adhd gutt<3 skrev (På 3.3.2024 den 18.01):

Jeg tenker nok at de som velger å legge ut ting på sosiale medier ikke tenker over konsekvensene av å gjøre det.

Kan så være, men viss det er blitt en kultur med å true eller ta ut sykemelding , viss en ikke får ferie når en vil, bør ledere og kollegaer være mer på. 
Dette går jo ut over ærlige mennesker.

Viss jeg hadde blitt tilbakekalt fra min ferie med familien, på grunn av en kollega som sutrer seg til og sykemelder seg, hadde hele verden fått hørt dette, og denne såkalte kollegaen hadde ikke trengt å snakke med meg igjen. 

Heldigvis jobber jeg bare med «skikkelige « mennesker, som heller ikke synes noe om dette.
Men dette har dessverre blitt et samfunn der en bare tenker på seg selv, dessverre, og det vil ikke bli bedre med slike holdninger.

For flere år siden, snakket regjeringen og de skulle innføre at den ikke skulle få lønn kanskje dag 1 og 2 i SM, skulle kanskje innført det, og folk tenkte seg gjerne litt mer om.

Anonymkode: 601ce...4f5

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vil snu på det. Hvorfor må man leve under radaren når man er syk? Jeg har en sjelden sykdom. En som kan slå meg ut tre måneder i strekk og så frisk 6 måneder. Svært ustabil lidelse. Jeg jobber 60% og har en svært fleksibel arbeidsgiver som tillater mye hjemmekontor samt at jeg styrer arbeidsdagen selv. Uten dette ville jeg muligens vært tvunget over på trygd. Poenget er, at jeg i gode perioder prøver å trene jevnlig samt delta på alt jeg kan med ungene fordi jeg aldri vet når jeg blir sengeliggende. Jeg har selvsagt bedre dager innimellom i de dårlige periodene. Om jeg hadde vært på trygd hadde jeg nok som du sier måttet «leve i skjul» på de gode dagene, nettopp fordi folk ser en side (da selvsagt den gode, fordi det er da jeg orker å gå ut) Folk er så ivrig på å mene noe om hva andre klarer og burde klare. 

HI, tilfellet du snakker om er besynderlig. En ukes sykemelding, da burde hun faktisk holde seg hjemme. Her lukter det skulk lang vei, og hun er rimelig blåst som ikke tenker over dette. 

Anonymkode: ec7a7...776

Ingen sier man skal leve i skjul. Så er det stor forskjell på kroniker og akutt syk, hvor sistnevnte innebærer at noen skal dekke inn vakten på kort varsel når de egentlig har planlagt fri. Det er ganske ugreit da, mener nå jeg, å gni inn alt morsomt en bruker den tiden på privat, vel vitende at noen andre må avlyse eget. 

Anonymkode: 7f4ff...ebd

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

I know. Jeg lager turnus for en gjeng med damer og mer enn én gang forteller de meg at «ja men da blir jeg sykemeldt da». Dessverre er jeg ikke leder så jeg får ikke gjort noe med det. Jeg vet allerede nå hvem som kommer til å bli sykemeldt i sommer. 

Jeg håper du melder det til leder og at de i det minste fratas egenmelding og får sykemelding bestridt.

Anonymkode: 18f41...d25

Anonym bruker skrev (På 3.3.2024 den 16.17):

Nysgjerrige kollegaer er en pest og en plage. Jeg var langstidssykmeldt, og ble kalt inn til møte på jobben om innleggene mine i sosiale medier. For da var jeg ikke sååååå syk likevel. Men jo, det var jeg. Og jeg ble rasende på arbeidsgiver som satt sosiale medier som bevis på at jeg liksom lurte dem. La folk være i fred. 

Anonymkode: 61828...e36

Det er jo et bevis. Kom deg på jobb, latsabb. 

Anonymkode: cc7bc...a66

Annonse

Jeg tror at ulempen med mistenkeliggjøring av arbeidstakere som er reelt syke veies opp av at man får stoppet flere av de som urettmessig tar ut sykemelding og egenmelding. 

Norge har alt for mange sykemeldte og det går ikke i lengden. Får man stoppet disse som misbruker ordningen kan ordningen fortsette uten store endringer. Får man ikke til dette,  vil det føre til reduserte ytelser, strengere krav og vanskeligere tilgang for alle. For de som er reelt syke vil dette bli en utfordring ved både redusert ytelse, men også mer byråkrati som kan bli ganske utmattende om man er syk. 

Anonymkode: 3c6ee...462

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...