Gå til innhold

Sykmeldt i ferie og sosiale media

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men hvis noen prøver lure systemet og er sykemeldt på feil grunnlag, da legger de vel neppe ut hva de driver med? 

Anonymkode: 080fa...ccd

Jeg tenker nok at de som velger å legge ut ting på sosiale medier ikke tenker over konsekvensene av å gjøre det.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nå tror jeg bare du gjør deg vanskelig. 

Anonymkode: 54f7b...3fd

Jeg regner med at årsaken er at man blir provosert. Men det kan være vanskelig å innrømme når man nettopp har skrevet «provosert?»

Anonymkode: 61828...e36

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Og tvilen kommer av at andre blir provosert i den grad ar de føler det korrekt å sladre til ledere. Det kan fort bli et problem på hele arbeidsplassen og skape dårlig arbeidsmiljø. Og det er ikke den sykes feil eller problem.

Poenget er at man alt for lett blir barnslig provosert.

Det er en del som har elendig arbeidsmoral og ikke en gang prøver å skjule det. En på jobben fortalte for eksempel at han brukte egenmelding for seg selv hvis barna ble syke fordi han hadde kjøpt ferietur som han skulle bruke syktbarn-dager på. En annen sa at hun alltid skaffet seg sykmelding fra første dag hvis hun ble syk. Da kunne hun bruke egenmelding på dager hun ikke ville få sykmelding for. En tredje fikk nei til ferie i høysesong for å dra på utdrikkningslagstur med kamerater. "Overaskende" ble han sak akkurat da. Da er det ikke rart at arbeidsgiver bestrider sykmeldingen når han også legger ut festbilder fra turen. Problemet er ikke kollegaer som "sladrer" eller sjefer som bestrider sykmeldinger, men de som misbruker sykepengeordningen.

Anonymkode: 61989...e86

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er en del som har elendig arbeidsmoral og ikke en gang prøver å skjule det. En på jobben fortalte for eksempel at han brukte egenmelding for seg selv hvis barna ble syke fordi han hadde kjøpt ferietur som han skulle bruke syktbarn-dager på. En annen sa at hun alltid skaffet seg sykmelding fra første dag hvis hun ble syk. Da kunne hun bruke egenmelding på dager hun ikke ville få sykmelding for. En tredje fikk nei til ferie i høysesong for å dra på utdrikkningslagstur med kamerater. "Overaskende" ble han sak akkurat da. Da er det ikke rart at arbeidsgiver bestrider sykmeldingen når han også legger ut festbilder fra turen. Problemet er ikke kollegaer som "sladrer" eller sjefer som bestrider sykmeldinger, men de som misbruker sykepengeordningen.

Jeg ber også om sykmelding for å spare egenmeldinger til ting jeg ikke får sykmelding for. Er man forkjølet, så får man ikke sykmelding, så da er det greit å kunne bruke den på det. Eller en dag med diare. Det er mange ting man ikke får sykmelding for, så da er det greit å ha spart egenmeldinger. Det er sjelden jeg bruker opp alle dagene, men det hender jeg må bruke en eller to et par ganger i året. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og tvilen kommer av at andre blir provosert i den grad ar de føler det korrekt å sladre til ledere. Det kan fort bli et problem på hele arbeidsplassen og skape dårlig arbeidsmiljø. Og det er ikke den sykes feil eller problem.

Poenget er at man alt for lett blir barnslig provosert.

Du må gjerne argumentere som bare det, men realiteten er at det skjer oftere enn man skulle tro at folk kommer med sykemelding hvis de har fått avslag på ferie. Som arbeidsgiver har jeg bestridd flere sykemeldinger hvor NAV har vært enig med meg som arbeidsgiver, og arbeidstaker har da fått avslag på sykemelding. Kanskje er hi sin kollega syk med vond rygg, men at kollegaer og arbeidsgiver stiller spørsmål når hun er sykemeldt pga dårlig rygg og er så aktiv erf fullt forståelig. 

Anonymkode: 84ec4...0c5

Annonse

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg ber også om sykmelding for å spare egenmeldinger til ting jeg ikke får sykmelding for. Er man forkjølet, så får man ikke sykmelding, så da er det greit å kunne bruke den på det. Eller en dag med diare. Det er mange ting man ikke får sykmelding for, så da er det greit å ha spart egenmeldinger. Det er sjelden jeg bruker opp alle dagene, men det hender jeg må bruke en eller to et par ganger i året. 

Men er du i IA bedrift , har en 21!!!!!! dager per år. Hva feiler folk? 
Glad jeg ikke er arbeidsgiver for slike mennesker som driver på slik, ei heller kollega. Snakk om å spekulere i å sluntre unna jobb..

Anonymkode: 601ce...4f5

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Du må gjerne argumentere som bare det, men realiteten er at det skjer oftere enn man skulle tro at folk kommer med sykemelding hvis de har fått avslag på ferie. Som arbeidsgiver har jeg bestridd flere sykemeldinger hvor NAV har vært enig med meg som arbeidsgiver, og arbeidstaker har da fått avslag på sykemelding. Kanskje er hi sin kollega syk med vond rygg, men at kollegaer og arbeidsgiver stiller spørsmål når hun er sykemeldt pga dårlig rygg og er så aktiv erf fullt forståelig. 

Anonymkode: 84ec4...0c5

Arbeidsgiver ja, men kollegaer har ingenting med det.

Anonymkode: 4a654...b7f

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Du går sykmelding for både forkjølelse og diaré om du er så syk at du ikke kan jobbe. Hvis du ikke er sykere enn at du ikke ville fått sykmelding har du heller ikke rett til å bruke egenmelding.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Arbeidsgiver ja, men kollegaer har ingenting med det.

Det kommer da helt an på. Dyttes arbeidsmengde over på kollegaer eller bedriften har bonusordninger som påvirkes så har de absolutt med det å gjøre. Hvis jeg må jobbe ekstra og det fører til at jeg mister tid med min familie så har jeg absolutt noe med at noen misbruker systemet.

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Det kommer da helt an på. Dyttes arbeidsmengde over på kollegaer eller bedriften har bonusordninger som påvirkes så har de absolutt med det å gjøre. Hvis jeg må jobbe ekstra og det fører til at jeg mister tid med min familie så har jeg absolutt noe med at noen misbruker systemet.

Du vet ikke om folk misbruker systemet ut i fra hva de legger ut. Grunnen folk forteller kollegaene sine, kan være langt fra sannheten. Så nei, du har ikke noe med det.

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Men er du i IA bedrift , har en 21!!!!!! dager per år. Hva feiler folk? 
Glad jeg ikke er arbeidsgiver for slike mennesker som driver på slik, ei heller kollega. Snakk om å spekulere i å sluntre unna jobb..

Anonymkode: 601ce...4f5

Feil. Du har faktisk 24 dager. Det er nesten FEM uker. Å da spørre om sykmelding for å spare egenmeldinger til dager da man ikke er «syk nok» for sykmelding er bare latterlig. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Du vet ikke om folk misbruker systemet ut i fra hva de legger ut. Grunnen folk forteller kollegaene sine, kan være langt fra sannheten. Så nei, du har ikke noe med det.

Gjør det noe, sånn i bunn og grunn, at kollegaer sier ifra, hvis man har sitt på det tørre? Da er det ikke noe problem. 

Anonymkode: 69800...061

Annonse

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Hvis du velger å lyve til kollegaene dine kan du ikke bli sur for at de forholder seg til at det du sa var sant.

Folk går rundt å synser. Ingen andre enn vedkommende som vet sannheten. Så folk bør være forsiktig med å dømme andre. Kanskje vedkommende sliter med psyken eller andre ting også. Ingen som vet. 

Anonymkode: 6995b...34b

Feil. Du har faktisk 24 dager. Det er nesten FEM uker. Å da spørre om sykmelding for å spare egenmeldinger til dager da man ikke er «syk nok» for sykmelding er bare latterlig. 

Man går ikke til legen med diare eller en forkjølelse. Man bruker egenmelding. 

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hvis du velger å lyve til kollegaene dine kan du ikke bli sur for at de forholder seg til at det du sa var sant.

Det er i utgangspunktet ingen på arbeidsplassen som har noe med hvorfor man er sykmeldt. Men dessverre er mange kollegaer nysgjerrige og får seg til å spørre. Det kan være lettere å lyve enn å si sannheten. Det har jeg gjort selv da min leder spurte. Sa det var ryggen i stedet for psykisk. Men det er fordi lederen sa «jeg skjønner ikke at noen kan bli syk av noe psykisk» og skviset ut en ansatt tidligere. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Det koster også penger for bedriften, korttidsfravær er utgift for bedriften. Som igjen betyr dårligere lønnsomhet og som igjen kan påvirke lønnsoppgjøret. I hvert fall i private bedrifter. 

Anonymkode: 49b33...8ec

Man føler seg tvunget til å lyve når folk er så nysgjerrige. Det er ikke alt man vil dele med alle. Jeg har selv vært sykmeldt, hvor leder visste grunnen, men ingen av mine kollegaer visste det.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man føler seg tvunget til å lyve når folk er så nysgjerrige. Det er ikke alt man vil dele med alle. Jeg har selv vært sykmeldt, hvor leder visste grunnen, men ingen av mine kollegaer visste det.

Da la du kanskje ikke ut mye på sosiale medier som kunne blitt misforstått ?

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Da la du kanskje ikke ut mye på sosiale medier som kunne blitt misforstått ?

Nei, det gjorde jeg ikke, men jeg møtte kollegaer både her og der ute. Jeg vet at flere av de hadde meninger om det.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da var det jo ikke noe problem om de "sladret". Sjefen ville jo vist sannheten.

Man er jo temmelig tett i pappen dersom man sykemelder seg for vond rygg, og så legger ut i all offentlighet at man er på skiferie i slalåm-bakken! Det er jo overhodet ikke forenelig med en dårlig rygg! 

Er dette en person som ofte gjør slik HI? I så fall så ville jeg nok ha vist dette til sjefen, så kan h*n selv velge hva h*n vil gjøre med det. 

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Arbeidsgiver kan jo bestride sykemeldingen da. Det er hn jo i sin fulle rett til dersom hn mener sykemeldingen er gitt på feil grunnlag. 

Anonymkode: 8664c...08f

Det holder mer enn nok å bestride med rimelig grunn. En ansatt som er uenig med valg av ferieuker og deretter sykmeldes for å så reise på ferie. Det er mer enn nok rimelig grunnlag. 

Forbaska ukultur! Å ja, jeg har overhørt kollegaer snakke om misnøye angående ferieuker, hvorpå forslag, bare sykmeld deg kommer. De er ikke flaue nok til å forøke å skjule det engang. Så det finnes. Nettopp de ødelegger tillit for de som ER syke. 

Anonymkode: 7f4ff...ebd

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det holder mer enn nok å bestride med rimelig grunn. En ansatt som er uenig med valg av ferieuker og deretter sykmeldes for å så reise på ferie. Det er mer enn nok rimelig grunnlag. 

Forbaska ukultur! Å ja, jeg har overhørt kollegaer snakke om misnøye angående ferieuker, hvorpå forslag, bare sykmeld deg kommer. De er ikke flaue nok til å forøke å skjule det engang. Så det finnes. Nettopp de ødelegger tillit for de som ER syke. 

I know. Jeg lager turnus for en gjeng med damer og mer enn én gang forteller de meg at «ja men da blir jeg sykemeldt da». Dessverre er jeg ikke leder så jeg får ikke gjort noe med det. Jeg vet allerede nå hvem som kommer til å bli sykemeldt i sommer. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

I know. Jeg lager turnus for en gjeng med damer og mer enn én gang forteller de meg at «ja men da blir jeg sykemeldt da». Dessverre er jeg ikke leder så jeg får ikke gjort noe med det. Jeg vet allerede nå hvem som kommer til å bli sykemeldt i sommer. 

Fryktelig frustrerende, for da er det vel du også som får den morsomme jobben å ringe til noen som kan ta vakten på strak arm. Det er en uredelig måte å rappe ferie og fridager fra kollegaer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...