Gå til innhold

Sykmeldt i ferie og sosiale media

Anbefalte innlegg

En kollega fikk avslag på vinterferie da vi rett og slett ikke hadde vært nok folk igjen på jobb da. Dette falt selvsagt ikke i god jord og noen dager før vi begynte vinterferien hadde hun brått vond rygg og ble sykmeldt. Helt fair det. Men den siste uken har hun friskt delt i diverse sosiale media om «verdens beste vinterferie» og skitrekk, fester, snowboarding osv. Godt mulig den vonde ryggen er psykisk og at det er godt å komme seg vekk litt men er det ikke greit å tenke seg om før man bretter ut i alle kanaler når alle kollegaene er der?

Anonymkode: 54f7b...3fd

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446278-sykmeldt-i-ferie-og-sosiale-media/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nysgjerrige kollegaer er en pest og en plage. Jeg var langstidssykmeldt, og ble kalt inn til møte på jobben om innleggene mine i sosiale medier. For da var jeg ikke sååååå syk likevel. Men jo, det var jeg. Og jeg ble rasende på arbeidsgiver som satt sosiale medier som bevis på at jeg liksom lurte dem. La folk være i fred. 

Anonymkode: 61828...e36

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nysgjerrige kollegaer er en pest og en plage. Jeg var langstidssykmeldt, og ble kalt inn til møte på jobben om innleggene mine i sosiale medier. For da var jeg ikke sååååå syk likevel. Men jo, det var jeg. Og jeg ble rasende på arbeidsgiver som satt sosiale medier som bevis på at jeg liksom lurte dem. La folk være i fred. 

Men hvorfor legge mye ut i sosiale medier når man er sykemeldt? Kan/bør man ikke gjøre det man ønsker/klarer uten å dokumentere det for hele verden?

Anonymkode: af557...a21

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Fint at arbeidsgiver sjekker, det er alt for mye svindel av sykepenger!!

Anonymkode: 187de...b7a

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men hvorfor legge mye ut i sosiale medier når man er sykemeldt? Kan/bør man ikke gjøre det man ønsker/klarer uten å dokumentere det for hele verden?

Kan man ikke legge ut noe i sosiale media når man er syk? Personen vet jo at kollegaer ser det, så hva er problemet?

Fint at arbeidsgiver sjekker, det er alt for mye svindel av sykepenger!!

Anonymkode: 187de...b7a

Alt for mange sladrete folk der ute også. Jeg var sykmeldt fordi jeg slet psykisk. Om jeg da hjelper en venninne å flytte, så betyr ikke det at jeg er frisk nok til å jobbe. 

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kan man ikke legge ut noe i sosiale media når man er syk? Personen vet jo at kollegaer ser det, så hva er problemet?

Alt for mange sladrete folk der ute også. Jeg var sykmeldt fordi jeg slet psykisk. Om jeg da hjelper en venninne å flytte, så betyr ikke det at jeg er frisk nok til å jobbe. 

Ikke?

Anonymkode: 18f41...d25

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Når man er venner på snap og Facebook og Instagram handler det ikke om å være nyskjerrig. Man ser det jo når man går inn der. Jeg søker henne ikke opp men ofte er hennes innlegg de første jeg ser fordi hun poster flere ganger for dagen. Jeg driter egentlig i hva hun holder på med men må innrømme det er provoserende å se snap på snap fra skibakken når hun ikke greide jobbe noen få prosent engang og andre på jobben må dekke hennes arbeidsoppgaver. 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

En kollega fikk avslag på vinterferie da vi rett og slett ikke hadde vært nok folk igjen på jobb da. Dette falt selvsagt ikke i god jord og noen dager før vi begynte vinterferien hadde hun brått vond rygg og ble sykmeldt. Helt fair det. Men den siste uken har hun friskt delt i diverse sosiale media om «verdens beste vinterferie» og skitrekk, fester, snowboarding osv. Godt mulig den vonde ryggen er psykisk og at det er godt å komme seg vekk litt men er det ikke greit å tenke seg om før man bretter ut i alle kanaler når alle kollegaene er der?

Dette er ikke greit i det hele tatt, og er fort svindel. Når en søker ferie og får avslag og deretter sykemelder seg, hadde jeg absolutt ikke trodd denne personen.

Greit at ting kan skje, men har en vondt i rygg, kan en fint gå turer i natur osv, men ski og fester….

Er alt for mange som driver på som dette, dessverre, og ødelegger for andre

Anonymkode: 601ce...4f5

Arbeidsgiver kan bestride sykemeldingen og legge ved bildene som bevis på at vedkommende ikke har vært/er syk. 
Å svindle til seg sykemelding er ikke greit og jeg hadde høylytt kommentert det på jobb 

Anonymkode: a75ed...e98

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Gjør det ikke? Eller gjør det det? 

Anonymkode: 9563d...a15

Annonse

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Når man er venner på snap og Facebook og Instagram handler det ikke om å være nyskjerrig. Man ser det jo når man går inn der. Jeg søker henne ikke opp men ofte er hennes innlegg de første jeg ser fordi hun poster flere ganger for dagen. Jeg driter egentlig i hva hun holder på med men må innrømme det er provoserende å se snap på snap fra skibakken når hun ikke greide jobbe noen få prosent engang og andre på jobben må dekke hennes arbeidsoppgaver. 

Og det er hun vel like klar over som deg?

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Gjør det ikke? Eller gjør det det? 

Anonymkode: 9563d...a15

Hvorfor gir det noen grunn til å betvile min psyke at jeg klarer å bære noen esker? Det finnes ingen sammenheng

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor er det ikke lov å leve livet slik man greier om man er syk? Skal man gjemme seg inne og slå av some mens man er syk?

Anonymkode: 080fa...ccd

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det ikke lov å leve livet slik man greier om man er syk? Skal man gjemme seg inne og slå av some mens man er syk?

Det er stor forskjell på hvordan syk man er og hva som kan reageres på. Er man syk med prolaps så legger man ikke ut bilder mens man bærer flyttelass eller danser på bordet. Er man psykisk syk så kan en tur ut på cafe være bare fint. Når det er sagt så tenker jeg at det er lurt å tenke seg nøye om angående hva man deler når man egentlig skulle vært på jobb.

mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

Det er stor forskjell på hvordan syk man er og hva som kan reageres på. Er man syk med prolaps så legger man ikke ut bilder mens man bærer flyttelass eller danser på bordet. Er man psykisk syk så kan en tur ut på cafe være bare fint. Når det er sagt så tenker jeg at det er lurt å tenke seg nøye om angående hva man deler når man egentlig skulle vært på jobb.

Hvorfor er det den syke sitt problem at andre provoseres av ting man legger ut?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er den sykes problem hvis det de legger ut blir brukt til feks å sette en sykmelding i tvil. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Poenget er vel at de som er igjen på jobb må dekke for denne kollegaen da, mens hu digger seg i skibakken og på afterski. 

Anonymkode: 8664c...08f

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Det er den sykes problem hvis det de legger ut blir brukt til feks å sette en sykmelding i tvil. 

Og tvilen kommer av at andre blir provosert i den grad ar de føler det korrekt å sladre til ledere. Det kan fort bli et problem på hele arbeidsplassen og skape dårlig arbeidsmiljø. Og det er ikke den sykes feil eller problem.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er vel at de som er igjen på jobb må dekke for denne kollegaen da, mens hu digger seg i skibakken og på afterski. 

Anonymkode: 8664c...08f

Poenget er at man alt for lett blir barnslig provosert.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor kan ikke kollegaene passe sine egne saker.

Anonymkode: 4a654...b7f

Og tvilen kommer av at andre blir provosert i den grad ar de føler det korrekt å sladre til ledere. Det kan fort bli et problem på hele arbeidsplassen og skape dårlig arbeidsmiljø. Og det er ikke den sykes feil eller problem.

Poenget er at man alt for lett blir barnslig provosert.

Provosert? 

«verdens beste vinterferie» og skitrekk, fester, snowboarding osv. er ikke forenelig med vond rygg og sykmelding. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor kan ikke kollegaene passe sine egne saker.

Anonymkode: 4a654...b7f

Passe egne saker? Hvordan da? Skal vi begynne å få sykmelding når vi får avslag på søknad om ferie og så dra på tidenes ferie for så å legge det ut i some, og så skal alle drite I det. Vondt i ryggen betyr ikke snowboard og skitrekk altså.  Å komme tilbake på jobb etter en slik sak, må være utrolig flaut. 

Anonymkode: 69800...061

Provosert? 

«verdens beste vinterferie» og skitrekk, fester, snowboarding osv. er ikke forenelig med vond rygg og sykmelding. 

Hva er årsaken til at du reagerer da?

mamma til adhd gutt<3 skrev (35 minutter siden):

Men hvis noen prøver lure systemet og er sykemeldt på feil grunnlag, da legger de vel neppe ut hva de driver med? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...