Gå til innhold

Når folk er døende,

Anbefalte innlegg

Da har jeg forstått det sånn at hørselen er den sansen de mister sist.?

Og da lurer jeg på hvordan det føles for den døende at pårørende sitter å gråter og snufser vedsiden av de. Jeg gråt veldig da min onkel var døende. Men virket ikke som det berørte han (heldigvis). 

Dere kan selvsagt ikke svare på dette, men har dere noen tanker? Hvor mye får de døende med seg? 

Anonymkode: 67c39...26e

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446272-n%C3%A5r-folk-er-d%C3%B8ende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at helt mot slutten tror jeg ikke den døende er så klar at hvorvidt pårørende gråter eller ikke har noen betydning. Om man er tilstede på dødsleiet så er man antakelig en nær person for den døende og da er nærværet ditt velkomment uavhengig av hvordan du oppfører deg. 
Kondolerer med din onkel, du var åpenbart veldig glad i ham. Det visste han nok, og det at du var der ga ham sikkert trygghet og en god følelse da han forlot livet. 

Anonymkode: 44a21...ed4

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker at helt mot slutten tror jeg ikke den døende er så klar at hvorvidt pårørende gråter eller ikke har noen betydning. Om man er tilstede på dødsleiet så er man antakelig en nær person for den døende og da er nærværet ditt velkomment uavhengig av hvordan du oppfører deg. 
Kondolerer med din onkel, du var åpenbart veldig glad i ham. Det visste han nok, og det at du var der ga ham sikkert trygghet og en god følelse da han forlot livet. 

Tusen takk ❤️ ja, merket at han var glad for at jeg var der. Han løftet armene sine til meg da jeg skulle gå, da jeg sa at jeg var glad i han. Men jeg syns det var vondt å tenke på at jeg gråt sånn, måtte snyte meg flere ganger. Var hos han 12 timer før han døde. 

Østerdølen skrev (6 timer siden):

Jeg tror heller han satt pris på at du var så glad i han og at du viste det.

Så koselig å høre ❤️❤️ da skal jeg ikke ha dårlig samvittighet for det ❤️

Husker at jeg satt der, pleieren kom inn med kaffe og kjeks til meg(oss) (veldig snilt) men jeg klarte ikke sitte der "å kose meg". 

Hun sa til onkelen min: nå er det litt kaffekos 😭 snilt.. men han var jo nesten død 😭

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg ville ha vært takknemlig over at noen ville gråte over meg når jeg lå på dødsleiet.

Jeg tror han satte pris på at du viste ham din kjærlighet og sorg. 

Anonymkode: d5a36...881

Så godt å høre ❤️ jeg var redd for at han skulle bli lei seg. Men han skjønte vell selv at han var døende? 

Da mamma lå for døden og «bevisstløs» var de ansatte meget nøye med at alvorlige samtaler skulle tas på utsiden av rommet, nettopp pga hørselen. Vi merket godt at mamma hadde roligere puls når vi var der ved henne.

Anonymkode: fded0...ff1

Tenker gråt er naturlig og helt greit. Men, diskusjoner, prat ang begravelsen eller spørsmål om arv - burde man virkelig ikke ta forann den døende selv om personen virker som den ikke får med seg noe. 

Jeg har sittet med en nær familievenn som døde mens jeg  var der (tilfeldig), han døde fredelig omgitt av femilie, venner og med en god lukt av kaffe og hjemmelaget i rommet. Før han døde snakket barna om gode minner og takket for alt, det var latter og gråt om hverandre. Det var en meget "fin" måte å få lov å gå på. 

Anonymkode: c0d65...438

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tenker gråt er naturlig og helt greit. Men, diskusjoner, prat ang begravelsen eller spørsmål om arv - burde man virkelig ikke ta forann den døende selv om personen virker som den ikke får med seg noe. 

Jeg har sittet med en nær familievenn som døde mens jeg  var der (tilfeldig), han døde fredelig omgitt av femilie, venner og med en god lukt av kaffe og hjemmelaget i rommet. Før han døde snakket barna om gode minner og takket for alt, det var latter og gråt om hverandre. Det var en meget "fin" måte å få lov å gå på. 

Anonymkode: c0d65...438

Så koselig. Gode minner ❤️

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Da mamma lå for døden og «bevisstløs» var de ansatte meget nøye med at alvorlige samtaler skulle tas på utsiden av rommet, nettopp pga hørselen. Vi merket godt at mamma hadde roligere puls når vi var der ved henne.

Anonymkode: fded0...ff1

Ja. Ikke sant. Er det jeg også har hørt om hørselen. De merker nok mer enn vi kanskje tror 

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

https://nhi.no/sykdommer/kreft/den-siste-tiden-hjemme/livets-siste-timer 

Her står det ganske greit om den aktive dødsfasen, jeg gir ofte denne linken til pårørende. 

Så utrolig bra link!  Tusen takk ❤️

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...