Gå til innhold

Moren til sønnens klassekamerat er for streng. Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men hvis man som forelder ser at barna havner utenfor pga de sære meningene en har, så er det også dens jobb å sørge for at barna får lov å være et normalt barn. Selv om du selv er sær. Ikke bra å påføre egne særheter og sære regler på barna. Vi har noen gutter som ikke får game noe særlig hjemme pga sære foreldre. Gjett hva de gjør? De tråler nabolaget for å finne hus å spille i. De er desperate etter å være venner med dd som har rett spill og som de får lov å komme å spille hos. Foreldrene er sære og lykkelig uvitende, de tror de sikkert er ute å spiller fotball i motsetning til de andre guttene som "bare gamer", men de har jo lagd ungene til desperate monstre som ikke får lov å ta del i den sosiale arenaen som det jo er. 

Anonymkode: 492f1...bfb

Eller de får barn som faktisk får utvikle seg utenom den grå gaming-dopa massen. 

Anonymkode: d7f92...156

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Sinne? Javel, litt spesielt å lese sinne der det ikke finns .. med utgangspunkt i morens forståelse at «svært avanserte ferdigheter i engelsk» kommer av at hennes barn gamer mye så tyder det på at hun selv ikke har oversikt hva er gode og svært gode engelskferdigheter. For all del, kan jeg ikke mene noe som helst om hennes barns utvikling, det har jeg heller ikke gjort.  Svært gode ferdigheter i et språk er morsmålkompetanse, det er umulig å oppnå kun via gaming med klassekamerater i Norge. 

Anonymkode: 173cf...212

Det er vanlig at gamere kan engelsk på morsmålnivå. De gamer ikke bare med klassekamerater, og de ser og hører på mye engelsk på you tube ol. Min eldste snakker bare engelsk med venner og når han gamer. Foretrekker å lese bøker på engelsk. 

Hva slags grunnlag har du for å vite at der ikke er mulig?

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en gutt på 13, så at du antar alle med sønner i en viss alder viser at du ikke vet hvordan det KAN være.

Ja, min gamer også. Og er på trening 4 dager i uken. Når han er sammen med kompisene sine, så snakker de om mange ting, ikke bare gaming. De er engasjerte, de følger med på nyheter og hva som skjer i verden. Det er fullt mulig å ha ungdommer som har sunne samtaleemner samtidig som de gamer. Min har lært seg flytende, avansert engelsk, pluss en del spansk og tysk ved å se nyheter på forskjellige språk. Nå er jeg veldig samfunnsengasjert selv, og har tatt med barna i alle diskusjoner rundt dette fra de var små. Adekvat så klart. Men de stenger i alle fall ikke ute de to gutta som ikke gamer fordi de ikke kan noe annet enn gaming. 

Anonymkode: 183e9...77a

13 åring som sitter og ser på tyske og spanske nyheter🤣🤣🤣 Ja, da er du ekskludert fra diskusjonen, for lenger unna normale interesser kommer man neppe. Da vet du neppe hva flertallet av unge gutter er opptatt av. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Og det eneste du har vist til er at man lærer engelsk, som er fullt mulig å få til like bra uten gaming, og at man kan lage en film og tjene penger på at en tilsynelatende ensom gutt hadde venner likevel. Skal vi ta opp det som er negativt og så sammenligne? 

Seriøst, ER du så enkel som det virker her??

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Eller de får barn som faktisk får utvikle seg utenom den grå gaming-dopa massen. 

Anonymkode: d7f92...156

Tror det er mer skadelig å havne utenfor og ikke å ha venner enn å game altså. Hva mener du er så skadelig ved å game?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ingen hevder at 12 åringer er babyer? Hvorfor argumenterer du så uredelig? Føler du at argumentene dine ikke står seg på egen hånd?

Jeg har skrevet gjentatte ganger at man skal oppfordre og tilrettelegge for inkludering, men det er elever på barnetrinnet man snakker om i denne tråden, og å forvente at de skal klare å inkludere barn som foreldrene aktivt utestenger fra de naturlige plattformene er for mye forlangt. 

Anonymkode: b527f...817

Man kan faktisk forvente ganske mye fra barn på 11-12 år. Problemet er at vi undervurderer hele tiden og dermed glemmer vi det.

Dere sender så store barn til hverandre? Hvorfor vil dere behandle dem som småbarn? Er målet at de aldri skal bli selvstendige? Folk som deg som tror gaming er en vederstyggelighet, er enten hjernevasket eller stokk dumme! Du burde oppdatere deg og sette deg litt inn i ting, det er jo bare pinlig å være så uvitende og utdatert. 

Folk som meg? Hvor har jeg skrevet at gaming er en vederstyggelighet?

Annonse

13 åring som sitter og ser på tyske og spanske nyheter🤣🤣🤣 Ja, da er du ekskludert fra diskusjonen, for lenger unna normale interesser kommer man neppe. Da vet du neppe hva flertallet av unge gutter er opptatt av. 

Jeg presiserte vel at det er en særegenhet jeg har tillagt han. Men det er ikke uvanlig å følge med på nyheter i en alder av 13 år altså. Sønnen min har mange venner, og de alle ser nyheter. Det gjorde jeg og mine venner også i den alderen. 

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Seriøst, ER du så enkel som det virker her??

Er alle som mener noe annet enn deg, eller poengterer noe du ikke liker enkle?

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Man kan faktisk forvente ganske mye fra barn på 11-12 år. Problemet er at vi undervurderer hele tiden og dermed glemmer vi det.

Folk som meg? Hvor har jeg skrevet at gaming er en vederstyggelighet?

Ingen har sagt at de forventer lite av barna. Jeg har skrevet at jeg mener at man ikke kan forvente at barneskolebarn skal ta ansvar for å ikke snakke om interessene sine for å skåne den ene som ikke er på samme kanal. Jeg har gjentatte ganger skrevet at det er viktig å inkludere, men man kan ikke legge føringer for hva de skal snakke om når de er sammen. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg presiserte vel at det er en særegenhet jeg har tillagt han. Men det er ikke uvanlig å følge med på nyheter i en alder av 13 år altså. Sønnen min har mange venner, og de alle ser nyheter. Det gjorde jeg og mine venner også i den alderen. 

De fleste barn følger med på nyheter, og vi snakker om det her hjemme. Jeg har dog til gode å overhøre at tolvåringene diskuterer krigen i Gaza eller det amerikanske presidentvalget med hverandre. Det er vel ingen motsetning i å være opptatt av gaming og fotball, og å være samfunnsengasjert og opplyst på nyhetsbildet?

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Det lyser jo enkelt av det du skriver. Eller muligens er du på spekteret eller steinerskole? Normal er du ikke hvertfall. Ingen 13 åringer sitter frivillig og ser på nyheter, ihvertfall ikke på tysk og spansk. Du har jo ødelagt ungen. Ductror du redder ham fra gaming, og lager om til en sim overhodet ikke passer inn i samfunnet.

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Ingen har sagt at de forventer lite av barna. Jeg har skrevet at jeg mener at man ikke kan forvente at barneskolebarn skal ta ansvar for å ikke snakke om interessene sine for å skåne den ene som ikke er på samme kanal. Jeg har gjentatte ganger skrevet at det er viktig å inkludere, men man kan ikke legge føringer for hva de skal snakke om når de er sammen. 

Men de har vel flere interesser? De kan snakke om ble annet som fortsatt er en interesse, og som er en interesse for sistemann også. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

De fleste barn følger med på nyheter, og vi snakker om det her hjemme. Jeg har dog til gode å overhøre at tolvåringene diskuterer krigen i Gaza eller det amerikanske presidentvalget med hverandre. Det er vel ingen motsetning i å være opptatt av gaming og fotball, og å være samfunnsengasjert og opplyst på nyhetsbildet?

Hvis du har det til gode, så er det vel bare annerledes der du bor og her jeg bor da. Det er absolutt ikke uvanlig her. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det lyser jo enkelt av det du skriver. Eller muligens er du på spekteret eller steinerskole? Normal er du ikke hvertfall. Ingen 13 åringer sitter frivillig og ser på nyheter, ihvertfall ikke på tysk og spansk. Du har jo ødelagt ungen. Ductror du redder ham fra gaming, og lager om til en sim overhodet ikke passer inn i samfunnet.

Redder fra gaming? Han gamer jo han også som alle andre. Og han passer fint inn. Han har mange venner og er en veldig populær gutt.

Kanskje du bær diskutere sak i stedet for person. Det å forsøke seg på hersketeknikker som å stille diagnoser er gammeldags.

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Redder fra gaming? Han gamer jo han også som alle andre. Og han passer fint inn. Han har mange venner og er en veldig populær gutt.

Kanskje du bær diskutere sak i stedet for person. Det å forsøke seg på hersketeknikker som å stille diagnoser er gammeldags.

Er det gammeldags er det jo rett opp din gate😊

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er det gammeldags er det jo rett opp din gate😊

På hvilken måte er jeg gammeldags? Gjerne konkrete eksempel slik at du kan fremstå saklig

Men de har vel flere interesser? De kan snakke om ble annet som fortsatt er en interesse, og som er en interesse for sistemann også. 

Hvis du har det til gode, så er det vel bare annerledes der du bor og her jeg bor da. Det er absolutt ikke uvanlig her. 

De har flere interesser, men skal stå fritt til å velge sine egne samtaleemner. Det er naturlig at hovedinteressen til flertallet får størst plass. 

Det er nok ganske annerledes der du bor enn de fleste andre steder, vil jeg tro. Verdensspørsmål er neppe hovedfokus til barneskolebarn rundt om. 

Jeg synes det høres ut som guttene spiller alt for mye. Jeg synes også det er betenkelig at dere foreldre støtter utestengelse og legger alt på den andre guttens foreldre fremfor å veilede guttene. Uansett hvilke aktivitet guttene hadde brent for (f.eks. fotball som andre nevner) må de veiledes til å klare å inkludere andre på fritiden som ikke deler deres lidenskap. 

Hva om det er fire gutter i klasse. Tre er virkelig flink i fotball. Den fjerde er det ikke. Skal gutten som faller helt igjennom på fotballbanen måtte spille fotball for å få være med i gjengen? 

Ved å veilede guttene til å også drive med andre ting enn gaming, vil de kunne få felles opplevelser med denne andre gutten som de også kan snakke om. De kan huske å tenke på denne gutten når de avtaler noe. Selv om de selv gjør avtaler i spillet, kan de ta en telefon til denne gutten å invitere han med når de skal ut å sykle, gå på kino etc. Det å åpne horisonten deres for andre som har ulike interesser vil styrke dem både nå og i fremtiden. Det er en viktig egenskap å ta med seg. 

Slik det er nå er det også en større terskel for denne moren å la sønnen delta. Hun ser muligens et ganske lukket samfunn av gutter som ikke klarer å inkludere andre utenfor, mye på grunn av at gaming er det eneste de snakker om. For en mor som i utgangspunktet er skeptisk, bekrefter dette nok alt hun er skeptisk til. 

Om guttene hadde klart å ha måtehold. Om de hadde klart å bruke tid på andre ting og snakke om dette også, vil jeg tro det er enklere for moren å slippe til sønnen. Det er enklere å gi gutten lov til litt gaming i et miljø som også inneholder andre aktiviteter og samtaletema. Slik guttene nå holder på, er det nok ganske avskrekkende for denne moren. 

Anonymkode: ec6e2...0c7

Jeg synes det høres ut som guttene spiller alt for mye. Jeg synes også det er betenkelig at dere foreldre støtter utestengelse og legger alt på den andre guttens foreldre fremfor å veilede guttene. Uansett hvilke aktivitet guttene hadde brent for (f.eks. fotball som andre nevner) må de veiledes til å klare å inkludere andre på fritiden som ikke deler deres lidenskap. 

Hva om det er fire gutter i klasse. Tre er virkelig flink i fotball. Den fjerde er det ikke. Skal gutten som faller helt igjennom på fotballbanen måtte spille fotball for å få være med i gjengen? 

Ved å veilede guttene til å også drive med andre ting enn gaming, vil de kunne få felles opplevelser med denne andre gutten som de også kan snakke om. De kan huske å tenke på denne gutten når de avtaler noe. Selv om de selv gjør avtaler i spillet, kan de ta en telefon til denne gutten å invitere han med når de skal ut å sykle, gå på kino etc. Det å åpne horisonten deres for andre som har ulike interesser vil styrke dem både nå og i fremtiden. Det er en viktig egenskap å ta med seg. 

Slik det er nå er det også en større terskel for denne moren å la sønnen delta. Hun ser muligens et ganske lukket samfunn av gutter som ikke klarer å inkludere andre utenfor, mye på grunn av at gaming er det eneste de snakker om. For en mor som i utgangspunktet er skeptisk, bekrefter dette nok alt hun er skeptisk til. 

Om guttene hadde klart å ha måtehold. Om de hadde klart å bruke tid på andre ting og snakke om dette også, vil jeg tro det er enklere for moren å slippe til sønnen. Det er enklere å gi gutten lov til litt gaming i et miljø som også inneholder andre aktiviteter og samtaletema. Slik guttene nå holder på, er det nok ganske avskrekkende for denne moren. 

Du kan da ikke mene at det er 12 års gamle gutter sin oppgave å trygge denne voksne kvinnen?!?

mamma til adhd gutt<3 skrev (19 timer siden):

Poenget her er å vise at det er mye positivt ved gaming. 

Ja, det kan bedre engelskkunnskapene,  men likevell gjør jentene (som spiller mye mindre) det bedre på skolen.

Mange av dem som har blitt imponerende flinke i engelsk er imponerende flinke i forhold til nivået vår generasjon lå på da vi var på den alderen. Det er ikke det samme som å ga morsmålskompetanse.

Samtidig som de blir flinke ke i engelsk blir de ofte svake i norsk og har et veldig lite ordforråd og tyr ofte til engelske ord når de ikke kan det norske. Det er fint å bli flink i engelsk, men det er et stort problem å ha dårlige ferdigheter i ditt eget morsmål.

Anonymkode: cdee5...01b

Her må dere foreldre veilede guttene slik at deres verden og sosiale arena ikke er tuftet på gaming. Det er i denne alderen det er viktig å lære dem empati og inkludering. Dette skal de bruke i voksenlivet senere. Introduser andre arenaer der de kan være sammen. Og de må også lære at alle ikke trenger være sammen, men at man fint kan være to, tre som er sammen om en aktivitet og at man er sammen med noen andre om en annen aktivitet, uten at noen skal føle seg utestengt. Det er viktig at de lærer at man er forskjellige, og at det er fint. Det er lett å være foreldre som tillater nesten ubegrenset gaming, det gir ro i hjemmet. Men i vår skolekrets har vi tatt tak, og skjerpet veldig inn på gamingtiden. Ja, man kan ha venner via nett, og det er bra. Men det må ikke erstatte muligheten til et sosialt nettverk utenfor PCen. Vi har her sett disse guttegjengene som gamer fra de er ganske små, og som fortsatt gamer i nesten all fritid når de nærmer seg 25. De har blitt en usosial gjeng. Under korona var gaming en nyttig arena for å ha sosial omgang med andre. Og skolen her oppfordret litt til det. Slik er det heldigvis ikke lengre. Nå kan vi delta i verden som før, og vi har blitt oppfordret til å finne andre arenaer for sosialisering. Her har de aller fleste foreldre tatt tak, og gjort en innsats for inkludering på mange områder. Det er jo så mye annet gøy enn å sitte inne med nesa i en pc. 

Anonymkode: 192b3...2b6

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Du kan da ikke mene at det er 12 års gamle gutter sin oppgave å trygge denne voksne kvinnen?!?

Nei, det mener jeg heller ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...