Gå til innhold

Moren til sønnens klassekamerat er for streng. Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det gjør jo de fleste gutter i den alderen, så det er ikke noe spesielt med din sønn. Det som er trist er at han lærer det via gaming i stedet for noe fornuftig slik mange gjør.

Anonymkode: 183e9...77a

Nå er gaming mye mye mer enn bare spill. Se feks her; https://www.vg.no/rampelys/i/bgEvLk/premiere-paa-filmen-ibelin-om-gameren-mats-steen-jeg-er-ganske-nervoes

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Eneste grunnen at du tar andre poeng enn ditt eget som «oppgulp» er fordi du bevisst eller ubevisst unngår å reflektere over nye argumenter. 

Anonymkode: 173cf...212

Ja, det er jo imponerende hvordan du klarer å ta inn over deg, og reflektere over mine argumenter. 

Anonymkode: 8c14e...693

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

At de lager en film om gaming? Hvilken verden lever du i? Du vet at en viss massemorder øver seg via gaming også? 

Jeg har et barn på 25 år. Som gamer. Og for å være helt ærlig, så er jeg ekstremt glad for at disse ikke skal styre landet vårt. Noen gang. Jeg håper, for fremtiden skyld, at gaming går over for enkelte. Hvis ikke ender vi opp med å bli styrt av en gjeng som tror alt kan løses ved å restarte.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

At de lager en film om gaming? Hvilken verden lever du i? Du vet at en viss massemorder øver seg via gaming også? 

Jeg har et barn på 25 år. Som gamer. Og for å være helt ærlig, så er jeg ekstremt glad for at disse ikke skal styre landet vårt. Noen gang. Jeg håper, for fremtiden skyld, at gaming går over for enkelte. Hvis ikke ender vi opp med å bli styrt av en gjeng som tror alt kan løses ved å restarte.

Filmen handler om en gutt som hadde et fantastisk liv i gaming verdenen. Den handler også om foreldre som trodde de hadde en venneløs gutt , men som viste seg å ha en hel verden rundt seg. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Filmen handler om en gutt som hadde et fantastisk liv i gaming verdenen. Den handler også om foreldre som trodde de hadde en venneløs gutt , men som viste seg å ha en hel verden rundt seg. 

Ja? Men tror du de hadde mistenkt det samme om gutten faktisk var ute med venner eller fikk venner på besøk? Og er det viktigere med venner man aldri har møtt enn venner som fysisk er tilstede?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja? Men tror du de hadde mistenkt det samme om gutten faktisk var ute med venner eller fikk venner på besøk? Og er det viktigere med venner man aldri har møtt enn venner som fysisk er tilstede?

Det viktigste er venner. Punktum. Jeg for min del skiller ikke der. Mine gutter setter like stor pris på sine lokale venner og venner på nett. Problemet er at mange foreldre ikke anser venner på nett som ekte vennskap.

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Det viktigste er venner. Punktum. Jeg for min del skiller ikke der. Mine gutter setter like stor pris på sine lokale venner og venner på nett. Problemet er at mange foreldre ikke anser venner på nett som ekte vennskap.

Problemet er at venner på nett kan være hvem som helst uten at vi vet det. Politiet er stadig utenom advarer, men alle foreldre mener at det ikke gjelder deres barn. Vi foreldre har ekstremt lite kontroll på hvem barna er venner med på nett. Du kan late som du har kontroll, men tro meg, det er bare noe du selv tror.

Man må gjerne forsøke å forsvare sin Enge slappe foreldrerolle, men ikke gjør det ved å rakke ned på de som faktisk har kontroll, og som oppdrar barna i en positiv retning. 

Her kommer klørne frem😂for en underholdende tråd. Jeg ser for meg hvordan foreldremøter med de hissigste av dere foregår. Her skal en fremheve seg selv og sine barn, gjerne på bekostning av andre mindre perfekte. Fornøyelig. 

«Er sønnen din god i engelsk? Sier hvem? Læreren? Læreren har ikke kompetanse til å hevde det. Mitt barn, derimot, lærer språk ved å høre på nyheter i stede for å game» At dere ikke ser det selv. 

Anonymkode: b527f...817

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er vel gjerne innholdet i filmen som er viktig her. 

At din sønn er ubrukelig er nok ikke bare gamingen sin skyld. 

Sånn er det her også, guttene er sosiale og snakker sammen når de spiller. Det er under spillingen de planlegger hva de skal gjøre ellers og plutselig drar de ut å leker. 

Nei, de spiller ikke kun men det er ofte der de kommuniserer når de ikke er sammen 😊

Jeg liker ikke at de spiller men de koser seg jo med det og finner på andre ting også 😊

Anonymkode: 2a9b7...9f9

Problemet er at venner på nett kan være hvem som helst uten at vi vet det. Politiet er stadig utenom advarer, men alle foreldre mener at det ikke gjelder deres barn. Vi foreldre har ekstremt lite kontroll på hvem barna er venner med på nett. Du kan late som du har kontroll, men tro meg, det er bare noe du selv tror.

Man må gjerne forsøke å forsvare sin Enge slappe foreldrerolle, men ikke gjør det ved å rakke ned på de som faktisk har kontroll, og som oppdrar barna i en positiv retning. 

Poenget i denne saken er egentlig ikke gaming. Problemet er at gutten faller utenfor fordi han ikke får delta på en arena de andre har felleskap i. Hvordan hadde kommentarene vært hvis det ikke var gaming det var snakk om, men feks fotball eller sykling? 

Her kommer klørne frem😂for en underholdende tråd. Jeg ser for meg hvordan foreldremøter med de hissigste av dere foregår. Her skal en fremheve seg selv og sine barn, gjerne på bekostning av andre mindre perfekte. Fornøyelig. 

«Er sønnen din god i engelsk? Sier hvem? Læreren? Læreren har ikke kompetanse til å hevde det. Mitt barn, derimot, lærer språk ved å høre på nyheter i stede for å game» At dere ikke ser det selv. 

Det er mange måter å lære språk på. 90% av barn snakker engelsk flytende allerede på barneskolen. Foreldre som har barn som gamer for mye forsvarer det med gamingen. Og da er det jo rart at andre barn som ikke gamer fortsatt snakker like bra engelsk som dem, er det ikke? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel gjerne innholdet i filmen som er viktig her. 

At din sønn er ubrukelig er nok ikke bare gamingen sin skyld. 

Sønn? Skrev jeg det? De er ikke ubrukelige. De kan bare ikke lede et land. Akkurat som deg. Du kan ikke heller, derfor jobber du med noe annet. Og det er jeg også glad for. Man trenger ikke folk som deg til å styre et land. Heldigvis.

Alle i gjengen der jobber 100% med unntak av 2 som fortsatt går på universitetet. De jobber deltid 

Annonse

Det er mange måter å lære språk på. 90% av barn snakker engelsk flytende allerede på barneskolen. Foreldre som har barn som gamer for mye forsvarer det med gamingen. Og da er det jo rart at andre barn som ikke gamer fortsatt snakker like bra engelsk som dem, er det ikke? 

Min sønn er flytende i engelsk. Han gamer men det er ikke derfor han er god i engelsk, han er god i engelsk fordi jeg lærte han engelsk fra han var liten baby 😊

Anonymkode: 2a9b7...9f9

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

https://www.forskning.no/sprak-skole-og-utdanning-barn-og-ungdom/gamere-blir-gode-i-engelsk/441794

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Må riste litt på hodet av deg…

Det er ingen som sier det motsatte. Men det finnes fortsatt mange andre måter å lære seg engelsk på via nett. YouTube, serier, tiktok osv. Du kan ikke være så blind? 

Må riste litt på hodet av deg…

Det er ingen som sier det motsatte. Men det finnes fortsatt mange andre måter å lære seg engelsk på via nett. YouTube, serier, tiktok osv. Du kan ikke være så blind? 

Poenget her er å vise at det er mye positivt ved gaming. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Dette.

Vennskap og det å være sammen ser annerledes ut for generasjonen som har vokst opp med gaming. De har rett og slett en ekstra arena der de treffer folk, gjerne fra hele verden, som ikke vi hadde. Mine unger har gjerne hengt med venner, trent sammen osv, og så har de på kvelden gått hver til sitt og satt seg på hver sin PC og gamet sammen. Gaming er ikke verre enn om alle guttene hadde gått hjem og sett på TV. Tvert i mot. Jeg har et barn som nå snakker brukbart japansk etter å ha lært det via gaming. Problemet her er at HI ser at løsningen på at det er en ensom gutt i klassen kan være at han får lov til å delta på den arenaen alle de andre er. Som forelder må man av og til slakke litt på prinsippene sine om det kan være noe som er til det beste for barnet sitt. Å game i våre dager er en vanlig fritidsaktivitet. De fleste unger gjør det. Det betyr ikke at det er det eneste de gjør, at de blir ubrukelige voksne eller at de ikke kan være sosiale på annet vis. Det er synd på gutten som er ensom. Det hadde vært akkurat det samme om alle gutta spilte sjakk og han ikke fikk lov. Da har de andre noe til felles som han ikke er en del av, og da er han litt utenfor. Den det er mest synd på her er han som er ensom og som har en mor som er mer opptatt av prinsippene sine enn barnet sitt. 

Anonymkode: 2b68a...383

Merkelig hvor forutintatte mange av dere er. Og tydeligvis ganske lite opplyst om hva gaming faktisk er.

Det finnes flere yrker som er godt betalt hvor faktisk det å ha erfaring med gaming og presisjonstrening samt samarbeidsevner fra disse spillene vekter høyere enn utdanning. De søkte kranførere her i byen for litt siden. Startlønn på 800K hvor det var lange krav for formell utdanning, men sto også en notis om at de som drev med gaming ble oppfordret til å søke da de ofte er gode på å planlegge, se fremover taktisk samt samarbeide med folk fra mange steder i verden.

Brettspill/gaming er ganske likt der. Sett på som noe negativt fordi det er lite aktivitet. Vel, de utviler det kognotive på et høyt nivå pga innholdet i de fleste spill. Har selv brukt spill/brettspill/rollespill som en egenskap i intervjuer nettopp fordi av alle arbeidsplasser jeg har jobbet, så krever ingen av de samarbeid og koordinering som det gjør i gaming.

Hadde jeg ikke gamet når jeg var yngre hadde ikke jeg hatt engelsk på det nivået jeg har heller. Og jeg møter yngre på 20-28 år som faktisk ikke behersker engelsk etter skolen, det er ikke noe problem blant de jeg spiller med. Jo da, man kan også gjøre andre ting som nevnt over her, som youtube, tiktok o.s.v, men ærlig talt? Å sitte og se på videoer med ofte hjernedødt innhold mot det å faktisk lese og snakke engelsk, pluss koordingering, planlegging og samarbeid? Ja, nei, det får være opp til hver enkelt. Jeg setter gaming over youtube/tiktok hvilken som helst dag.

Men for å svare på TS, det er dessverre ikke stort man får gjort med det. De virker ganske aktive utenfor gamingen også, og det er flott. Men de er også en alder hvor man ikke kan tvinge barn til å være sammen lengre og man skiller seg fra venner og finner nye venner basert på interesser.

Anonymkode: 51deb...358

Poenget her er å vise at det er mye positivt ved gaming. 

Og det eneste du har vist til er at man lærer engelsk, som er fullt mulig å få til like bra uten gaming, og at man kan lage en film og tjene penger på at en tilsynelatende ensom gutt hadde venner likevel. Skal vi ta opp det som er negativt og så sammenligne? 

Og det eneste du har vist til er at man lærer engelsk, som er fullt mulig å få til like bra uten gaming, og at man kan lage en film og tjene penger på at en tilsynelatende ensom gutt hadde venner likevel. Skal vi ta opp det som er negativt og så sammenligne? 

Hvis dette er det eneste du leser utifra svarene så kommer vi visst ikke lenger gitt.

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Hvis dette er det eneste du leser utifra svarene så kommer vi visst ikke lenger gitt.

Du skrev at poenget med alle  innleggene er at det er mye positivt med gaming. Du har nevnt to ting som ikke er særegent for gaming. Og du har ikke tatt med de negative sidene i regnskapet ditt. Jeg forstår at du vil forsvare egne valg med barna. Det vil vi alle. Men man MÅ se de negative sidene ved valgene man tar også. Det kan virke som du har glemt det. At barna utestenger andre som ikke driver med gaming feks? Da skylder man heller på andre foreldre i stedet for å ta med at man selv har oppdratt et barn som nå er med på å utestenge andre fordi de ikke får liv å game. Min fikk game fra han var 10, men ikke på nett før han var 13, og vi holdt oss til anbefalte aldersgrenser. Han har aldri vært utestengt av den grunn. Fordi foreldrene her jeg bor kan det å lære barna sine inkludering. Det handler mye om hva man lærer barna sine.

Du skrev at poenget med alle  innleggene er at det er mye positivt med gaming. Du har nevnt to ting som ikke er særegent for gaming. Og du har ikke tatt med de negative sidene i regnskapet ditt. Jeg forstår at du vil forsvare egne valg med barna. Det vil vi alle. Men man MÅ se de negative sidene ved valgene man tar også. Det kan virke som du har glemt det. At barna utestenger andre som ikke driver med gaming feks? Da skylder man heller på andre foreldre i stedet for å ta med at man selv har oppdratt et barn som nå er med på å utestenge andre fordi de ikke får liv å game. Min fikk game fra han var 10, men ikke på nett før han var 13, og vi holdt oss til anbefalte aldersgrenser. Han har aldri vært utestengt av den grunn. Fordi foreldrene her jeg bor kan det å lære barna sine inkludering. Det handler mye om hva man lærer barna sine.

Dette handler da på ingen måte om utestenging. Gutten er da etter alle solemerker velkommen blant de andre guttene. Det kan ikke være sånn at de skal slutte å game eller begrense det fordi denne gutten ikke får lov. Vel og merke om det er sånn at guttene gjør andre ting enn gaming også. Hadde du sagt det samme om det handlet om fotball? 

Dette handler da på ingen måte om utestenging. Gutten er da etter alle solemerker velkommen blant de andre guttene. Det kan ikke være sånn at de skal slutte å game eller begrense det fordi denne gutten ikke får lov. Vel og merke om det er sånn at guttene gjør andre ting enn gaming også. Hadde du sagt det samme om det handlet om fotball? 

Ja, det hadde jeg. Når man blir så oppslukt av det man driver med at man ikke evner å tenke på eller snakke om noe annet, så er det ikke lenger sunt. 

Ja, det hadde jeg. Når man blir så oppslukt av det man driver med at man ikke evner å tenke på eller snakke om noe annet, så er det ikke lenger sunt. 

Så det er utestenging hvis alle gutta er på løkka og spiller fotball mens Per er hjemme pga mor som ikke lar han spille fotball? Det er selvsagt synd på Per, men ingen vil tenke at løsningen er å si at ungene må finne noe annet å gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...