Gå til innhold

Moren til sønnens klassekamerat er for streng. Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Stakkars unge. Når mor klager over at barnet er uten venner, må du si at det er hennes feil. Er vel ikke vanlig å begrense barns spilletid når de begynner å bli store? Det er jo mange sin sosiale arena. 

Fortsetter under...

Hvis noen hadde blandet seg inn i mine regler i mitt hus, hadde jeg blitt forbannet. Jeg har andre regler enn mange på en del ting, de har andre enn meg. Det er spnn det er å være forelder. Selvfølgelig er det synd at et barn ikke har noen sosiale arenaer og gode relasjoner, men det har jo ikke bare med spilling å gjøre, her må det ligge mer bak. 
Jeg syns også dere som tillater ubegrenset med spilling eller spilling som eneste sosiale arena, feiler voldsomt. Jeg går ikke rundt og forteller det til dere og blander meg i deres oppdragelse heller. Vi bestemmer og tar valg på vegne av våre barn, alt i beste mening. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Du motsier deg selv 🙄 Troll 

Anonymkode: 173cf...212

Jeg skrev at de "ofte" snakker om gaming - ikke at det er det eneste de snakjer om. Leseforståelse er en fin ting. 

Anonymkode: 8c14e...693

Sist innlegg snakket de bare om gaming

Anonymkode: 183e9...77a

Jeg skrev at de "ofte" snakker om gaming - ikke at det er det eneste de snakjer om. Leseforståelse er en fin ting. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Problemet deres da er at barna deres driver alt for mye med gaming. At dere ikke har klart å finne en balanse mellom den virkelige verden og gamingverden. Dere er alt for ettergivende, og slappe på regler. Dere bør bruke denne moren som et godt eksempel på hvordan man klarer å la barna ha andre interesser enn gaming. 

Men da må jo dere lære dere hvordan barna deres skal være opptatt av andre ting enn spilling. Hvis det er ALT de gjør eller snakker om, så feiler dere totalt

Er det mulig at dere faktisk ikke skjønner, eller gjør dere dere bare vrange for å ta hi?

Dere har i hvert fall ikke gutter i alderen 10-18 år. Min sønn på 12 spiller fotball, to treninger i uken pluss at de samles i bingen om ettermidddagene når det ikke er snø. Han renner alpint og bruker svømmehallen mye. Han spiller også mye dataspill, og det er dét gutta snakker om når de er sammen. Det er fasinerende for en litt eldre mamma å høre når de prater, det kunne like vært et fremmed språk mtp hvor lite jeg skjønner av det de snakker om. Derfor er det lett å skjønne at denne gutten faller utenfor selv når gjengen gjør andre ting enn å spille. Jeg regner ikke med at noen mener at man skal gå inn og detaljstyre hva ungene skal snakke om og interessere seg for? Man skal selvsagt oppfordre til inkludering, men det er ikke lett når én av en hel gruppe ikke kjenner ord og begrep. 

Når det er sagt, så har selvsagt moren lov til å velge det hun anser som rett for sitt barn. Det eneste jeg kan tenke meg kan gå an å gjøre, er å si fra til læreren slik at hn kan ta opp at barnet er utenfor sosialt. Men det er verken ulovlig eller grunnlag for bekymringsmelding. Så får man bare håpe at det bygger karakter hos gutten og ikke ødelegger han helt. 

Anonymkode: b527f...817

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er det mulig at dere faktisk ikke skjønner, eller gjør dere dere bare vrange for å ta hi?

Dere har i hvert fall ikke gutter i alderen 10-18 år. Min sønn på 12 spiller fotball, to treninger i uken pluss at de samles i bingen om ettermidddagene når det ikke er snø. Han renner alpint og bruker svømmehallen mye. Han spiller også mye dataspill, og det er dét gutta snakker om når de er sammen. Det er fasinerende for en litt eldre mamma å høre når de prater, det kunne like vært et fremmed språk mtp hvor lite jeg skjønner av det de snakker om. Derfor er det lett å skjønne at denne gutten faller utenfor selv når gjengen gjør andre ting enn å spille. Jeg regner ikke med at noen mener at man skal gå inn og detaljstyre hva ungene skal snakke om og interessere seg for? Man skal selvsagt oppfordre til inkludering, men det er ikke lett når én av en hel gruppe ikke kjenner ord og begrep. 

Når det er sagt, så har selvsagt moren lov til å velge det hun anser som rett for sitt barn. Det eneste jeg kan tenke meg kan gå an å gjøre, er å si fra til læreren slik at hn kan ta opp at barnet er utenfor sosialt. Men det er verken ulovlig eller grunnlag for bekymringsmelding. Så får man bare håpe at det bygger karakter hos gutten og ikke ødelegger han helt. 

Takk for fint innlegg. Tror folk blir for opptatte å ta meg, at de ikke får med seg saken. 

Selvsagt har vi regler på gaming, men vi hindrer det ikke helt slik denne moren gjør. Det kommer også veldig mye bra med gaming - feks snakker gutten min helt flytende engelsk på et meget avansert nivå. 

Det er nok ikke mulig å endre helt innstilling, men hvis hun tar opp at han er utenfor, kanskje dere kan invitere til en mer «begrenset» gaming? Mulig det er lettere for henne å se denne verden hvis hun kan se den i litt mer rammer enn kun gaming? 

Her har også en del av fedrene interessen, hender at de er med på fredagskvelden når de skal game. Hvis man i tillegg har ett klokkeslett, skal game på fredag fra 19-21 f eks, hvilket spill osv. Kanskje det er mer håndfast og noe som ikke virker like skummelt enn bare åpne for gaming? 

Nå er min en del eldre, men gaming var redning under pandemien for å beholde sosial kontakt og ikke minst, bli kjent med andre. Vår eldste har nå en helt ny vennegjeng noen byer unna som han ble kjent med via gaming. De finner på mye fysisk også, reiser på tur sammen, hytta, telt, trening. Ikke bare negativt med gaming, men som alt annet i livet, balanse er viktig. 

Anonymkode: 3386d...a9f

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Takk for fint innlegg. Tror folk blir for opptatte å ta meg, at de ikke får med seg saken. 

Selvsagt har vi regler på gaming, men vi hindrer det ikke helt slik denne moren gjør. Det kommer også veldig mye bra med gaming - feks snakker gutten min helt flytende engelsk på et meget avansert nivå. 

Du ser ikke problemet med at du synes at denne moren må føye seg etter DINE regler og verdier?!.. jeg er målløs. Og meget avansert nivå på engelsk er ikke mulig å oppnå kun via kommunikasjon rundt gaming, du har svært lave forventninger til ditt barns språkutvikling, slappe regler og attpåtil blander deg i andres familier. Bruk heller tiden din på egenutvikling og ditt barns utvikling. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du ser ikke problemet med at du synes at denne moren må føye seg etter DINE regler og verdier?!.. jeg er målløs. Og meget avansert nivå på engelsk er ikke mulig å oppnå kun via kommunikasjon rundt gaming, du har svært lave forventninger til ditt barns språkutvikling, slappe regler og attpåtil blander deg i andres familier. Bruk heller tiden din på egenutvikling og ditt barns utvikling. 

Hi skriver ingen steder at moren skal rette seg etter hennes regler. Hun uttrykker bekymring for en gutt som blir utenfor pga morens holdning til en aktivitet som er både vanlig og akseptert blant de fleste. 

Jeg tror at DU må bruke DIN tid på å øve på leseforståelse og å ikke dømme andre på holdninger du selv finner opp. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Poenget er at det er synd på en gutt som faller utenfor på grunn av hans mors regler. Det kunne vært hva som helst; dra på stranden alene, sykle til sentrum etter skolen, få telefon etc. Hvis alle andre gjør noe ikke en får lov til blir vedkommende utenfor. Her var problemet fotball for noen år siden. En mor ville ikke tillate sønnen å begynne mens resten av guttene i klassen levde og åndet for fotball. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Voldsomt sinne du viser her. På hvilket grunnlag trekker du de konklusjonene? Har du tilgang på testene til barna til HI, siden du mener du kan uttale deg om nivået? Hvor får du det fra at det ene ekskluderer det andre? 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Viser til svarene andre har skrevet på ditt "bidrag" i diskusjonen. 

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Voldsomt sinne du viser her. På hvilket grunnlag trekker du de konklusjonene? Har du tilgang på testene til barna til HI, siden du mener du kan uttale deg om nivået? Hvor får du det fra at det ene ekskluderer det andre? 

Sinne? Javel, litt spesielt å lese sinne der det ikke finns .. med utgangspunkt i morens forståelse at «svært avanserte ferdigheter i engelsk» kommer av at hennes barn gamer mye så tyder det på at hun selv ikke har oversikt hva er gode og svært gode engelskferdigheter. For all del, kan jeg ikke mene noe som helst om hennes barns utvikling, det har jeg heller ikke gjort.  Svært gode ferdigheter i et språk er morsmålkompetanse, det er umulig å oppnå kun via gaming med klassekamerater i Norge. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sinne? Javel, litt spesielt å lese sinne der det ikke finns .. med utgangspunkt i morens forståelse at «svært avanserte ferdigheter i engelsk» kommer av at hennes barn gamer mye så tyder det på at hun selv ikke har oversikt hva er gode og svært gode engelskferdigheter. For all del, kan jeg ikke mene noe som helst om hennes barns utvikling, det har jeg heller ikke gjort.  Svært gode ferdigheter i et språk er morsmålkompetanse, det er umulig å oppnå kun via gaming med klassekamerater i Norge. 

Hva med å ikke ta alt så bokstavlig? Jeg er rimelig sikker på at hun ikke mente at barna har morsmålskompetanse😂du virker svært agressiv? 

Guttens lærere sier han snakker engelsk på nivå med barn som har engelsk som morsmål. 

Det er ganske interessant at du velger å klikke på akkurat det. Har du ingen bedre argumenter for ditt standpunkt i diskusjonen?

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Viser til svarene andre har skrevet på ditt "bidrag" i diskusjonen. 

Du er ikke i stand til å ta til seg andre perspektiver på saken som du fremmer for diskusjon. Hvordan pleier du å reflektere over dilemmaer og vanskeligere problemstillinger? Synes du at noen bidrag bedre enn andre fordi de sammenfaller med ditt synspunkt? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har en gutt på 13, så at du antar alle med sønner i en viss alder viser at du ikke vet hvordan det KAN være.

Ja, min gamer også. Og er på trening 4 dager i uken. Når han er sammen med kompisene sine, så snakker de om mange ting, ikke bare gaming. De er engasjerte, de følger med på nyheter og hva som skjer i verden. Det er fullt mulig å ha ungdommer som har sunne samtaleemner samtidig som de gamer. Min har lært seg flytende, avansert engelsk, pluss en del spansk og tysk ved å se nyheter på forskjellige språk. Nå er jeg veldig samfunnsengasjert selv, og har tatt med barna i alle diskusjoner rundt dette fra de var små. Adekvat så klart. Men de stenger i alle fall ikke ute de to gutta som ikke gamer fordi de ikke kan noe annet enn gaming. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Guttens lærere sier han snakker engelsk på nivå med barn som har engelsk som morsmål. 

Det er ganske interessant at du velger å klikke på akkurat det. Har du ingen bedre argumenter for ditt standpunkt i diskusjonen?

Du velger å overse andre argumenter tidligere i tråden som ikke sammefaller med ditt synspunkt. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du starter en diskusjon når du ikke er åpen for andre synspunkter enn ditt eget. 

Du er ikke i stand til å ta til seg andre perspektiver på saken som du fremmer for diskusjon. Hvordan pleier du å reflektere over dilemmaer og vanskeligere problemstillinger? Synes du at noen bidrag bedre enn andre fordi de sammenfaller med ditt synspunkt? 

Jo jeg er i stand til å ta imot andre argumenter, og mener at andre brukere svarte ut dine argumenter på en fin måte. Grunnen til at jeg skrev ordet bidrag i hermetegn, var at jeg oppfattet det mer som oppgulp, enn en saklig diskusjon. 

Du velger å overse andre argumenter tidligere i tråden som ikke sammefaller med ditt synspunkt. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du starter en diskusjon når du ikke er åpen for andre synspunkter enn ditt eget. 

Så for å "være åpen for amdre synspunkter" så betyr det for deg at jeg må være enig i dem? Det er slik du fremstiller det. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er kun formelle standardiserte og normerte tester som kan fastslå morsmålskompetanse, ikke lærerens vurdering. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så for å "være åpen for amdre synspunkter" så betyr det for deg at jeg må være enig i dem? Det er slik du fremstiller det. 

Nei, du trenger ikke å være enig. Men når du «skiller ut» så tydelig som du gjør uten å vise forståelse, nysgjerrighet og refleksjon over nye innspill, så sier det noe om at du egentlig ikke er åpen for noe annet enn ditt eget. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det gjør jo de fleste gutter i den alderen, så det er ikke noe spesielt med din sønn. Det som er trist er at han lærer det via gaming i stedet for noe fornuftig slik mange gjør.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jo jeg er i stand til å ta imot andre argumenter, og mener at andre brukere svarte ut dine argumenter på en fin måte. Grunnen til at jeg skrev ordet bidrag i hermetegn, var at jeg oppfattet det mer som oppgulp, enn en saklig diskusjon. 

Eneste grunnen at du tar andre poeng enn ditt eget som «oppgulp» er fordi du bevisst eller ubevisst unngår å reflektere over nye argumenter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...