Gå til innhold

Moren til sønnens klassekamerat er for streng. Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Sønnen har en klassekamerat (6 klasse) som har falt helt ut av alt det sosiale. Han har ingen venner og er aldri sosial med noen. Det er slik at alle guttene i både klassen og paralellklassene er veldig sosiale med spilling, hvor de sitter hjemme og spiller sammen på nett. Dette er veldig sosialt.

Så er det slik at moren til gutten i klassen til sønnen min er helt imot spilling, så gutten får ikke lov til å game. Resultstet er at alle andre spiller sammen, og han faller helt utenfor. Jeg synes det er så fælt at morens nykker skal påvirke sønnens liv så negativt. Er det noe jeg kan gjøre for å endre morens innstilling til dette? Hun ødelegger jo totalt for guttens sosiale liv. 

Anonymkode: 8c14e...693

Fortsetter under...

Bare pass på at han ikke blir glemt på andre arenaer, når de skal ut, sykle, sparke ball, møtes i kiosken for å kjøpe en is, feire bursdag osv

Da kan du minne sønnen din på at de må invitere med han som ikke spiller 

Mer enn det får du ikke gjort, hva andre familier bestemmer når det kommer til skjermbruk på fritiden får du ikke gjort noe med

Anonymkode: b983b...490

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Sønnen har en klassekamerat (6 klasse) som har falt helt ut av alt det sosiale. Han har ingen venner og er aldri sosial med noen. Det er slik at alle guttene i både klassen og paralellklassene er veldig sosiale med spilling, hvor de sitter hjemme og spiller sammen på nett. Dette er veldig sosialt.

Så er det slik at moren til gutten i klassen til sønnen min er helt imot spilling, så gutten får ikke lov til å game. Resultstet er at alle andre spiller sammen, og han faller helt utenfor. Jeg synes det er så fælt at morens nykker skal påvirke sønnens liv så negativt. Er det noe jeg kan gjøre for å endre morens innstilling til dette? Hun ødelegger jo totalt for guttens sosiale liv. 

Synes det er verst for dem som er sosiale kun gjennom dataspill .. at denne gutten ikke er med på spillegalskap betyr IKKE at han ikke er sosial - du vet ingenting om hans privatliv, kanskje han spiller sjakk i en klubb og har vennene sine der?
Det er forresten hinsides at du tenker å endre morens innstilling - hvem har gitt deg rett til å gripe inn i hennes privatliv, verdier, innstillingen ol.? 

Anonymkode: 173cf...212

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Synes det er verst for dem som er sosiale kun gjennom dataspill .. at denne gutten ikke er med på spillegalskap betyr IKKE at han ikke er sosial - du vet ingenting om hans privatliv, kanskje han spiller sjakk i en klubb og har vennene sine der?
Det er forresten hinsides at du tenker å endre morens innstilling - hvem har gitt deg rett til å gripe inn i hennes privatliv, verdier, innstillingen ol.? 

Jeg vet at gutten ikke har noen sosial omgang. Det har moren selv fortalt. Jeg ønsker å gripe inn fordi jeg ser at det er et barn som lider her. Et barn som lider på grunn av morens overbevisning. 

Du hadde vel ønsket å gripe inn hvis du så noe slikt?

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Bare pass på at han ikke blir glemt på andre arenaer, når de skal ut, sykle, sparke ball, møtes i kiosken for å kjøpe en is, feire bursdag osv

Da kan du minne sønnen din på at de må invitere med han som ikke spiller 

Mer enn det får du ikke gjort, hva andre familier bestemmer når det kommer til skjermbruk på fritiden får du ikke gjort noe med

Anonymkode: b983b...490

Det er ikke så lett å tvinge så pass store barn å få med seg noen som er helt utenfor ellers. 

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Kan ikke dere andre be ungene være ute og leke også? De sitter vel ikke kun inne å spiller?

Anonymkode: 9d6ef...92d

Sunt å spille sammen. 😊

Anonymkode: e42ec...263

Jeg hadde sendt moren et brev. Forklart. Ikke bebreide, men opplyse. Hun ødelegger jo sønnen sin. 

Anonymkode: e42ec...263

Jeg har prøvd å fortelle henne at alle andre spiller sammen, men hun er ikke mottakelig. 

Jeg har prøvd å fortelle henne at alle andre spiller sammen, men hun er ikke mottakelig. 

Hadde vært mer bekymret for et barn som har en mor som tror at dataspilling er eneste måte å være sosial på .. Hvordan er ditt barn sosial ellers, sånn utenom dataspill?
Er det andre forhold du blander deg i familiene til klassekameratene til barnet ditt - ernæring, fysisk aktivitet, intellektuell utvikling, økonomisk situasjon? 

Hadde vært mer bekymret for et barn som har en mor som tror at dataspilling er eneste måte å være sosial på .. Hvordan er ditt barn sosial ellers, sånn utenom dataspill?
Er det andre forhold du blander deg i familiene til klassekameratene til barnet ditt - ernæring, fysisk aktivitet, intellektuell utvikling, økonomisk situasjon? 

Hvor har jeg sagt at det er den eneste sosiale arenaen? Men når de er sammen ellers så snakker de ofte om ting som har skjedd på nett og i spillene. Denne gutten faller da helt utenfor og oppfattes derfor som et utskudd. Han har ikke noe eget å komme opp med og faller ufenfor. 

Annonse

Kanskje er det ikke denne moren som er for steng, men dere andre som er for slappe? Hvis gaming er eneste måten de er sosiale på, så er det noe rive de galt med dere andre etter min mening.

Anonymkode: 183e9...77a

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvor har jeg sagt at det er den eneste sosiale arenaen? Men når de er sammen ellers så snakker de ofte om ting som har skjedd på nett og i spillene. Denne gutten faller da helt utenfor og oppfattes derfor som et utskudd. Han har ikke noe eget å komme opp med og faller ufenfor. 

Men da må jo dere lære dere hvordan barna deres skal være opptatt av andre ting enn spilling. Hvis det er ALT de gjør eller snakker om, så feiler dere totalt

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Javel. Han finner noen andre å være sammen med utfra HANS interesser, og ikke utfra dine synspunkter og vurderinger som ingen har spurt om.. Du burde kanskje bruke tiden tid på å engasjere deg og skape ikke-digitale sosialiseringsarenaer for guttene, og gjerne sammen med de andre mødre 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men da må jo dere lære dere hvordan barna deres skal være opptatt av andre ting enn spilling. Hvis det er ALT de gjør eller snakker om, så feiler dere totalt

Jeg vil gjerne se deg lære så pass store gutter dette  

Men er de aldri ute? Sykler i gata? stikker å kjøper en is? Spiller fotball? 

Anonymkode: 9d6ef...92d

Har en sønn på 13, og de guttene har vi klart å lære det. Ikke var det vanskelig heller. Men vi engasjerer oss i andre ting enn gaming da. Vi engasjerer oss i barnas liv, og sender dem til hverandre for å finne på ting. Brettspill er populært blitt. Og fotball hele sommerhalvåret. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde byttet til en annen skole faktisk, hvis absolutt all kommunikasjon er utelukkende knyttet til gaming. Snakker de noen gang om siste film de så på kino, en bok de hadde lest, noe de opplevde i naturen? Det er kroneksempel på dumskap og tegn til spillavhengighet hvis barn i 6-7 trinn ikke snakker om noe annet enn gaming ..

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde byttet til en annen skole faktisk, hvis absolutt all kommunikasjon er utelukkende knyttet til gaming. Snakker de noen gang om siste film de så på kino, en bok de hadde lest, noe de opplevde i naturen? Det er kroneksempel på dumskap og tegn til spillavhengighet hvis barn i 6-7 trinn ikke snakker om noe annet enn gaming ..

De snakker om alt mellom himmer og jord .

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du virker veldig låst til at man ikke tvinger så store gutter til å være sammen med andre enn de de er vant til å være sammen med og at det ikke går an å snakke om andre ting enn gaming. Det vil si at i denne sammenhengen, som de fleste andre tilfeller, er det "utskuddet " som må forandre seg.  

Anonymkode: a7090...d8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...