Gå til innhold

Noen her som har satt opp ferdighus i liten størrelse?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat nok penger til å kjøpe ei tomt. Vurderer dette, og sette opp et lite ferdighus. Har vært i kontakt med et firma, og nøkkelferdig levert, kommer det huset på 1,450. Det er på 100k, har 4 soverom og 2 bad. Perfekt for oss. Jeg får låne 2 mill. Men jeg er redd for at de 500k ikke er tilstrekkelig når det siste er ferdig. Hva er deres erfaring?

Anonymkode: 248ed...bea

Fortsetter under...

Vi vurderte det en gang, og det er mye som kommer i tillegg til prisen på nøkkelferdig. Nok stikkontakter feks, annen benkeplate enn originalt på kjøkkenet, annet gulv, flere lys, etc etc. Vi fikk pris den gang på 1.8, men med alt som måtte til var det enda en million oppå der 

Anonymkode: 6f73e...8e8

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi vurderte det en gang, og det er mye som kommer i tillegg til prisen på nøkkelferdig. Nok stikkontakter feks, annen benkeplate enn originalt på kjøkkenet, annet gulv, flere lys, etc etc. Vi fikk pris den gang på 1.8, men med alt som måtte til var det enda en million oppå der 

Det er det jeg er redd for. Men det er nok stikkontakter og kjøkkenet er veldig fint. Men er redd kostnadene for tilkobling på strøm, vann, kloakk osv. blir veldig dyrt

Det er mange ekstrakostnader som kommer i tillegg. Klargjøring av tomten er f.eks veldig dyrt med sprenging, planering, murer osv. Byggestrøm, byggelån (mye dyrere enn vanlig boliglån), diverse tilkoblingsavgifter til kommunen, vann, avløp, legging av fiber og tilkobling, indexregulering, utvendig maling. I tillegg er det alltid noe uforutsett som dukker opp så man bør regne inn en god buffer. Er plate på mark/grunnmur inkludert i den nøkkelferdige prisen? Det er nemlig ikke alltid tilfelle selv om man skulle tro det.

Anonymkode: d6d00...584

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det er mange ekstrakostnader som kommer i tillegg. Klargjøring av tomten er f.eks veldig dyrt med sprenging, planering, murer osv. Byggestrøm, byggelån (mye dyrere enn vanlig boliglån), diverse tilkoblingsavgifter til kommunen, vann, avløp, legging av fiber og tilkobling, indexregulering, utvendig maling. I tillegg er det alltid noe uforutsett som dukker opp så man bør regne inn en god buffer. Er plate på mark/grunnmur inkludert i den nøkkelferdige prisen? Det er nemlig ikke alltid tilfelle selv om man skulle tro det.

Ja dette og. Vi skulle sjekke pris på å bygge garasje en gang og. 1.8 ferdig med leilighet i 2.etg. Bare sprengning og grunnmur kosta 500.000 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tomten er byggeklar. Det står en rast bolig der nå. Grunnmur setter jeg opp selv. Har godkjenning for det. Har en forskalingssnekker som hjelper til og bilder jern. Trenger da jern, betongbil og leie av platene. Blir et vanlig huslån i følge banken. Eiendommen vil ha en verdi på rundt 4,5 mill når det er ferdig. Har også tilgang på graver på 1,5 tonn jeg kan bruke for å gjøre hagen klar i etterkant. Boligen er ferdig malt når den leveres. Den skal være så ferdig at vi bare kan komme med flyttebil når de er klare. Må lage vei til huset da. Så blir kostnader for duk og grus. Men kjenner en som selger stein, så kan få det billigere om jeg henter på henger selv. Det er et hus til på 93 kvm til 1.150, men det har bare 3 soverom. Da har jeg ikke gjesterom. 

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Tomten er byggeklar. Det står en rast bolig der nå. Grunnmur setter jeg opp selv. Har godkjenning for det. Har en forskalingssnekker som hjelper til og bilder jern. Trenger da jern, betongbil og leie av platene. Blir et vanlig huslån i følge banken. Eiendommen vil ha en verdi på rundt 4,5 mill når det er ferdig. Har også tilgang på graver på 1,5 tonn jeg kan bruke for å gjøre hagen klar i etterkant. Boligen er ferdig malt når den leveres. Den skal være så ferdig at vi bare kan komme med flyttebil når de er klare. Må lage vei til huset da. Så blir kostnader for duk og grus. Men kjenner en som selger stein, så kan få det billigere om jeg henter på henger selv. Det er et hus til på 93 kvm til 1.150, men det har bare 3 soverom. Da har jeg ikke gjesterom. 

Hvor får man et ferdig hus til 1.1 mill?

Anonymkode: 4edd4...f16

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ferdigmalt betyr som regel bare ett strøk. 
Har du undersøkt prisen på alt som du skal ordne selv?
Husk også kostnader med å fjerne husvraket som står der nå.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ferdigmalt betyr som regel bare ett strøk. 
Har du undersøkt prisen på alt som du skal ordne selv?
Husk også kostnader med å fjerne husvraket som står der nå.

Alt er sjekket. Også med leverandør. Huset er malt 3 strøk når det er ferdig

Min erfaring er at det blir en del dyrere.

Enkle ting som at det ferdige huset leveres med de tynneste og simpleste dørene, du ønsker ihvertfall en litt tykkere og mer lydisolert dør til badet (dører finnes i mange tykkelser og kvaliteter, selv om de ser helt like ut er det stor forskjell på hvordan de faktisk fungerer i praksis). Så er det dette med stikkontakter, som allerede er nevnt, ferdighusene har det absolutte minimum så de fleste ønsker flere.

Det er ikke så uvanlig å endre litt hist og pist, alt fra lister til kjøkken er billigste av billigste variant hele veien.

Anonymkode: 58793...aa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...