Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Vi er fire søsken. Jeg er nest eldst. Dette gjelder min eldre søster. 

Hver gang familien er samlet så skjer det samme. Uansett hva mine yngre søsken forteller om av smått og stort så har min storesøster bare hyggelig ting å si. Hun stiller oppfølgingsspørsmål, ber om å få se bilder, viser interesse og gir oppmuntring og støtte om det er noe tungt. Om jeg forteller noe så skjer ikke det samme. Hva det enn er jeg forteller om så er det ikke noe som er verd å nevne, i følge henne. Jeg skadet meg i en ulykke for noen måneder siden og alle søsknene kom og besøkte meg på sykehuset. De yngste ville vite hva som hadde skjedd, hva de kunne gjøre for meg og sånt. Storesøster kommenterte bare at om det var henne så hadde hun ikke giddet å ligge på sykehus en gang for det som hadde skjedd med meg var jo ikke noe å lage noe nummer ut av. Det samme da jeg fikk noe som for meg var en kjempemulighet på jobb. De andre i familien var glade på mine vegne og interesserte i å høre mer. Hun sa bare at dette var vel ikke noe spesielt og spurte om vi ikke kunne snakke om noe annet. Hun kan aldri unne meg oppmerksomhet. Hun må alltid dukke meg på et eller annet vis. Har jeg ny hårklipp kommenterer hun det ikke, men om en av de andre har klippet seg så er det komplimenter på rekke og rad. Så lenge vi snakker om andre ting enn noe jeg har opplevd så har vi det hyggelig. De andre legger også merke til det og både de og jeg har spurt hvorfor, men da nekter hun bare på et det skjer eller så får jeg beskjed om at jeg ikke skjønner en spøk. Hva kan jeg gjøre? Jeg har i alle år prøvd å skyve det til side og ikke bry meg om det, men nå etter ulykken er jeg litt langt nede og kjenner at det går veldig inn på meg at hun ikke unner meg noe. Jeg tror ikke jeg kan endre henne, men hvordan kan jeg styrke meg selv til å ikke bry meg om det igjen. 

Anonymkode: 089ca...a6d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446250-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i søskenflokk på fire selv. En av dem er helt lik. I mange år trodde jeg at det var meg det var noe feil med, men ser nå at det ikke er tilfelle. 

Hun tåler ikke at du får oppmerksomhet. Hun er vel misunnelig eller sjalu eller noe. 

Les om narsissister. Du kommer nok til å kjenne igjen endel. ❤️ 

Jeg var selv i en ulykke. Det tålte vedkommende dårlig. Ikke at jeg egentlig fikk noe mer oppmerksomhet etter ulykken, men vedkommende orker ikke å høre snakk om meg. 

Alle andre i verden kommer jeg overens med. 

Anonymkode: 60dd2...9d6

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er i søskenflokk på fire selv. En av dem er helt lik. I mange år trodde jeg at det var meg det var noe feil med, men ser nå at det ikke er tilfelle. 

Hun tåler ikke at du får oppmerksomhet. Hun er vel misunnelig eller sjalu eller noe. 

Les om narsissister. Du kommer nok til å kjenne igjen endel. ❤️ 

Jeg var selv i en ulykke. Det tålte vedkommende dårlig. Ikke at jeg egentlig fikk noe mer oppmerksomhet etter ulykken, men vedkommende orker ikke å høre snakk om meg. 

Alle andre i verden kommer jeg overens med. 

Takk ❤️. Dette er jo skremmende likt. Jeg kommer også overens med alle andre. Jeg skal lese om narsissister. Jeg har jo tenkt tanken om at det kan handle om sjalusi fra jeg ble født, men det burde jo ha gitt seg på 40 år. 

Jeg tenker at enten liker hun deg ikke noe særlig, eller hun er sjalu på deg.

Uanett hva årsaken er får du ikke gjort så mye med det. Dere er søsken, men man trenger ikke være hjertevenner for det...

Du må bare akseptere at sånn er det, hun er ikke noe grei med deg, og du trenger ikke være mer sammen med henne enn det som kreves av normalt storfamilieliv.

Anonymkode: c8f97...653

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenkte også på sjalusi.

(Og nei, det er ingen grunn til å kalle henne narsissist, bare fordi hun er sjalu. Ikke gidd å gå ned i kaninhullet. Det er typisk narsissister å kalle andre narsissister.)

Anonymkode: 511ea...43a

Føler du deg truffet? 

Jeg leste i hovedinnlegget at det ikke bare er sjalusi, men også ghosting bla. Jo, dette er tegn på narsissisme. 

Dette er persontrekk, ikke en sykdom.

Jeg kjenner to som er narsissister. Det betyr ikke at jeg er en. 

Jeg må ikke forklare meg for deg, men typisk at du lokker meg til det. 

Annonse

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Føler du deg truffet? 

Jeg leste i hovedinnlegget at det ikke bare er sjalusi, men også ghosting bla. Jo, dette er tegn på narsissisme. 

Dette er persontrekk, ikke en sykdom.

Jeg kjenner to som er narsissister. Det betyr ikke at jeg er en. 

Jeg må ikke forklare meg for deg, men typisk at du lokker meg til det. 

Lokker deg? Står du ikke for din egen oppførsel? Ingen lokker deg til noe som helst, det er du som har et stort behov for å vise at du har rett. 

Anonymkode: 289f3...569

Ei venninne har 6 søsken, hun er nr 5, søsteren som er nummer 4, klarer aldri å glede seg på venninnen min sine vegne. Hun er alltid sur på henne, kommer med frekke kommentarer, himler med øynene når hun snakker, og bryr seg generelt lite. Sånn har de vært siden de var bittesmå, og de er sånn fortsatt. De andre søsknene har godt forhold. Venninnen min synes det er veldig trist. 

Anonymkode: c6a0f...434

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Lokker deg? Står du ikke for din egen oppførsel? Ingen lokker deg til noe som helst, det er du som har et stort behov for å vise at du har rett. 

Du prøver å få meg til å se at jeg er narssist. Snakk om narssistisk oppførsel! Du kverullerer og prøver å trykke meg ned. Typiske trekk det også. 

Ha en fin kveld. Deg orker jeg ikke å gi mere energi. Du skal bare fortsette og fortsette. 

Anonym bruker skrev (På 1.3.2024 den 20.19):

Takk ❤️. Dette er jo skremmende likt. Jeg kommer også overens med alle andre. Jeg skal lese om narsissister. Jeg har jo tenkt tanken om at det kan handle om sjalusi fra jeg ble født, men det burde jo ha gitt seg på 40 år. 

❤️ Ja, google. Du kommer til å kjenne igjen mye. 

Eneste råd jeg kan komme med, er å holde deg så langt vekk som mulig. Hvis dere må være i samme rom, rett deg opp i ryggen, vær rolig og trygg, ikke gi det energi. Det er det verste sånne folk opplever, at de er ubetydelige for deg. At de ikke får viljen sin, at du ikke bryr deg om det. 

Ikke baksnakk denne personen. Ha ditt på det rene. Etterhvert ser folk at denne personen ikke er helt god. 

Dette kommer aldri til å forandre seg. Det handler litt om hvordan du tar det. Ikke ta det. Ikke reager. 

Det er denne personen som sliter. Ikke la vedkommende komme nære. 

Vi har blitt utsatt for mye faenskap fra en fra mannens familie. Han er jævlig med alle, men verst med oss to. 

Vi er snille og hyggelige folk, det tåler ikke vedkommende. Har trykket oss ned i alle år. Vi vil ikke lage drama. 

Men! Jeg så endel videoer på face og kasta, ang narsissister. Lærte noen triks. 

Så ved en sammenkomst, hadde jeg fått nok. Jeg tok han på alt han sa. Hadde en replikk i retur. Han skulle ikke få knekke meg. Jeg fortalte rolig hvor skapet skal stå. Han sa at han ikke likte meg. Jeg kom med spørsmål. Nevn 3 ting du ikke liker med meg. 

Han stotret frem 3 rare ting, som at jeg er mye på telefonen i selskaper. Det gjør jeg ikke. Tlf er i veska. Alltid. Men konen hans er alltid på tlf i selskaper. Så han sa ting som stemmer med konen, ikke på meg. 

Så still spørsmål til det vedkommende sier. Be de gjenta det de sa. Si at det vedkommende mener ikke har noe å si for livet ditt.  Etter noen timer , sprakk han. Han sa han var sliten, og dro hjem. Latterlig. Men han lar oss være i fred nå. 

Men slike folk forandret seg aldri aldri aldri. Det er ikke deg det er noe feil med, de plukker ut ofre som er godt likt, er positive, gjør det bra.  Ikke la dem. ❤️

Tok meg mange mange år å komme over søskenet mitt. En stor sorg. Men det kommer aldri til å løse seg.

Jeg tenker at dette er en ganske tydelig sjalu storesøster. Pinlig for henne at alle kan se det.

Min tante var alltid fryktelig sjalu på og ekkel mot min mor, som var yngre enn henne. Min tante var en grå mus, mens min mor var søt og sjarmerende. 

Da min tante ble skikkelig syk på slutten av livet, ba hun faktisk min mor om tilgivelse, og det endte med forsoning ❤️.

Anonymkode: 2e643...99f

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du prøver å få meg til å se at jeg er narssist. Snakk om narssistisk oppførsel! Du kverullerer og prøver å trykke meg ned. Typiske trekk det også. 

Ha en fin kveld. Deg orker jeg ikke å gi mere energi. Du skal bare fortsette og fortsette. 

Du svarer på mitt eneste innlegg i tråden. Kan det være at du overreagerer fordi du følte deg truffet?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...