Gå til innhold

Å være verneombud når ingen gjør det de skal.

Anbefalte innlegg

Jeg er verneombud i en liten bedrift. Ingen gjør noe i forhold til HMS. Ingen sjekklister. Ikke risikovurderinger osv. Det er vel jeg som har det overordnete ansvar her for å påse at det blir gjort? Eller er det daglig leder? For hun bare fnyser det vekk med at det ikke er så viktig. Men får vi tilsyn er det jo viktig. Jeg vet ikke om jeg ønsker å være verneombud når alle bare skylder på liten tid og aldri gjør noe. Noen med erfaringer?

Anonymkode: 605d3...975

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du ikke allerede har det så krev at du får hms-kurs for verneombud. Der lærer du hva som er ditt ansvar og hva du kan overlate til andre.

Anonymkode: 8d112...5ca

Jeg har kurs og har vært verneombud før men på denne arbeidsplassen er det ingen som gjør noe. Og det er det vanskelig å ha ansvar for 😅

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har kurs og har vært verneombud før men på denne arbeidsplassen er det ingen som gjør noe. Og det er det vanskelig å ha ansvar for 😅

Da må du gjøre deg hard og gi beskjed om at du ikke kan signere på at ting er i orden.

Anonymkode: 8d112...5ca

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg er verneombud i en liten bedrift. Ingen gjør noe i forhold til HMS. Ingen sjekklister. Ikke risikovurderinger osv. Det er vel jeg som har det overordnete ansvar her for å påse at det blir gjort? Eller er det daglig leder? For hun bare fnyser det vekk med at det ikke er så viktig. Men får vi tilsyn er det jo viktig. Jeg vet ikke om jeg ønsker å være verneombud når alle bare skylder på liten tid og aldri gjør noe. Noen med erfaringer?

Daglig leder har ansvaret. Både overordnet ansvar og ansvar for gjennomføring av kartlegginger, risikovurderinger, tiltak osv. Ditt ansvar er å være arbeidstakernes representant, medvirke, tas med på råd og påpeke feil og farer du blir gjort kjent med

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/6/6-2/

Anonymkode: f8c27...bdb

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...