Gå til innhold

Sier nei til venninne. Dårlig samvittighet?

Anbefalte innlegg

Min venninne har nettopp flyttet for 3 gang på 8 år. Sist gang for 1.5 år siden. Etter den flyttingen sa jeg at jeg hjelper ikke til på flere flyttinger. Jeg har rett og slett ikke helse til det lengere  

Så denne gangen sa jeg nei til å hjelpe. Jeg har nok med å komme meg gjennom en 100% jobb og familie. Men hun gir meg dårlig samvittighet. Hun er sykemeldt pga søvnproblemer, så hun hadde god tid på å pakke. Men nå klager hun over at hun hadde ingen som hjalp henne så nå er hun utslitt. Hvorfor gir hun meg dårlig samvittighet? 

Anonymkode: ad073...505

Fortsetter under...

Det er en hersketeknikk hun bruker. Hun er vant til at du har stilt opp før, og forventer at du gjør det igjen. Det er helt ok å si nei denne gangen. Hun kan spørre noen andre, eller så kan hun leie et flyttebyrå. 

Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden):

Det er en hersketeknikk hun bruker. Hun er vant til at du har stilt opp før, og forventer at du gjør det igjen. Det er helt ok å si nei denne gangen. Hun kan spørre noen andre, eller så kan hun leie et flyttebyrå. 

Hun har leid flyttebyrå til selve flyttingen. Men hun ville sikkert ha hjelp til å pakke og bære de eskene ned i kjellerbod før flyttingen. 

Jeg mener også at noen andre burde stilt opp denne gangen. Men hun sier at hun har ikke mange å spørre 

Ja, det er en hersketeknikk, og det krever litt av en å la slikt prelle av. Men det er det du må gjøre! Du har virkelig ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. 

Med alderen har jeg lært meg til å gi stort sett blaffen når det brukes hersketeknikk mot meg, og det virker. Men det er en treningssak, og det føltes ganske vanskelig de første årene. 

Anonymkode: 32c40...92d

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg derimot, synes det er dårlig av deg å ikke hjelpe henne.

Anonymkode: b7dc5...c30

Javel. Bryr meg ikke så mye om det. Det er jeg som kjenner min egen kropp og hva den tåler. 

Annonse

Hun gir deg dårlig samvittighet fordi du vet du har vært egoistisk. Man trenger ikke særlig god helse for å sitte på en stol og pakke glass for eksempel. Mye av det som er slitsomt med å pakke er alle de avgjørelsene som må tas. Da er det godt med litt moralsk støtte.

Din venninne er sliten. At hun forteller deg det er ingen hersketeknikk. Det er sånt man har venner til.

Anonymkode: be31c...33f

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hun gir deg dårlig samvittighet fordi du vet du har vært egoistisk. Man trenger ikke særlig god helse for å sitte på en stol og pakke glass for eksempel. Mye av det som er slitsomt med å pakke er alle de avgjørelsene som må tas. Da er det godt med litt moralsk støtte.

Din venninne er sliten. At hun forteller deg det er ingen hersketeknikk. Det er sånt man har venner til.

Herlig, så du mener at det er hennes venninne som er sliten, og dermed må Hi, som faktisk har nok med jobb og familie, slite seg mer ut på å hjelpe venninnen å pakke???

Er så mange som ikke klarer å gjøre ting selv eller heller ikke er noe som helst løsningsorienterte. Hun kan pakke litt og litt, og så bære ned. Ikke Hi sin feil at denne venninnen flytter i hytt og pine og ikke klarer å gjøre noe selv

Anonymkode: 5da0d...50b

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Herlig, så du mener at det er hennes venninne som er sliten, og dermed må Hi, som faktisk har nok med jobb og familie, slite seg mer ut på å hjelpe venninnen å pakke???

Er så mange som ikke klarer å gjøre ting selv eller heller ikke er noe som helst løsningsorienterte. Hun kan pakke litt og litt, og så bære ned. Ikke Hi sin feil at denne venninnen flytter i hytt og pine og ikke klarer å gjøre noe selv

Anonymkode: 5da0d...50b

Det kan hodt hende hi er sliten, men det er tydeligvis også venninnen. Venninnen er ikke ansvarlig for samvittigheten til hi. Den dårlige samvittigheten kommer når man vet man har gjort noe galt.

Det er ikke sånn at jeg ikke har gjort noe. Jeg har kjørt noen ting til fretex for henne. Jeg pakket ned ting fra kjøleskapet og fryseren og oppbevarte det hjemme hos meg og kjørte det til ny leilighet etterpå 

TS

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hun har leid flyttebyrå til selve flyttingen. Men hun ville sikkert ha hjelp til å pakke og bære de eskene ned i kjellerbod før flyttingen. 

Jeg mener også at noen andre burde stilt opp denne gangen. Men hun sier at hun har ikke mange å spørre 

Nei hun har nok ikke så mange å spørre fordi hun har brukt de fleste opp vil jeg tro. 

Da lurer jeg på hvilken type flyttebyrå hun har leid.
Sist vi leide flyttebyrå så pakket de også ned i esker for oss.
Det eneste vi selv pakket var undertøyet vårt og nattbord skuffene

Anonymkode: f5701...2de

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Da lurer jeg på hvilken type flyttebyrå hun har leid.
Sist vi leide flyttebyrå så pakket de også ned i esker for oss.
Det eneste vi selv pakket var undertøyet vårt og nattbord skuffene

Koster det ekstra? Hun pakker ned alt selv 

Annonse

Nei, du skal ikke ha dårlig samvittighet. Du ga beskjed sist gang, og allikevel har du hjulpet henne. Hva vil hun oppnå med å gi deg dårlig samvittighet i etterkant? Kanskje at du skal være klar neste gang hun har et prosjekt hun vil ha hjelp til? Hver gang hun begynner å snakke om hvor sliten hun er av flyttingen, så bare si deg enig i at flytting er krevende og skift tema. Be henne eventuelt huske nå hvor slitsomt det er så hun kanskje tenker seg om flere ganger før hun får lyst til å flytte igjen. 

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Koster det ekstra? Hun pakker ned alt selv 

Nei, vi valgte det flyttebyrået som noen andre i nærheten anbefalte, og som langt i fra var det billigste.
Ringte dem en ukes tid i forveien for å spørre om den hadde noen preferanser på størrelsen på eskene vi skulle pakke ned i selv. Da svarte de at vi kunne pakke ned det vi selv ønsket men de kom til å ta med seg esker og pakke ned for oss så vi behøvde ikke å tenke på det

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, vi valgte det flyttebyrået som noen andre i nærheten anbefalte, og som langt i fra var det billigste.
Ringte dem en ukes tid i forveien for å spørre om den hadde noen preferanser på størrelsen på eskene vi skulle pakke ned i selv. Da svarte de at vi kunne pakke ned det vi selv ønsket men de kom til å ta med seg esker og pakke ned for oss så vi behøvde ikke å tenke på det

Det er jo supert. Viste ikke at de gjorde det 🙂

Himmel og hav skrev (16 minutter siden):

Nei, du skal ikke ha dårlig samvittighet. Du ga beskjed sist gang, og allikevel har du hjulpet henne. Hva vil hun oppnå med å gi deg dårlig samvittighet i etterkant? Kanskje at du skal være klar neste gang hun har et prosjekt hun vil ha hjelp til? Hver gang hun begynner å snakke om hvor sliten hun er av flyttingen, så bare si deg enig i at flytting er krevende og skift tema. Be henne eventuelt huske nå hvor slitsomt det er så hun kanskje tenker seg om flere ganger før hun får lyst til å flytte igjen. 

Er enig. Er det mitt problem at hun ikke har noen andre som stiller opp?. Blir vanskelig hvis alt faller på meg 

Syns det er meget spesielt med voksne mennesker som forventer hjelp til slike ting. Har da aldri fått hjelp til verken flytting eller oppussing, ikke har jeg forventet det heller. 

At hun er sur nå får være hennes problem. Du får svare noe sånt som «skjønner det er slitsomt, og hadde jeg hatt form til det skulle jeg hjulpet, men jeg blir nok mer i veien enn til hjelp akkurat nå». Da er det ikke lenger rom for noe diskusjon på det..

Anonymkode: 2beb8...9bd

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Javel. Bryr meg ikke så mye om det. Det er jeg som kjenner min egen kropp og hva den tåler. 

Hvorfor spør du her da når du ikke tåler at noen sier at du bør hjelpe?? 

Anonymkode: 48d1c...3d7

Det store spørsmålet er hvorfor flytter hun? 

Hvis det er pga at hun MÅ pga økonomi eller helseutfordringer så er det dårlig gjort av deg å ikke hjelpe 

Hvis hun flytter "på gøy", da er saken en annen 

Anonymkode: 001a5...2d5

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det store spørsmålet er hvorfor flytter hun? 

Hvis det er pga at hun MÅ pga økonomi eller helseutfordringer så er det dårlig gjort av deg å ikke hjelpe 

Hvis hun flytter "på gøy", da er saken en annen 

Anonymkode: 001a5...2d5

Hvorfor det egentlig? HI skriver at hun selv har en helse hun må ta hensyn til. Man er aldri ansvarlig for venners helse og valg. Venninnen kan jo engasjere et flyttebyrå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...