Anonym bruker Skrevet 29. februar 2024 #1 Del Skrevet 29. februar 2024 Jeg strikker en del selv, men innimellom lurer en jo på litt, og jeg håper noen kan hjelpe 😊 1. Nå som det går mot sommeren ser jeg stadig reklamer for fine topper strikket i diverse bomullsgarn eller miks med bomull og bambus, eventuelt lin. Jeg strikket en gang en genser til datteren min av en slik miks, noe alla Bambino tror jeg det het, og plagget ble nydelig mykt og bløtt - helt til det ble vasket. Det merker jeg innimellom på kjøpte bomullsplagg også. Hvordan bør disse vaskes for å beholde den nydelig, bløte teksturen? Jeg følger vaskeanvisningene, men noe må jeg jo gjøre feil. Eller er det bare slik det blir? 2. Jeg har lyst til å strikke litt pulsvanter og eventuelt vanlige vanter ol. småplagg i regnbuefarger, altså rød, oransje, gul, grønn, blå, indigo og fiolett, og ser for meg at merinoull til pinne 3-4 vil egne seg godt. Derimot sliter jeg litt med å finne en produsent som har fine varianter av alle fargene, helst klare og sterke, ikke duse. Det må selvsagt ikke være merinoull, men de jeg skal strikke til har begge ganske sensitiv hud, så det må være noe som klør lite. Noen tips? 3. Jeg har selv veldig sensitiv hud og har oppdaget at det er stor forskjell på kvaliteten på det som egentlig er samme garn, men fra ulike produsenter. F.eks. silk mohair. Jeg strikket en fra Drops sin kid silk og en annen fra Isager. Nøyaktig samme miks av geitekillinghår og silke, men førstnevnte klør jeg vannvittig mye av og måtte gi bort, sistnevnte merker jeg knapt nok at jeg har på meg. Nå har jeg litt lyst på en genser med Drops Air, men denne klør jeg veldig av, i tillegg til at det både nupper mye og siger fort, og lurer derfor på om det er mulig med samme prinsipp her, at en annen produsent av samme tpye garn kan være bedre? 4. Siste spørsmål og sikkert egentlig umulig for dere å svare, sånn egentlig, men prøver likevel 😊 Jeg er mye ute på tur og har i flere år hatt lyst på en villmarksgenser i islandsk ull fordi de, etter forklaringer fra andre, både er varme og nærmest både vind- og vanntette om de blir behandlet rett. Så var det dette med min veldig sensitive hud da. Noen andre med dette og som klarer å bruke plagg av slikt garn utenpå en tynn ulltrøye el.? Og hvordan er det i så fall å strikke med? Anonymkode: 59714...701 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446229-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-garn-til-dere-som-strikker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2024 #2 Del Skrevet 29. februar 2024 Vanskelige spørsmål, men jeg prøver. 1) Aner ikke, lurer egentlig på det samme selv. 2) Hillevåg har stort utvalg i farger, også klare farger. De har ikke merinoull, men de har lammeull som også er veldig mykt. Kanskje du kan kjenne på det og føle om det kommer til å klø eller ikke? 3) Vet ikke svaret på dette heller, beklager! 4) Islandsull er herlig å strikke med. Med det tjukke garnet går det også veldig fort. Hvis du har en forholdsvis tett genser/trøye under går det sannsynligvis fint. Tåler du vanlige ullundertrøyer blir det vel ikke krise med kontakt med ull så lenge det bare er litt? Kanskje er det lurt å lage halsåpningen ekstra vid. Håper noen andre kan svare bedre! Anonymkode: a84d5...eda Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446229-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-garn-til-dere-som-strikker/#findComment-150073322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2024 #3 Del Skrevet 1. mars 2024 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Vanskelige spørsmål, men jeg prøver. 1) Aner ikke, lurer egentlig på det samme selv. 2) Hillevåg har stort utvalg i farger, også klare farger. De har ikke merinoull, men de har lammeull som også er veldig mykt. Kanskje du kan kjenne på det og føle om det kommer til å klø eller ikke? 3) Vet ikke svaret på dette heller, beklager! 4) Islandsull er herlig å strikke med. Med det tjukke garnet går det også veldig fort. Hvis du har en forholdsvis tett genser/trøye under går det sannsynligvis fint. Tåler du vanlige ullundertrøyer blir det vel ikke krise med kontakt med ull så lenge det bare er litt? Kanskje er det lurt å lage halsåpningen ekstra vid. Håper noen andre kan svare bedre! Anonymkode: a84d5...eda Jeg setter pris på at du tok deg tid og takker for godt tips om Hillevåg 😊 Akkurat det med ull er vanskelig synes jeg fordi jeg kan tåle noe ullundertøy, men klø av noe annet. HI Anonymkode: 59714...701 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446229-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-garn-til-dere-som-strikker/#findComment-150073387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2024 #4 Del Skrevet 1. mars 2024 Anbefaler deg å melde deg inn i feks Strikkesida på fb. Der får man svar på alt 😃 Anonymkode: 5067c...eec Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446229-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-garn-til-dere-som-strikker/#findComment-150073396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2024 #5 Del Skrevet 1. mars 2024 Anonym bruker skrev (På 29.2.2024 den 8.48): Jeg strikker en del selv, men innimellom lurer en jo på litt, og jeg håper noen kan hjelpe 😊 1. Nå som det går mot sommeren ser jeg stadig reklamer for fine topper strikket i diverse bomullsgarn eller miks med bomull og bambus, eventuelt lin. Jeg strikket en gang en genser til datteren min av en slik miks, noe alla Bambino tror jeg det het, og plagget ble nydelig mykt og bløtt - helt til det ble vasket. Det merker jeg innimellom på kjøpte bomullsplagg også. Hvordan bør disse vaskes for å beholde den nydelig, bløte teksturen? Jeg følger vaskeanvisningene, men noe må jeg jo gjøre feil. Eller er det bare slik det blir? 2. Jeg har lyst til å strikke litt pulsvanter og eventuelt vanlige vanter ol. småplagg i regnbuefarger, altså rød, oransje, gul, grønn, blå, indigo og fiolett, og ser for meg at merinoull til pinne 3-4 vil egne seg godt. Derimot sliter jeg litt med å finne en produsent som har fine varianter av alle fargene, helst klare og sterke, ikke duse. Det må selvsagt ikke være merinoull, men de jeg skal strikke til har begge ganske sensitiv hud, så det må være noe som klør lite. Noen tips? 3. Jeg har selv veldig sensitiv hud og har oppdaget at det er stor forskjell på kvaliteten på det som egentlig er samme garn, men fra ulike produsenter. F.eks. silk mohair. Jeg strikket en fra Drops sin kid silk og en annen fra Isager. Nøyaktig samme miks av geitekillinghår og silke, men førstnevnte klør jeg vannvittig mye av og måtte gi bort, sistnevnte merker jeg knapt nok at jeg har på meg. Nå har jeg litt lyst på en genser med Drops Air, men denne klør jeg veldig av, i tillegg til at det både nupper mye og siger fort, og lurer derfor på om det er mulig med samme prinsipp her, at en annen produsent av samme tpye garn kan være bedre? 4. Siste spørsmål og sikkert egentlig umulig for dere å svare, sånn egentlig, men prøver likevel 😊 Jeg er mye ute på tur og har i flere år hatt lyst på en villmarksgenser i islandsk ull fordi de, etter forklaringer fra andre, både er varme og nærmest både vind- og vanntette om de blir behandlet rett. Så var det dette med min veldig sensitive hud da. Noen andre med dette og som klarer å bruke plagg av slikt garn utenpå en tynn ulltrøye el.? Og hvordan er det i så fall å strikke med? Anonymkode: 59714...701 3. ja, slik mohair og tynn silk mohair er ulike fra produsent til produsent selv med samme sammensetning pga ulik produksjonsmåte. Drops sin klør, ja, men den gir en «fluffy» effekt sammen med Sunday eller Flora. Har strikket 4 Kumulus bluser i ulike garn - den fra Dale garn er så silkemyk at man nesten tror det er et annet garn enn mohair 😅 klør ikke i det hele tatt. Men den blir mer jevn, og ikke «fluffy» 4. aner ikke om det med islandsk ull, men er ikke dette som er gøy - prøve ut noe nytt og se hva det blir Anonymkode: 3da90...d73 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446229-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-garn-til-dere-som-strikker/#findComment-150073402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmel og hav Skrevet 1. mars 2024 #6 Del Skrevet 1. mars 2024 2. Sjekk fargekartet til Finull. https://www.raumagarn.no/produkt/garn/finull-pt2. Det er ikke så mykt som merino og kan kjennes litt hardt og grovt ut på pinnene, men det blir mye mykere om du vasker det etter strikking. Det er også fint til toving. 4. Jeg har ingen erfaring med islandsk ull, men et lite tips. Du kan strikke dobbel halskant og strikke den delen som blir inn mot halsen i bomull eller et annet garn du vet ikke klør. Det finnes også garn som er en miks av ull og bomull (Bl.a. Lerke og Cotton Merino). Om det klør på håndledd, så kan du fore med jersey. Klipp opp ei t-skjorte du ikke bruker lenger og sy i som for. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446229-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-garn-til-dere-som-strikker/#findComment-150073511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2024 #7 Del Skrevet 1. mars 2024 Himmel og hav skrev (13 minutter siden): 2. Sjekk fargekartet til Finull. https://www.raumagarn.no/produkt/garn/finull-pt2. Det er ikke så mykt som merino og kan kjennes litt hardt og grovt ut på pinnene, men det blir mye mykere om du vasker det etter strikking. Det er også fint til toving. 4. Jeg har ingen erfaring med islandsk ull, men et lite tips. Du kan strikke dobbel halskant og strikke den delen som blir inn mot halsen i bomull eller et annet garn du vet ikke klør. Det finnes også garn som er en miks av ull og bomull (Bl.a. Lerke og Cotton Merino). Om det klør på håndledd, så kan du fore med jersey. Klipp opp ei t-skjorte du ikke bruker lenger og sy i som for. Wow, det var jo kjempelurt! For akkurat det med halsen har jeg tenkt på selv også, at den kan klø selv om jeg har ulltrøye under, så et annet garn var jo en både enkel og lur løsning! Hvordan vasker du det for å få det mykere? Bare vanlig ullvask med Milo? HI Anonymkode: 59714...701 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446229-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-garn-til-dere-som-strikker/#findComment-150073515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmel og hav Skrevet 1. mars 2024 #8 Del Skrevet 1. mars 2024 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Wow, det var jo kjempelurt! For akkurat det med halsen har jeg tenkt på selv også, at den kan klø selv om jeg har ulltrøye under, så et annet garn var jo en både enkel og lur løsning! Hvordan vasker du det for å få det mykere? Bare vanlig ullvask med Milo? HI Anonymkode: 59714...701 Ja, men småplagg ville jeg vasket for hånd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446229-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-garn-til-dere-som-strikker/#findComment-150073518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iiiiik Skrevet 1. mars 2024 #9 Del Skrevet 1. mars 2024 Jeg liker Tynn Merino fra Sandnes garn, der er fargeutvalget bra også. Riktignok litt tynnere enn det du så for deg, men passer fint til pulsvanter osv. Jeg har strikka en villmarksgenser til en venninne, i alafaloopi (eller hva det heter). Jeg hadde ikke kunnet bruke den. Garnet er hardt og stikkete, i tillegg var det tungt å strikke etter hvert, fikk vondt i skuldrene av et så tungt plagg å strikke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446229-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-garn-til-dere-som-strikker/#findComment-150073530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2024 #10 Del Skrevet 2. mars 2024 Iiiiik skrev (8 timer siden): Jeg liker Tynn Merino fra Sandnes garn, der er fargeutvalget bra også. Riktignok litt tynnere enn det du så for deg, men passer fint til pulsvanter osv. Jeg har strikka en villmarksgenser til en venninne, i alafaloopi (eller hva det heter). Jeg hadde ikke kunnet bruke den. Garnet er hardt og stikkete, i tillegg var det tungt å strikke etter hvert, fikk vondt i skuldrene av et så tungt plagg å strikke. Jeg er egentlig ganske var for ull, men Alafosslópi er virkelig garn i en egen klasse. Aldri vørt borti et så slitesterkt og varmt plagg som genseren som er strikket i dett garnet. Ikke fikk jeg vondt i skuldrene heller, garnet veier jo ikke flere kilo… Anonymkode: 8df6a...d65 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446229-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-garn-til-dere-som-strikker/#findComment-150073593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superdolly Skrevet 2. mars 2024 #11 Del Skrevet 2. mars 2024 Jeg har strikket noen gensere i islandsk ullgarn, både Álafosslopi og Lettlopi. Garnet er hardt og stikkete, og selv jeg som skryter av at jeg ikke klør av noen ullgensere strever med å bruke disse. Jeg har en genser som er 12 år gammel og jeg synes ikke gjentatt vask har hjulpet noe særlig, heller. Så jeg ville erstattet med f.eks. Troll fra Hillesvåg. Velger du likevel islandsk ull ville jeg enten strikket både hals og ermekanter doble med innsiden i et annet garn, eller jeg ville foret med f.eks jersey eller et annet elastisk stoff. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446229-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-garn-til-dere-som-strikker/#findComment-150073605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2024 #12 Del Skrevet 2. mars 2024 Superdolly skrev (2 timer siden): Jeg har strikket noen gensere i islandsk ullgarn, både Álafosslopi og Lettlopi. Garnet er hardt og stikkete, og selv jeg som skryter av at jeg ikke klør av noen ullgensere strever med å bruke disse. Jeg har en genser som er 12 år gammel og jeg synes ikke gjentatt vask har hjulpet noe særlig, heller. Så jeg ville erstattet med f.eks. Troll fra Hillesvåg. Velger du likevel islandsk ull ville jeg enten strikket både hals og ermekanter doble med innsiden i et annet garn, eller jeg ville foret med f.eks jersey eller et annet elastisk stoff. Hehe, rart garn kan oppleves så ulikt. Jeg har ingen problemer med å ha Alafosslopi rett på huden (høy hals), mens jeg synes Troll er helt krise å ha på. Anonymkode: 8df6a...d65 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446229-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-garn-til-dere-som-strikker/#findComment-150073665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iiiiik Skrevet 2. mars 2024 #13 Del Skrevet 2. mars 2024 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg er egentlig ganske var for ull, men Alafosslópi er virkelig garn i en egen klasse. Aldri vørt borti et så slitesterkt og varmt plagg som genseren som er strikket i dett garnet. Ikke fikk jeg vondt i skuldrene heller, garnet veier jo ikke flere kilo… Anonymkode: 8df6a...d65 Venninnen jeg strikket til er ganske stor, både høy og kraftig. Etter at alt ble samlet på en rundpinne veide faktisk genseren ca 1.5 kg Jeg fikk vondt i mine skuldre, påstod ikke at alle kom til å få det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446229-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-garn-til-dere-som-strikker/#findComment-150073688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2024 #14 Del Skrevet 2. mars 2024 Iiiiik skrev (14 minutter siden): Venninnen jeg strikket til er ganske stor, både høy og kraftig. Etter at alt ble samlet på en rundpinne veide faktisk genseren ca 1.5 kg Jeg fikk vondt i mine skuldre, påstod ikke at alle kom til å få det. Jeg strikket en til mannen min, og srlv om jeg er enig i at plagget til slutt ble ganske tungt, syns jeg ikke det var slitsomt å strikke. Tvertimot, siden det gikk så fort med det supertykke garnet. De blir jo utrolig tykke, det er omtrent som å strikke to gensere på en gang tyngdemessig. Til gjengjeld holder de fantastisk på varmen. For meg er alnafoss-genseren uunnværlig når jeg skal gjøre kalde ting som å se på barn i akebakken eller på skøyter, og mannen bruker også sin når han fisker (han får aldri noe, så det blir timer med stillesitting 🙂). Jeg har også inntrykk av at folk reagerer forskjellig på forskjellige ulltyper. Alpakka er f.eks. kjent som mindre kløete, men datteren min syns det klør mer enn vanlig ull. Man må nok bare teste, kanskje det går an å låne et plagg? Anonymkode: a84d5...eda Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446229-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-garn-til-dere-som-strikker/#findComment-150073692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå