Gå til innhold

Har min 7 åring for mange fritidsaktiviteter?

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er for mye. Når får hun tid til lekser? Vår 7 åring har leselekse som skal leses 3 ganger i uka,mattelekse, kan gjøres på en dag selvsagt,og en leselekse til der de må lese 2×15 min i løpet av uken. Vår går på klatring 1 gang i uka og dans på kulturskolen,men da i sfo tiden. Skjønner ikke at noen av dere orker noe hver dag? Hun må jo bli sliten? Selv om hun syns det er gøy, ikke alltid de klarer å begrense seg selv. Jenta vår har ei venninne som holder på sånn, de får aldri vært sammen etter skolen f.eks.

Anonymkode: 00983...d64

Fortsetter under...

Jeg tenker der kommer helt an på hva slags aktiviteter det er, lav det krever av transport osv. 

hvis det er 5 ulike treningsaktiviteter, hvor de skal kjøres til hall, skifte/dusje osv så er det mye. Hvis det er snakk om rolige aktiviteter i nærmiljøet så er det annerledes. Å gå bort på grendehuset 2 min unna huset for feks å være med på håndarbeid eller kor, så krever det mye mindre enn om man skal i turnhallen den ene dagen, håndballhallen dag to og tre, korps dag 5 og fotball dag 5

Anonymkode: c43ec...dcf

Min datter er en som synes alt er spennende og helst skulle gått på alle aktiviteter. På et tidspunkt i 2. klasse (7 år) gikk hun på fire aktiviteter. Det ble for mye og vi måtte begrense henne. Hun var mye sliten og lei seg. Det gikk bort da vi begrenset hennes aktiviteter - da fikk vi gladjenten tilbake.

5 hadde vært for mange aktiviteter for mine barn, men du kjenner ditt barn og vet hva hun orker/tåler/liker.

Anonymkode: 085cc...412

Det er helt greit i et år eller to, da finner hun nok også ut hva hun faktisk vil fortsette med. Når hun blir litt eldre, vil ikke fem ulike aktiviteter pr uke være praktisk gjennomførbart uansett. 

Likevel, det betyr antakelig at hun er opptatt med aktivitet hver ettermiddag/kveld i hverdagene? Det er usunt over tid. Barn bør både slappe av, leke uorganisert og ikke minst helst kjede seg litt. Lekser har hun kanskje også?

Anonymkode: 80aa5...d6f

Annonse

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Hvorfor tror du ikke på det? Hun går på turn, dans, kor, svømming og barnetrim. 

Anonymkode: 9bca9...0e5

Mitt barn lærer spansk, fransk, kurdisk, engelsk og italiensk. En kveld i uken pr språk, synes du det er for mye?

Jeg tenker også at det er for mye. Med tre barn her i huset har vi måttet tenke både på hva det enkelte barnet orker, og hva familien orker. For å ivareta helheten har vi bestemt at to aktiviteter pr barn er tilstrekkelig. For barnet mener jeg at det ikke er godt at alle dager fylles opp med aktiviteter, det gjør det vanskelig å roe ned, og det gjør det vanskelig finne på noe spontant med venner. Dessuten vil jo så mange aktiviteter føre til at barnet forholder seg til veldig mange mennesker i løpet av uka, noe som jo i seg selv er krevende. Barnet får dermed mange erfaringer med å bli kjent og tilpasse seg en gruppe, men få erfaringer med å følge opp relasjoner fra dag til dag. Etter hvert som de blir eldre tar jo hver enkelt aktivitet mere tid også, så det er ganske vanskelig å følge opp flere aktiviteter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...