Gå til innhold

17 åringer ute i Oslo på en fredag kveld

Anbefalte innlegg

Min sønn skal ha felles bursdagsfeiring med en av vennene sine.
De er en guttegjeng som har holdt sammen siden første klasse på barneskolen.
Har aldri vært noe tull med dem.

De har bestemt seg for å dra på et slikt sted med VR spill først, og så spise på Peppes.
Dette er ved Jernbanetorget og Karl Johan.

De er 17, og vil nok klare seg, og det kommer til å gå bra, men jeg føler meg fryktelig nervøs for hele opplegget.

Ønsker egentlig ikke at gutten min skal være i Oslo sentrum en fredags kveld.
Er jeg fryktelig hønemor som føler det slik?

Anonymkode: e7cc7...262

Fortsetter under...

Det bor veldig mange ungdommer i Oslo, og det er ikke ofte man leser om alvorlige hendelser.

En tilfeldig guttegjeng midt i byen der det er mye lys og folk er ganske så trygge. 

Det er ikke snakk om to rivaliserende gjenger i et mørkt smug....

Anonymkode: 88e40...1a0

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det bor veldig mange ungdommer i Oslo, og det er ikke ofte man leser om alvorlige hendelser.

En tilfeldig guttegjeng midt i byen der det er mye lys og folk er ganske så trygge. 

Det er ikke snakk om to rivaliserende gjenger i et mørkt smug....

Anonymkode: 88e40...1a0

Vet jo det, men tenker også at de ungdommene som bor i Oslo selv også har lært seg å ikke havne i trøbbel, se tegnene, vite hvordan de skal holde seg unna.

Er liksom ikke helt ungdommer fra landet

HI

Det kommer til å gå bra! Som 17-åringer er de "streetsmarte". Si han skal unngå bråk, være oppmerksom og ikke henge steder det føles ubehagelig eller det er store menneskemengder. Viktig ikke være på telefonen hele tiden med være oppmerksom på omgivelsene.

Datteren min på 17 er på ting i sentrum ofte. Har ikke vært noe problem

Anonymkode: 17c19...c62

Det er 1 år til han blir myndig og kan gjøre hva han vil! Da er det kanskje greit at han har vært ute en vinternatt før…

Jeg har selv en 16 åring som reiser på kryss og tvers av Oslo fra tidlig morgen til sent på kveld. Aldri vært noe problem.

Anonymkode: 5fd5f...53e

Bare for å ha sagt det, og som jeg prøvde å skrive i hovedinnlegget.

Jeg kommer ikke til å nekte han i å dra på noen som helst måte, eller oppmuntre dem til å finne på noe annet.

Er bare jeg som er fryktelig nervøs og ikke liker det

HI

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg kommer ikke til å nekte han i å dra på noen som helst måte, eller oppmuntre dem til å finne på noe annet.

HI

Jeg tenker at dette går helt fint. 

Men jeg synes du kan forlange av guttene at de holder sammen og sørger for at ingen går alene. Fryktelig mye mer får du ikke gjort, men har du gjort jobben din i guttens oppvekst, så er det et godt grunnlag. 

Anonymkode: fb0cf...58a

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tenker at dette går helt fint. 

Men jeg synes du kan forlange av guttene at de holder sammen og sørger for at ingen går alene. Fryktelig mye mer får du ikke gjort, men har du gjort jobben din i guttens oppvekst, så er det et godt grunnlag. 

Anonymkode: fb0cf...58a

Guttene skal ta samme tog og buss hjem så de vil holde sammen 😀

Jeg vil også vite når han er på vei hjem siden han kommer til å sende melding og spørre om vi kan sende han bilett.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

HI

Det er lov å ha følelser knyttet til det, jeg forstår godt du er utilpass med situasjonen. Det ville jeg også vært. 

Som andre nevner, drill de litt å holde sammen og passe på hverandre, så går nok dette helt fint 😃

Anonymkode: 54179...b27

Jeg kjenner også på sånt. Vi bor på bygda. Om noe skjer her, vet alle hvem det er, og så skjer det sjelden noe. Når jentene vil reise til Oslo, så kjenner jeg på det. Man er faktisk mindre trygg i Oslo enn på bygda her vi bor. Det er jo et faktum. Og det er lov å kjente på det. Men så forsøker jeg å huske hvor gøy vi hadde det i Oslo på midten av 90-tallet selv. Og så må jeg bare la barna få være store og få lov. Selv om min «bare» er 15 år. Med de reiser alltid en litt større gjeng, så da er det tryggere med en gang. Og så går de bare i sentrum. 

Anonymkode: c0e74...4ae

Anonym bruker skrev (På 28.2.2024 den 17.39):

Jeg kjenner også på sånt. Vi bor på bygda. Om noe skjer her, vet alle hvem det er, og så skjer det sjelden noe. Når jentene vil reise til Oslo, så kjenner jeg på det. Man er faktisk mindre trygg i Oslo enn på bygda her vi bor. Det er jo et faktum. Og det er lov å kjente på det. Men så forsøker jeg å huske hvor gøy vi hadde det i Oslo på midten av 90-tallet selv. Og så må jeg bare la barna få være store og få lov. Selv om min «bare» er 15 år. Med de reiser alltid en litt større gjeng, så da er det tryggere med en gang. Og så går de bare i sentrum. 

Vi bor selv på bygda å her var det nettopp en 16 åring som knivstikket en 15 åring på i busstopp i sentrum,så er ikke noe tryggere på bygda dessverre.

Anonymkode: c3fed...e91

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi bor selv på bygda å her var det nettopp en 16 åring som knivstikket en 15 åring på i busstopp i sentrum,så er ikke noe tryggere på bygda dessverre.

Statistisk sett er det jo tryggere på bygda enn i sentrum av hovedstaden vil jeg påstå pga mengden mennesker som ferdes.

Anonymkode: ddf08...031

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det var et knivdrap her for snart 3 år siden. Men etter det. Og før det. Så var det like trygt som det er nå. 
Der du bor, på Os, så finner jeg knivstikkingen søndag, og før det en sint mann med kniv i 2016, og en svane som ble arrestert i 2021. Helt «innafor» på et sted med noe sånt som 20 000 innbyggere uten at man skal mene at det plutselig er blitt utrygt.

Anonym bruker skrev (På 28.2.2024 den 9.39):

Guttene skal ta samme tog og buss hjem så de vil holde sammen 😀

Jeg vil også vite når han er på vei hjem siden han kommer til å sende melding og spørre om vi kan sende han bilett.

Han bør kunne kjøpe bilett selv. Det er veldig dumt å miste siste tog/buss fordi du har sovnet og ikke rekker å sende bilett.

Anonymkode: a4a2c...306

Jeg ber mine ( selv de som ikke bor hjemme) ha på snapmap i helgene. Kun for min del. Etter at vi opplevde at en i familien ble skadet og funnet ( av oss) på akutten pga mobilen er vi enige om at det er greit å kunne ha oversikt. Det samme gjelder meg når jeg er på tur i skogen eller mannen på fjellet. Det gjør pårørende rolige.

Anonymkode: 2ad2b...bd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...