Gå til innhold

Får ansatte i el-butikker provisjon for å selge noen varer?

Anbefalte innlegg

Vi skulle hjelpe mamma med å kjøpe ny mobil i helga. Hun har alltid hatt android og de siste par gangene har hun hatt Samsung, så det er system hun kjenner godt. Hun ville derfor ha en ny Samsung. Selv om både hun og vi sa at hun ville se på ny Samsung så prøvde selgeren å pushe på henne en iPhone flere ganger. Det ble så påfallende at hen heller ville selge henne en mobil hun ikke ville ha enn å vise henne de ulike valgene hun hadde i det merket hun ønsket seg at vi tilslutt gikk til en annen butikk. Får de provisjon for å selge bestemte merker tro?

Anonymkode: c0562...466

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vi skulle hjelpe mamma med å kjøpe ny mobil i helga. Hun har alltid hatt android og de siste par gangene har hun hatt Samsung, så det er system hun kjenner godt. Hun ville derfor ha en ny Samsung. Selv om både hun og vi sa at hun ville se på ny Samsung så prøvde selgeren å pushe på henne en iPhone flere ganger. Det ble så påfallende at hen heller ville selge henne en mobil hun ikke ville ha enn å vise henne de ulike valgene hun hadde i det merket hun ønsket seg at vi tilslutt gikk til en annen butikk. Får de provisjon for å selge bestemte merker tro?

Ja, både merker og modeller.

Anonymkode: bb4ae...613

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, både merker og modeller.

Anonymkode: bb4ae...613

Det forklarer jo det hele. Det ville jo heller ha lønt seg for butikken å selge en Samsung enn å ikke selge noe, men det var ikke denne selgeren så opptatt av. 

Jeg er ikke selger av noe som helst og får ikke provisjon, men jeg vil også ganske sterkt anbefale folk iPhone. Men jeg har gitt opp, Android-folk er ofte urikkelige. Om de vil ha noe dårligere så bevares..

Anonymkode: 3db88...b61

Det er ikke så ofte folk ansatt i vanlige butikker får provisjon, men de har gjerne interne konkurranser.

Kjedene får gode priser på bestemte varer, ekstra god fortjeneste på noen varer osv, også arrangerer de konkurranser for de ansatte så det blir solgt ekstra mye av de varene.

Det gjelder alle butikkbransjer. De har gjerne "ukens mersalgprodukt" på disken som de skal prøve selge mest mulig av. Det er gjerne en vare de har ekstra god fortjeneste på så leverandøren er med på kampanjen, kunden får gjerne litt rabatt så det er litt å tjene for dem også. Så får den selgeren som har solgt mest av produktet en premie av noe slag.

Regner med det fungerer på samme måte i el-butikker. Det er noen produkter de tjener ekstra godt på, får god opplæring i osv også skal den varen prioriteres i salg.

Anonymkode: cd281...651

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er ikke selger av noe som helst og får ikke provisjon, men jeg vil også ganske sterkt anbefale folk iPhone. Men jeg har gitt opp, Android-folk er ofte urikkelige. Om de vil ha noe dårligere så bevares..

Ha, ha, har du selv prøvd en god Androidtelefon? 

Anonymkode: 7a4bb...7b8

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er det en grunn til. Dårligere og dyrere er ikke noe trekkplaster akkurat. 

Det er så flaut med slike selgere.

Jobben deres skal jo være å finne ut av kundens behov. I dette tilfellet, hvor kunden helt klart ønsker seg en telefon med et system som hun kjenner fra før, er det bare useriøst å prøve å prakke på henne noe annet,og denne selgeren viser med all tydelighet at hen bryr seg mer om provisjonen enn om kundene. 

Med slike selgere kan man bare glemme å få god og ærlig veiledning, det var lurt å gå et annet sted. 

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Er ikke uenig i synspunktet ditt, men så er det noe med at gamle vaner, og for ikke å snakke om gamle damer! De er vonde å vende, og det skal man ha respekt for. 

Anonymkode: e3221...f68

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det er ikke så ofte folk ansatt i vanlige butikker får provisjon, men de har gjerne interne konkurranser.

Kjedene får gode priser på bestemte varer, ekstra god fortjeneste på noen varer osv, også arrangerer de konkurranser for de ansatte så det blir solgt ekstra mye av de varene.

Det gjelder alle butikkbransjer. De har gjerne "ukens mersalgprodukt" på disken som de skal prøve selge mest mulig av. Det er gjerne en vare de har ekstra god fortjeneste på så leverandøren er med på kampanjen, kunden får gjerne litt rabatt så det er litt å tjene for dem også. Så får den selgeren som har solgt mest av produktet en premie av noe slag.

Regner med det fungerer på samme måte i el-butikker. Det er noen produkter de tjener ekstra godt på, får god opplæring i osv også skal den varen prioriteres i salg.

Anonymkode: cd281...651

Elkjøp/power har absolutt ikke fortjeneste på Apple produkter, så her tjener de ikke spesielt på å heller selge denne.

Men denne selgeren har ikke forstått at man kan alltid anbefale noe annet, men skal høre på kunden.

På min arbeidsplass( ikke noe innen elektrnikk), har alle iphone pga de er enkle å bruke og en kan koble flere ting opp til den. 

Anonymkode: f17ab...fea

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Elkjøp/power har absolutt ikke fortjeneste på Apple produkter, så her tjener de ikke spesielt på å heller selge denne.

Men denne selgeren har ikke forstått at man kan alltid anbefale noe annet, men skal høre på kunden.

På min arbeidsplass( ikke noe innen elektrnikk), har alle iphone pga de er enkle å bruke og en kan koble flere ting opp til den. 

Power har vel bare fortjeneste på deres eget merke, som de ikke har telefon.

Anonymkode: bf05d...584

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje selgeren rett og slett bare kunne iPhone best. Uansett tapte de et salg til en konkurrent. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Enig. Jeg har datet noen som hadde Android mobil, aldri igjen...

Anonymkode: e3d7e...589

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...