Gå til innhold

Dere som blir brukt som søppelbøtte

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt en tendens til å bli brukt som samtalepartner for mennesker som tydeligvis ikke har så mange andre å snakke med. Jeg stiller selvsagt opp for venner men jeg har hatt en veldig veldig slitsom tid selv, som har vart lenge. Jeg orker ikke andres problemer lenger. Har en kollega som syter noe veldig om alvorlige ting og om unødvendige ting. Jeg har vondt av henne, men jeg orker det ikke! Kan ikke komme på jobb og ha den engang, uten å måtte forholde meg til andres problemer. Jeg har sagt at jeg er sliten, men det hjelper ikke. 

Hva gjør dere som ofte stiller opp og hører på andres problemer, og som blir fryktelig slitne av det? 

Anonymkode: 9123b...9b0

Fortsetter under...

Sier ifra. 

"Nå har jeg ikke lenger kapasitet til å høre på andres problemer, har mer enn nok med å håndtere mitt eget liv. Så nå må jeg bli/være mer ego og passe på så jeg ikke møter veggen. Du må nesten ta dette med noen andre". 

Anonymkode: 5a998...81e

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Sier ifra. 

"Nå har jeg ikke lenger kapasitet til å høre på andres problemer, har mer enn nok med å håndtere mitt eget liv. Så nå må jeg bli/være mer ego og passe på så jeg ikke møter veggen. Du må nesten ta dette med noen andre". 

Men når man har sagt det og det bare fortsetter? 

Det er nok ingen annen måte enn å være tydeligere. Når du sier at du er sliten, så kommer nok ikke det fram som "orker ikke høre på deg nå" hos den som er vant til å kunne legge all sine sorger i ditt fang. Det hun over skriver er en god måte å si fra på. Du må antagelig si fra flere ganger og etter min erfaring kan du ikke forvente at vedkommende setter seg ned og lytter til deg. De som stadig dumper all gørra si på andre er sjelden interessert i å gjøre gjengjeld. 

Anonymkode: 22201...a12

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok ingen annen måte enn å være tydeligere. Når du sier at du er sliten, så kommer nok ikke det fram som "orker ikke høre på deg nå" hos den som er vant til å kunne legge all sine sorger i ditt fang. Det hun over skriver er en god måte å si fra på. Du må antagelig si fra flere ganger og etter min erfaring kan du ikke forvente at vedkommende setter seg ned og lytter til deg. De som stadig dumper all gørra si på andre er sjelden interessert i å gjøre gjengjeld. 

Jeg gjør aldri det. Jeg har aldri behov for å ringe en venn eller snakke med kolleger om mine tyngste problemer. Jeg har nok med å dele det med mann og lege. 

Når man har sagt i fra på en pen måte, så burde vedkommende roe seg ned. 

Jeg tenker at hvis det var meg, så hadde jeg orket å høre og fortsette å være en støtte, men satt grenser for meg selv. Rett og slett si :" Unnskyld, nå må jeg jobbe videre." Osv. 

Jeg skjønner at du er dritt lei, og at det har gått for langt. Tenk så mye du har hjulpet henne. 

Vi har en slik en, inngiftet i familien. 

Jeg har alltid lyttet, alltid stilt opp, men etterhvert gikk det på bekostning av at jeg ikke fikk være med barna mine i selskap og på ferier. Nå er det nok. 

Nå er jeg nesten litt avvisende, selvom jeg gjerne vil hjelpe. Jeg får ikke noe ut av det forholdet. Hvis jeg nevner meg selv, blir jeg avbrutt og jeg må høre om ting som skjedde for 30 år siden. På repeat. Orker ikke mer. Så jeg skjønner det. Det som hjelper er å gå vekk, si det rett ut, bare trekke deg vekk. Ikke si så mye nå hun snakker.  Men det river i meg, siden motpart ikke har det greit. 

Anonymkode: ccbc8...fca

Annonse

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Men når man har sagt det og det bare fortsetter? 

"Jeg har sagt ifra tidligere at du må ta dette med noen andre. Jeg vil at du respekterer det, så vi i det minste kan beholde et vennskap. Jeg har ikke ork til noe annet enn mitt eget liv akkurat nå". 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg lat de fortsette å prate, og så lar jeg det gå inn det ene øret og ut det andre.

Anonymkode: 0b8d8...675

Men du må jo svare og "gi råd". Da er det vanskelig å bare ikke høre etter synes jeg. 

Si bare beklager jeg greier ikke å henge med på hva du sier. Hodet mitt koker, vi må ta det en annen gang. 
Siden din måte å si at du har nok med deg selv. Så kanskje bedre å vinkle det til at du ikke kan møtte hennes behvo. For tydelig at hun er viktigere enn deg.. Det har vært eneste måten jeg har kommet meg utav den typen søppel tømming på

Anonymkode: 58052...4b6

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg har alltid hatt en tendens til å bli brukt som samtalepartner for mennesker som tydeligvis ikke har så mange andre å snakke med. Jeg stiller selvsagt opp for venner men jeg har hatt en veldig veldig slitsom tid selv, som har vart lenge. Jeg orker ikke andres problemer lenger. Har en kollega som syter noe veldig om alvorlige ting og om unødvendige ting. Jeg har vondt av henne, men jeg orker det ikke! Kan ikke komme på jobb og ha den engang, uten å måtte forholde meg til andres problemer. Jeg har sagt at jeg er sliten, men det hjelper ikke. 

Hva gjør dere som ofte stiller opp og hører på andres problemer, og som blir fryktelig slitne av det? 

Hvorfor tenker du at du blir brukt som søppelbøtte? Du har gode venner og kolleger som deler ting med deg. Er det ikke det venner er til for?

du er ikke mye til venn hvis du ikke kan lytte til andres utfordringer. 

Og så er det selvsagt lov til å si stopp når det blir for mye. Blir du sliten så må du si ifra. 

Anonymkode: d393c...dd2

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tenker du at du blir brukt som søppelbøtte? Du har gode venner og kolleger som deler ting med deg. Er det ikke det venner er til for?

Og så er det selvsagt lov til å si stopp når det blir for mye. Blir du sliten så må du si ifra. 

Leste du ikke hva hi skrev?

Anonymkode: 2f793...08b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det går en grense mellom det å bli brukt som samtalepartner og å bli brukt som søppelbøtte. Det første innebærer at det er en dialog og at det også er rom for begge parter til å dele og få støtte. Den andre varianter er personer som kun er interessert i å få tømt seg, få støtte og råd til seg og sitt og som ikke har noe å by på den andre veien. De bare bruker den som vil lytte og bruker kanskje også personer opp. 

Her har jo HI sagt fra at hun er sliten, uten at det har hatt noen effekt. Det kan tyde på at det ikke er en "god venn og kollega som deler" men en som bruker HI som søppelbøtte for å dekke egent behov uten hensyn til henne. Det vil ikke si at det vedkommende tømmer er søppel, men at HI opplever seg som en søppelbøtte som bare er til å tømme ting i og at det aldri er noe annet enn det i relasjonen. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Men du må jo svare og "gi råd". Da er det vanskelig å bare ikke høre etter synes jeg. 

Nei, det må jeg ikke. Jeg svar «ja» «uff da» «hmmm» og så får de tømt seg, og så jobber jeg videre. 

Anonymkode: 0b8d8...675

Jeg har ingen på jobb som bruker meg til det, men har hatt noen «venninner» som har behandlet meg sånn. For eksempel var jeg kjekk å ha når en stod i skilsmisse. Jeg ble brukt som psykolog og alt-mulig-kvinne (flytting, barnepass osv) til alle døgnets tider. Da alt hadde roet seg inviterte hun venner på fest og fant på hyggelige ting med andre når hun hadde barnefri. Ikke en gang tok hun kontakt. Samme skjedde da hun fikk kjærestetrøbbel en tid etterpå. Igjen stilte jeg opp. Og igjen ble hun borte da alt var ok igjen. Så begynte et av barna hennes å slite og da var det enda en gang jeg som skulle høre på og hjelpe. Det var ikke ende på alt hun da ville ha hjelp til og prate om. Jeg kjente at jeg orket ikke være den som tok alt det kjipe og ikke ble funnet god nok når det var noe kjekt. Så det passet sjelden å prate og jeg hadde ikke tid til alt hun ville ha meg til å gjøre. Hun og barnets far fikk finne ut av det selv. Da jeg ikke var villig til å være støttekontakt igjen var jeg ikke interessant - så da døde det «vennskapet» ut.

Anonymkode: ae0ec...d39

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Poenget her er at jeg sier at jeg vil ha jobben som en frisone. At jeg er så sliten. Jeg føler meg rett og slett som en søppelbøtte, kun fordi det blir lesset over enda mer elendighet på meg. Jeg belemrer aldri kolleger med mine problemer. Jobb er en frisone for sånt. Mine kolleger er ikke mine venner. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hun har jo sagt at hun er sliten. Det hjelper ikke skriver hun. Det er vel akkurat det som er problemet. Og jeg er enig med HI her, kolleger er ikke nødvendigvis venner. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det går en grense mellom det å bli brukt som samtalepartner og å bli brukt som søppelbøtte. Det første innebærer at det er en dialog og at det også er rom for begge parter til å dele og få støtte. Den andre varianter er personer som kun er interessert i å få tømt seg, få støtte og råd til seg og sitt og som ikke har noe å by på den andre veien. De bare bruker den som vil lytte og bruker kanskje også personer opp. 

Her har jo HI sagt fra at hun er sliten, uten at det har hatt noen effekt. Det kan tyde på at det ikke er en "god venn og kollega som deler" men en som bruker HI som søppelbøtte for å dekke egent behov uten hensyn til henne. Det vil ikke si at det vedkommende tømmer er søppel, men at HI opplever seg som en søppelbøtte som bare er til å tømme ting i og at det aldri er noe annet enn det i relasjonen. 

Hadde en slik venninne tidligere. Stilte opp, trøstet og snakket utover nettene hver gang hun slet i kjærligheten og relasjoner. Men da jeg ble gravid og sa at jeg hadde morgenkvalme og leende sa at jeg  sikkert kom til å spy utover kontoret en dag, så svarte hun at hun måtte fokusere på seg selv og ikke hadde plass til slikt i livet sitt nå (hun tålte enormt lite av andres ting). 

Anonymkode: d3690...0cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...