Gå til innhold

Arv. Skjevdeling

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vurderer om arv til barna bør skjevdeles .. Lang historie, ulike fedre osv. Kan jeg lage en testament og skrive ulik brøkdel for hvert barn, eller vil den bli overstyrt av lik deling uansett? 

Anonymkode: 7d0e4...4f0

Du kan fordele som du ønsker utover pliktarven. 

Anonymkode: 78082...aea

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du kan fordele som du ønsker utover pliktarven. 

Anonymkode: 78082...aea

Det vil si 1/3 av arven kan jeg velge selv, men vil det si at 2/3 skal deles likt mellom alle livsarvinger uansett hva som står i testamentet? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det vil si 1/3 av arven kan jeg velge selv, men vil det si at 2/3 skal deles likt mellom alle livsarvinger uansett hva som står i testamentet? 

Begrenset oppad til en viss sum pr arving. Det vil si at er du rik kan du gjøre barn tilnærmet arveløs relativt sett.

Men uansett lang historie: synes dubdet er din oppgave å jevne ut mellom barna pga ulike arveutsikter fra far? Hva hvis den ene blir mangemillionær og den andre uføretrygdet? Hva om den ene gifter seg rikt og får ett barn, den andre fattig og får 7 barn? Hva hvis den ene er sparsommelig og den andre bruker penger som en full sjømann? Hva om den ene er sparsommelig men er skikkelig uheldig og kommer i et økonomisk uføre og den andre klarer seg bra?

Det er tusen scenarier, og det mest usansynlige er at barna dine kommer ut likt økonomisk i livet på det tidspunktet arven skal fordeles. Er det ikke like greit å la dem dele likt? 

Anonymkode: 10125...355

Pliktdelsarven er 2/3 av verdiene dine ja, og de deles likt mellom søsken uansett hva som står i testamentet. Men, om hvert barn får mer enn 15G så kan du skjevdele det som blir over det.

Grunnbeløpet i 2023 er 118 620 kr, kommer nytt beløp i mai hvert år. Så akkurat nå er 15G 1 779 300 kr. Har du såpass store verdier at barna får mer enn det kan du skjevdele, da kan du med testamente bestemme at et barn bare får 15G og at resten deles f.eks.

Men er du sikker på at det er så gjennomtenkt? Hva om den rike pappaen går konkurs f.eks, så det barnet du nå tror kommer til å få en større arv fra sin pappa ikke får det likevel, blir det ikke veldig feil om du har skjevdelt arven etter deg?

For vennskapet mellom barna sin del ville jeg delt likt, at det er forskjell på hva de får etter fedrene sine skal ikke gjøre at du gjør forskjell på dine barn.

Anonymkode: 50c0f...3dc

Annonse

Vil bare si at i familien er det 3 brødre som fikk veldig ulike summer fra et familiemedlem. Snakk om å skape stor dramatikk og krangling mellom brødrene. Vil du sette dem opp mot hverandre? Er ikke barna dine like mye verdt?

Anonymkode: ec430...d56

Om det er store forskjeller på hva de vil få fra fedrene sine, så vil de være en løsning å skjevfordele den materielle arven fra deg. Skal du det, bør du involvere barna og snakke åpent om dette. Da kan du f.eks. si at huset/leiligheten etter deg skal fordeles etter en nøkkel som begunstiger ett av barna dine mer enn de andre (f.eks, det ene barnet skal ha 50% av overskuddet etter salget. De andre skal ha 25% hver om de er tre stykker). Alle bør være enig og det bør være klart at ting med affeksjonsverdi fortsatt skal deles likt. 

Anonymkode: 5c7b2...9a1

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men uansett lang historie: synes dubdet er din oppgave å jevne ut mellom barna pga ulike arveutsikter fra far? Hva hvis den ene blir mangemillionær og den andre uføretrygdet? Hva om den ene gifter seg rikt og får ett barn, den andre fattig og får 7 barn? Hva hvis den ene er sparsommelig og den andre bruker penger som en full sjømann? Hva om den ene er sparsommelig men er skikkelig uheldig og kommer i et økonomisk uføre og den andre klarer seg bra?

Det er tusen scenarier, og det mest usansynlige er at barna dine kommer ut likt økonomisk i livet på det tidspunktet arven skal fordeles. Er det ikke like greit å la dem dele likt? 

Men er du sikker på at det er så gjennomtenkt? Hva om den rike pappaen går konkurs f.eks, så det barnet du nå tror kommer til å få en større arv fra sin pappa ikke får det likevel, blir det ikke veldig feil om du har skjevdelt arven etter deg?

For vennskapet mellom barna sin del ville jeg delt likt, at det er forskjell på hva de får etter fedrene sine skal ikke gjøre at du gjør forskjell på dine barn.

Anonymkode: 50c0f...3dc

Jeg er så enig med begge de to her innleggene.

Anonymkode: 28606...15d

Takk for innspill. Det er begrenset arverekkefølge og store verdier i den ene familien som vil etter hvert tilfalle ett av barna, så helt rimelig å skjevdele her..blir nok rett under 15G grense. Det er åpenhet om prosessen, det ene barnet er myndig, de andre blir det om et par år.  

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Takk for innspill. Det er begrenset arverekkefølge og store verdier i den ene familien som vil etter hvert tilfalle ett av barna, så helt rimelig å skjevdele her..blir nok rett under 15G grense. Det er åpenhet om prosessen, det ene barnet er myndig, de andre blir det om et par år.  

Det gjør det ikke mer riktig. Det er ikke jobben din å jevne ut ut fra kortene de har fått utdelt ellers i livet.

Om du elsker barna dine like mye, og ingen av dem er rasshøl, er det rinelig at de arver likt. Du vet uansett ikke hvordan deres økonomisle situasjon er når du parkerer tøflene.

Annonse

Er du helt sikker påvist barnet kommer til å arve? Denne siden av familien har også mulighet til å skjevfordele eller gi bort alt mens de er i live. 

Anonymkode: 2390a...9e2

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Testamentet kan endres, og det et kanskje hovedpoenget her… ikke en gang, men flere ganger ettersom livet går. Det er per i dag en måte å sikre en rettferdig fordeling dersom noe skulle skje 

Sett at du skriver testamentet ibdag, og dør i morgen.

Det ene barnet arver vesentlig mer enn det andre. Det andre barnet har utsikter til en arv som kanskje, kanskje ikke kommer om hva da? 30 år, 50 år? 

Tror du det oppleves rettferdig? 

Jeg tror den du lar i stikken vil kjenne på det helt uavhengig av hva han ev arver fra farsslekten.

Barna skal ikke straffes fra din side for at du ikke klarte å holde på samme far til begge barna.

Barna skal arve likt fra deg. Du skal iallefall ikke forskjellsbehandle de.

Anonymkode: 9566e...b3f

Jada, det manglet en spydig kommentar, så du følte at du måtte 🙄

barna skal arve etter loven, og pliktarven sikrer dem gode verdier uansett 

mulig jeg løser den problemstillingen gjennom forskudd på arv på et senere tidspunkt 

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

mulig jeg løser den problemstillingen gjennom forskudd på arv på et senere tidspunkt 

kanskje far med verdier tenker det samme som deg; altså at barnet du tror blir begunstiget med stor arv, faktisk ikke får mer en pliktdelsarven?

Anonymkode: f476c...85e

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

kanskje far med verdier tenker det samme som deg; altså at barnet du tror blir begunstiget med stor arv, faktisk ikke får mer en pliktdelsarven?

Kanskje. Per i dag ser det ut som 2*15G (altså minst 15G pliktarv fra far, men egentlig mye mer) på den ene, og 1*15G på den andre - der har far lite, rekker nok ikke å skape en million bedrift når han ikke har gjort det før nå..

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

… og nesten ingen fikk med seg at hi stilte et konkret spørsmål ang. fordeling av arv, og ikke spurte om andres meninger rundt en slik fordeling…

Anonymkode: 4c509...a95

HI her 😅 takk - blir ikke overrasket lenger, folk har mye på hjerte ))  og takk til dere som oppklarte litt mer med pliktarv, jeg visste ikke at det var en grense der 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det skjedde med en jeg kjenner godt. Halvsøsken på begge sider hadde én forelder med langt lavere verdier og begge foreldrene og besteforeldreparene tenkre som HI, den andre familien ville jo etterlate ham store verdier. Ganske bittert for «kjærlighetsbarnet» som i tillegg hadde vokst opp som en ettertanke.

Anonymkode: c3a94...927

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det barnet som arver masse fra andre kan jo bare velge å avstå fra arv om han er enig i at de andre bør arve deg.

Anonymkode: 6872e...125

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Forskudd på arv skal det tas hensyn til når det endelige arveoppgjør skjer. Hvis det er skjevfordeling du ønsker må du må i tilfelle gi gaver der barnet får full råderett mens du lever, som ikke blir forstått som forskudd på arv. Du kan for eksempel gi bort et hus, men ikke da kreve at du skal ha borett der eller at huset ikke kan selges på det åpne markedet.

Anonymkode: 6872e...125

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Sett at du skriver testamentet ibdag, og dør i morgen.

Det ene barnet arver vesentlig mer enn det andre. Det andre barnet har utsikter til en arv som kanskje, kanskje ikke kommer om hva da? 30 år, 50 år? 

Tror du det oppleves rettferdig? 

Jeg tror den du lar i stikken vil kjenne på det helt uavhengig av hva han ev arver fra farsslekten.

Dette er faktisk et viktig moment å ta med. Folk flest lever lenge og arv kommer seint. Om du lever til du blir 90 så kan livssituasjonen til barna dine se helt annerledes ut enn hva man tenker det kommer til å bli nå. Mange mottar ikke arv før de er nærmere pensjonister. Far til barnet kan også bestemme seg for å kun etterlate barnet pliktdelen og gi resten til veldedighet. Jeg synes uansett at du bør vente med å avtale dette med barna til de alle sammen er myndige og forstår hva det innebærer. 

Anonymkode: 45e54...829

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...