Gå til innhold

Hva er din bmi?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I 2009 var BMIen min 49(😱😱😱), overvektig og sliten etter tre harde svangerskap. Så begynte det å krype nedover, etter 40kg ned var det bomstopp i flere år. Følte meg forsåvidt sterk og fin form, ingen utfordringer med overvekten. Så ble jeg syk og måtte ta grep om vektnedgang litt mer bevisst, og de tre siste årene har ytterligere 40kg krøpet av. Nå er BMIen 21, jeg føler meg veik, bleik og sliten. Og har hudoverskudd til et menneske til. Jobber på for å holde meg her på et sunt nivå dog! For meg har summen av mange små justeringer gitt effekt over tid- ingen store sultekurer eller sånne løp her i gården. 

Og normalt? Hva er normalt? Og dagens mest relevante spørsmål- er BMI et godt verktøy eller en indikasjon på noe? 

Anonymkode: 1ab87...825

Rett i underkant av 22 (måtte sjekke nå). Har vært lenge syk, så jeg må trene meg opp igjen. Da antar jeg at sammensetningen i kroppen blir bedre, at noe ekstra fett byttes ut med muskler. Har en kropp som bruker balansere seg når jeg bare er noenlunde frisk. Spiser sunt, så jeg trenger trening for å endre kroppssammensetningen til litt sunnere, bli sterkere og få bedre kondisjon. Men er i ferd med å bygge med sakte opp nå :)

Anonymkode: 95835...ad5

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I 2009 var BMIen min 49(😱😱😱), overvektig og sliten etter tre harde svangerskap. Så begynte det å krype nedover, etter 40kg ned var det bomstopp i flere år. Følte meg forsåvidt sterk og fin form, ingen utfordringer med overvekten. Så ble jeg syk og måtte ta grep om vektnedgang litt mer bevisst, og de tre siste årene har ytterligere 40kg krøpet av. Nå er BMIen 21, jeg føler meg veik, bleik og sliten. Og har hudoverskudd til et menneske til. Jobber på for å holde meg her på et sunt nivå dog! For meg har summen av mange små justeringer gitt effekt over tid- ingen store sultekurer eller sånne løp her i gården. 

Og normalt? Hva er normalt? Og dagens mest relevante spørsmål- er BMI et godt verktøy eller en indikasjon på noe? 

Anonymkode: 1ab87...825

Mektig imponert over den jobben du har gjort for helsen din! :) ❤️ 

Spørsmålet ditt til slutt er relevant, for bmi alene sier ofte ikke så mye om helsen (såsant den ikke er ekstrem i ene eller andre retningen). Jeg har en sunn bmi på papiret, men vet jo at selv om jeg spiser sunt, så er ikke kroppen min der den bør være mtp. lite muskelmasse.

Anonymkode: 95835...ad5

Annonse

Anonym bruker skrev (På 25.2.2024 den 13.26):

26 

men liker dårlig bmi kalkulator for den tar ikke høyde for en trent kropp. Mannen min har i følge kalkulatoren sykelig overvekt, men han er høy og meget godt trent. Har kun 0,7 % kroppsfett . 

Anonymkode: 48edd...ee5

Sant. The rock er jo sykelig overvektig om en kun bruker den som pekepinne. 

Min er 24, men jeg har lite muskler, så kan med fordel ta av noen kilo fett. 

Anonymkode: c61c7...225

22,8. og jeg ser skikkelig kvapsete og overvektig ut. Tror nok folk tror jeg veier mye mer fordi jeg har mye fett og lite muskler og tynn benbygning.

har også en fettprosent på 38 da. Så BMI er ikke alt. På det tynneste rundt livet er jeg 95 cm. Så jeg har «obese» (svært overvektig» fettprosent og midje.

Men for lav BMI til å få wegovy for eksempel.

Selv om det finnes folk med høy BMI og lav fettprosent som ikke trenger å gå ned i vekt.

Så BMI (og vekt generelt) er et dårlig mål på overvekt spør du meg.

Jeg har også søvnapné som legen mener skylles høy fettprosent og overvekt på overkropp og nakkeområdet. Men jeg kan som sagt ikke få wegovy for det. Prøver å spise sunt og trene men får bare til å holde vekta når jeg prøver HARDT (om jeg spiser etter sulten, selv om jeg da også spiser sunt og ikke alt for mye, går jeg opp i vekt! Holder bare vekta når jeg spiser mye mindre enn jeg egentlig orker. Det vil si en sunn lavkarbo salat til lunsj (dagens første måltid) og en liten porsjon middag. Tenker MYE på mat fordi jeg er konstant sulten.

Men jeg ser ut som jeg stapper i meg sjokolade hele tida 🤣😭

Anonymkode: 7083d...764

Annonse

Anonym bruker skrev (På 25.2.2024 den 13.26):

26 

men liker dårlig bmi kalkulator for den tar ikke høyde for en trent kropp. Mannen min har i følge kalkulatoren sykelig overvekt, men han er høy og meget godt trent. Har kun 0,7 % kroppsfett . 

Anonymkode: 48edd...ee5

Jeg er 100% enig med deg. Jeg har 22,8 og ER overvektig, med fettprosent på 38.

og jeg må bare legge til at mannen din har ikke kroppsfett på 0,7%, for da hadde han vært død. Du mener kanskje 7%. Det også er VELDIG lavt for en mann da. Vanlig for en mann er 15%, men ned mot 10% om han er veldig trent ;)

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

22,8. og jeg ser skikkelig kvapsete og overvektig ut. Tror nok folk tror jeg veier mye mer fordi jeg har mye fett og lite muskler og tynn benbygning.

har også en fettprosent på 38 da. Så BMI er ikke alt. På det tynneste rundt livet er jeg 95 cm. Så jeg har «obese» (svært overvektig» fettprosent og midje.

Men for lav BMI til å få wegovy for eksempel.

Selv om det finnes folk med høy BMI og lav fettprosent som ikke trenger å gå ned i vekt.

Så BMI (og vekt generelt) er et dårlig mål på overvekt spør du meg.

Jeg har også søvnapné som legen mener skylles høy fettprosent og overvekt på overkropp og nakkeområdet. Men jeg kan som sagt ikke få wegovy for det. Prøver å spise sunt og trene men får bare til å holde vekta når jeg prøver HARDT (om jeg spiser etter sulten, selv om jeg da også spiser sunt og ikke alt for mye, går jeg opp i vekt! Holder bare vekta når jeg spiser mye mindre enn jeg egentlig orker. Det vil si en sunn lavkarbo salat til lunsj (dagens første måltid) og en liten porsjon middag. Tenker MYE på mat fordi jeg er konstant sulten.

Men jeg ser ut som jeg stapper i meg sjokolade hele tida 🤣😭

Dette viser jo bare hvor feil det er at helsevesenet baserer «alt» på bmi.

Anonymkode: 4bdba...e61

• 11 måneder senere...
Anonym bruker skrev (På 25.2.2024 den 19.26):

25,5 :) 

men tenker ikke at jeg er overvektig - 176 og 79 kg. Trener mye styrke og bruker M i klær. 
Muskler…. ++ noen ekstra kilo fett etter bulke periode. Ligger normalt på 75/74 sommerhalvåret 

Anonymkode: 884c1...89b

Hei, BMI-tvilling👋

Jeg er litt overvektig, da. Er 167 cm og 71 kg, men ikke spesielt muskuløs. Jeg er relativt aktiv, og løper/går minst en mil daglig, men trener ikke styrke. Må nok starte med det nå som jeg nærmer meg overgangsalder for å motvirke tap av bentetthet. Bruker str L/M avhengig av merke. 

Anonymkode: 00ed2...b06

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hei, BMI-tvilling👋

Jeg er litt overvektig, da. Er 167 cm og 71 kg, men ikke spesielt muskuløs. Jeg er relativt aktiv, og løper/går minst en mil daglig, men trener ikke styrke. Må nok starte med det nå som jeg nærmer meg overgangsalder for å motvirke tap av bentetthet. Bruker str L/M avhengig av merke. 

Anonymkode: 00ed2...b06

Nøyaktig det samme her! 😃

Anonymkode: 0f987...15c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...