Gå til innhold

Legger dere tørr ris eller bønner under paideigen før den skal stekes?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Skal lage pai og ser at det står nevnt i en del oppskrifter. Er det for å "løfte" bunnen litt så den blir ekstra sprø el.? Og hvor vanlig er det å gjøre dette?

Anonymkode: 4524e...48d

Ikke under, men oppi.

Anonymkode: 603f4...9b1

Du har misforstått.

Men om du skal steke en paideig litt før du har i fyllet har du det oppi deigen mens du steker. Da båser ikke bunnen seg opp og kantene kryper ikke ned så du får en blindstekt paideig med perfekt utseende og høye kanter før du har i fyllet

Anonymkode: 5eb6b...c44

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du har misforstått.

Men om du skal steke en paideig litt før du har i fyllet har du det oppi deigen mens du steker. Da båser ikke bunnen seg opp og kantene kryper ikke ned så du får en blindstekt paideig med perfekt utseende og høye kanter før du har i fyllet

Skjønner. Er det mulig å bruke noe annet? Pastaskruer, havregryn etc.?

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Skjønner. Er det mulig å bruke noe annet? Pastaskruer, havregryn etc.?

Jada. Bare legg et bakepapir oppå deigen etter at du har trykket den til i forma og legg på et eller annet som tynger den ned litt og holder den på plass. Havregryn ville jeg kanskje ikke valgt, for de vil jo steke og muligens svi seg, men tørka erter, bønner, ris, tørr pasta går sikkert også. Så kan du gjenbruke det du brukte mange ganger. Jeg har en boks med tørre gule erter som har blitt brukt til paisteking i flere år. Jeg bare kjøler de ned og putter de tilbake i boksen. 

Himmel og hav skrev (16 timer siden):

Jada. Bare legg et bakepapir oppå deigen etter at du har trykket den til i forma og legg på et eller annet som tynger den ned litt og holder den på plass. Havregryn ville jeg kanskje ikke valgt, for de vil jo steke og muligens svi seg, men tørka erter, bønner, ris, tørr pasta går sikkert også. Så kan du gjenbruke det du brukte mange ganger. Jeg har en boks med tørre gule erter som har blitt brukt til paisteking i flere år. Jeg bare kjøler de ned og putter de tilbake i boksen. 

Si at du tuller? 🤢

Anonymkode: 3aa55...ef3

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Si at du tuller? 🤢

Anonymkode: 3aa55...ef3

Hva tror du skjer med tørkede bønner/erter når de ligger oppå et bakepapir i ovnen for å blindsteke en pai? At de blir myke, mugne, mindre tørkede enn før?

Man legger tørre bønner inn i ovnen og tar om mulig enda tørrere bønner ut igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...