Gå til innhold

Hvorfor blir de som kjører fossilbil så provosert på våre vegne som kjører el bil?

Anbefalte innlegg

Er så morsomt å lese kommentarfelt på f.eks el bil tester som kommer opp på facebook siden min, der kommenterer de som kjører fossilbil at de aldri kunne kjørt el bil med så lav rekkevidde, kunne aldri stått i ladekø, ler av at noen av bilene ikke kan dra henger, ler av at man ikke kan kjøre like langt i 30 minus osv osv

Jeg er helt enig i at det er tullete å få billigere bom, kjøre i kollektivt felt og før da årsavgiften var billigere, disse bilene sliter like mye på veiene om ikke mer da de ofte er tyngre. Så for meg så gjør ikke det noe at det er likt for alle.

Men hvorfor bry seg om at jeg må stoppe å lade en gang på en tur som er 50 mil, noe vi kjører hver sommer og av og til andre ganger, vi har hund og barn og da er det godt å strekke på beina i 20 min det tar å lade bilen opp igjen. 

Jeg kjører heller aldri med henger, har ikke hengerlappen, og hadde uansett ikke kjørt over Saltfjellet med henger i 30 minus, for det er ikke mitt behov. Dette er bare eksempel.

Jeg har full forståelse for at el bil ikke passer alle eller alle steder i Norge, men jeg sitter da ikke å rakker ned på de som kjører fossilbil. Vi har jo og hatt bare fossilbil før, og selvfølgelig så er det digg å slippe å tenke lading på langturer. Men det er jo ikke ofte i løpet av året der skjer. Så i det daglige lader jeg hjemme 1 gang i uka for å komme meg på jobb, har da rett i underkant 10 mil tur retur jobb. Så vi sparer masse på å ha el bil da vi kun lader hjemme, så sant vi ikke er på langtur. Og jeg er helt ærlig  vi har ikke el bil fordi det skal være så "miljøvennlig", men fordi det ble billigere (enn så lenge). 

Så det var spørsmålet mitt på en lørdagsmorgen😂

Anonymkode: 47874...f23

Fortsetter under...

Har du noen gang lest et kommentarfelt der noen IKKE rakker ned på eller er nedlatende mot andre mennesker eller andre menneskers valg? 

Hvorfor stilte du ikke spørsmålet ditt til de som faktisk rakket ned på valget ditt, det ville jo vært mer treffsikkert?

Anonymkode: bb073...377

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Har du noen gang lest et kommentarfelt der noen IKKE rakker ned på eller er nedlatende mot andre mennesker eller andre menneskers valg? 

Hvorfor stilte du ikke spørsmålet ditt til de som faktisk rakket ned på valget ditt, det ville jo vært mer treffsikkert?

Oj, beklager at du ikke skjønte greia her. Selvfølgelig så har jeg lest andre ting der det rakkes ned på, men nå skrev jeg om dette og syns bare det er litt morsomt hvordan de oppførerer seg på akkurat dette temaet da. Jeg skriver aldri noe i noen kommentarfelt, så nei, det gidder jeg ikke.

Jeg hadde uansett synst det hadde vært morro å lese det om jeg hadde kjørt fossilbil, at folk blir så provosert i noe de ikke kjører selv.

Hi

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo likedan den andre veien, elbileiere som provoseres av at folk fremdeles kjører fossilbil.

Anonymkode: 3f07d...025

Nei det er det virkelig ikke. Vi kjører elbil og jeg leser ofte kommentarfelt hvor elbil eiere blir latterliggjort og hetset. Det skjer ikke i like stor grad motsatt nei. 

Anonymkode: 0af37...e3a

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Oj, beklager at du ikke skjønte greia her. Selvfølgelig så har jeg lest andre ting der det rakkes ned på, men nå skrev jeg om dette og syns bare det er litt morsomt hvordan de oppførerer seg på akkurat dette temaet da. Jeg skriver aldri noe i noen kommentarfelt, så nei, det gidder jeg ikke.

Jeg hadde uansett synst det hadde vært morro å lese det om jeg hadde kjørt fossilbil, at folk blir så provosert i noe de ikke kjører selv.

Hi

Men når du lurer på dette - hvorfor spør du ikke de som ytrer sånne meninger direkte? Det blir jo litt vanskelig for andre å svare på?

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men når du lurer på dette - hvorfor spør du ikke de som ytrer sånne meninger direkte? Det blir jo litt vanskelig for andre å svare på?

Fordi sånne folk finnes garantert her inne også. Er det slik at man må kun stille spørsmål i de kanaler man regner med å treffe kun de som kan svare vil det ikke bli mange trådene igjen her inne. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo likedan den andre veien, elbileiere som provoseres av at folk fremdeles kjører fossilbil.

Anonymkode: 3f07d...025

Nei, så absolutt ikke. De som kjører el bil som svarer tilbake på de som rakker de, forsvarer seg for valget de har tatt, da veldig mange av fossilbileierne kommer med så dumme påstander som til tider ikke er reelle. Men, ja, selvfølgelig er det noen el bil eiere som blir provosert, men de er i fåtall.

Hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fordi sånne folk finnes garantert her inne også. Er det slik at man må kun stille spørsmål i de kanaler man regner med å treffe kun de som kan svare vil det ikke bli mange trådene igjen her inne. 

Takk for støtten, du har skjønt det😊

Hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det vil jo gi mening å spørre der målgruppa er. Du ønsker ikke info, du ønsker provokasjon.

Anonymkode: 84f4f...2ca

Det provoserer ikke meg, men jeg diskuterer gjerne det faktum at elbilen faktisk ikke passer overalt i landet vårt! Og da blir det feil å gi "goder" til de som har elbil. Jeg hadde faktisk Tesla, og var også naiv nok til å tro at piggfrie dekk var like gode som pigg, bare man la om kjørestilen. Jaggu sa jeg smør....

Det første som røyk var dekkene. Bor i Tromsø med hytte på innlandet. Tromsø har fullt av bratte bakker, og med kystklima er det umulig å kjøre trygt alle dager her. 

Og elbilen holder ikke i 30-40 minus som det kan bli på hytta.

Så nå er jeg lykkelig eier av dieseldrevet SUV med firehjulstrekk MED PIGG! Og bare innser at jeg var en dust som tapte masse penger på ubrukelig elbil.

Anonymkode: f3fe7...659

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det provoserer ikke meg, men jeg diskuterer gjerne det faktum at elbilen faktisk ikke passer overalt i landet vårt! Og da blir det feil å gi "goder" til de som har elbil. Jeg hadde faktisk Tesla, og var også naiv nok til å tro at piggfrie dekk var like gode som pigg, bare man la om kjørestilen. Jaggu sa jeg smør....

Det første som røyk var dekkene. Bor i Tromsø med hytte på innlandet. Tromsø har fullt av bratte bakker, og med kystklima er det umulig å kjøre trygt alle dager her. 

Så nå er jeg lykkelig eier av dieseldrevet SUV med firehjulstrekk MED PIGG! Og bare innser at jeg var en dust som tapte masse penger på ubrukelig elbil.

Nei, og det er vel de aller fleste klar over at el bil ikke passer alle steder og det skrev jeg og. Men jeg rakker da ikke ned på de som kjører fossilbil. Og som jeg skrev så er det feil med disse godene, men det er jo ikke vi som kjører el bil sin feil, det er jo politikerne. Og nå er det uansett ikke så mange goder igjen, er vel bare billigere bom og det å kjøre i kollektivt, noe jeg aldri har gjort da.

Piggfrie dekk er jo ikke ensbetydning med el bil da, du kan ha piggdekk på el bil og skjønner du, vi har det på audi e-tronen vår. Min har piggfrie, skulle gjerne hatt piggdekk på feltet der vi bor, men det er ikke mange dagene det er bruk for det heller. Kjørte piggfritt når jeg hadde diesel bil og. 

Nei, en el bil får lavere rekkvidde i 30-40 minus, det er klart. Da må man lade bilen oftere hvis man skal lenger på tur, men sjelden vi kjører langt i 30-40 minus for å si det sånn. Heller ikke mange dagene vi har opp mot 30 minus, var noe nå i januar. Men igjen, som jeg har skrevet, det er ikke alle steder i  Norge man kan ha el bil. Men til vårt bruk passer el bil helt supert. Jeg sitter heller ikke å rakker ned på naboen som har to diesel biler heller akkurat. Folk nå få kjøre hva de vil uten at man skal bli hatet i trafikken.

Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Skylder du på bilen at du kjører piggfritt? Du tuller ikke sant? Vi kjører elbil. Piggfritt. Kommer frem overalt. Den der var tynn. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Skylder du på bilen at du kjører piggfritt? Du tuller ikke sant? Vi kjører elbil. Piggfritt. Kommer frem overalt. Den der var tynn. 

Hehehehe....kjøreskolene, vegvesenet og politiet her i byen har sagt det samme: piggfritt kan IKKE brukes hele vinteren her i Tromsø! 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hehehehe....kjøreskolene, vegvesenet og politiet her i byen har sagt det samme: piggfritt kan IKKE brukes hele vinteren her i Tromsø! 

Men det har vel ingenting med elbil å gjøre?

Anonymkode: 4a09b...75b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, og det er vel de aller fleste klar over at el bil ikke passer alle steder og det skrev jeg og. Men jeg rakker da ikke ned på de som kjører fossilbil. Og som jeg skrev så er det feil med disse godene, men det er jo ikke vi som kjører el bil sin feil, det er jo politikerne. Og nå er det uansett ikke så mange goder igjen, er vel bare billigere bom og det å kjøre i kollektivt, noe jeg aldri har gjort da.

Piggfrie dekk er jo ikke ensbetydning med el bil da, du kan ha piggdekk på el bil og skjønner du, vi har det på audi e-tronen vår. Min har piggfrie, skulle gjerne hatt piggdekk på feltet der vi bor, men det er ikke mange dagene det er bruk for det heller. Kjørte piggfritt når jeg hadde diesel bil og. 

Nei, en el bil får lavere rekkvidde i 30-40 minus, det er klart. Da må man lade bilen oftere hvis man skal lenger på tur, men sjelden vi kjører langt i 30-40 minus for å si det sånn. Heller ikke mange dagene vi har opp mot 30 minus, var noe nå i januar. Men igjen, som jeg har skrevet, det er ikke alle steder i  Norge man kan ha el bil. Men til vårt bruk passer el bil helt supert. Jeg sitter heller ikke å rakker ned på naboen som har to diesel biler heller akkurat. Folk nå få kjøre hva de vil uten at man skal bli hatet i trafikken.

Hi

Hun skrev jo at det ikke provoserte henne. Så da var tydeligvis ikke hun i målgruppen for spørsmålet ditt heller.

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Men det har vel ingenting med elbil å gjøre?

Anonymkode: 4a09b...75b

Nå var det temaet pigg eller ikke som ble stilt spørsmål til. Grunnen til at jeg i første omgang nevnte piggfritt, er jo nettopp pga denne "grønne hypen" som så mange helt blindt hiver seg på: både elbil og piggfritt, mens begge deler viser seg ubrukelig i deler av landet, grønt eller ikke!

Fordi de som ikke forstår at el-bil er fremtiden, er de samme som er sneversynte og har holdninger etter å ha gått på livets-harde-skole! 

Anonymkode: 51190...5d5

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Fordi de som ikke forstår at el-bil er fremtiden, er de samme som er sneversynte og har holdninger etter å ha gått på livets-harde-skole! 

Anonymkode: 51190...5d5

Se der hi, der har du en elbil-bilist som latterliggjør de som kjører fossile biler! Går visst begge veier likevel, det her 😆

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tøys. Bare å kjøpe firhjulstrekk. Vi bor «vinterlig» til og kjører elbil med god rekkevidde og piggfrie dekk. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Tøys. Bare å kjøpe firhjulstrekk. Vi bor «vinterlig» til og kjører elbil med god rekkevidde og piggfrie dekk. 

Men "vinterlig" er ikke nødvendigvis  det samme som kystklima. Snarere tvert imot! Her er store deler av vinteren blankis og sørpe. I tillegg til sinnsyke bakker er det faktisk ikke anbefalt å bruke piggfritt mange av dagene. Fint vinterføre er jo ikke et problem. 

I overskriften skriver du at fossilbileiere blir så provosert på våre (elbileiere) sine vegne. Det skulle jo innebære at fossilbileiere forsvarer elbileiere fra angrep fra et tredje sett med folk, men det er jo ikke det du skriver om i innlegget. Dette henger ikke helt på greip for meg. Hva er egentlig spørsmålet ditt?

Anonymkode: fd09d...679

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Se der hi, der har du en elbil-bilist som latterliggjør de som kjører fossile biler! Går visst begge veier likevel, det her 😆

Det var bare 1da😂

Hi

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I overskriften skriver du at fossilbileiere blir så provosert på våre (elbileiere) sine vegne. Det skulle jo innebære at fossilbileiere forsvarer elbileiere fra angrep fra et tredje sett med folk, men det er jo ikke det du skriver om i innlegget. Dette henger ikke helt på greip for meg. Hva er egentlig spørsmålet ditt?

Anonymkode: fd09d...679

Rart de andre skjønte spørsmålet da. Greia er hvorfor de hissser seg sånn opp på rekkevidde, ladekø og det som følger med en el bil når de selv kjører fossilt. Kunne kanskje skrevet "provosert" da.

Og til en annen her, grunnen til at mange kjører piggfritt er fordi her i oslo området må du betale piggdekkavgift hvis du skal inn i Oslo, og det er mange som bor utenfor oslo som jobber der. Man har nok avgifter fra før av, så da dropper folk piggdekk. For alt det jeg vet kan det være avgift oppi Tromsø og, så det skal jeg ikke si noe om. Kanskje dere har andre datoer som man må følge der og med det å kunne ta av og på piggdekk. Ikke alltid vinteren er ferdig her nede selv om man må ta av piggdekkene, så venter man kan man få bot. 

Kystklima er og annerledes enn innlandsklima, men kan si at denne vinteren her nede har det vært mye sørpe og blankis, du har kanskje sett det pp nyhetene😅

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...