Gå til innhold

Hvis ungdommen din ikke har gjort noe husarbeid hele uken...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gir ikke penger for husarbeid, men penger for forlystelser. Husarbeid må gjøres uansett. 300 kroner i uka er mye, og jeg har gitt klar beskjed hjemme om at jeg ikke får betalt for å gjøre husarbeid så det får ikke ungene heller. 

Anonymkode: 15194...c17

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg begynner å innse at jeg skjemmer ut mitt barn. Jeg vippser han 200 eller 300 hver fredag og alt han trenger å gjøre er å holde orden på rommet sitt.

HI

Anonymkode: 25f91...13b

Skjemmer ut? Eller skjemmer bort?

Anonymkode: d5134...91a

Mine barn får penger til det de trenger uavhengig av hva de gjør av husarbeid. 

Avtalen vår er at ingen sier nei til å hjelpe til når det passer. 

Jeg trodde seriøst at ukelønn for oppgaver i huset var slutt for lenge siden. Jeg kjenner ingen som praktiserer ukelønn lenger. Man yter etter evne og får etter behov. 

Anonymkode: 321eb...76b

Annonse

Ja. Vi stiller ikke krav til husarbeid for å få penger. Hun jobber godt med skolearbeid og holder rommet sitt. Utover det er det ikke hennes jobb å holde huset. Når jeg ber om hjelp hjelper hun. Hun får det hun trenger av penger når hun spør. Og selvfølgelig får hun klær eller får gå på kino med venner uten å måtte vaske huset først. 

Anonymkode: e1a78...fca

Ungdommer gjør ikke husarbeid på eget initiativ. De lever i sin egen boble og tråkker over søpla foran døra uten å se den til du sier at de må ta den med når de går.

Mine ungdommer hjelper når jeg ber om det og det er jeg godt fornøyd med. Hvor mye de gjør på en uke avhenger av hvor mye jeg spør.

Månedspenger får de fordi de er barna mine og jeg forsørger dem, har ingenting med husarbeid å gjøre. Ingen får lønn for husarbeid, ikke jeg og ikke dem.

Anonymkode: c19b1...f35

Min kan tjene ekstra penger ved å vaske huset.

Jeg forventer at hun rydder etter seg, går ut med søpla, fikser egne klær, skifter på senga, holder rommet i orden osv, men trenger hun ekstra penger må hun gjøre en ekstra innsats. 

Det avlaster meg at hun vasker huset.

Anonymkode: c7b94...99c

Ja, hvis ikke oppgavene er gjort for den uken blir det ingen betaling. Begge ungene har faste oppgaver. Begge to skal rydde kjøkkenet to ganger per uke, lage mat en gang per uke, rydde bort sekk, sko og jakke hver dag og den ene skal parre sokker og den andre støvsuge trappene. Så kjip mor er jeg 🤪

Anonymkode: 45187...64c

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, hvis ikke oppgavene er gjort for den uken blir det ingen betaling. Begge ungene har faste oppgaver. Begge to skal rydde kjøkkenet to ganger per uke, lage mat en gang per uke, rydde bort sekk, sko og jakke hver dag og den ene skal parre sokker og den andre støvsuge trappene. Så kjip mor er jeg 🤪

Anonymkode: 45187...64c

Men hvorfor lærer du ikke barna dine å bidra for å hjelpe til, og ikke kun for penger? Jeg skjønner ikke hvorfor dere er så fornøyde med å bedrive en så utdatert praksis. 

Anonymkode: 321eb...76b

Jeg har aldri koblet lommepenger opp mot husarbeid, av flere grunner. Den ene grunnen er at jeg da ville havnet i en situasjon der jeg måtte følge opp nøye, sjekke og kontrollere og regne ut hvor mye lommepengene skulle kuttes eller økes den uka. Og det hadde jeg ikke greid. Den andre grunnen er at husarbeid er ulønnet arbeid som alle deltar i, etter alder og forutsetninger selvsagt, for å drifte AS Familien. 

Mine barn har likevel hatt plikter i hjemmet, for jeg vil at de skal lære alle disse tingene som de en gang vil ha bruk for når de skal styre sin egen husholdning. 

Tenåringen får lommepenger helt utenom husarbeid. Jeg mister verken inntekt eller goder ved å la ting flyte, det er ingen andre konsekvenser ved å la husarbeid være en stund annet enn at det blir rotete/møkkete og mindre koselig å bo/irriterende for andre i husholdningen.

MEN, og det er et stort men: jeg forventer at han yter etter evne, og prøver å lære ham opp til at det faktisk er litt hyggelig å ha det ryddig og rent, og også til å hjelpe de rundt seg. Nå er han jo tenåring, og hjernen er ikke helt påkoblet, så jeg må ofte be om hjelp, men da gjør han det også. 

Da jeg brakk ribbein for et år siden vasket han hele huset, holdt det ryddig og hjalp til så godt han kunne uten at jeg ba om det, så han KAN jo. Jeg gjør det samme for ham om han er syk f.eks, hjelper med å rydde rommet osv. 

Han får ikke så mye som 300kr i uka, men så kjøper jeg også inn alt av godis osv.

Anonymkode: 21101...1ce

Annonse

De får månedspenger helt uavhengig av husarbeid. Denne uken er vi for eksempel på ferie. Det reduserer ikke månedspengene. Hvis de ikke yjør oppgavene sine uoppfordret "maser" jeg på dem.

Anonymkode: 20509...9ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...